2024-03-28T18:36:11Z
https://rahbordfarhangi.csr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16937
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
1
شبکههای اجتماعی مجازی و سبک زندگی جوانان: فراتحلیل پژوهشهای پیشین
محمد
حسین حسنی
محمدسعید
ذکایی
نگاه اجمالی به پژوهشهای انجام شده در زمینه تأثیرات شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان، نشاندهنده نتایج متفاوت و در برخی موارد متناقض آنهاست که شناخت دلایل آن عمدتاً از طریق فراتحلیل مسیر است. بدینمنظور، پس از پالایش اولیه مقالات، شانزده مقاله علمی ـ پژوهشی مرتبط به موضوع از طریق پایگاه اطلاعات علمی مگیران انتخاب و بر اساس معیارهای مختلف، در سه سطح نظری، روششناختی و نتیجهشناختی فراتحلیل شدند. تصویر کلی بهدست آمده از فراتحلیل نشان داد که پژوهشهای انجام شده بهرغم داشتن نقاط قوت، متأثر از نقاط ضعف نظری و روششناختی هستند که میتواند توضیحی بر تفاوتها و تناقضهای موجود در نتایج بهدست آمده از این پژوهشها باشد. پراکندگی و عدم انسجام در شاخصسازی سبک زندگی، تلقی متفاوت از مفهوم شبکههای اجتماعی مجازی، پس افتادگی روششناسی نسبت به چهارچوبهای نظری، کم توجهی به اعتبار ابزار، تعمیم نتایج بهرغم استفاده از روشهای نمونهگیری غیر احتمالی، ارزیابی تأثیر شبکههای اجتماعی به روش ذهنی و عدم آزمون فرضیهها به تفکیک شاخصها، از جمله نقاط ضعف قابل مشاهده در پژوهشهای انجام شده هستند.
شبکههای اجتماعی مجازی
سبک زندگی
جوانان
فراتحلیل و روششناسی
2017
05
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123330_c941318d2c106ee3656197c09cecd1d1.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
1
تحلیل دریافت پیامهای شبکه ماهوارهای نوروز: مطالعه موردی زنان کرد ایلامی
حمید
عبداللهیان
زهرا
سهرابی
این مقاله بهدنبال تحلیل نتایج مربوط به مطالعه انتقادی چگونگی دریافت زنان کرد ایلامی از مستندهای جنگی گروه پ.ک.ک. است که از شبکه ماهوارهای کرد زبان نوروز تی وی پخش میشود. مطالعه حاضر از سنت مطالعات فرهنگی پیروی کرده و چارچوب نظری آن بر اساس ترکیبی از نظریه انتقادی دریافت و نظریههای هویت قومی است. مسئله این مطالعه به برنامههای ماهوارهای قومی مربوط میشود که تلاش میکنند به مخاطبان گروههای قومی این نکته را منتقل سازند که از طریق این شبکهها قادرند هویت قومی خویش را بازیابند. در این مقاله، از روش تحقیق کیفی و فن مصاحبه با گروههای کانونی با ۲۴ نمونه استفاده میکند، تا به این سؤال پاسخ دهد که آیا در گفتمان برنامههای ماهوارهای، نقش زنان کرد ایلامی در بازسازی هویت قومی بهعنوان تسهیلکننده است یا مقاومتکننده؟ برخی از یافتههای این پژوهش نشان میدهد که زنان مورد مطالعه، در بیشتر موارد با گفتمان مسلط متن، که همان گفتمان کردگرایی است، وارد گفتگو میشوند، ولی ایدههایی که در شبکه بازتاب مییابند را به شکل تخالفی رمزگشایی میکنند. این یافتهها مربوط به سالهای 1390 تا 1392 است اما آنها را با مشاهدات خودمان در زمستان 1394 و سال 1395 مقایسه کردیم که نتایج آن در این مقاله منعکس میشود.
