2024-03-29T16:55:32Z
https://rahbordfarhangi.csr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=19007
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1400
10
2
بررسی بایستههای حق به شهر در فرایند سیاستگذاری و برنامهریزی توسعه شهرها (موردی توسعه حمل و نقل شهر تهران)
معصومه
اشتیاقی
محمود
شارع پور
محمد
فاضلی
سیاستگذاری و برنامهریزی حمل و نقل شهری از عرصههای مهم و تعیینکنندهی اشکال توسعه در شهر است. نه تنها آیندهی حیات شهرها بلکه، زیست روزمرهی ساکنان شهر وابسته به چگونگی تصمیمات حمل و نقلی شهرها است. با توجه به جایگاه سیاستگذاری حمل و نقل در زیست شهروندان، هدف پژوهش حاضر آن است که بایستههای حق به شهر در فرایند سیاستگذاری حمل و نقل شهر تهران را کشف و مورد بررسی قرار دهد. دادههای مطالعه، کیفی تلفیقی از طریق مصاحبهی نیمهساختیافته، اسناد بالادستی و کتابخانهای، گردآوری و از روش نظریهی زمینهای برای تحلیل دادهها استفاده شده است. از طریق نمونهگیری نظری و هدفمند با 20 نفر از صاحبنظران، مدیران حوزهی مدیریت شهری و شهروندان تا رسیدن به اشباع دادهها مصاحبه انجام شد. گردآوری دادهها در قالب 9 مقولهی محوری و یک مقولهی هسته، کدگذاری و تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن است ظرفیت قانونی مشارکت، ظرفیت نهادی، مکانیسمهای شفافسازی و نظارتی؛ شرایط علی بایدهای حق به شهر در سیاستگذاری حمل و نقل شهر تهران به شمار میآیند. ساختار کلان برنامهریزی نیز شرایط زمینهای و نظام تصمیمگیری کلان شرایط مداخلهگر شناسایی شدند. بازسازی بایستههای حق به شهر در فرایند سیاستگذاری و برنامهریزی توسعهی حمل و نقل شهر تهران بیانگر آن است که شبکهی جامع شفافیت و نظارت در کنار برنامهریزی مشارکتی استراتژیهایی هستند که میتواند به کار گرفته شود. بر اساس یافتههای این پژوهش، بایستههای حق به شهر در فرایند سیاستگذاری حمل و نقل، میتواند حکمروایی خوب شهری را در این حوزه و در سطح عام مدیریت شهری در پی داشته باشد.
سیاستگذاری حمل و نقل شهری
پژوهش کیفی
نظریه مبنایی
حق به شهر
تهران
2021
08
23
223
257
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_134758_fab77729b6d77148c4d729e7aaaa6466.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1400
10
2
کاربرد فناوری واقعیت افزوده در راهبردهای ارتباطی ایران
طاهره
ساعدی
زهرا
خرازی آذر
افسانه
مظفری
واقعیت افزوده، تماشای یک پدیده واقعی است که به آن اطلاعات دیداری، شنیداری و ویدئویی رایانهای و یا اطلاعات برخاسته از جی پی اس، افزوده شده است. فناوری واقعیت افزوده یکی از تحولات چشمگیری است که اگرچه منشا فنی و فناورانه دارد اما بسیاری از ساحتهای اجتماعی را تحت تأثیر خود قرارداده است. حوزه ارتباطات یکی از عرصههایی است که متأثر از کاربرد این فناوری متحول شده است. با توجه به این موضوع پرسش اصلی این مقاله این است که فناوری واقعیت افزوده چه تأثیر در شکلدهی به آینده راهبردهای ارتباطی ایران دارد؟ محقق با روش پژوهش پیمایشی دیدگاه های جامعه آماری تحقیق را که 240 نفر از کارشناسان فناوری ارتباطات و اطلاعات که در حوزه واقعیت افزوده مشغول به کار هستند مورد سنجش قرارداد و به این نتیجه رسید که مهمترین کاربرد فناوری واقعیت افزوده در راهبردهای ارتباطی ایران فعالیت رسانهای است و بیشترین نفوذ این فناوری در حوزه سرگرمی و تفریح است. یافته اصلی این مقاله آن است که مهمترین مانع بهکارگیری و توسعه فناوری واقعیت افزوده در راهبردهای ارتباطی ایران، فقدان شناخت و اجماع نظر درباره این فناوری در کشور است. و برای کاربردی شدن و تسهیل استفاده از این فناوری دستگاههای اجرایی ذیربط باید برنامه مدار و با نگاه راهبردی و آیندهنگر وضعیتهای پیش رو را به شکل مستمر دیدهبانی و سیاستهای مناسب را بکار گیرند.
