پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818420200220Needs Assessment in Cities: A Systematic Review of the Studies Conducted on the Assessment of the Urban Needsنیازسنجی در شهر: مرور نظاممند مطالعات انجامشده درباره سنجش نیازهای شهری529115560FAزهرا ناجی اصفهانیدانشآموخته دکترای جامعهشناسی، استادیار پژوهش در گروه مطالعات اجتماعیـفرهنگی شهر جهاد دانشگاهی، واحد اصفهان، اصفهان، ایرانمینا جلالیدانشجوی دکترای جامعهشناسی، کارشناس پژوهش گروه مطالعات اجتماعیـفرهنگی شهر جهاد دانشگاهی، واحد اصفهان، اصفهان، ایرانمهدی ژیانپوردادانشآموخته دکترای جامعهشناسی، استادیار پژوهش در گروه مطالعات اجتماعیـفرهنگی شهر جهاد دانشگاهی، واحد اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20201006The conditions of today’s urban life have made the citizens’ needs dramatically intricate and diverse. Conducting need assessments in cities is a measure to identify the citizens' important needs, pave the way for the meeting these needs, and identify the constant changes made in the urban life. The review and analysis of the needs assessments in cities having been conducted so far can be used as a means of introducing the best methods of carrying out needs assessment. To achieve the given purpose, this study has made an attempt to identify the methodological and conceptual weaknesses of the needs assessments carried out so far and offers some practical suggestions for improving the future needs assessments. This study is based on document analysis and systematic review of the previous studies. The methodological weaknesses found in the studied needs assessments in cities were as follows: the scope of the samples under the investigation and the aims of the analyses did not exactly match the methodologies; the surveys were limited to some closed questions; the data collection methods were not adequately justified and explained; the sampling techniques used for the studies were not appropriate; and the ways of extracting the concept of the needs were not faultless. A comprehensive approach for the classification of the urban needs based on the prevailing needs assessment models is conclusively suggested because both the citizens’ mentalities and objective goal-oriented models are to a great extent, if not fully, included in this approach.شرایط زندگی شهری امروز، نیازهای شهروندان را متنوع، متکثر، و پیچیده کرده است. اجرای طرحهای نیازسنجی در شهر، تمهیدی برای شناسایی نیازهای مهم شهروندان، فراهم کردن زمینههای تحقق آنها، و شناخت تغییرات پیاپی زیست شهری است. در مقالۀ حاضر با استفاده از روش اسنادی و مرور نظاممند مطالعات نیازسنجی ــکه در شهرها انجام شدهاندــ پیشنهادهایی در مورد چگونگی سنجش نیازهای شهری ارائه شده است. یافتهها حاکی از این است که در طرحهای نیازسنجی شهری انجامشده، کاستیهای روششناسیای مانند عدم تناسب گسترۀ جامعۀ موردمطالعه و اهداف نیازسنجی با روش اتخاذشده، محدود بودن پیمایشها به پرسشهای بسته، توجیه نداشتن بهرهگیری از شیوههای نمونهگیری در گردآوری دادهها، عدم اتخاذ رویکرد نمونهگیری درست، و همچنین، کاستیهایی در مورد نحوۀ استخراج مفهوم نیازها وجود دارد. <br /> .............. . . . .. . . . . . .. . . .. . . . .. . . . . . . . . . .. . ..https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_115560_9f21aa0e3a5c722608c06e2f1a432ec9.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818420200220Investigating the Current Situation of the Management of Cultural Literacy Promotion in the Educational System of Iranبررسی وضعیت موجود مدیریت ارتقای سواد فرهنگی در آموزشوپرورش ایران3151115561FAمریم جمالیدانشجوی دکترای مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهرانعلیرضا صادقزاده قمصریاستادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایرانسیدرضا صالحی امیریدانشیار دانشگاه واحد علوم و تحقیقاتمحسن فرمهینی فراهانیدانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانJournal Article20201006In today's world, both the content and the style or form of life, in its different aspects, has taken on