کردگرایی
موقعیت سوژگی
ایلام
زنان کرد
زنان معارض
2017
05
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123331_5befd01a814c62b7a488194e65a8eb69.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
1
مفهومسازی عوامل موفقیت شبکههای اجتماعی برخط از دیدگاه کاربری و سیاستگذاری: مطالعه تحلیلی
سیروس
علیدوستی
مرتضی
نبیمیبدی
مریم
نظری
فهم عوامل موفقیت شبکههای اجتماعی برخط از دیدگاه کاربران و سیاستگذاران که ذینفعان کلیدی شبکههای اجتماعی هستند میتواند چارچوب مفهومی لازم را برای طراحی شبکههای اجتماعی موفقتر شکل دهد. برای دستیابی به این دانش، پژوهشهای مرتبط در موضوع عوامل تأثیرگذار بر موفقیت شبکههای اجتماعی، تحلیل و سپس 89 عامل استخراجی، دستهبندی، و مفهومسازی شدند. بر این پایه، شبکههای اجتماعی شش مفهوم و کارکرد گوناگون و مکمل دارند و موفقیت آنها دستاورد توجه به عوامل گوناگون در این شش مفهوم است. از دیدگاه کاربری، شبکههای اجتماعی «پایگاهی برای شبکهسازی برخط»، «محیطی برای مشارکت»، و «ابزاری کمکی» هستند. از دیدگاه سیاستگذاری نیز این شبکهها «اجتماع برخطی» از کاربران، «کسبوکاری» ارائهدهنده محصول و خدمت، و «شبکههای اطلاعاتی اجتماعی» مفهومسازی شدند. نتایج این پژوهش، چارچوبی مفهومی درباره چیستی، چرایی و چگونگی موفقیت شبکههای اجتماعی برای سیاستگذاران آن از جمله بنیانگذاران، طراحان و مدیران فراهم میکند آن شبکههای اجتماعی موفقتری طراحی، پیادهسازی و مدیریت کنند.
عوامل موفقیت شبکههای اجتماعی
مفهوم شبکههای اجتماعی
دیدگاه ذینفعان
کاربر
سیاستگذار
مطالعه تحلیلی
2017
05
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123332_b3bf441439238b4c4fe5f8e105c0e72c.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
1
پویاییبخشی به نظریه گفتمان در مسائل اجتماعی ایران از طریق کاربست ارتباطات آیینی
افسانه
مظفری
علیاکبر
فرهنگی
علیرضا
باقری ده آبادی
محمد
سلطانیفر
نظریه گفتمانِ لاکلا و موفه یک نظریه شاخص در زمینه ساخت و پیشبرد گفتمان محسوب میشود که در آن، روابط و عناصر موجود در یک گفتمان و چگونگی هژمونشدن مسائل در جامعه بهروشنی بیان شده است. با این وجود، استفاده از این نظریه بهدلیل ماهیت و خاستگاه سیاسی آن، در زمینه مسائل اجتماعی از پویایی و تحرک لازم برخوردار نیست. از همین رو کاربست آن در زمینههای اجتماعی، نیازمند برخی مداخلات است. تصور اجتماعی، یکی از مفاهیم بنیادینی است که با توجه به عناصر تشکیلدهنده آن، نقش تعیینکنندهای در تغییرات اجتماعی و میزان و کیفیت تحرک یک جامعه دارد و بهدلیل پیوند خوردن با برخی از مفاهیم از قبیل گفتمان، بازنمایی