در این مقاله سعی شده با بهکارگیری روش تحقیق کیفی از نوع گراندد تئوری، الگوی خطمشیگذاری فضای مجازی تبیین و ارائه شود. سؤال اصلی عبارت است از: الگوی مناسب خط مشیگذاری فضای مجازی در کشور چگونه است و چه مدلی (مدل مفهومی پیشنهادی) را میتوان از این مطالعه ترسیم کرد؟ بی شک از آنجایی که از اسفندماه 1390 با حکم مقام معظم رهبری شورای عالی فضای مجازی ایجاد شد، میتوان مدل خط مشی گذاری آن را ترکیبی از مدل فرایندی و شبکهای تلقی کرد. در این مقاله ضمن تحلیل ادوار خط مشی گذاری فضای مجازی کشور، سعی شده است مدل مفهومی و درعین حال واقعی و قابل اجرا برای خطمشیگذاری فضای مجازی ترسیم و ارائه شود.