ORIGINAL_ARTICLE
لایههای هویت ملی ایرانی در برنامههای توسعۀ جمهوری اسلامی ایران (1394-1368)
برنامههای توسعه از اسناد فرادستی مهم نظام جمهوری اسلامی ایران است که آیندۀ مطلوب را در میانمدت ترسیم میکند. یکی از حوزههای مغفول در این برنامه که کمتر به آن توجه شده، جایگاه هویت ملی ایرانی در برنامههای توسعه است، چراکه ﻫﻮﯾﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ ﮐﻨﺘﺮلﮐﻨﻨﺪۀ ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﺗﻀﻤﯿﻦﮐﻨﻨﺪۀ ﭘﺎﯾﺪاری ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﻮده و ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺒﺎت ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ را ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﻨﺪ. سؤال اصلی این است که لایههای هویت ملی در برنامههای پنجگانۀ توسعۀ جمهوری اسلامی ایران چگونه است. برای پاسخ به سؤال، از روش تطبیقی ـ تحلیلی و تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شده است. نتایج نشان میدهد: هویت ملی ایرانی در برنامههای توسعه، ترکیبی از سه لایۀ هویت اسلامی، هویت ایرانی و هویت متجددانه با عناصر و مؤلفههای مختلف است که اهمیت و برجستگی لایهها و عناصر هویت ملی، تابعی از گفتمانهای دولتهای حاکم در زمان تهیه و تدوین برنامههای توسعۀ مزبور است.
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123301_c40659c842ab5c043adc8b0e58c077c6.pdf
2016-05-21
7
57
هویت
برنامههای توسعه
هویت اسلامی
هویت ایرانی
هویت متجددانه
علی
کریمی مله
akm10@umz.ac.ir
1
استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران
AUTHOR
میثم
بلباسی
belbasi.meisam@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکترای مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
الف) منابع فارسی
1
1. آزاد ارمکی، تقی و نوح منصوری (1391). «تحلیل محتوای سیاستهای فرهنگی ایران، بر اساس قانون اساسی، سند سیاستهای فرهنگی و برنامه پنجم توسعه»، راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال اول، شماره 3، تابستان.
2
2. آشنا، حسامالدین و محمدرضا روحانی (1389). «هویت فرهنگی ایرانیان؛ از رویکردهای نظری تا مؤلفههای بنیادی»، تحقیقات فرهنگی، سال سوم، شماره 4، زمستان.
3
3. احمدی، حمید (1383). «هویت و قومیت در ایران»، هویت در ایران، به اهتمام علیاکبر علیخانی، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
4
4. ازغندی، علیرضا (1386). سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تهران: قومس.
5
5. اشتریان، کیومرث (1391). مقدمهای بر روش سیاستگذاری فرهنگی، تهران: جامعهشناسان.
6
6. اصفهانی، مینا (1387). «ارزیابی برنامههای فرهنگی در برنامههای اول تا چهارم توسعه و چالشهای برنامهریزی فرهنگی»، پژوهشنامه برنامهریزی فرهنگی (1)، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
7
7. افروغ، عماد (1387). هویت ایرانی و حقوق فرهنگی، تهران: سوره مهر.
8
8. اکبری، محمدعلی (1384). تبارشناسی هویت جدید ایرانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
9
9. بیات، مجید و دیان جانباز (1390). آسیبشناسی مبانی و فرایند سیاستگذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: نشر قومس.
10
10. جعفری، محمدحسن (1390). «جایگاه حوزه علمیه در سیاستگذاری فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران»، اسلام و پژوهشهای مدیریتی، سال اول، شماره اول، تابستان.
11
11. چیتساز قمی، محمدجواد (1383). «هویت دینی جوانان در ایران»، هویت در ایران، به اهتمام علیاکبر علیخانی، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
12
12. حاجیانی، ابراهیم (1379). «تحلیل جامعهشناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه»، مطالعات ملی، سال دوم، پاییز، شماره 5.
13
13. حسینزاده، محمدعلی (1386). گفتمانهای حاکم بر دولتهای بعد از انقلاب در جمهوری اسلامی ایران، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
14
14. حقدار، علیاصغر (1378). گفتمان فرهنگی سیاسی خاتمی، تهران: شفیعی.
15
15. دهقانیفیروزآبادی، سیدجلال (1386). «گفتمان اصولگرایی عدالتمحور در سیاست خارجی دولت احمدینژاد»، دانش سیاسی، سال سوم، شماره 1، بهار و تابستان.
16
16. دهقانیفیروزآبادی، سیدجلال (1389). سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تهران: سمت.
17
17. رسولیثانیآبادی، الهام (1390). «هویت انقلابی ـ اسلامی نظام جمهوری اسلامی ایران در گفتمانهای مختلف سیاست خارجی»، سیاست خارجی، سال بیست و پنجم، شماره 1، بهار.
18
18. رضایی، سیدمحمد و محمدصادق جوکار(1388). «بازشناسی هویت ملی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، مطالعات ملی، سال دهم، شماره 4.
19
19. رضایی، علیرضا (1389). «شاخصهای توسعه از منظر اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی (ره)»، معرفت سیاسی، سال دوم، شماره 1، بهار و تابستان.
20
20. شریفی، سیدعلیرضا و عبدالرضا فاضلی (1391). «واکاوی سیاستگذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران»، مجلس و راهبرد، سال نوزدهم، شماره 69، بهار.
21
21. صالحی امیری، سیدرضا و امیر عظیمی دولت آبادی (1387). مبانی سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
22
22. صالحیامیری، سیدرضا (1385). مدیریت منازعات قومی در ایران؛ نقد و بررسی الگوهای موجود و ارائه الگوی مطلوب، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک.
23
23. صدیقسروستانی، رحمتاله و قاسم زائری (1389). «بررسی گفتمانهای فرهنگی پساانقلابی و روندهای چهارگانه مؤثر بر سیاست فرهنگی در جمهوری اسلامی»، پژوهشنامه سیاست فرهنگی، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
24
24. طاهری، ابوالقاسم (1390). روش تحقیق در علوم سیاسی، تهران: قومس.
25
25. طیبیتوکل، حسن (1390). مجموعه قوانین و مقررات برنامههای پنج ساله اول تا پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تهران: فردوسی.
26
26. عیوضی، محمدرحیم (1387). «تحلیلی بر سیاست خارجی دکتر محمود احمدینژاد»، راهبرد یاس، شماره 14، تابستان.
27
27. فرزانهپور، حسین و پیمان زنگنه (1388). «مقایسه رفتاری سیاست خارجی ایران: گفتمان آرمانگرای ارزشمحور و گفتمان ایدئولوژیک ارزشمحور عملگرا»، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال چهارم، شماره 2، بهار.
28
28. قبادی، خسرو (1383). «عوامل بحرانساز هویت ملی در ایران»، هویت در ایران، به اهتمام علیاکبر علیخانی، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
29
29. کریمی، علی و میثم بلباسی (1393). «بررسی برجستگی عناصر هویت ملی ایرانی در سند چشمانداز بیست ساله (1404) جمهوری اسلامی ایران»، رهیافت انقلاب اسلامی، سال هشتم، شماره 27، تابستان.
30
30. کریمی، علی و سمیه قاسمی طوسی (1393). «سیاستگذاری اجتماعی و هویت سازی ملی؛ فراگیری سیاستهای کلان اجتماعی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، مطالعات ملی، سال پانزدهم، شماره 2، تابستان.