اجتماعی، اسطوره، ساخت اجتماعی واقعیت و آیین، میتواند به بازشناسی لایههای درونی جریانهایی که منجر به تغییرات اجتماعی در یک جامعه میشوند، بیانجامد. ; این مقوله در میان ملتهایی که از تاریخ، فرهنگ و اسطورههای نظری عمیقی در مراودات اجتماعی خود بهره میبرند و یا ارتباطات آیینی نقش مهمی در ذهنیتبخشی به زندگی آنها ایفا میکند، عینیتر و از قابلیت بالاتری جهت استفاده در ترویج گفتمان برخوردار است. این پژوهش بر اساس بخشی از یافتهها و مقولات بهدست آمده از فرایند مصاحبه با دوازده نفر از اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون قابلیت ارتباطات آیینی جهت کاربست آن در ترویج مفاهیم توسعه، صورت گرفته و قصد دارد با هدف ایجاد پویایی بیشتر در نظریه گفتمان، کاربست این نظریه در امور اجتماعی نظیر توسعه را از این طریق تسهیل نماید. ;
تصور اجتماعی
بازنماییاجتماعی
گفتمان
هژمونی
اسطوره
ارتباطات آیینی
توسعه
2017
05
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123333_e910e7a3045f3845a1a9b41756f39a8d.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
1
تأثیر گفتمان سیاست خارجی بر پوشش خبری؛ بازنمایی آمریکا و انگلیس در مطبوعات شاخص ایران در دو دوره اصولگرایی و اصلاحطلبی
احسان
بخشنده
محمد
مهدی فرقانی
مقاله حاضر به بررسی نحوه پوشش خبری رسانهها درباره تحولات مربوط به روابط خارجی تحت تأثیر گفتمان سیاست خارجی حاکم میپردازد. برای این منظور، نحوه بازنمایی آمریکا و انگلیس بهعنوان دو کشور غربی در مطبوعات شاخص طی دو دوره اصولگرایی و اصلاحطلبی مورد بررسی قرار گرفت. پس از طراحی سؤالات پژوهش، «بازنمایی آمریکا و انگلیس» بهعنوان متغیر وابسته و «دوره سیاسی» (گفتمان حاکم) بهعنوان متغیر مستقل در سطح اسمی در نظر گرفته شد. تحلیل محتوا بهعنوان روش تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. سپس دادهها جمعآوری و پس از کدگذاری و تهیه جداول آماری (توصیفی و تحلیلی) توسط نرم افزار SPSS تحلیل شد. در بخش تحلیلی، رابطه آماری میان بازنمایی مطبوعاتی آمریکا و انگلیس و دوره سیاسی بررسی شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد مطبوعات شاخص در ایران هنگام پوشش اخبار تحولات مربوط به آمریکا و انگلیس، تحت تأثیر گفتمان حاکم بر سیاست خارجی قرار داشته و این دو کشور غربی را بر اساس سیاست رسمی جمهوری اسلامی در هر دوره بازنمایی کردهاند. در دوره اصلاحطلبی که سیاست خارجی بر تنشزدایی پیریزی شده بود، مطبوعات شاخص، آمریکا و انگلیس را مثبت، اما در دوره اصولگرایی که تنشها با غرب افزایش پیدا کرد، آن دو کشور را منفی جلوه دادند.
