2024-03-29T12:22:01Z
https://rahbordfarhangi.csr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16926
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1393
3
4
تدوین الگوی خطمشیگذاری فضای مجازی کشور
حامد
حاجی ملامیرزایی
حسین
خنیفر
سیدمهدی
الوانی
در این مقاله سعی شده با بهکارگیری روش تحقیق کیفی از نوع گراندد تئوری، الگوی خطمشیگذاری فضای مجازی تبیین و ارائه شود. سؤال اصلی عبارت است از: الگوی مناسب خط مشیگذاری فضای مجازی در کشور چگونه است و چه مدلی (مدل مفهومی پیشنهادی) را میتوان از این مطالعه ترسیم کرد؟ بی شک از آنجایی که از اسفندماه 1390 با حکم مقام معظم رهبری شورای عالی فضای مجازی ایجاد شد، میتوان مدل خط مشی گذاری آن را ترکیبی از مدل فرایندی و شبکهای تلقی کرد. در این مقاله ضمن تحلیل ادوار خط مشی گذاری فضای مجازی کشور، سعی شده است مدل مفهومی و درعین حال واقعی و قابل اجرا برای خطمشیگذاری فضای مجازی ترسیم و ارائه شود.
فضای مجازی
خطمشی
خط مشیگذاری
روش کیفی
مدل مفهومی
2015
02
20
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1393
3
4
رهیافتی آسیبشناختی به راهبردهای فرهنگی پیشگیری از اعتیاد در ایران؛ از سیاستگذاری تا عملیاتیسازی
حسین
عبدالملکی
سیدرضا
صالحی امیری
اعتیاد به مثابه پدیدهای چندوجهی و البته با تأثیراتی چندساحتی، معضلهای است که امروزه بنا بر اعتقاد قریب به اتفاق پژوهشگران و متفکران این حیطه، بهعنوان یک مسئله اجتماعی و فرهنگی در کشور به شمار میآید. هدف از مقاله حاضر، آن است که با روشی کیفی (مطالعات اسنادی و کتابخانهای، استفاده از اسناد بالادستی و نیز انجام 20 مصاحبه با اساتید حوزه بررسی مسائل اجتماعی و مددکاری اجتماعی) و با رویکردی تبیینیـ تحلیلی به آسیبشناسی سیاستهای فرهنگی پیشگیری از اعتیاد در ایران مبتنی بر پیوستار چهار مرحلهای «رویکرد و نظریه فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی، برنامهریزی فرهنگی و مدیریت فرهنگی» بپردازد. در نهایت، پیشنهادات و راهبردهایی در جهت تدوین سیاستهای فرهنگی پیشگیری از اعتیاد مبتنی بر رویکرد چهار مرحلهای ارائه شده است.
پیشگیری
سیاستهای فرهنگی
اعتیاد
رهیافت آسیب شناختی
پیوستار چهارمرحلهای سیاستهای فرهنگی
2015
02
20
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1393
3
4
تحلیل سلوک امام سجاد علیهالسلام در مدیریت فرهنگی بعد از عاشورا
علیرضا
اشتری تفرشی
منا
زینلی طرقی
حیات امام سجاد علیه السلام مقارن با دورهای خاص از شرایط فرهنگی اجتماعی تاریخ اسلام بود که میتوان آن را دوره حاکمیت فرهنگ جاهلی دانست؛ با این حال ایشان همزمان با مدیریت این فضای فرهنگی، به بازآفرینی فرهنگ اسلامی اقدام نمودند. در این راستا از راهبردهایی بهره بردند: افشای ماهیت فرهنگی بنی امیه و طراحی سامانه فرهنگی. راهبرد کلی ایشان در این میان، الگوی خاصی از «فرهنگ و شخصیت» و ارتباط دوسویه این دو بوده است. ایشان با بازآفرینی فرهنگ اسلامی، شخصیت افراد پیرامونی خود را تحت تأثیر قرار دادند و در مقابل، این شخصیتها توانستند به بازآفرینی فرهنگ اسلامی یاری رسانند. نظام فرهنگی امام (ع) نیز دارای راهبردی سامانهای است که در چند سطح و هر سطح در چندین لایه طبقهبندی میشود. با توجه به توفیق راهکارهای ایشان در برونرفت از فضای فرهنگی ناهنجار و بازآفرینی فرهنگ مطلوب، میتوان با بازخوانی راهبرد امام سجاد علیه السلام از این راهبرد در دیگر فضاهای فرهنگی اجتماعی به تناسب بهره برد.