31
31. مرادی، علیرضا (1390). «نقش میراث فرهنگی در تقویت هویت فرهنگی»، مهندسی فرهنگی، سال پنجم، شماره 53 و 54، خرداد و تیر.
32
32. مشبکی، اصغر و علی اکبر خادمی (1387). «بررسی آسیبشناسانه سیاستها و سیاستگذاریهای فرهنگی پس از انقلاب اسلامی»، مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، سال نهم، شماره 4، زمستان.
33
33. معینی علمداری، جهانگیر (1383). «هویت، تاریخ و روایت در ایران»، ایران: هویت، ملیت، قومیت، به اهتمام حمید احمدی، تهران: موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
34
34. ملایی، اعظم و علیرضا ازغندی (1390). «دولتـ ملتسازی ایرانی؛ تداوم تاریخی یا تغییرات سیاسی»، علوم سیاسی، شماره 15، تابستان.
35
35. منوچهری، عباس (1392). رهیافت و روش در علوم سیاسی، تهران: سمت.
36
36. میلر، دیوید (1383). ملیت، ترجمه داوود غرایاق زندی، تهران: تمدن ایرانی.
37
37. وحید، مجید (1386). «بحثی در سیاستگذاری فرهنگی»، فصلنامه سیاست، سال 37، شماره 3، پاییز.
38
38. هرمیداسباوند، داود (1384). «زبان و هویت ملی»، مجموعه مقالات گفتارهایی درباره زبان و هویت، به اهتمام حسین گودرزی، تهران: تمدن ایرانی.
39
39. همایون، محمدهادی و نادر جعفری هفتخوانی (1387). «درآمدی بر مفهوم و روش سیاستگذاری فرهنگی؛ درسهایی برای سیاستگذاران»، اندیشه مدیریت، سال دوم، شماره 2، پاییز و زمستان. ب) منابع لاتین
40
1. Edensor, Tim (2002). National Identity, Popular Culture and Everyday Life, NewYork: Berg.
41
2. Hall, S. (1992). "The Question of Cultural Identity", in S. Hall, D. Held and T. McGrew (eds), Modernity and its Futures, Cambridge: Polity Press and Blackwell in association with the Open University.
42
3. Hall, S. (1996). "Introduction: Who Needs Identity", in S. Hall and P. du Gay (eds) Questions of Cultural Identity, London: Sage.
43
4. Hechter, M. (2004). Containing Nationalism, Oxford: Oxford University Press.
44
5. Kennedy, Paul and Catherine J. Danks (2001). Globalization and National Identities: Crisis or Opportunity?, London: Palgrave Macmillan.
45
6. McCrone, D. (1998). The Sociology of Nationalism Tomorrow's ancestors, International library of sociology, London: Routledge.
46
7. Norbu, Dawa (1992). Culture and the Politics of Third World nationalism, London: Routledge.
47
8. Oyserman, Daphna (2004). Self-concept and Identity in Self and Social Identity: Perspectives on social psychology, Brewer, M. B.& Hewstone, M. Malden, MA: Blackwell Pub.
48
9. Sarup, M. (1996). Identity, Culture and the Postmodern World, Edinburgh: Edinburgh University Press.
49
10. Smith, A. D. (1991). National Identity, London: Penguin books.
50
11. Woodward, K. (1997). Identity and Difference, London: Sage and Open University Press.
51
12. Woodward, K. (2000). Questioning Identity: Gender, Class, Nation, London: Routledge.
52
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی هویت قومی و تأثیر آن براحساس طرد اجتماعی (مورد مطالعه: عربهای شهر اهواز)
هویت قومی از مفاهیمی است که تحولات آن بهویژه در جوامع درحال گذار و در شرایط تنوع و پیچیدگی ارزشها، مانند سایر واقعیات اجتماعی که متأثر از عوامل گوناگونی هستند، حوزههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است. طرد اجتماعی نیز از مباحث مطرح در حوزه علوم اجتماعی است که در آن، طرد فقط در معنای راندن یا رانده شدن فرد یا گروهی توسط دیگران و جامعه نیست، بلکه اشکال گوناگون طرد وجود دارد. این مقاله دربرگیرنده ماهیت روانشناسی، اجتماعی و فرهنگی هویت قومی و تأثیر آن بر احساس طرد است که به نقش فعال افراد گروه قومی و قضاوت آنان پیرامون هویت قومی میپردازد. به این منظور، فرضیههایی به آزمون نهاده و رویکرد کمی اتخاذ شد. قوم عرب خوزستان (شهر اهواز) بهعنوان جامعه آماری با حجم نمونۀ 384 نفر مورد بررسی و مشاهده قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیه نشان داد: متغیرهای تعصب قومی، تعلق قومی، نگرش به هنجارهای قومی رابطه معکوس و معناداری با متغیر ملاک (احساس طرد اجتماعی) دارند.
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123302_001610b883eaa44034079b4bf9ded8c8.pdf
2016-05-21
59
84
احساس طرد اجتماعی
هویت قومی
تعصب قومی
تعلق قومی
هنجارهای قومی
خیری
حیدری
kh.hiedari1369@gmail.com
1
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
عبدالرضا
نواح
dr.navah1338@gmail.com
2
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز
AUTHOR
الف) منابع فارسی
1
1. آزاد ارمکی، تقی (1387). اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان از فارابی تا ابن خلدون، تهران: سروش.
2
2. بلالی، اسماعیل (1389). «طرد اجتماعی اقوام در آیینه آمار، بررسی اقوام کرد وترک»، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره چهارم، شماره2.
3
3. بون ویتز، پاتریس(1390)، درسهایی از جامعهشناسی پیر بوردیو، ترجمه جهانگیرجهانگیری و حسن پورسفیر، تهران: نشرآگه.
4
4. تاجیک، محمدرضا (1384). روایت غیرت و هویت در میان ایرانیان، تهران: فرهنگ گفتمان.
5
5. چلبی، مسعود (1372). «وفاق اجتماعی»، نامه علوم اجتماعی، شمارۀ 3.
6
6. چلبی، مسعود(1375). طرح پژوهشی هویتهای قومی و رابطه آن هویت جامعهای، تهران: دفتر امور اجتماعی وزارت کشور.
7
7. زیبرا، مارتین (1385). نظریههای جامعهشناسی طردشدگان اجتماعی، ترجمه سیدحسن حسینی، تهران: انتشارات آن.
8
8. شایان مهر، علیرضا (1377). دایرهًْالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی، تهران: سازمان انتشارات کیهان.
9
9. فکوهی، ناصر (1389). همسازی وتعارض در هویت و قومیت، تهران: نشرگل آذین.
10
10. فکوهی، ناصر(1381). «شکلگیری هویتی و الگوهای محلی، ملی وجهانی (مطالعه موردی: لرستان)»، جامعهشناسی ایران، شماره 4: 161-127.
11
11. فیروزآبادی، سیداحمد وعلیرضا صادقی (1392). طرد اجتماعی (رویکردی جامعهشناختی به محرومیت)، تهران: انتشارات جامعهشناسان.
12
12. قیصری، نورالله (1381). طرح پژوهشی قومیت عرب خوزستان و هویت ملی ایران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
13
13. کوئن، بروس (1386). درآمدی به جامعهشناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات توتیا.