پوشش خبری
بازنمایی
آمریکا و انگلیس
برجسته سازی
2017
05
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123334_561995c60db23a70bf88e301a178f166.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
1
شبکه اجتماعی فیسبوک و سرمایه اجتماعی؛ مطالعه پیمایشی کاربران جوانان پیرانشهر
امید
قادرزاده
شادی
نشاط
پژوهش حاضر با لحاظ نمودن سهم و جایگاه بالای رسانههای اجتماعی مجازی در مصرف فراغتی و فرهنگی جوانان، و ابتنای رسانههای مذکور بر ارتباطات افقی، چندلایهای و شبکهای، به بررسی اثرات و پیامدهای شبکه اجتماعی فیسبوک بر سرمایه اجتماعی جوانان پرداخته است. همچنین، این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه و در مورد 300 نفر از جوانان شهر پیرانشهر انجامگرفته است. بر مبنای یافتههای توصیفی، میانگین عضویت در شبکه اجتماعی فیسبوک، چهار سال بوده و جوانان بهطور متوسط بیش از 3 ساعت از وقت خود را در شبانهروز در فیسبوک سپری میکنند. بیشترین انگیزه حضور جوانان در فیسبوک، ماهیت فراغتی و هویتبخشی آن است، و میل به کنش متقابل و آگاهیبخشی در مراتب بعدی قرارگرفتهاند. یافتههای تبیینی بر تأثیرپذیری مستقیم سرمایه اجتماعی کاربران از شبکه اجتماعی فیسبوک دلالت دارد. با این وصف، شدت و نوع اثرگذاری آن بر سطوح و ابعاد سرمایه اجتماعی یکسان نیست. علاوه بر این، با افزایش زمان استفاده جوانان از فیسبوک، گستره تعاملات کاهش مییابد. این مسئله مؤید ماهیت پیچیده این شبکه اجتماعی بوده که نمیتوان ابعاد، آثار و پیامدهای آن را یکسان در نظر گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که سرمایه اجتماعی جوانان به ترتیب شدت رابطه با متغیرهای سن، انگیزه استفاده، منزلت اقتصادی ـ اجتماعی، مدتزمان عضویت و میزان استفاده از فیسبوک مرتبط است. متغیرها،50 درصد از تغییرات سرمایه اجتماعی جوانان را تبیین میکنند.
جوانان
سرمایه اجتماعی
اعتماد اجتماعی
مشارکت اجتماعی
فیسبوک
2017
05
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123335_19152a47b8b48462036dbacff86a7760.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
1
نقش شبکههای اجتماعی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی (مطالعه موردی؛ دنبالکنندگان صفحه کتابدونی در شبکه اجتماعی اینستاگرام)
زهرا
خرازی آذر
سید
محمد دادگران
فرحناز
دبلشکی
هدف این پژوهش، بررسی نقش شبکههای اجتماعی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی و تحلیلی است. دادههای پژوهش بهوسیله پرسشنامه که بهصورت آنلاین در صفحه کتابدونی شبکه اجتماعی اینستاگرام برای پاسخگوی کاربران قرارگرفته، تهیه شده است. جامعه آماری شامل 418 نفر از دنبالکنندگان صفحه کتابدونی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است پس از جمعآوری پرسشنامهها، دادهها در نرمافزار SPSS وارد و کدگذاری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.; یافتههای پژوهش حاکی از آن است عضویت در صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام، باعث گرایش کاربران آنها به کتابخوانی میشود. اکثر پاسخگویان ابراز کردهاند معرفی و نقد کتاب جدید در اینستاگرام آنها را به خواندن آن ترغیب میکند. پاسخگویان برای مهمترین فایده بهاشتراکگذاری محتوای مربوط به کتاب در اینستاگرام ترویج کتابخوانی، تبادلنظر با افراد کتابخوان، اطلاعرسانی در حوزه کتاب، افزایش دانش و اطلاعات، تقویت مشارکت در جامعه و ارتباط گسترده را انتخاب کردهاند. بر اساس نتایج آزمونهای آماری، بین محتوای صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام و گرایش کاربران به کتابخوانی رابطه وجود دارد. همچنین بین وجود صفحات مربوط به نهادهای فرهنگی و بزرگان فرهنگ در اینستاگرام و گرایش کاربران به کتابخوانی رابطه وجود دارد. ; این اولین پژوهش در زمینه نقش اینستاگرام بر ترویج مطالعه تا زمان انجام آن است و یافتههای آن میتواند در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای نهادهای کتابمحور در کشور مورد استفاده قرار گیرد.;