علی بن حسین (امام سجاد)
فرهنگ
فرهنگ جاهلی
راهبرد فرهنگی
نقش اجتماعی
2015
02
20
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1393
3
4
تحلیل جامعهشناختی مقاومت مردمی علیه نقض استقلال اقتصادی ایران در مشروطه
سمیه
سادات شفیعی
فاطمه
سهیلی
مقاله پیش رو به کمک ویژگیهای پیشتر احصا شده مقاومت در چارچوب علوم اجتماعی، نگاهی به کنشهای مقاومتآمیز مردمی در بحبوحه تحولات سالهای مشروطه دارد. این مقاله حاصل پژوهشی نظری تحلیلی و مستخرج از مطالعات اسنادی کتابخانهای است که با توجه به ویژگیهای مقاومت چون وقوع عینی، تضاد با وضع موجود، تلازم قدرت و مقاومت، اهمیت زمان، خلاقیت در کنش مقاومتآمیز درصدد است به این پرسش اساسی پاسخ دهد: علیه موارد نقض استقلال اقتصادی ایران در دوره 1329- 1324 ه. ق چه کنشهای مقاومتآمیزی شکل گرفته است؟ در نگاه کلی، با تشکیل شورای ملی و پیدایش فضای باز سیاسی، در پرتو حضور تودههای مردم در پهنه سیاست و پا گرفتن نهادهای تازهای چون پارلمان، کابینه، مطبوعات، احزاب، گروهها و انجمنها، شاهد کنشهای مقاومت علیه نقض استقلال اقتصادی هستیم. این کنشها مبتنی بر مؤلفههای هویت ملی و با محوریت موضوعاتی چون رد استقراض خارجی و تلاش برای ایجاد بانک ملی، رد اسکناس بانک شاهنشاهی، استفاده از کالاهای ایرانی و طرد کالاهای خارجی بروز و نمود یافتند.
مشروطه
مقاومت
استقلال اقتصادی
استقراض خارجی
کالاهای وطنی
2015
02
20
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1393
3
4
تدوین و تنظیم ویژگیهای مدل ساختاری رسانهای برای شرایط تحریم
رضا
کیمیایی
زهرا
خرازیآذر
محمد
سلطانیفر
این مقاله در پی تدوین و تنظیم ویژگیهای یک مدل ساختاری رسانهای برای شرایط تحریم است. بدین منظور با 10 نفر از اساتید اقتصاد، ارتباطات و روزنامهنگاری مصاحبه شده است که از طریق نمونهگیری گلوله برفی بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. از این مصاحبهها پرسشنامهای با 38 محور تعیین شده است. برای وزندهی به مدل بهدست آمده، 121 نفر از فعالان حوزه رسانه، مدیران مسئول روزنامهها و خبرگزاریها، سردبیران و خبرنگاران به پرسشنامه پاسخ دادهاند. بهطور کلی مدل رسانهای بهدست آمده بر شش محور «جلب مشارکت و اعتماد ملی»، «استفاده از جنبشهای نوین اجتماعی»، «استفاده دیپلماسی رسانهای و هدایت افکار عمومی»، «شفافیت و یکپارچگی اطلاعاتی»، «انتشار غیرمستقیم اطلاعات» و «دسترسی آزاد به اطلاعات» استوار است که هر بخش وزن و ارزش متفاوت دارد. بیشترین وزن، مربوط به استفاده از دیپلماسی رسانهای و هدایت افکار عمومی و کمترین وزن و مربوط به انتشار غیرمستقیم اطلاعات است
تحریم
مدلرسانهای
مشارکت اجتماعی
جنبشهای نوین
دیپلماسی رسانهای
2015
02
20
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1393
3
4
بررسی تأثیر امنیت اجتماعی بر دلبستگی به مکان از منظر گروه نوجوان در شهر تهران
زهرا
خدایی
علیاکبر
تقوایی
مجتبی
رفیعیان
هاشم
داداشپور
هدف کلی مقاله حاضر، بررسی تأثیر مولفههای امنیت اجتماعی بر شاخص دلبستگی به مکان و تبیین معناداری یا عدم معناداری آنها در محلات منتخب است. شاخص دلبستگی به مکان و امنیت اجتماعی به تفکیک در چهار محله شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور از آزمون پارامتریک F (تحلیل واریانس یکطرفه) و نیز آزمون Tukey (تفاوت معناداری) استفاده شد تا محلات منتخب را خوشهبندی کرده و به این سؤال پاسخ داد که کدام محلهها از نظر شاخص مورد بررسی، شبیه به هم و کدام محلهها با هم متفاوت هستند. نتایج نشان میدهد: بین سه مؤلفه امنیت اجتماعی (نابهنجاریهای اجتماعی، نظارت اجتماعی و آزادی حرکت) با متغیر دلبستگی به محله، همبستگی متوسطی برقرار است. در مجموع سه مؤلفه امنیت اجتماعی حدود 7 درصد از واریانس متغیر دلبستگی به محله را تبیین میکنند که با توجه به توزیع F، تمامی ضرایب همبستگی و ضرایب تبیین، معنادار بوده و قابل تعمیم به جامعه آماری کل است.
