دهه گذشته بهمنظور ساماندهی نظام آموزشی کشور دو سند مهم تحتعناوین نقشه جامع علمی و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش منطبق بر نیازها و مسائل بومی کشور تدوین، تصویب و ابلاغ شده است. هدف این مقاله نسبتسنجی دو سند سیاستگذاری کشور در حوزه آموزش و پیشبرد سیاستهای آموزش کشور انجام شده است. ازاینرو مسئله اصلی مقاله حاضر بررسی نسبت سند بنیادین تحول آموزشوپرورش با نقشه جامع علمی کشور است. بدینمنظور از روش کیفی استفاده شده و تحلیل دادههای اسناد با رهیافت داده بنیاد صورتپذیرفتهاست. یافتههای تحقیق پیشرو نشان میدهد، ایجاد جامعه دانشبنیان پدیده محوری نقشه جامع علمی کشور و پدیده محوری سند بنیادین تحول آموزشوپرورش است. نتیجه تحقیق نشان داده است نسبت همسانی بین این دو سند در ایجاد کارآفرینی بهعنوان پیامد وجود دارد اما جنبه تربیتی و اعتقادی در سند تحول بیشتر و جنبه کارآفرینی در نقشه جامع علمی کشور پررنگ است.