شبکههای اجتماعی مجازی
اینستاگرام
ترویج مطالعه
فرهنگ کتابخوانی
صفحه کتابدونی
2017
05
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123336_fe1a0ea3a456fb36a774a893d87d309b.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
1
تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی از منظر توجه به دیگری
بهبود
یاری قلی
سید
احمد حسینی
صادق
صیادی
در مقاله حاضر محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی به لحاظ توجه به جایگاه دیگری (معلولان و بیماران، کودکان کار و اشکال مختلف خانواده) بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش را تمامی کتابهای درسی مقطع ابتدایی (پایه اول تا ششم) چاپ سال 1393 تشکیل دادند. روش نمونهگیری پژوهش هدفمند بود. بر این اساس، کتابهای درسی فارسی (بخوانیم و بنویسیم) و علوم اجتماعی دوره ابتدایی (جمعا 16 کتاب) بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، چک لیست، و واحد تحلیل شامل متون، پرسشها و تصاویر بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها و جهت بهدست آوردن ضریب اهمیت هریک از مؤلفهها، از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که توجه به مؤلفههای دیگری و پراکندگی این مؤلفهها در کتابهای درسی دوره ابتدایی بهصورت مکفی، متوازن و یکسان صورت نگرفته و تحلیل محتوا بر اساس اصول علمی تنظیم نشده است. لذا این کتابها نمیتوانند نقش چندان مؤثری در تقویت و پرورش مفهوم دیگری در دانشآموزان ایفا کنند. در حالی که آموزش و پرورش باید با هدف مبارزه با تبعیض و سوگیری تمامی افراد جامعه را در هر شغل و مقامی پوشش داده و با دید برابر به همه آنها نگاه کند.
دیگری
تحلیل محتوا
معلولان و بیماران
کودکان کار
اشکال متفاوت خانواده
2017
05
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123337_f7e060022291491d14fc78826860e886.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
1
شاخصهای فرهنگی مؤثر در خلاقیت شهری (مطالعه موردی: استان سمنان)
پری
شکری فیروزجاه
سجاد
فردوسی
محبوبه
جلالی
با توجه به اهمیت بالای فرهنگ در شهر خلاق، برنامهریزان شهری باید رویکردی فرهنگی در برنامهریزیهایشان داشته باشند و از منابع فرهنگی شهر برای توسعه استفاده کنند. هدف این پژوهش، ارزیابی شهرهای استان سمنان بر اساس شاخصهای فرهنگی مؤثر در خلاقیت شهری بوده و با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام پذیرفته است. در این پژوهش، عمدهترین شاخصهای فرهنگی مؤثر در خلاقیت شهری معرفی و با استفاده از مدل ویکور به سنجش و ارزیابی آنها در شهرهای استان سمنان پرداخته شده است. نتایج حاصلشده از مدل ویکور حکایت از آن دارد که بین شهرهای پرجمعیت و شهرهای کمجمعیت استان سمنان به لحاظ برخورداری از شاخصهای فرهنگی مؤثر در خلاقیت شهری، اختلاف بسیار قابل توجهی وجود دارد. در این زمینه سه شهر سمنان، شاهرود و دامغان که در مجموع بیش از 72 درصد کل جمعیت شهری استان سمنان را در خود جای دادهاند، بیشترین منابع فرهنگی را در اختیار دارند و طبیعتاً پتانسیل بسیار بالاتری را جهت تحقق شهر خلاق دارا هستند و در مقابل 17 شهر دیگر استان که تنها 28 درصد کل جمعیت شهری استان را در خود جای دادهاند، منابع فرهنگی چندانی در اختیار نداشته و پتانسیل چندانی در جهت تبدیل شدن به شهر خلاق ندارند.