14
14. کیویستیو، پیتر(1390). اندیشههای بنیادی در جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشرنی.
15
15. گرنفل، مایکل (1389). مفاهیم کلیدی بوردیو، ترجمه محمدمهدی لبیبی، تهران: نشر افکار.
16
16. گلمحمدی، احمد (1389). جهانی شدن، فرهنگ، هویت، تهران: نشر نی.
17
17. گودرزی، حسین (1385). مفاهیم بنیادین در مطالعات قومی، تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
18
18. گیدنز، آنتونی (1386). راه سوم، ترجمۀ منوچهر صبوری کاشانی، تهران: نشر شیرازه.
19
19. گیدنز، آنتونی (1390). جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری کاشانی، تهران: نشرنی.
20
20. مالشویچ، سینیشا (1390). جامعهشناسی قومیت، ترجمه پرویز دلیرپور، تهران: انتشارات آمه.
21
21. معین، محمد (1381). فرهنگ دوجلدی، تهران: انتشارات آدنا.
22
22. نواح، عبدالرضا (1383). قوم عرب، واگرایی یا همگرایی، اهواز: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان.
23
23. نواح، عبدالرضا و مجتبی تقوینسب (1386). «تأثیر احساس محرومیت نسبی بر هویت قومی و ملی»، مجله جامعهشناسی ایران، دوره هشتم، شماره2: 163-142.
24
24. نواح، عبدالرضا و مجتبی تقوی نسب (1388). آسیبشناسی مسائل قومی در ایران، مؤسسه انتشاراتی کمیل.
25
25. وبر، ماکس (1384)، دین، قدرت، جامعه، ترجمۀ احمد تدین، انتشارات هرمس. ب) منابع لاتین
26
1. Barry, Brian (1998). Social Exclusion, Social Isolation and the Distribution of Incom, sage paper , londan.
27
2. Burchardt. T., Le Grand. J, David Piachand (2002). Social Exclusion in Britian: 227-244.
28
3. Kabeer, N. (2006)."Social Exclusion and MDGs:the challenge of 'Durable Inequalities' in the Asian context", in Asia 2015-promoting Growth Ending poverty,Institute of development studies: http://www:asia 2015 conference.org/pdfs/kebeer.pdf
29
4. Lal, B. B. (1995). "Symbolic Interaction Theories", American Behavioral scientist, 38 (3).
30
5. Phinney, Jean S. (1992). "The Multigroup Ethnic Identity Measure; A New Scale for Use with Diverse Group", Journal of Adolescents Research, Vol. 7, No. 2.
31
6. Roberts, Robert E, Jean S. phinney, Louise C. Masse, Y. Richard Chen, Catherine R. Roberts and Andrea Romero (1999). "The Structure of Ethnic Identity of Young Adolescents from Diverse Ethnocultural Group", Journal of Early Adolescence, Vol. 19, No. 3.
32
7. Sen, A. (2002). Social Exclusion; Concept, Application and Scrutiny, Social Development papers. Marilla of Environment and Social Development , Asian.
33
8. Todman, L. (2004). "Reflection on Social Exclusion: What is it…?", Department of Sociology and Social Research. University of Milan: 17.
34
9. Weber, M. (1968). Economy and Society, Berkeley; university of California press.
35
10. Zhiyen Bayeva.N.B et al. (2013). "Experimental Study of Teenager's Ethnic Identity". Cyprus International Conference on Educational Research,cy-icer 2013. procedia- social and behavioral sciences 89:939-943.
36
ORIGINAL_ARTICLE
ملاحظات قومی مذهبی نگرش جنسیتی در شهرستان بجنورد
در این مقاله مهمترین الگوها و تعیینکنندههای مرتبط با تفاوتهای قومی مذهبی نگرشهای جنسیتی بررسی شده است. برای سنجش نگرشهای جنسیتی از گویههای پنجگانه اگموند و همکاران (2010) استفاده شده است. جامعه آماری شامل افراد 15 ساله و بالاتر شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی، مشتمل بر پنج گروه قومی (تات، ترک، ترکمن، کرد و فارس) و دو گروه مذهبی (شیعی و سنی) هستند. مطابق نتایج، اگرچه گروه قومی تات بیش از سایر گروههای قومی، بهویژه ترکمنها، دارای نگرش جنسیتی غیرسنتی هستند، در بین تمامی گروههای قومی نوعی نگرش غیرسنتی کمابیش غالب است. علاوه بر این، مردان شیعی و سنیمذهب دارای نگرشهای جنسیتی کمابیش مشابهی هستند، درحالیکه نگرش جنسیتی زنان شیعی و سنیمذهب با همدیگر متفاوت است، برای نمونه، زنان شیعی مذهب بیش از زنان سنیمذهب دارای نگرش مثبت به اشتغال زنان هستند. در مجموع، یافتههای تحقیق را میتوان در دو نکته اصلی و کلی خلاصه کرد: همگرایی نگرشهای جنسیتی غیرسنتی و نقش تعیینکننده متغیر جنسیت در کشف و شناخت دقیقتر تفاوتهای قومی مذهبی مرتبط با نگرشهای جنسیتی.
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123303_f6d523719e5bbf7bbee257482a834f8c.pdf
2016-05-21
85
106
قومیت
مذهب
نگرشهای جنسیتی
مدل اگموند
اکبر
علیوردینیا
aliverdinia@umz.ac.ir
1
استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
AUTHOR
الههسادات
ایزی
elahe.easy@gmail.com
2
کارشناس ارشد مطالعات جوانان گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
AUTHOR
یعقوب
فروتن
y.foroutan@umz.ac.ir
3
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
الف) منابع فارسی
1
1. اسدی، علی و همکاران (1356). تمایلات فرهنگی و نگرشهای اجتماعی در ایران: گزارشی پیرامون یک تحقیق در تهران.
2
2. ترکاشوند، محمد (1391). «قومیت و باروی: ﻧﮕﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ»، فصلنامه جمعیت، شماره 80: 82-65.
3
3. حسینی، حاتم و محمد جلال عباسی شوازی (1389). «تعیینکنندههای بلافصل باروری زنان ترک و کرد شهرستان ارومیه»، مجله مطالعات اجتماعی ایران، شماره 10: 48-23.
4
4. خمسهای، اکرم(1385). «ﺑﺮرﺳﻲ نقش عوامل فرهنگی –اجتماعی طرحواره های نقش جنسیتی در دو ﮔﺮوه قومی از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن درایران»، نشریه مطالعات روانشناختی، دوره 3، شماره2: 146-129.
5
5. طالب، مهدی و محسن گودرزی (1383). «قومیت و جنسیت: مطالعه موردی گروههای قومی در سیستان و بلوچستان»، پژوهش زنان، دوره 2 (1): 23-48.
6
6. عبدی، عباس و محسن گودرزی (1377). «تحولات فرهنگی در ایران»، تهران: انتشارات روش.
7
7. فروتن، یعقوب (1394). هژمونی مردانه جامعهپذیری در ایران»، مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی، دوره 3، شماره 4: 133-155.
8
8. محمودیان، حسین و رضا نوبخت (1389). «مذهب و باروری: تحلیل رفتار باروری گروههای مذهبی سنی و شیعه شهر گلهدار استان فارس»، مسائل اجتماعی ایران، شماره 1، دوره 1. ب) منابع لاتین
9
1. Berthoud, R. (2000). "Famihy Formation In Multi-cultural Britain: Three Patterns of Diversity", Institute for social and Economic Research, University of Essex, UK.