cultural dimensions; accordingly, the importance of cultural management has become increasingly evident. In this article, after reviewing the related documents, books, and interviews with some university lecturers, and some experts in the fields of the cultural management and education, 33 cases were identified. Then, a validated questionnaire based on the results and confirmed by the professionals in the field was distributed among the managers of education including the staff, executive and middle managers. The collected data were then analyzed through Minitab16 software and independent T-test. Finally, the strengths, weaknesses, opportunities and threats were determined on the basis of the audience’s standpoints. The results of the data analysis showed that from the effects of the political inclinations on the curricular planning as a weakness and cultural attachment and engineering in curriculum development, national curriculum document, national education document (Fundamental Transformation Document), and a great number of cultural faces among the political elites as the strengths in determining the existing situation of the management of cultural literacy promotion in education were not confirmed by the audience. Launching some plans to prevent brain drain and reproducing capabilities of the cultural identity,در جهان کنونی، محتوا و صورت زندگی در ابعاد مختلف، شکلی فرهنگی بهخود گرفته و ازهمینرو، اهمیت مدیریت فرهنگی بیشازپیش نمایان شده است. در این مقاله، بهمنظور تبیین وضعیت موجود، پس از پژوهش و مطالعه اسناد، کتابها، و مصاحبه با استادان و متخصصان مدیریت فرهنگی و آموزشوپرورش، 33 مورد شناسایی شده و نتیجه در قالب پرسشنامه (پس از تأیید اعتبار و روایی و همچنین، تأیید استادان فن) بین 30 نفر از مدیران حوزههای مختلف ستادی، اجرایی، و میانی آموزشوپرورش توزیع شده است. سپس، دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار Minitab16 و آزمون T مستقل، تحلیل، و درنهایت، نقاط قوت، ضعف، فرصتها، و تهدیدها براساس دیدگاه مخاطبان تعیین شدهاند. پس از بررسی نتایج بهدستآمده از تحلیل دادهها، «تأثیرپذیری برنامههای درسی و آموزشی از جریانهای سیاسی» بهعنوان نقطهضعف و «وجود پیوست فرهنگی و مهندسی فرهنگی در تهیۀ برنامههای آموزشی و درسی»، «سند برنامه درسی ملی»، «سند ملی آموزشوپرورش (سند تحول بنیادین)»، و «فراوان بودن چهرههای فرهنگی در میان نخبگان سیاسی» بهعنوان نقاط قوت، در تعیین وضعیت موجود مدیریت ارتقای سواد فرهنگی در آموزشوپرورش، مواردی هستند که توسط مخاطبان تأیید نشدهاند. همچنین، مخاطبان، موارد «برنامهریزی برای جلوگیری از فرار مغزها» و «قابلیتهای بازتولید هویت فرهنگی، تعصب خانوادگی در کشور» را از بین فرصتها و موارد «قدرت هدایت افکار عمومی از طریق رسانهها و فرهنگسازی در شرایط بحرانی» و «ناتوانی هنجارها و ابزارهای فرهنگی در مقابله با هجوم فرهنگ بیگانه» را از بین تهدیدها، تأیید نکردهاند. موارد دیگر مطرحشده در پرسشنامه، موردتأیید پاسخدهندگان قرار گرفته است.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_115561_9ddfaafd663941dcf8e887eb66aacda2.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818420200220An Interdisciplinary Approach to Civil Liability of Government in Public Policyرویکردی میانرشتهای به مسئولیت مدنی دولت در خطمشیگذاری عمومی5382115562FAمرتضی گودرزیدانشجوی دوره دکترای مدیریت دولتی، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایراناحمد توکلیعلیاصغر پورعزتااستاد، گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایراناحمد توکلیاستادیار (بازنشسته)، گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایرانJournal Article20201006 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />In the various legal systems of the world, governments often base the civil liability on the theory of fault; i.e. governments cannot be adjudged to pay indemnity unless they commit a violation. But the changes and evolution of the legal theories in some countries, under some circumstances, have been trending toward recognizing the liability of the governments even without committing any