@article { author = {Salehi Amiri, Sayed Reza and Amir Entekhabi, Shahrod and rezaei, ali akbar and Soltanifar, Mohammad}, title = {Identifying Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats in Cultural Policy Making of Media in Iran}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {6}, number = {3}, pages = {57-76}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {As a long-term management framework inspiring from ideals, values and dominant ideologies of society, cultural policy making informs the short-term and mid-term management frameworks. This research is focused on applying SWOT model to cultural policy making of media in Iran. Its goal is practical, its methodology is quantitative and it has been done by survey and polling. The sample is made of 30 university professors in different disciplines including communication, cultural management and political science. The questionnaire designed by authors has been the main source of data gathering. It was the outcome of literature review related to the strengths, weaknesses, opportunities and threats of cultural policy making in Iran and the world extracted from internet and library sources. Our aim was reevaluating the current situation in Iran. The questionnaire involved 6 strengths, 5 weaknesses, 4 opportunities and 5 threats and the respondents were asked to assess them considering Lickert spectrum and their importance in today's Iran by giving 1-5 stakes to them. The validity of questionnaire was verified by mentors, advisors and some other experts of media and cultural policy making. In order to verify the reliability of questionnaire, the authors used Chronback's Alpha software which resulted to 0.93 indexes. Following data gathering, they used SPSS version 11.5 to calculate the weight of variables of SWOT model. The analysis demonstrated that the most important strength is media knowledge, state intervention is the most important weakness, the fast growing social media is the most important opportunity and finally Iran's fragile presence in international media can be regarded as the most important threat.}, keywords = {Media,Cultural Policy Making,SWOT Analysis}, title_fa = {شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای سیاست‌گذاری فرهنگی رسانه‌ها در ایران}, abstract_fa = {سیاست‌گذاری فرهنگی، چهارچوب برنامه‌ریزی درازمدتی است که از آرمان‌ها، ارزش‌ها و ایدئولوژی حاکم بر جامعه الهام می‌گیرد و برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و کوتاه را هدایت می‌کند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای سیاست‌گذاری فرهنگی رسانه‌ها در ایران انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده‌ها، کمّی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش، 30 نفر از اعضای هیئت علمی برجسته دانشگاه‌ها در رشته‌های علوم ارتباطات، مدیریت فرهنگی و علوم سیاسی به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته است. پس از مرور کتابخانه‌ای و اینترنتی پیشینه سیاست‌گذاری فرهنگی رسانه‌ها در ایران و جهان، فهرستی از نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصت‌ها تهیه و بر همین بنا، پرسشنامه تحقیق تدوین شد تا وضعیت موجود مورد ارزیابی قرار گیرد. در پرسشنامه از اعضای هیئت علمی خواسته شد تا بر اساس طیف لیکرت و با توجه به اهمیت آنها به‌عنوان وضعیت موجود، امتیازی بین 1 تا 5 اختصاص دهند. روایی پرسشنامه تحقیق با استفاده از روش روایی محتوا و با نظر اساتید راهنما و مشاور و چند صاحب‌نظر صاحب تألیف در حوزه رسانه و مدیریت فرهنگی، پس از اعمال اصلاحات محدود مورد تأیید قرار گرفت. برای سنجش پایایی ابزار نیز از طریق آلفای کرونباخ ضریب 93/0 به دست آمد. پس از گردآوری و ورود داده‌ها به رایانه با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 5/11، از محاسبه مجموع وزن هر مؤلفه در نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید و رتبه‌بندی مؤلفه‌ها برمبنای مجموع وزنی استفاده شد و نتایج نشان داد، افزایش سطح سواد رسانه‌ای به‌عنوان مهم‌ترین نقطه قوت، دخالت مستقیم دولت به‌عنوان مهم‌ترین نقطه ضعف، افزایش سریع شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین فرصت و عدم حضور جدی رسانه‌ای ایران در سطوح بین‌المللی به‌عنوان مهم‌ترین تهدید سیاست‌گذاری فرهنگی رسانه‌ها در ایران مطرح شده‌اند.  }, keywords_fa = {Media,Cultural Policy Making,SWOT Analysis}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125979.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125979_8d81da6ba5972ecacb4fca9d374591ef.pdf} }