10
2. Blee, K. and A. Tickeamyer (1995). "Racial Differences In Men’s Attitudes About Women’s Gender Roles", Journal of Marriage and Family, 57 (1): 21-30.
11
3. Egmond, M. et al. (2010). A Stalled Revolution? Gender Role Attitudes in Australia", Journal of Population Research, 27: 144-168.
12
4. Fernandez, R. et al.(2004). "Mothers and Sons: Preference Formation and and Female Labor Force Dynamics", Quarterly Journal of Economics, Vol. 119, No. 4: 1249-1299.
13
5. Foroutn,Y.(2015).”Misunderstood Population: Methodological Debate on Demography of Muslim in the West", Yearbook of International Religions Demography, The Netherlands :Brill Press.
14
6. Fortin, N.(2005). "Gender Role Attitudes and Labour Market Outcomes of Women Across OECD Countries", Oxford Reviews of Economic Policy, Vol. 21, No.3.
15
7. Marionc, Willetts-bloou,Stevenl,Nock (1994). “Marriage. Family Life and Women's Employment”, Sex Role,vol,30,No.5.
16
8. Shaditalab, Jaleh (2005). "Iranian Women: Rising Expectations", Critique: Critical Middle Eastern Studies, Vol. 14, No. 1: 35-55.
17
9. Sjede, Amin and Bussarawan Teerawichitchainan (2009). "Etnic Fertility Differentuals in Vieenam and their Proximate Determinants", Poverty, Gender and Youth, Working Paper, No.18, Population council.
18
10. Valentova, M. (2012). Gender Roles Attitudes In Luxembourg Between 1999 and 2008, CEPS Working Papers.
19
ORIGINAL_ARTICLE
شکلگیری ایران در اسطورههای آفرینش و هویت ملّی در ایران
این مقاله به بررسی تأثیر اسطورههای ایرانی آفرینش بر شکلگیری هویت ملی در ایران در پهنة تاریخ میپردازد. اسطورهها در شکلگیری هویت ایرانی در مرزهای سرزمینی ایران نقش مهمی داشتهاند. در اسطورههای آفرینش، سرزمین ایران در مرکزِ جهان قرار داشته و به عنوان سرزمینی مقدس که بهترین سرزمینهاست معرفی شده و محدوده سرزمینهای ایرانی نیز در اسطورههای آفرینش معمولاً از ناحیه سُغد یعنی آسیای مرکزی آغاز شده و با دربرگرفتن فلات ایران تا منطقه شام را شامل میشود (فاصله سرزمینی چین تا مدیترانه، یا محدوده رود آموی تا رود فرات). ترسیم چنین تصویری از ایران در اسطورههای آفرینش به انباشت مفهوم سرزمینی به نام ایران در ذهن مردمان ساکن در محدوده سرزمینی فلات ایران در دورههای تاریخی گوناگون انجامیده و توانسته است از این رهگذر به ایجاد و تداوم هویت ایرانی کمک کند و عنصر سرزمین را که معمولاً برای ساخت دولت- ملتها در نظریههای مدرن هویت نیز بدان اشاره میشود، فراهم آورد.
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123309_e873f3ca5c0bae4e10cb7909c84908ca.pdf
2016-05-21
107
143
اسطورههای ایرانی
سرزمینهای ایرانی
اسطورههای آفرینش
هویت ملی
ایرانشهر
علی
محمودی
ali.mahmoudi1982@gmail.com
1
دانشجوی دکترای روابط بینالملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
1. احمدی، حمید (1382). «هویت ملی ایرانی در گسترة تاریخ»، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 15، سال 4، شماره 1: 45-9.
1
2. احمدی، حمید (1384). «دین و ملیت در هویت ایرانی»، مجلة دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، شماره 67، بهار : 36-27.
2
3. احمدی، حمید (1390). بنیادهای هویت ملّی ایرانی: چارچوب نظری هویت ملی شهروندمحور، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
3
4. بهار، مهرداد (1389). پژوهشی در اساطیر ایران (پارة نخست و پاره دویم)، تهران: مؤسسة انتشارات آگاه.
4
5. بهار، مهرداد (1390). بندهش، تدوین فرنبغ دادگی، تهران: انتشارات توس.
5
6. بهار، مهرداد و سیروس شمیسا (1388). نگاهی به تاریخ و اساطیر ایران باستان، تهران: نشر علم.
6
7. پناهی خیاوی، شهرام (1385). «جامعهشناسی تاریخی (بررسی روش علمی در شناخت جامعهشناسی تاریخی با تکیه بر قلمرو موضوعی و مفهومی آن در مقایسه با رشتههای علوم اجتماعی)»، تاریخ، شماره 1، تابستان :22-5.
7
8. تفضلی، احمد (1393). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، تهران: انتشارات سخن.
8
9. تفضلی، احمد و ژاله آموزگار (1388). کتاب پنجم دینکرد، تهران: انتشارات معین.
9
10. جوان، موسی (1386). تاریخ اجتماعی ایران باستان: از آغاز مهاجرت به سرزمین قدیم ایران تا حملة اسکندر، تهران: نشر علم.
10
11. حاجیانی، ابراهیم (1388). جامعهشناسی هویت ایرانی، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
11
12. حسنی باقری شریفآباد، مهدی (1387). خردسیاسی در شاهنامة فردوسی، پایاننامه، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
12
13. دریایی، تورج (1379). «چند نکته درباره متن پهلوی شهرستانهای ایرانشهر»، ایرانشناسی، سال دوازدهم، شماره 48، زمستان: 801-795.
13
14. دریایی، تورج (1382). «دیدگاههای موبدان و شاهنشاهان ساسانی دربارة ایرانشهر»، نامه باستان، سال سوم، شماره دوم، پاییز و زمستان: 27-19.
14
15. دوستخواه، جلیل(1391). اوستا: کهنترین سرودهای ایرانیان، تهران: انتشارات مروارید.
15
16. زکی، محمدعلی (1378). «پژوهشی در جامعهشناسی تاریخی»، کیهان فرهنگی، شماره 153 :21-18.
16
17. سام دلیری، کاظم (1392). «جامعهشناسی تاریخی؛ بررسی زمینههای تاریخی جامعهشناسی تاریخی»، دوفصلنامۀ علوم اجتماعی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، پاییز و زمستان، شماره 2: 92-57.
17
18. عریان، سعید (1391). شهرستانهای ایران، در متنهای پهلوی: کهننامههای زبانشناسی، گردآوریده: جاماسب جی دستور منوچهر جی جاماسب آسانا، تهران: انتشارات علمی.
18
19. فردوسی، حکیم ابوالقاسم (1386). شاهنامه، بر اساس نسخة ژول مُل، به کوشش عبدالله اکبریان راد، تهران: انتشارات الهام.
19
20. کافی، مجید (1384). «در باب جامعهشناسی تاریخی»، در فصلنامۀ حوزه و دانشگاه، بهار، شماره 42: 69-48.
20
21. کریستنسن، آرتور (1389). نمونههای نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانهای ایرانیان، ترجمة احمد تفضلی و ژاله آموزگار، تهران: نشر چشمه.
21
22. مولوی، مولانا جلالالدّین محمّد بلخی (1385). مثنوی معنوی، بر اساس نسخة نیکلسون، به کوشش مجید ملایی، تهران: سپهر ادب.