fault. However, compensation for damages in the absence of government fault is generally adjudged in specific objective cases, and usually damages to the public as a result of public policy are not compensated. One reason is that even if public policies are enforced with many shortcomings and deficiencies, the losers cannot claim damages because either these policies are sovereign or they include some governmental measures and legal actions. Accordingly, some of the greatest oppressions in public policy may occur, while these oppressions are not defined and dealt with in the context of civil liability of the governments.<br /> As the legal and managerial theories evolve, it seems that the scope of government responsibility for public policy can also be traced and made possible for policymakers to be held accountable.<br /> In this article, after a brief review of the theoretical literature of the research subject, using an analogy-based reasoning approach, an innovative model for recognition of oppression has been proposed and the necessity of combating oppression in the judicial system of the country has been emphasized. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> در نظامهای حقوقی گوناگون دنیا، معمولاً مسئولیت مدنی دولتها را برمبنای نظریۀ تقصیر بنا میکنند؛ بهاینمعنا که تا زمانیکه دولت، مرتکب نقض قانون نشود، محکوم کردن آن به پرداخت غرامت امکانپذیر نیست، اما سیر تحول نظریههای حقوقی به اینسو پیش رفته است که در برخی کشورها، با درنظر گرفتن شرایطی، مسئولیت دولت را حتی بدون ارتکاب تقصیر نیز شناسایی میکنند. بااینحال، جبران زیان واردشده در موارد عدم تقصیر دولت، بیشتر در وقایع خاص و عینی انجام میشود و معمولاً زیان واردشده به مردم درنتیجۀ اقدامات کلان دولت در سطح خطمشی عمومی، جبران نمیشود. یکی از دلایل این امر، این است که حتی اگر خطمشیهای عمومی با کاستیهای فراوانی اجرا شوند، چون این خطمشیها در قالب اقدامات حاکمیتی یا تصدیگری دولت و با پوشش عمل قانونی انجام میشوند، درعمل، دست زیاندیدگان و نظام قضایی در حسابکشی از سازمانهای دولتی بسته است؛ بنابراین، ممکن است در خطمشیهای عمومی، برخی از بزرگترین ظلمها بهصورت آشکار و پنهان رخ دهد، درحالیکه در چارچوب مسئولیت مدنی دولت، تعریف و رسیدگی نشوند.<br /> بهنظر میرسد، در امتداد سیر تحولات نظریههای حقوقی و مدیریتی، میتوان دامنۀ مسئولیت دولت را در اقدامات و خطمشیگذاریهای عمومی نیز ردیابی، و امکان پاسخگو کردن خطمشیگذاران را با قدرت بیشتری فراهم کرد.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_115562_88bae1763d3fa422de04387737b46712.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818420200220Factors Affecting the Formation of Cultural Conflicts Faced by the University Students (Case Study: Students of Imam Khomeini International University)عوامل مؤثر بر شکلگیری تعارضهای فرهنگی فراروی دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره))83108115563FAمحمدرحیم عیوضیاستاد علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهد، دانشکده علوم انسانی، تهران، ایرانامیر گروسیامیر گروسیدانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی،دانشکده علوم تربیتی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایرانJournal Article20201006 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />Universities, as the most important educational institutions in any country, are the culture builders and developers in each society. Correct understanding of culture and the ability to reproduce it into acceptable elements of the society have made the students as the main actors of the confrontation between the rich Islamic-Iranian culture and Western culture and in this conflict students are expected to choose the right path to resolve the conflict between these two cultures. The present study was conducted with a qualitative method in Imam Khomeini International University so as to identify the causes of the cultural conflicts created in the university students. The method used in this paper was conceptual and deductive analysis in which 15 students of this university were interviewed in full details so that they might respond the questions with enough information. In addition, seven university elites and professors were interviewed to complete the data and achieve the research objectives. After comparison of the results of these interviews with data from some other studies in this field, the outcomes were presented in the form of 8 main causes of cultural conflict in students and 6 (suggested) solutions to settle these conflicts. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> دانشگاه، به عنوان یکی از مهمترین نهادهای آموزشی کشور، مولد فرهنگ در جامعه است. فهم درست از فرهنگ و بازتولید آن به عناصر قابل قبول جامعه، دانشجو را به عنوان یکی از کنشگران اصلی مواجهه فرهنگ غنی اسلامیـایرانی در مقابل فرهنگ غرب قرار داده است و در این رویارویی، می بایست نسبت به حل تعارض های موجود در دو فرهنگ انتخاب درستی داشته باشد. بنابراین این پژوهش با هدف شناخت علل تعارضهای فرهنگی ایجاد شده در دانشجویان با روش کیفی در دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) انجام شده است. روش بهکاررفته در این مقاله، روش تحلیل مفهومی و قیاسی بوده و دراینراستا، با 15 نفر از دانشجویان این دانشگاه، مصاحبه عمیق تا حد اشباع اطلاعات انجام شده است. افزونبراین، بهمنظور کامل کردن دادهها و رسیدن به اهداف پژوهش، با 7 نفر از نخبگان و استادان دانشگاه نیز مصاحبه شده است. نتیجۀ این مصاحبهها پس از قیاس با دادههای پژوهشهای گوناگون دیگر در این زمینه، در قالب 8 علت اصلی تعارض فرهنگی در دانشجویان و 6 راهحل رویارویی با این تعارضها (پیشنهاد) ارائه شده است.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_115563_310a604838e3c9f270c2c3aea01dc4ce.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818420200220An Examination of Hirschi’s Theory of Social Control from the Perspective of the Holy Quranبررسی نظریه هیرشی در کنترل اجتماعی از دیدگاه قرآن109133115564FAاحمد شفازادهعضو هیئت علمی دانشکده معارف دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، البرزاحمد شفازادهJournal Article20201006 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />This study aims at examining Hirschi’s theory of social control from the Quranic standpoint. The comparative research method has been followed to compare and contrast Hirschi’s standpoint and that of the Holy Quran. Travis Hirschi’s, a well-known theorist of social control, maintains that the major cause of man’s lack of deviance and delinquency is his/her social bonds and individuals’ conformity with the society is the main factor in social control and preventing them from deviance. The Holy Quran suggests the following three control measures against the deviance: individual control, social control, and legal control. In this research, legal control or Islamic punishment system with its related subjects such as its goals and law enforcement agents and the judges’ skillfulness and efficiency have been studied. Moreover, the Holy Quran has also suggested resocialization, value control, and emotional control to restore the individuals from deviance. Finally, Hirschi is in consensus with the Holy Quran on the point that the level of family attachment and commitment, religiosity, family formation, parent supervision, and the amount of emotional, informational, and material support received from others are all the factors which strengthen the bond of the individual with the society in which s/he lives. Receiving any support or even feeling the presence of supportive resources or perceived support strengthens the attachment and commitment to and belief in the norms of the society and enough care about the companion helps reduce the deviance. