@article { author = {Rasulzade Aghdam, Samad and Afshar, Simin and Adlipour, Samad and Mirmohamdtabar, Seyed Ahmad}, title = {Analyzing the Relationship of Social Capital and Lifestyle with the Tendency to Childbearing (Case Study: Students of Azarbaijan Shahid Madani University)}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {5}, number = {3}, pages = {107-135}, year = {2016}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {The present study is aimed at investigating the relationship of social capital and lifestyle (traditional and modern lifestyles) with the tendency to childbearing among students of Azarbaijan Shahid Madani University in the academic year 2014-2015. The sample size consisted of 384 participants selected via the stratified random sampling. The data were collected via a researcher-made questionnaire. Findings of the present study indicate that there is a reverse and significant correlation between the degree of using foreign media (the Internet, virtual social networks and satellite networks) and the tendency towards childbearing, but there no significant correlation was observed between the sue of domestic media and the tendency towards childbearing. In addition, a positive and significant correlation of social capital (social trust, social participation and social cohesion) and the tradition lifestyle with the tendency towards childbearing was observed. But the correlation between the modern lifestyle and tendency towards childbearing was a reverse and significant one. Moreover, from among demographic variables (age, gender, educational level, employment status and ethnicity), only the correlation between employment status and ethnicity with the tendency towards childbearing was significant.}, keywords = {Lifestyle,Social Capital,tendency towards childbearing,Media consumption}, title_fa = {تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و سبک زندگی با گرایش به فرزندآوری (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان}, abstract_fa = {این مقاله با هدف بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و نوع سبک زندگی (سبک زندگی سنتی و مدرن) با گرایش به فرزندآوری در بین دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 94-1393 با حجم نمونه 384 نفر و با استفاده از شیوه نمونه‌گیری طبقه‌بندی و بهره‌گیری از پرسشنامه محقق‌ساخته انجام شده است. یافته‌ها حاکی از آن است که بین میزان استفاده از رسانه‌های خارجی (اینترنت، شبکه‌های اجتماعی مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای) و گرایش به فرزندآوری رابطه معنادار معکوسی وجود دارد، اما بین استفاده از رسانه‌های داخلی و گرایش به فرزندآوری رابطه معناداری مشاهده نشد. بین سرمایه اجتماعی (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و انسجام اجتماعی) و سبک زندگی سنتی با گرایش به فرزندآوری رابطه معنادار مثبت و بین سبک زندگی مدرن و گرایش به فرزندآوری رابطه معنادار معکوسی وجود دارد. علاوه بر این، از میان متغیرهای زمینه‌ای (سن، جنس، مقطع تحصیلی، وضعیت شغلی و گروه قومی)، تنها رابطه بین وضعیت شغلی و قومیت با گرایش به فرزندآوری معنادار شد.}, keywords_fa = {Lifestyle,Social Capital,tendency towards childbearing,Media consumption}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123321.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123321_ed90e4dd850b730060abb7db010ef93d.pdf} }