22
23. نگهبان، حمیدرضا (1386). سوگنامة ایرج: شکلگیری تراژدی در تاریخ اساطیری ایران، مشهد: به نشر.
23
ORIGINAL_ARTICLE
تربیت نسل جدید؛ دال شناور جدال گفتمانی در ایران (تحلیل گفتمان سریال ستایش با رویکرد لاکلائو و موفه)
سریال ستایش یکی از مجموعه سریالهای تلویزیونی است که در سالهای اخیر توجه بسیاری از بینندگان را به خود جلب کرد. اینکه چه گفتمانهایی در این سریال نمود یافتهاند، گفتمان حاکم بر این سریال چیست و چه رابطهای بین گفتمانها وجود دارد، سؤالهای اصلی این مقاله را تشکیل میدهد. در راستای پاسخ به این سؤالها، از نظریات لاکلائو و موفه بهعنوان چارچوب نظری استفاده شد و برای گردآوری و تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل گفتمان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد: این مجموعه سریال بیانگر تقابل گفتمانی بین دو گفتمان دینی و دنیاگرایی است و شیوه تربیت نسل جدید بهعنوان دال شناور محور اصلی این تقابل گفتمانی است.
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123304_34fd874d7fbda4e1408b464070a0e8a1.pdf
2016-05-21
145
172
سریال ستایش
تحلیل گفتمان
گفتمان دینی
گفتمان دنیاگرایی
تربیت نسل جدید
فردین
محمدی
fsheta.fardin@gmail.com
1
دانشجوی دکترای جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
الف) منابع فارسی
1
1. احمدی، ثریا، وحید عقیلی و افسانه مظفری (1394). «مطالعه موردی بازنمایی هویت جنسیتی زنان در سریالهای زمانه و تکیه بر باد»، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال بیستم، شماره 1: 56- 35.
2
2. استوری، جان (1385). مطالعاتی درباره فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، تهران: آگه.
3
3. بارکر، کریس (1391). مطالعات فرهنگی، ترجمه مهدی فرجی و نفیسه حمیدی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
4
4. باهنر، ناصر و طاهره جعفری کیذقان (1389). «تلویزیون و تأثیرات کاشتی آن بر هویت فرهنگی ایرانیان»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره چهار، زمستان:156- 131.
5
5. بشیر، حسن و علی اسکندری (1392). «بازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی یه حبه قند»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره ششم، شماره دو، تابستان.
6
6. جعفرزادهپور، فروزنده، منصور ساعی و رضا جاروندی (1388). «الگوهای قدرت در روابط بیننسلی، بازنمایی سریالهای ایرانی، مطالعه شبکه 1 و 3»، پژوهشنامه علوم اجتماعی، سال سوم، شماره دوم، تابستان.
7
7. ساعی، منصور (1389). «بازنمایی ابعاد تاریخی و سیاسی هویت ملی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی سریالهای تلویزیونی تاریخی درجه الف در سه دهه پس از انقلاب اسلامی ایران)»، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش سیاست نظری، دور جدید، شماره هفتم، زمستان.
8
8. سلطانی، سید علی اصغر (1387). «تحلیل گفتمانی در فیلمهای سیاسی ـ اجتماعی: نگاهی به پارتی سامان مقدم»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال سوم، شماره 9: 16-1.
9
9. صادقی فسایی، سهیلا و محمد روزخوش (1392). «نکاتی تحلیلی و روششناختی درباره تحلیل گفتمان (با نگاهی به پژوهشهای ایرانی)»، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دور هفتم، شماره 4، زمستان.
10
10. عبدالهیان، حمید (1390). «تحلیلی تاریخی بر تکوین مفهوم پایان تاریخ در سینمای قرن 21: روایتشناسی 13 فیلم»، مجله مشرق موعود، سال پنجم، شماره 18: 27- 5.
11
11. کوثری، مسعود و عباس عموری (1392). «تعریف از خود و ساخت دیگری، مطالعه پسااستعماری سریالهای حریم سلطان و الفاروق العمر»، فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، سال سوم، شماره دوم، تابستان.
12
محمدی، جمال، کریمی، مریم (1390). «تحلیل قرائتهای زنان از مجموعههای تلویزیونی (مطالعه موردی قرائتهای زنان شهر ایلام از سریال فاصلهها)»، تحقیقات فرهنگی ایران، دوره 4، شماره 1: 77- 49.
13
12. مقدمی، محمدتقی (1390). «نظریه تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه و نقد آن»، مجله معرفت فرهنگی اجتماعی، سال دوم شماره 2، بهار: 124- 91.
14
13. یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی. ب) منابع لاتین
15
1. Barlett, P. C. , Vowels, C. L. & Sancier, D. (2008). "Meta Analysis of The Effects of Media Images On Men's Body- Image Concerns", Jornal of social and clinical psycology, vol. 27, No. 3: 279- 310.
16
2. Fang, Anthony; Ma, Eric (2000). "Formal – informal Use of Television and Sex Role Stereotyping In Hong Kong- Statistical Data Included", Sex: a journal of research; Jan 2000.
17
3. Harkness, A. M. B., Long, B. C, Bermbach, N., Patterson, K., Jordan, Sh., Kahn, H. (2005). "Talking About Work Stress: Discourse Analysis And Implication For Stress Interventions", Work & Stress. No. 19 (2):121-136.
18
4. Madichie, Nnamdi O. (2011). "Marketineg Senegal Through Hip-hop- A Discourse Analysis of Akon's Music and Lyrics", Journal of place management and development, vol. 4, No. 2: 169- 197.
19
ORIGINAL_ARTICLE
نقش سهگانه مساجد در ترویج فرهنگ ایثارگری و شهادتطلبی (مطالعه موردی: مساجد استان خراسان رضوی
هدف از این مقاله، بررسی نقش مساجد بر شهادتطلبی و ایثارگری در استان خراسان رضوی است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی و در مساجد استان خراسان رضوی اجرا شده است. روش پژوهش پیمایش بوده که با استفاده از یک پرسشنامه محققساخته بستهپاسخ به گردآوری دادهها پرداخته شده است. با مروری که بر کارکردهای مسجد، نظریه رسانش نوآوری و اقناع و اشاعه شد، نقش مساجد از منظر شاخصهای سهگانه منظر (تصویرسازی)، محتوا (تجهیز) و برنامه (اجرا) مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد: سه شاخص پژوهش مقداری کمتر از متوسط را داشته است. این بدان معناست که مساجد استان، اگرچه ظرفیت بالایی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند، از این ظرفیت غفلت شده است.
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123305_c94dcc49dc7b30474cdb89cbd1124971.pdf
2016-05-21
173
195
مسجد
ترویج فرهنگ ایثار
ترویج فرهنگ شهادت
خراسان رضوی
حمید
مسعودی
masoudi@stu.um.ac.ir
1
دانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشگر جهاد دانشگاهی خراسان
LEAD_AUTHOR
محمدعلی
احمدیان
ahmadian@um.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد
AUTHOR
الف) منابع فارسی
1
1. اردشیری، مهیار، خلیل حاجی پور و سمیه حکیمی (1392). «بررسی نقش و جایگاه ساختار کالبدی محلههای شهری بر شکلگیری سرمایه اجتماعی»، مجله پژوهش و برنامهریزی شهری، سال 4، شماره 13: 56-35.