واقعیت افزوده
راهبردهای ارتباطی ایران
فناوری
فعالیت رسانهای
2021
08
23
259
285
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_136391_bea8293837776a673646a0cee45033a9.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1400
10
2
شناسایی و اولویتبندی مسائل و آسیبهای اجتماعی استان ایلام
علی
فیض اللهی
خلیل
کمربیگی
هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی مسائل و آسیبهای اجتماعی در استان ایلام است. رویکرد این پژوهش از نوع مطالعات کیفی بوده و از لحاظ هدف در حیطهی تحقیقات اکتشافی دستهبندی میشود که با استفاده از تکنیک دلفی انجام شده است. نمونهی آماری آن 40 نفر از متخصصان و خبرگان استان است که با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند و دادهها نیز در سه مرحله، گردآوری و تحلیل شده است. یافتههای تحقیق، حاکی از در اولویت دانستن مسائلی نظیر فقر، تورم و تنگنای معیشتی، بیکاری تحصیلکردهها، پارتی بازی، نازل بودن اعتماد نهادی، فردگرایی منفی، احساس تبعیض و بیعدالتی، اعتیاد به مواد مخدر، بیتفاوتی اجتماعی، بالارفتن سن ازدواج و تجرد، سطح پایین مدارای اجتماعی، خودکشی، خشم خیابانی، طلاق، نزاع جمعی از دیدگاه خبرگان است. نتایج تحقیق، نشاندهندهی اهمیت بالا و اولویت مسائل اقتصادی و سپس اجتماعی بوده و بیشتر مسائل استان مربوط به ساختار کلان اجتماعی و فرهنگی جامعه است.
روش دلفی
آسیب اجتماعی
مسأله اجتماعی
شورای فرهنگ عمومی
استان ایلام
2021
08
23
287
317
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_137414_8cf0bb512cde518997e6e5e765946d75.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1400
10
2
مطالعه جامعهشناختی شیوع پاندمی کووید-19 و رابطه آن با احساس ناامنی اجتماعی (مطالعه موردی شهروندان شهر تهران)
طوبی
زمانی
جواد
مداحی
یزدان
کریمی منجرموئی
غلامرضا
باغ شیرین
پاندمی کووید-19 نهتنها یک بیماری محسوب شده بلکه، تمامی ویژگیهای تعریف مسئلهای اجتماعی را در خود دارد. در ابعاد جهانی هم، 8 میلیارد انسان را در سرتاسر جهان در برمیگیرد و انسانها احساس ناامنی زیادی تجربه میکنند. هدف این پژوهش، بررسی رابطهی شیوع پاندمی ویروس کرونا با احساس ناامنی اجتماعی در شهر تهران است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامهی استاندارد بوده است. یافتههای این پژوهش، حاکی از آن است که میانگین احساس ناامنی اجتماعی ناشی از شیوع کووید-19 در نمونهی مورد مطالعه (28/3) بهطور معنیداری از میانگین نظری (3) بیشتر است و در بین ابعاد احساس ناامنی اجتماعی، به ترتیب احساس ناامنی جانی، اقتصادی، عمومی، روانی، احساسی و جمعی بیشترین میانگین را داشتند و بیشترین تأثیر را از کووید-19 پذیرفتهاند. یافتهها نشان داد که بین سن و احساس ناامنی اجتماعی ناشی از شیوع کرونا رابطه معنیداری وجود ندارد و احساس ناامنی اجتماعی ناشی از شیوع کووید-19 برحسب تحصیلات، بهطور معنیداری متفاوت است. همچنین زنان بیشتر از مردان احساس ناامنی داشتهاند. بنابراین، براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان اینگونه تبیین کرد که با شیوع کووید-19 میزان احساس ناامنی اجتماعی در میان افراد مورد مطالعه افزایش یافته است.
کووید-19
پاندمی
احساس ناامنی اجتماعی
تهران
2021
08
23
319
355
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_137415_7b1fd7de7aea15fd9192692d91bccd1e.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1400
10
2
شناسایی مؤلفههای مؤثر بر سرمایه اجتماعی در مواجهه با بیگانگی اجتماعی (موردمطالعه دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات)
فاطمه
عادلی نژاد
میرطاهر
موسوی
علیرضا
محسنی تبریزی
هدف مطالعه حاضر شناخت عوامل مؤثر بر ارتقا سرمایه اجتماعی و تأثیر آن در کاهش بیگانگی اجتماعی است. روش این مطالعه ترکیبی و از نوع تودرتو (لانهای) است، جمعآوری دادهها در بخش کمی و کیفی (پیمایش - پدیدار شناختی) بهصورت همزمان انجام شد. در بخش کمی با استفاده از دو پرسشنامه بیگانگی اجتماعی و سرمایه اجتماعی دادهها از 410 نفر دانشجوی دانشگاه علوم تحقیقات و دانشگاه تهران به شیوه نمونهگیری طبقهای نسبتی گردآوری شد، در بخش کیفی با روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 نفر و رسیدن به مرحله اشباع نظری، دادهها جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS25 & Atlas ti تجزیهوتحلیل شد. یافتههای بخش کمی نشان داد، متغیر بیگانگی اجتماعی با متغیرهای همدلی (0.01) 0.13- و اعتماد (0.001) 0.21- رابطه معنیدار و معکوس دارد، از تحلیل یافتههای کیفی 19 مقوله شامل جهانیشدن، تغییر در ارزشها و سبک زندگی، کلیشههای جنسیتی، رسانه، آموزشوپرورش، ارزشهای دینی، آموزش عالی، فضاهای عمومی، رفاه اجتماعی، احساس محرومیت نسبی، هنجارهای اجتماعی، خانواده، کفایت اجتماعی، شبکه اعتماد متقابل، حکمرانی خوب، شایستهسالاری، مدیریت در بحران، بیثباتی اقتصادی، اشتغال و کسبوکار استخراج شد. درمجموع نتایج این مطالعه نشان داد برای ارتقا سرمایه اجتماعی و کاهش آسیبهای اجتماعی توجه همهجانبه به حوزه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باید موردتوجه برنامه ریزان قرار گیرد.
