@article { author = {Maimanatabad, Ghobad and Tajik Esmaeili, Somayeh and Hashemi, Shanaz}, title = {The Effect of the Virtual Social Networks on the Transformation of Ethnic Identity (Case Study: Citizens of Sanandaj)}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {9}, number = {2}, pages = {51-78}, year = {2020}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {This study aims at investigating the effect of virtual social networks on the transformation of ethnic identity of the Kurd citizens  of Sanandaj, Iran. Our statistical population were selected from over fifteen-year-old citizens of Sanandaj (388532) and the sample size was based on Morgan table and Cochran formula and consisted of 384 users of the virtual social networks. The findings showed that there was a positive and significant relationship between the five dimensions of ethnic identity and the use of virtual social networks. The correlation between lingual identity and the duration and time of using social networks was between 0.031 and 0.034, respectively; between social identity and the duration and time of using social networks between 0.019 and 0.065, respectively; between historical identity and the duration and time of using social networks between 0.05 and 0.85 respectively; between cultural identity and the duration and time of using social networks between 0.036 and 0.026, respectively, and between political identity and the duration and time of using social networks between 0.022 and 0.053, respectively. Also, according to the results of the study, the type of virtual social networks commonly used significantly affects all the five dimensions of identity among the Kurds of the studied city.}, keywords = {virtual social networks,transformation of ethnic identity,lingual identity,Social Identity,Historical Identity,Cultural Identity,Political Identity}, title_fa = {نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در تحول هویت (موردمطالعه: شهروندان سنندج)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در تحول هویت قومی، در کردستان ایران (شهر سنندج) صورت گرفته است. جامعه آماری ، شامل شهروندان بالای 15 سال شهرستان سنندج (388532 نفر) بوده و حجم نمونه براساس فرمول کوکران، 384 نفر از کاربران شبکه‏های اجتماعی مجازی در نظر گرفته شده است. نتایج آزمون نشان داد که بین هر پنج بعد هویت قومی و استفاده از شبکه‏های اجتماعی مجازی ارتباط آماری معنی‌دار و مثبت وجود دارد. میزان همبستگی بین هویت زبانی و مدت و زمان استفاده از سایت‌های شبکه اجتماعی به ترتیب 031/0 و 034/0؛ بین هویت اجتماعی و مدت و زمان استفاده از سایت‌های شبکه اجتماعی به ترتیب 019/0 و 065/0؛ بین هویت تاریخی و مدت و زمان استفاده از سایت‌های شبکه اجتماعی به ترتیب 05/0 و 085/0؛ بین هویت فرهنگی و مدت و زمان استفاده از سایت‌های شبکه اجتماعی به ترتیب 036/0 و 026/0 و بین هویت سیاسی و مدت و زمان استفاده از سایت‌های شبکه اجتماعی به ترتیب 022/0 و 053/0 است. همچنین طبق نتایج پژوهش حاضر،نوع استفاده ازسایت‌های شبکه اجتماعی بر هر پنج بعد هویت در بین قوم کرد اثرگذار است.}, keywords_fa = {virtual social networks,transformation of ethnic identity,lingual identity,Social Identity,Historical Identity,Cultural Identity,Political Identity}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_119185.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_119185_f4154f2929767bef59d3eb4c34422272.pdf} }