2
2. اسکافی، مریم و حمید مسعودی (1392). بررسی عملکرد سازمانهای استان خراسان رضوی در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، طرح پژوهشی، ناظر غلامرضا صدیق اورعی، بنیاد شهید و امور ایثارگران.
3
3. اسماعیلیان، سحر و محمدرضا پورجعفر (1390). «در جستوجوی معیارهای شکلدهنده شبکه فضاهای شهری در بافت تاریخی ایران، نمونه موردی: اصفهان، دردشت»، مدیریت شهری، شماره 31: 82-65.
4
4. الویری، محسن (1385). «مسجد الگوی جامعه دینی»، مجموعه مقالات برگزیده سومین همایش هفته جهانی مساجد (فروغ مسجد.
5
5. امانپور، سعید (1389). «راهکارهای عملی ترویج و گسترش فرهنگ صداقت و شهادت در مجتمعهای زیستی شهری»، همایش ملی راههای ترویج و گسترش فرهنگ صداقت و شهادت در دانشگاهها، مؤسسه آموزش عالی باختر.
6
6. انوری، حسن (1381). فرهنگ بزرگ سخن، تهران: نشر سخن.
7
7. بهمنی، فرانک (1389). «راهکارهای تقویت فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش آموزان و دانشجویان»، مجموعه مقالات همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت، دانشگاه زنجان.
8
8. پورجعفر، محمدرضا (1381). «توجه به معیارهای طراحی شهری و معماری در مساجد قدیمی (موردمطالعه مسجد جامع دهلی)»، مجله مدرس هنر، شماره 1381.
9
9. پورعزت، علی اصغر (1387). مبانی دانش اداره دولت و حکومت: مبانی مدیریت دولتی، تهران: سمت.
10
10. تقوایی علیاکبر و سکینه معروفی (1389). «ارزیابی نقش مساجد در ارتقا کیفیت محیط، مطالعه موردی: مسجد امیر تهران»، مدیریت شهری، بهار و تابستان، 8 (25): 219-234.
11
11. حاج سیدجوادی، فریبرز (1378). «مسجد مدرسهها»، مجموعه مقالات همایش مسجد، انتشارات دانشگاه هنر.
12
12. رضابیتبار، رضا، حمید زارع و سیدمحمد مقیمی (1391). «الگوی تعاملی توانمندسازی از طریق مشارکتهای اجتماعی در کمیته امداد امام خمینی(ره) با رویکرد مسجدمحوری»، نشریه مدیریت اسلامی، پاییز و زمستان، شماره 4: 173 -147.
13
13. زرگر، اکبر (1386). راهنمای معماری مسجد، تهران: نشر دید.
14
14. طالقانی، غلامرضا، حسن عابدی جعفری، ابوالحسن فقیهی و رسول عباسی (1389). «مدیریت مسجد: تدوین الگوی شایستگی منابع انسانی»، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی پاییز و زمستان، 2 (3-4): 80-55.
15
15. عباسپور، نورعلی (1382). ایثار و شهادت در آینه مسجد، نشر شاهد.
16
16. فاضلی، نعمت اله (1387). «مسجد و مدرنیته: مروری تحلیلی و جامعهشناختی به گفتمانهای مسجد در ایران»، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، 8 (1): 132-99.
17
17. فتح الهی، ابراهیم و ابراهیم کاملی (1394). «فرایند اقناع در قرآن کریم»، فصلنامه علمی و پژوهشی تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، سال دوازدهم، شماره یک: 99-75.
18
18. کاظمی، سیدمحمد و حسین کلانتری خلیلآباد (1390). «ابزارهای پیام رسانی معنوی در معماری مسجد با تأکید بر نقش ایدئولوژی اسلامی»، مطالعات شهر ایرانی اسلامی، زمستان ، دوره 2، شماره 6: 46 -41.
19
19. لطفآبادی، حسین و وحیده نوروزی (1385). «خرد مینوی، دانش عینی و رشد یافتگی شخصیت علمی محقق بهعنوان مبنای نوآوری آموزشی و تربیتی»، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 15، سال پنجم.
20
20. مثقالی، فرشید (1386). «دیزاین و تصویرسازی»، فصلنامه حرفه هنرمند، شماره 19، بهار.
21
21. محمدی ریشهری، محمد (1386). فرهنگنامه مسجد، ترجمه مرتضی خوش نسب، قم: انتشارات دارالحدیث.
22
22. محمدی، فتاح و مهدی صفرزاده (1389). «استراتژی (راهکارهای) ترویج فرهنگ ایثار و شهادت»، مجموعه مقالات همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت، دانشگاه زنجان.
23
23. مرتضی، هشام (1387). اصول سنتی ساخت و ساز در اسلام، ترجمه ابوالفضل مشکینی و کیومرث حبیبی، تهران: انتشارات مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.
24
24. مطهری، مرتضی (1349). خدمات متقابل اسلام و ایران، تهران: شرکت سهامی انتشار.
25
25. مظاهری، مسعود (1388). «نقش مسجد در سازمان و اجتماع محلهای»، مجموعه مقالات همایش توسعه محلهای، مرکز مطالعات و تحقیقات امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.
26
26. معروفی، سکینه (1393). جایگاه اجتماعی کالبدی مساجد در شهر اسلامی، تهران: انتشارات خورشید باران.
27
27. مهدوینژاد، محمدجواد و محمد مشایخی (1389). «بایستههای طراحی مسجد بر مبنای کارکردهای فرهنگی ـ اجتماعی»، معماری و شهرسازی آرمانشهر پاییز و زمستان،3 (5): 65-78.
28
28. نظری، علی اشرف و علی حسنپور (1391). «مسجد و فرایندهای فرهنگی قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران»، پژوهشنامه انقلاب اسلامی، پاییز، 1 (4): 111-87.
29
29. نقیزاده، محمد (1387). شهر و معماری اسامی (تجلیات و عینیات)، اصفهان: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان.
30
30. نورانی، حسین (1388). آسیبشناسی شیوههای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، پایگاه اینترنتی پایداری.
31
31. هاشمی، علی (1389). «راهکارهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت»، مجموعه مقالات همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت، دانشگاه زنجان.
32
32. هیلن براند، رابرت (1380). معماری اسلامی، ترجمه باقر آیت ا... زاده شیرازی، تهران: نشر روزنه. ب) منابع لاتین
33
1. Nutley, S. M. & Davies H.T.O. (2000). "Making a Reality of Evidence-based Practice: Some Lessons From the Diffusion of Innovations", Public Money and Management. Vol. 20, No. 4:35-42.