امنیت اجتماعی
دلبستگی به مکان
فضاهای عموی شهری
نوجوانان
2015
02
20
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1393
3
4
بررسی وضعیت مؤلفههای اقتصاد فرهنگ در ایران؛ مقایسه تطبیقی با کشورهای منتخب دنیا و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت اقتصاد فرهنگ در کشور
محمد
صیادی
مهدی
ناظمی اردکانی
در این مقاله، پس از تبیین مفاهیم اقتصاد فرهنگ و نیز بیان اهمیت پرداختن به اقتصاد فرهنگ، تأثیر متقابل فرهنگ و اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته شده است. همچنین در یک بررسی تطبیقی، روند تحولات و نیز جایگاه اقتصاد نشر، اقتصاد سینما، اقتصاد هنرهای تجسمی و اقتصاد گردشگری در سطح کشورهای منتخب جهان و ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و عوامل مؤثر بر بازار هر یک از آنها بحث و بررسی شده است. در خاتمه نیز راهکارهایی برای ارتقای وضعیت مؤلفههای اقتصاد فرهنگ در کشور ارائه شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد: کشور ایران به لحاظ وضعیت مؤلفههای اقتصاد فرهنگ، نه تنها در مقایسه با استانداردهای جهانی، بلکه در مقایسه با کشورهای سند چشمانداز نیز از موقعیت مناسبی برخوردار نیست.
کالای فرهنگی
اقتصاد فرهنگ
مؤلفههای اقتصاد فرهنگ
بخش فرهنگ
2015
02
20
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1393
3
4
بررسی میزان کیفیت زندگی و ارتباط آن با هویت دینی (مطالعه موردی: شهر یاسوج)
اصغر
میرفردی
سیروس
احمدی
محمدحسین
ابتکاری
مقاله حاضر به بررسی رابطه بین میزان کیفیت زندگی و تأثیر هویت دینی بر آن، در شهر یاسوج پرداخته است. تحقیق با روش پیمایشی و با نمونهای به حجم 400 نفر با ابزار پرسشنامه در پانزده محله شهر یاسوج انجام گرفت. بر اساس یافتههای تحقیق، اکثریت شهروندان یاسوجی از سطح متوسط و بالایی از کیفیت زندگی برخوردار بودند. بررسی ابعاد مختلف کیفیت زندگی نیز نشان داد: شهروندان به ترتیب در بعد سلامت جسمانی، سلامت روابط، سلامت محیط زندگی و سلامت روانی بیشترین نمره را کسب کردهاند. همچنین، در زمینه دینداری، بیش از دو سوم (2/88 درصد) از افراد دارای دینداری قوی بودند. هر 4 بعد هویت دینی (مناسکی، اعتقادی، احساسی و پیامدی) رابطه مثبت و معناداری با کیفیت زندگی داشتند. در بین متغیرهای زمینهای نیز، بجز وضعیت تأهل که نشان داد افراد متأهل از کیفیت زندگی بالاتری برخوردارند، دیگر متغیرهای جمعیتی رابطه معناداری با کیفیت زندگی نداشتند.
کیفیت زندگی
هویت
هویت دینی
مذهب
شهر یاسوج
2015
02
20