TY - JOUR ID - 119181 TI - رتبه‌بندی جایگاه رسانه‌ها در اثرگذاری بر توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی در ایران (با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله‌مراتبی فازی (Fuzzy AHP)) JO - راهبرد اجتماعی فرهنگی JA - SCS LA - fa SN - 2251-7081 AU - مجاورشیخان, محمد AU - ببران, صدیقه AU - کیا, علی‌اصغر AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران AD - استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم ارتباطات، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 2 SP - 5 EP - 24 KW - توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی KW - رسانه ‌ملی KW - تلویزیون KW - رادیو KW - رسانه‌های برون‌مرزی DO - N2 - تنوع رسانه‌ها و شرایط جهانی شدن، سبب شده‌اند که ارتباطات میان‌فرهنگی دامنه گسترده‌تری پیدا کند. در ایران، رسانه‌های داخلی و برون‌مرزی متعددی توسعه پیدا کرده‌اند که یکی از کارکردهای اصلی آنها توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی است. تحقیق حاضر با هدف رتبه‌بندی جایگاه رسانه‌های داخلی (تلویزیون و رادیو) و رسانه‌های خارجی (برون‌مرزی) درخصوص اثرگذاری بر توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی انجام شده است. این پژوهش به روش تحلیل سلسله‌مراتبی فازی اجرا شده است. اطلاعات این تحقیق با استفاده از پرسشنامه تهیه شده توسط محقق بر اساس مقایسه دو بعدی نمونه های متشکل از 13 متخصص در زمینه مدیریت رسانه (گروه کیفی) و 66 کارشناس در مدیریت رسانه (گروه کمی) در سال 1399 جمع آوری شده است.نتایج این تحقیق نشان داده است که بیشترین تأثیر بر توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی در ایران، متعلق به تلویزیون داخلی است. پس از تلویزیون داخلی، رادیو در رتبه بعدی عوامل موثر بر توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی در ایران قرار دارد. لازم به ذکر است که رسانه‌های برون‌مرزی از منظر کارشناسان، در رتبه بندی مذکور، در جایگاه آخر قرار گرفته‌اند. براساس این یافته‌ها، پیشنهاداتی برای مدیران رسانه جهت افزایش اثرگذاری در حوزه ارتباطات میان‌فرهنگی ارائه شده است. UR - https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_119181.html L1 - https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_119181_6e3abe4478d5a0ff77fd57efa4ee70da.pdf ER -