%0 Journal Article %T بازنمایی عوامل و مؤلفه‌های خلقیات ایرانی‌ها در میدان دانشگاه: (مطالعه موردی: دانشگاه کردستان و دانشگاه علامه طباطبایی) %J راهبرد اجتماعی فرهنگی %I پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام %Z 2251-7081 %A معروفی, سارا %A غلامی, خلیل %A خالق پناه, کمال %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 10 %N 1 %P 157-187 %! بازنمایی عوامل و مؤلفه‌های خلقیات ایرانی‌ها در میدان دانشگاه: (مطالعه موردی: دانشگاه کردستان و دانشگاه علامه طباطبایی) %K فرهنگ دانشگاهی %K خلقیات ایرانی‌ها %K آموزش عالی %K نظریه مم‌ها %K خلقیات دانشگاهی %R %X اخیرا خلقیات ایرانی به عنوان یکی از موانع توسعه مورد نظر جامعه­شناسان بوده است. هدف اصلی این تحقیق، شناخت ابعاد بنیادی خلقیات ایرانی در بستر دانشگاه بود. با استفاده از یک مطالعه پیمایشی و از از طریق روش نمونه­گیری در دسترس، تعداد 833 دانشجو و 266 آموزشگر دانشگاهی از دانشگاه­های علامه طباطبایی و کردستان مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه محقق­ساخته استفاده شد که روایی محتوای آن توسط متخصصان رشته­های جامعه­شناسی و آموزش عالی و پایایی آن بر مبنای آلفای کرونباخ در سطح 9/0 تأیید شد. داده­ها به‌وسیله آزمون­ تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه­های اصلی تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که خلقیات دانشجویان ایرانی شامل؛ شش عامل بنیادی رفتار کلیشه­ای و توسل به نیرنگ در امور علمی، شخصیت چندوجهی و حسادت، خودکامگی و انتقادناپذیری در روابط بین فردی، تعصب، سوگیری و پیش­داوری در فعالیت‌های علمی، روحیه استثمارپذیری، خودشیفتگی و گرایش به کار فردی بود. همچنین خلقیات آموزشگران شامل؛ شش عامل منفعت‌طلبی و تجاوز به حقوق دیگران در انجام امور علمی، روحیه بهره­کشی و شخصیت چندوجهی، خودکامگی و متوقع بودن، سوگیری، پیش­داوری و تعارف در فعالیت‌های علمی، روحیه پرسشگری و سماجت علمی، خودشیفتگی و تمایل به کار فردی بود. در مجموع نتایج نشان داد که خلقیات آموزشگران و دانشجویان نمودی از خلقیات عمومی جامعه ایرانی است.   %U https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_133056_73be447ccd5978c5fe64cc5a0e8bc533.pdf