بیگانگی اجتماعی
سرمایه اجتماعی
اعتماد اجتماعی
2021
08
23
357
391
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_137434_9a58be4233a15ec8f6ac436184114ab5.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1400
10
2
تبیین اصول ارتباط اجتماعی زن و مرد از منظر اسلام با تأکید بر سیرهی انبیاء و اولیاء الهی علیهمالسلام
سمیه
اسماعیلی
مریم
حاج عبدالباقی
گسترش روابط اجتماعی و اقتضائات زندگی نوین بشری، سبب فزونی حضور زنان در جامعه و افزایش ارتباط اجتماعی زنان و مردان گردیده است. یکی از مهمترین مسائل اجتماعی، مسئلهی ارتباط زن و مرد، شناخت مبانی و اصول این ارتباط میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اصول ارتباط اجتماعی زن و مرد از دیدگاه اسلام با بهرهگیری از سیرهی انبیاء و اولیاء الهی (ع) به روش تحلیلی- توصیفی انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اسلام برای هر نوع حضور اجتماعی زن و مرد و معاشرت با هم، بایدها و نبایدهای اخلاقی توصیه مینماید و بر این نکته تأکید دارد که باید از هر آنچه منجر به فساد و فتنه شود، اجتناب کرد. احترام به شخصیت زن و حفظ حریم، توصیه به عدم اختلاط، رعایت اصل حیا، عفاف و حجاب، ترک برخوردهای غیرضروری بین زن و مرد در محیطهای اجتماعی از جمله اصول روابط اجتماعی زن و مرد است که روح معارف اسلام و سیرهی عملى معصومین(ع) آن را تأکید و تقریر مىکند.
ارتباط اجتماعی زن ومرد
سیرهی انبیاء و اولیاء الهی(ع)
اختلاط
عفاف
حجاب
2021
08
23
393
421
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_138098_9f18afee908167082d81230d550cad64.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1400
10
2
نقش مهارتهای ارتباطی در تحرک اجتماعی میاننسلی (مورد مطالعه: ساکنین بالای 30سال شهر تهران)
نوروز
هاشم زهی
سحر
لایقی باروق
اینکه تحرک اجتماعی در یک جامعه به ویژه از نوع عمودی صعودی چه وضعیتی دارد و تابع چه عواملی است یکی از نشانگرهای قضاوت دربارهی توسعهی آن جامعه است. هدف از این مطالعه، شناخت نقش مهارتهای گفتاری، خودگشودگی، نوشتاری و استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی در تحرک اجتماعی میاننسلی است. این پژوهش از نوع کمّی بوده و از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. جامعه آماری شامل 5.240.090 نفر از شهروندان بالای 30 سال تهرانی بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بهدست آمد. نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای انجام شدهاست. نتایج نشان داد؛ مهارتهای ارتباطی و متغیرهای جمعیتی با ضریب تعیین19/. بر تحرک اجتماعی شهروندان اثر داشتهاند. مهارت نوشتاری با بتای 0.23 و مهارت خودگشودگی با بتای 0.24 در تحرک اجتماعی میاننسلی اثرگذار بودند. بین مهارت گفتاری و مهارت استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی با تحرک اجتماعی هیچ نوع رابطه معناداری وجود نداشت. متغیر جنس با بتای 0.34- و متغیر وضع تأهل با بتای 0.11 در تحرک اجتماعی اثرگذار بود. بر اساس آزمون t تحرک اجتماعی میاننسلی عمودی از نظر جنسیت به نفع مردان و بر حسب وضع تأهل نیز به نفع مجردها بوده است. مهارت ارتباطی ساکنین شهر تهران، بیشتر از حد متوسط و تحرک اجتماعی میاننسلی برای مردان صعودی و برای زنان نزولی بود.
تحرک اجتماعی میاننسلی
مهارت نوشتاری
مهارت گفتاری
خودگشودگی
تکنولوژیهای ارتباطی
2021
08
23
423
454
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_138482_55217d6fd30ea2669581c5e52530394a.pdf