TY - JOUR ID - 123210 TI - انسان‌شناسی تأثیرات اقتصادی گردشگری در مازندران JO - راهبرد اجتماعی فرهنگی JA - SCS LA - fa SN - 2251-7081 AU - جعفری صالحی, سحر AU - فاضلی, محمد AU - اشتیاقی, معصومه AD - Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 3 SP - EP - KW - گردشگری KW - انسان‌شناسی گردشگری KW - اقتصاد گردشگری KW - روش کیفی KW - زوال اقتصاد بومی DO - N2 - گردشگری در مازندران به‌مثابه استراتژی ایده‌آل توسعه در نظر گرفته می‌شود. آمارها نشان می‌دهند، درآمد حاصل از گردشگری در این استان گاه تا بیش از 5 برابر کل بودجه استانداری بوده ‌است. با وجود این، در نگاهی انسان‌شناختی درمی‌یابیم، گردشگری به‌مثابه یک برنامه در توسعه اقتصادی موفق محقق نشده است. منافع اصلی حاصل از اقامت و پذیرایی گردشگر عمدتاً نصیب سرمایه‌گذاران غیربومی می‌شود و بنابراین اقتصاد محلی چنانکه باید سودمند نیست. از سوی دیگر، شیوه‌های معاش بومی به‌واسطه فعالیت در بخش خدمات گردشگری در حال نابودی هستند. جان باختن تدریجی کشاورزی و فعالیت‌های مربوط به صنایع دستی و هنر بومی از جمله مهم‌ترین این موارد است. در مقاله حاضر با رویکرد انسان‌شناسی، گردشگری بررسی شده و به تبع آن، با استفاده از روش‌های کیفی همچون مصاحبه و مشاهده مشارکتی به بررسی تأثیرات اقتصادی گردشگری در مازندران پرداخته شده است. UR - https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123210.html L1 - https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123210_f645879d4f83d7572e4d2f3e1f10a3b8.pdf ER -