%0 Journal Article %T مطالعه تعیین‌کننده جامعه‌شناختی فرزندآوری (موردکاوی: زنان متأهل شهر تهران) %J راهبرد اجتماعی فرهنگی %I پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام %Z 2251-7081 %A چمنی, سولماز %A شکربیگی, عالیه %A مشفق, محمود %D 2016 %\ 12/21/2016 %V 5 %N 3 %P 137-165 %! مطالعه تعیین‌کننده جامعه‌شناختی فرزندآوری (موردکاوی: زنان متأهل شهر تهران) %K فرزندآوری %K فردگرایی %K مدیریت بدن و مشارکت مردان در امور خانه %R %X هدف اصلی این مقاله مطالعه تعیین‌کنند‌ه جامعه‌شناختی فرزندآوری است. سؤال اصلی این است که تعیین‌کننده‌های اجتماعی باروری کدام است و هدف، شناسایی عواملی است که منجر به کم فرزندآوری در جامعه ایرانی می‌شود. برای تبیین موضوع تحقیق، از نظریه‌های جامعه‏شناختی (گیدنز و بوردیو) همچنین تئوری‌های جمعیتی باروری مانند کالدول، رویکرد اشاعه، گذار جمعیتی دوم (لستهاق و وندکا)، بهاچارتا و نظریه مشارکت مردان در امور خانه استفاده شد. این بررسی بر اساس داده‌های حاصل از یک پژوهش پیمایشی در بین نمونه 300 نفری از زنان متأهل تهران در سال 1394 صورت گرفته است. نتایج تحلیل رگرسیون بر تأثیر مستقیم متغیرهای «فردگرایی، مدیریت بدن، نگرش مثبت به فرزند، نگرش منفی به فرزند، سن ازدواج و تعداد خواهر و برادر زن» با سه سطح باروری (رفتار، ایده‌آل‏ و تمایلات فرزندآوری) اشاره دارد.   %U