34
2. Rogers, Everett. M. (1995). Diffusion of Innovations, New York: Free Press.
35
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی سیر سیاستگذاری فرهنگی مسجد در دهه دوم انقلاب اسلامی (1378-1368): تحلیل اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران
در این مقاله با توجه به رویکرد سیاستگذاری فرهنگی، اهم مسائل سیاستی مرتبط با مسجد که در ماهنامه مسجد انعکاس یافته، با روش تحلیل محتوای کیفی استخراج شده و سپس سیاستهای اعلامی ـ اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مرتبط با حوزه مسجد با توجه به مسائل سیاستی مستخرج، مورد بررسی قرار میدهد. نتایج نشان میدهد: عمران مسجد در مقایسه با سایر مسائل مساجد در بازه زمانی مذکور از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و بیشتر اسناد مورد بررسی در این دهه ناظر به این مسئله است. همچنین ناظر به سایر مسائل سیاستی مسجد میتوان گفت: مسائلی مانند مساجد چندمنظوره یا چندکارکردی، امام جماعت مسجد، جایگاه مسجد و مسجد و مردم نیز پس از عمران مسجد بیشترین و بالاترین بندهای سیاستی را دارا هستند. نتایج تحلیل سیاستهای مرتبط با حوزه مسجد در این دهه نشان میدهد: در مورد برخی مسائل مورد بررسی مانند مسجد و وقف، تعطیلی مسجد و اختلاف درونی مسجد سیاست بارز و مهمی تدوین و تصویب نشده و سیاست بارزی و مشهودی در کشور اتخاذ نشده است.
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123306_2fd46cc48704a74f2586c505c07fa756.pdf
2016-05-21
197
219
سیاستگذاری عمومی
سیاستگذاری فرهنگی
مسجد
جمهوری اسلامی ایران
تحلیل محتوای کیفی
میثم
فرخی
mfarokhi65@gmail.com
1
دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
AUTHOR
الف) منابع فارسی
1
1. اشتریان، کیومرث (1391). «مقدمهای بر روش سیاستگذاری فرهنگی»، تهران: انتشارات جامعهشناسان.
2
2. اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران(1371). تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
3
3. الوانی، سیدمهدی و فتاح شریف زاده (1388). فرایند خط مشیگذاری عمومی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
4
4. جمشیدیها، غلامرضا و قاسم زائری (1387). «سیاست گذاری فرهنگی پیامبر اسلام (ص) و تأثیر آن بر موقعیت فرهنگی ـ اجتماعی زنان در زیست جهان جاهلی»، پژوهش زنان، شماره 4.
5
5. جمعی از نویسندگان (1391). مسجد و مدیریت علمی، قم: موسسه فرهنگی ثقلین.
6
6. حسینی، سید احمد (1384). طرح ساماندهی فعالیتهای فرهنگی دستگاهها و نهادهای دولتی فرهنگی، تهران: کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی.
7
7. ساسان، جعفر (1386). «نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی»، فروغ مسجد، جلد 6، قم: انتشارات ثقلین.
8
8. ضرابی، عبدالرضا (1384). «نقش و عملکرد مسجد در تربیت»، کارکرد مسجد به کوشش دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانونهای فرنگی، هنری مساجد، تهران: نشر رسانش.
9
9. گوییگان، جیم (1388). بازاندیشی در سیاست فرهنگی، ترجمه نعمتالله فاضلی، تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
10
10. ملک محمدی، حمیدرضا (1385). «سیاستگذاری دانش و روش»، فصلنامه سیاست داخلی، شماره 1.
11
11. موظف رستمی، محمدعلی (1389). نقش مسجد در شکلگیری انقلاب اسلامی، تهران: پرهیب.
12
12. مولر، پیر (1378). سیاستگذاری عمومی، ترجمه حمیدرضا ملک محمدی، تهران: دادگستر.
13
13. نظری، علی اشرف و علی حسنپور (1391). «مسجد و فرایندهای فرهنگی قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران»، پژوهشنامه انقلاب اسلامی، سال اول، شماره 4: 111-87.
14
14. همایون، محمدهادی و فروزان، حامد (1388). «تبیین رابطه مطلوب حکومت و فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران»، دو فصلنامه دین و ارتباطات، شماره 35-36، پاییز و زمستان : 63-92.
15
15. وحید، مجید (1382). «سیاستگذاری و فرهنگ در ایران امروز»، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران، انتشارات باز.
16
16. وحید، مجید (1380). «درآمدی بر سیاستگذاری عمومی»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 52، تابستان: 217- 185. ب) منابع لاتین
17
1. Mowlana, Hamid (1996). Global Communication in Transition: The End of Diversity, Thousand Oaks: Sage Publication.
18
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی وضعیت موجود و مطلوب مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک در مدیریت سازمانها و نهادهای فرهنگی ایران (مورد مطالعه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
هدف از این مقاله، شناسایی وضعیت موجود و مطلوب مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک در مدیریت سازمانها و نهادهای فرهنگی ایران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع، زمینهیابی و جزء پژوهشهای همبستگی و مدلیابی است ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه هدفمند است و در بخش کمی از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. نمونه آماری 424 نفر از مدیران ارشد و کارشناسانی بودند که بهصورت سهمی انتخاب شدند. از مجموع 65 سؤال اندازهگیری شده از مجموعه مؤلفههای برنامهریزی استراتژیک، 4 عامل استخراج شد: چشمانداز، اهداف و مأموریت، عوامل درونسازمانی و عوامل برونسازمانی. نتایج حاصل از اجرای آزمون t نشان میدهد: وضعیت موجود مؤلفه چشمانداز، اهداف و مأموریت، عوامل درونسازمانی و عوامل برونسازمانی در حد مطلوبی قرار ندارد.
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123307_2646e10d4413c784e8da739112ccb44c.pdf
2016-05-21
221
242
برنامهریزی استراتژیک
مؤلفههای فرهنگی
شاخصهای فرهنگی
افسانه
زمانیمقدم
afz810@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
الهه
حیدریزاده
ehydary@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
علیاکبر
رضایی
dr.rezaei50@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات،
LEAD_AUTHOR
الف) منابع فارسی
1
1. آسیان، س، همتی، م و ک. سمندیزاده (1388). ارزیابی برنامهریزی استراتژیک در شرکتهای تولیدی با استفاده از AHP فازی. تهران: مدیریت صنعتی.
2
2. گیوریان، حسن و فیروز دیندار فرکوش(1390). بررسی تأثیر اجرایی مؤلفههای مدیریت استراتژیک بر اثربخشی آموزشگاهها و مؤسسات فرهنگی، دانشگاه اصفهان.
3
3. زیاری، کرامتالله (1379). «درجه توسعهیافتگی فرهنگی استانهای ایران»، نامه علوم اجتماعی، شماره۱۶، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
4
4. صالحی امیری، سیدرضا و اسماعیل کاووسی(1387). فرهنگ و مدیریت سازمانهای فرهنگی، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
5
5. صالحی امیری، سیدرضا (1388). انسجام ملی وتنوع فرهنگی، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
6
6. عسگری، محمدهادی و محمد طالقانی(1389). «تنوع فرهنگی و نقش آن در بهبود فرایند کسب و کار»، مجله مهندسی فرهنگی سال چهارم مرداد و شهریور، شماره 43 و 44.
7
7. قدمی، محسن، س. تولایی و م. فاطمی (1389). «ارزیابی استراتژیک قابلیتهای توسعه گردشگری: مطالعه موردی شهر فریدونکنار»، تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی.
8
8. مرادی، علیرضا (1392). طراحی الگوی مطلوب همافزایی فرهنگی در ایران، رساله دکترای دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات اصفهان. ب) منابع لاتین
9
1. Adler, Nancy J. & Bartholomew, Susan (1992). "Managing Globally Competent People", Academy of Management Executive, vol, 6 (No. 3): 52-65.
10
2. Allen, Eleksandra (2001). "Cultural Interaction Architecture", American Cultural Studies, Urbana: University of Illinois Press.