شهر
خلاقیت
فرهنگ
ویکور
سمنان
2017
05
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123338_6e4b8eea57bb8c3778deadb6355af06c.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
1
توسعه انسانی و فرهنگی در کشورهای اسلامی؛ مطالعه شاخص نرخ سواد و مصرف اینترنت در کشورهای اسلامی
سجاد
مرادی
عباس
صدری
این مقاله به بررسی وضعیت توسعه انسانی و فرهنگی کشورهای اسلامی با تأکید بر دو شاخص نرخ سواد در بین بزرگسالان و ضریب نفوذ اینترنت میپردازد. بهاین ترتیب، از میان متغیرهای گوناگونی که شاخص توسعه انسانی و فرهنگی بر مبنای آنها محاسبه میشوند، این دو شاخص مورد تأکید قرار گرفتهاند. پرسش اصلی این مقاله عبارت است از اینکه وضعیت توسعه انسانی و توسعه فرهنگی با تأکید بر دو نرخ سواد و ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای اسلامی چگونه است؟ بهمنظور پاسخگویی به پرسشهای اصلی و فرعی تحقیق، از دو روش مطالعات اسنادی و کتابخانهای و تحلیل دادههای موجود استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که کشورهای اسلامی در دهههای اخیر توانستهاند نرخ شاخص توسعه انسانی و نرخ سواد خود را بهبود بخشند؛ هرچند اختلاف زیادی بین کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اسلامی واقع در آفریقا در این زمینه وجود دارد. دلیل اصلی این امر وضعیت مناسب کشورهای حوزه خلیج فارس در متغیرهای اقتصادی مانند درآمد سرانه ناخالص داخلی است که این متغیر توانسته است بر ضریب نفوذ اینترنت در این کشورها نیز بیافزاید. همچنین درمجموع، بسیاری از کشورهای اسلامی فاصله بسیار زیادی با استانداردهای جهانی در حوزه توسعه انسانی و ضریب نفوذ اینترنت دارند.
توسعه فرهنگی
توسعه انسانی
نرخ سواد
ضریب نفوذ اینترنت
کشورهای اسلامی
2017
05
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123339_587d7db9cfd9e3bf5d7fa2ba5a7a336e.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
1
بررسی تأثیر فضای مجازی بر همدلی اجتماعی دانشجویان
ابراهیم
حاجیانی
فائزه
مصلحی نیک
با توجه به اهمیت موضوع فضای مجازی و تأثیر آن بر اخلاق اجتماعی، بهخصوص در میان دانشجویان، هدف اصلی پژوهش« بررسی تأثیر حضور در فضای مجازی (اینترنت) بر همدلی اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران» است. پژوهش حاضر به لحاظ روش، توصیفی و به دلیل میدانی بودن (پهنانگر) پیمایشی و در طبقهبندی تحقیقات بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی است. دادههای مورد نیاز این پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به دست آمده است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه تهران است. روش نمونهگیری نیز خوشهای چند مرحلهای بوده و حجم نمونه 196 نفر محاسبه شد. نتایج پژوهش، قویاً نشانگر آن هست که دانشجویان دانشگاه تهران بر خلاف انتظار، از میزان معمول کمتر در فضای مجازی حضور داشته و برخلاف تصورات اولیه، وابستگی کمتری به اینترنت دارند. همچنین به لحاظ ارتباط درونی ارزشهای اخلاقی و مؤلفه همدلی اجتماعی در وضعیت خوبی قرار دارند. همچنین همبستگی رتبهای اسپیرمن و آزمون معناداری آن، رابطه معنادار و مثبتی بین پایبندی در همدلی اجتماعی و میزان حضور در فضای مجازی (و استفاده از اینترنت) نزد دانشجویان دانشگاه تهران وجود دارد. به این معنی که میزان حضور بیشتر در فضای مجازی (و استفاده از اینترنت) بر افزایش تعهد به ارزشهای اخلاقی تأثیر داشته و بالعکس. این موضوع بدان معنی است که حضور هدفمند در فضای مجازی لزوماً منجر به تضعیف ارزشهای اخلاقی دانشجویان دانشگاه تهران نشده و برعکس موجب تقویت ارزشهای اخلاقی آنان شده است.
اینترنت
فضای مجازی
ارزشهای اخلاقی
اخلاق اجتماعی
همدلی اجتماعی
2017
05
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123340_77ea6d7ec3dec31e6fde89de74c2e7e0.pdf