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> این مقاله درصدد بررسی نظریه هیرشی در کنترل اجتماعی از دیدگاه قرآن است. برای بررسی شباهتها و تفاوتهای دیدگاه قرآن با نظریههای هیرشی از روش تطبیقی استفاده شده است. تراویس هیرشی که از نظریهپردازان کنترل اجتماعی بهشمار میآید، علت اصلی عدم کجروی و بزهکاری فرد را پیوندهای اجتماعی او دانسته و بهنظر او، همنوایی فرد با جامعه عامل اصلی کنترل اجتماعی و پرهیز از کجروی است. از منظر قرآن کریم نیز، شیوههای مقابله با کجروی، به سه دسته تقسیم میشوند که عبارتند از: کنترل فردی، کنترل اجتماعی، و کنترل قانونی. در این پژوهش، مقولۀ کنترل قانونی یا نظام مجازاتی اسلام، با موضوعاتی ازقبیل اهداف، ویژگیهای مجازات اسلامی، کارآمدی قضات، و عوامل انتظامی بررسی شده است، همچنین، قرآن برای بازگرداندن کجرو از کجروی، استفاده از راهکارهای «جامعهپذیری دوباره»، «کنترل ارزشی»، و «کنترل عاطفی» را پیشنهاد کرده است. سرانجام، نکته مشترک دیدگاه قرآن و هیرشی این است که میزان دلبستگی و تعهدات خانوادگی، دینداری، تشکیل خـانواده و نـظـارت والـدیـن، و میـزان حمایـت عـاطفی، اطـلاعاتی و مـادی که فرد از دیگران دریافت میکند، به تقویت پیوند فـرد بـا جامعـه کمک خواهند کـرد. دریـافت حمایت و احساس وجود منابع حمایتی یا حمایت ادراکشـده در تقویت دلبستگی، تعهد، و باور در مورد هـنجارهای جامعه و مواظبت از همنشین در کاهش انحراف مؤثر خواهند بود.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_115564_317349d7d8495121ed93ea6188d2eb44.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818420200220Typology of Citizens' Mental Patterns in the Cultural Development of the West of Iran (Multi-Case Study of Three Western Provinces of Iran namely Kurdistan, Kermanshah and Ilam)گونهشناسی الگوهای ذهنی شهروندان در توسعه فرهنگی غرب کشور (مطالعه موردی استانهای کردستان، کرمانشاه، و ایلام)135166115565FAخلیل نوروزیاستادیار دانشکده و پژوهشکده مدیریت و برنامهریزی راهبردی دانشگاه امام حسین(ع)، تهران، ایراناحسان ملانوری شمسیدانشجوی کارشناسی ارشد فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق، تهران، ایرانحامد ملانوری شمسیدانشآموخته کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق، تهران، ایرانJournal Article20201006This study aims at identifying the mental patterns of cultural development of the citizens of three western provinces of Iran using Kyu methodology. The study method is mixed and the qualitative data collection method is Q. The research discourse hall consisted of managers of governmental organizations and lecturers of different universities who were in close relation with the field of culture and had a good background in studies or executive fields in these provinces. The statistical population of the research included some specifically selected citizens of the provinces of Kermanshah, Kurdistan, and Ilam. According to the interviews, 49 Q statements were extracted. In the next step, based on the results of Q test, 6 mentality types were identified namely : religious, traditionalist, participatory and responsible (committed), creative and scientific, legalistic and nationalist, and justice-oriented and individualistic. The results showed that the mentality of the participants in the mental models 1 and 2 was in line with the characteristics of the traditional societies according to the modernization theorists’ standpoint, and the mental patterns of the participants in the third and fourth categories were less inclined toward their regional ecology and more inclined toward Western development. The important finding of this study was that the implementing a development plan on the basis of those of large cities in the country would have the opposite effect in these provinces.این مقاله با هدف شناسایی الگوهای ذهنی توسعۀ فرهنگی شهروندان استانهای غرب کشور با استفاده از روششناسی کیو انجام شده است. روش پژوهش، آمیخته بوده و روش گردآوری دادهها کیفی، از نوع کیو است. تالار گفتمان پژوهش، دربردارنده مدیران سازمانهای دولتی و استادان دانشگاهی مرتبط با حوزه فرهنگ بودهاند که در این عرصه پیشینه مطالعاتی یا زمینههای اجراییای در سطح استان داشتهاند. جامعۀ آماری پژوهش، دربردارنده شهروندان سه استان کرمانشاه، کردستان، و ایلام است که بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند. براساس مصاحبههای انجامشده، تعداد 49 گزاره کیو استخراج شد. در گام بعد، براساس نتایج آزمون کیو، 6 گونه ذهنیت دینی و مذهبی، سنتگرا، مشارکتی و مسئولیتپذیر (تعهدگرا)، خلاقیتگرا و علمگرا، قانونگرا و ملیگرا، و عدالتگرا و فردگرا شناسایی شدند. نتایج بهدستآمده نشان داد که ذهنیت مشارکتکنندگان در الگوهای ذهنی اول و دوم براساس دیدگاه نظریهپردازان نوسازی، با ویژگیهای جوامع سنتی، همسو است و الگوهای ذهنی مشارکتکنندگان قرارگرفته در دستههای سوم و چهارم، کمتر معتقد به زیستبوم منطقه و متمایل به جریانهای توسعۀ غربی هستند. درنهایت، یافتۀ مهم پژوهش حاضر این است که پیگیری جریان توسعه براساس الگوهای شهرهای بزرگ کشور، نتیجۀ معکوسی در آن استانها دربر خواهد داشت.