TY - JOUR ID - 123291 TI - فراتحلیل تحقیقات درباره تأثیر بعد خانوار بر موفقیت تحصیلی فرزندان (آیا فرزند بیشتر موجب موفقیت تحصیلی کمتر می‌شود؟) JO - راهبرد اجتماعی فرهنگی JA - SCS LA - fa SN - 2251-7081 AU - عالمی نیسی, مسعود AD - Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 3 SP - EP - KW - بعد خانوار KW - موفقیت تحصیلی فرزندان KW - فراتحلیل KW - مطالعه تطبیقی DO - N2 - یکی از نگرانی‌های خانواده‌ها در خصوص افزایش موالید، پایین آمدن پیشرفت تحصیلی فرزندانشان است. این نگرانی مبتنی بر فرضیه‌ای غالب است که فرزند بیشتر، موفقیت تحصیلی آنها را کاهش می‌دهد. در این مقاله تلاش شده از طریق فراتحلیل مطالعات تجربی در کشورهای گوناگون، فرضیه غالب را به چالش کشیده و امکان طرح فرضیه یا فرضیه‌های رقیب در خصوص رابطه بعد خانوار و موفقیت تحصیلی فرزندان را مطرح کند. نتیجه نشان می‌دهد: برخی مطالعات با تبعیت از نظریه‌هایی مانند مدل رقیق‌شدگی منابع و مدل تلاقی، به این نتیجه رسیده‌اند که این دو رابطه منفی دارند. اما این تحقیقات توسط دیگران چون اللوید و کلی به نقد کشیده شده و آنها نشان داده‌اند که رابطه معنا‌دار میان بعد خانوار و موفقیت تحصیلی وجود ندارد. از نظر معتقدان به رابطه منفی، اندازه خانوار از طریق متغیرهای واسط بر موفقیت تحصیلی اثر می‌گذارد و اگر تحت شرایطی با افزایش تعداد فرزندان، متغیرهای واسط طور دیگری رفتار کنند، شاهد افت موفقیت تحصیلی فرزندان نخواهیم بود. از این رو فرضیه غالب در اغلب شرایط و محیط‌ها اعتبار خود را از دست می‌دهد و جای خود را به فرضیه‌های رقیب می‌دهد. UR - https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123291.html L1 - https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123291_948ecada18ec1205422b56c89db993d3.pdf ER -