11
3. Ang, S. & Van Dyne, L. (2008). Handbook on Cultural Intelligence: Theory, Measurement and Applications. Armonk, NY: M. E. Sharpe.
12
4. Dubinsky, L. & Nelson, R. (2004). "Cultural Development in the Small City: The View from Kamloops", Loisir et société/Society and Leisure, 27 (2): 397-410.
13
5. Farmahini,M. (2014). "The Role of Global Citizenship Education in World Peace and Security", Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116 : 934 – 938
14
6. Giles, Ed(2002). Church, State and American Church, State And The First Amendment; Reports – Descriptive, Washington .
15
7. Moreland Arts and Culture Strategy (2011).Moreland: Moreland City Council.
16
8. The Strategic Plan for the Department of Arts and Culture in South Africa (2010). www.dac.gov.za.
17
ORIGINAL_ARTICLE
کنش سیاسی دانشجویان و تأثیر محرومیت نسبی بر آن
در این مقاله کنشهای سیاسی اعتراضی دانشجویان از دیدگاه جامعهشناختی و رابطه آن با محرومیت نسبی از دیدگاه روانشناختی مورد بررسی میانرشتهای قرار گرفته است. در این پژوهش از روش تحقیق کمی و کیفی و تکنیکهای پیمایشی، مصاحبهای و مطالعه اسنادی استفاده شده است. جامعه آماری در روش کمی، دانشجویان دانشگاههای تهران در سال 1389 و در مصاحبه، دانشجویان معترض سیاسی که حکم دریافت کردهاند، هستند. نتایج نشاندهنده پتانسیل بالای کنشهای سیاسی اعتراضی (متغیر جامعهشناختی) و احساس محرومیت نسبی (متغیر روانشناختی) در پاسخدهندگان است و رابطه این دو متغیر نیز معنادار است. این پژوهش در سال 1389، در اوج اعتراضات سیاسی، در بین قشر معترض اجتماعی (دانشجویان) و در شهر تهران که بالاترین نرخ اعتراضها را داشت، انجام شده است. بنابراین نتایج بهدستآمده مربوط به دورهای بحرانی بوده و قابلتعمیم به شرایط امروزی و سایر اقشار اجتماعی و شهرها نیست
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123308_ed5ed25056bd0808f68c698d64900a1f.pdf
2016-05-21
243
269
کنش سیاسی اعتراضی
محرومیت نسبی
دانشجویان
دیدگاه روانشناختی
جامعهشناختی
آمنه
صدیقیان بیدگلی
sedighian@iscs.ac.ir
1
استادیار جامعهشناسی، گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و عضو انجمن جامعهشناسی آموزش و پرورش
AUTHOR
الف) منابع فارسی
1
1. اینگلهارت، رونالد (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران: نشر کویر.
2
2. برزگر، ابراهیم (1387). «تاریخچه، چیستی و فلسفه پیدایی علوم میانرشتهای»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 1 (1): 56-37.
3
3. پیران پرویز (1384). «فقر و جنبشهای اجتماعی در ایران»،فصلنامه رفاه اجتماعی، 5 (18): 40-13.
4
4. پیران، پرویز (1380). «جنبشهای اجتماعی شهری؛ با نیم نگاهی به شرایط ایران»، ماهنامه آفتاب، شماره 9.
5
5. توفیقی، جعفر و حمید جاودانی (1387). «میانرشتهایها: مفاهیم، رویکردها، دیرینهشناسی و گونهشناسی»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 1 (1): 17-1.
6
6. جلاییپور حمیدرضا (1381). جامعهشناسی جنبشهای اجتماعی با تأکید بر جنبش اصلاحی دوم خرداد، تهران: نشر طرح نو.
7
7. حسینی، حسین (1375). «بحرانهای شهری و تئوری محرومیت نسبی»، مجله سیاست دفاعی، 7: 16-15.
8
8. دواس، دی.ای (1376). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
9
9. دیانی، ماریو و دوناتلا دلاپورتا (1384). مقدمهای بر جنبشهای اجتماعی،ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: نشر کویر.
10
10. ربانی، علی، رسول ربانی و محمدرضا حسنی (1390). «رابطه احساس محرومیت نسبی با گرایش به هویت ملی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه اصفهان)»، جامعهشناسی کاربردی، 22 (2): 94-67.
11
11. سام دلیری، کاظم (1382). «سنجش محرومیت نسبی در نظریه تد رابرت گر»، فصلنامه مطالعات راهبردی، 6 (4): 827-813.
12
12. ساندرز، دیوید (1380). الگوهای بیثباتی، ترجمه انشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
13
13. صدیقیان بیدگلی، آمنه (1389). بررسی پتانسیل اعتراض سیاسی دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن رساله دکتری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
14
14. صدیقیان بیدگلی، آمنه (1393). بررسی نحوه جامعهپذیری سیاسی دانشجویان. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
15
15. علیخواه، فردین (1386). «پیامدهای سیاسی مصرفگرایی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 1 (1): 256-231.
16
16. علیخواه، فردین (1387). بررسی پتانسیل اعتراض سیاسی در شهر تهران، رساله دکتری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
17
17. قاسمی، حامد و مهدی قدیمی (1391).«بررسی تأثیر احساس محرومیت نسبی و احساس بیگانگی اجتماعی بر احساس امنیت اجتماعی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاههای شهر زنجان)»، فصلنامه دانش انتظامی زنجان، 1 (4): 29-1.
18
18. قیس، عادله (1388). بررسی جامعهشناختی تأثیر احساس محرومیت (اقتصادی، اجتماعی، خدماتی) بر گرایش جوانان (15–25 سال) به رفتارهای وندالیستی: مطالعه موردی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س).
19
19. گیدنز، آنتونی (1376). جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
20
20. لهساییزاده، عبدالعلی (1391). «نقش محرومیت نسبی در افزایش خشونتهای شهری مناطق حاشیهنشین (مورد مطالعه: شهر کرمانشاه)»، مطالعات شهری، 2 (3): 64-21.
21
21. محسنی تبریزی، علیرضا و محمدحسین درویش ملا (1387). «سنجش میزان احساس محرومیت نسبی و محرومیت نسبی ادراکی جوانان (مطالعه شهر تهران)»، نامه علوم اجتماعی، 34: 98-73.
22
22. مرادی، گلمراد و بهمن سعیدیپور (1389). «بررسی نقش محرومیت نسبی در ایجاد رفتار جمعی جوانان شهر کرمانشاه براساس نظریه تعاملگرایی بلومر»، دوفصلنامه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 7 (2): 191-163.
23
23. مشیرزاده، حمیرا (1381). درآمدی نظری بر جنبشهای اجتماعی. تهران: پژوهشکده امام خمینی(ره).
24
24. مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی (1389). برگرفته از: http://irphe.ac.ir/page.php? slct_pg_id=477&sid=1&slc_lang=fa
25
25. نواح، عبدالرضا و سیدمجتبی تقوینسب (1386). «تأثیر احساس محرومیت نسبی بر هویت قومی و هویت ملی (مطالعه موردی: اعراب استان خوزستان)»، مجله جامعهشناسی ایران، 8 (2): 163-142. ب) منابع لاتین
26
1. Moore, D. (2003). "Perceptions of Sense of Control, Relative Deprivation, and Expectations of Young Jews and Palestinians in Israel", Journal of Social Psychology, 143 (4): 521-40.
27