@article { author = {Shahbazi, Mehri}, title = {Investigating the Factors Affecting the Faculty Members' Science production: A Case Study of Isfahan Payame Noor University}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {9}, number = {1}, pages = {5-36}, year = {2020}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {Science production is one of the major indicators for measuring the scientific performance of a country; therefore, investigating the norms affecting the scientific productivity can help to overcome the problems in this field. This study aimed to investigate the normative and organizational factors affecting the science production of faculty members of Payame Noor University. Accordingly, a questionnaire, validated both form-wise and content-wise, including the relationship between ethical values and normative factors in Merton's theory and some of organizational norms proposed by Bland & Ruffin regarding science production was drawn up. The statistical population of this applied research, including 320 faculty members of different branches of Payame Noor University in Isfahan province responded to the questionnaires. The results showed that there was a positive and significant relationship between the faculty members' commitment to the scientific norms proposed in Merton's theory and their scientific productivity. The mean scores of respondents' perceptions of each norm showed that recognition or being recognized, communalism or collective ownership, universalism, humility, being beneficiary or disinterested, originality, and organized skepticism have all been considered by the respondents. The results also showed that there was a significant difference between the group climate, resources and facilities, university reward system, academic and cultural communications, level of English proficiency, employment status, academic degree, academic rank, the undergraduate topics and credits taught, and educational department as organizational norms with the respondents' scientific productivity. But there was no significant relationship between the respondents' scientific outputs and their gender, age,}, keywords = {Organizational Rresearch Norms,Scientific Research Norms,Science production,Payam Noor University}, title_fa = {بررسی عوامل مؤثر بر میزان تولید علم اعضای هیئت علمی (مطالعه موردی دانشگاه پیام‌نور استان اصفهان)}, abstract_fa = {تولید علم یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های سنجش عملکرد علمی یک کشور به‌شمار می‌آید و بررسی هنجارهای تأثیرگذار بر آن، یکی از راهکارهای رفع مشکلات در این حوزه است. دراین‌راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل هنجاری و سازمانی تأثیرگذار بر تولید علم اعضای هیئت ‌علمی، براساس نظریه مرتون و برخی از هنجارهای سازمانی مطرح‌شده توسط بلند و رافین، به روش پیمایشی و با استفاده از پرسش‌نامه، بین 320 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان انجام شد. یافته‌ها نشان داد که بین میزان پایبندی اعضای هیئت علمی به هنجارهای علمی مطرح‌شده در نظریه مرتون و میزان تولید علم اعضای هیئت‌ علمی، رابطه مثبت و معنا‌داری وجود دارد. میانگین نمره‌های مربوط به نظرات پاسخ‌گویان درباره هر هنجار نشان می‌دهد که به‌ترتیب به‌رسمیت شناختن یا رسمیت یافتن، اشتراک‌گرایی یا مالکیت جمعی، جهانی‌گرایی یا عام‌گرایی، تواضع و فروتنی، ذی‌نفع نبودن یا بی‌طرفی، و اصالت و شک سازمان‌یافته موردتوجه پاسخ‌گویان بوده است. همچنین به‌نظر پاسخ‌گویان، بین جو گروهی، منابع و امکانات، نظام پاداش، میزان ارتباطات علمی و فرهنگی، میزان تسلط بر زبان انگلیسی، نوع استخدام به‌صورت رسمی یا غیررسمی، نوع مدرک تحصیلی، مرتبه علمی، تعداد واحدهای تدریس‌شده توسط عضو هیئت علمی در دوره کارشناسی، و گروه آموزشی، با تولید علم تفاوت معنا‌داری وجود دارد، اما بین جنسیت، سن و وضعیت تأهل، سابقه تدریس در دوره کارشناسی، و محل دریافت آخرین مدرک تحصیلی با تولید علم، رابطه معنا‌داری وجود ندارد.}, keywords_fa = {Organizational Rresearch Norms,Scientific Research Norms,Science production,Payam Noor University}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_115602.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_115602_4755b9e867261df9c76b7489b82959fa.pdf} }