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_115565_5b039a73abdf7ba95ae7de8738d75b76.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818420200220Identifying and Prioritizing the Barriers to Improving Sport Tourism in Iran and Explaining the Structural-Interpretive Model for its Developmentشناسایی و اولویتبندی موانع و تبیین الگوی ساختاریـتفسیری توسعه گردشگری ورزشی ایران167191115566FAزهرا کیوانی هفشجانیدانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانعلیمحمد صفانیااستاد مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمحمد پورکیانیاستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمحسن باقریان فرحآبادیاستادیار مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20201006Paying more attention to the promotion of income generation rate in the country and the importance and status of sport tourism in this regard is now more necessary than ever. This study aims at identifying and prioritizing the barriers to the development of sport tourism in Iran and finding a structural-interpretive model for theses barriers. The study is an applied research in terms of purpose and is a combined one in terms of approach that is the statistical population of the study was both qualitative and quantitative. The qualitative population (N=15) consisted of experts in tourism, sport tourism, and sport management and the statistical population at the quantitative level included coaches and referees, competition officials and organizers, senior tournament managers, players, and spectators who were selected randomly from a stratified sample of 379 people. First, a comprehensive review of research literature and some interviews with experts in the filed were carefully carried out and then the barriers to sport tourism in Iran were determined on the basis of the structural- interpretive modeling method. Data collecting tools were interviews and two questionnaires. According to the results, 8 barriers were identified as the most important ones. Governmental and legal barriers as well as infrastructural weaknesses were identified as the most important barriers to the development of Iranian sport tourism. Then on the basis of the structural-interpretive model, the relationships between these barriers were identified and analyzedلزوم توجه به افزایش درآمدزایی در کشور و اهمیت و جایگاه گردشگری ورزشی در این زمینه، توجه به این مهم را بیشازپیش ضرورت میبخشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی موانع و آشنایی با الگوی ساختاریـتفسیری موانع فراروی توسعۀ گردشگری ورزشی ایران است. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شده است، در بخش کیفی از نوع اکتشافی و در بخش کمی بهصورت پیمایشی است. جامعه آماری کیفی، که دربردارندۀ 15 نفر از خبرگان گردشگری، گردشگری ورزشی، و مدیریت ورزشی بوده است، براساس نمونهگیری هدفمند، و جامعۀ آماری در سطح کمی که 379 نفر از مربیان و داوران، دستاندرکاران و مدیران ارشد برگزاری مسابقات، بازیکنان، و تماشاچیان را دربر میگیرد، بهصورت تصادفی گزینش شدهاند. در این پژوهش، با مرور اسناد و مدارک و مصاحبه با خبرگان، موانع گردشگری ورزشی ایران، شناسایی و براساس پرسشنامه محققساخته رتبهبندی شد و سپس، روابط بین موانع با استفاده از روش الگوسازی ساختاریـتفسیری، تعیین شد. با توجه به نتایج بهدستآمده، 8 مانع بهعنوان مهمترین موانع، شناسایی شدند. پس از تعیین این موانع هشتگانه، میزان اثرپذیری و اثرگذاری آنها با استفاده از روش تحلیل میکـمک بررسی شد که براساس نتایج بهدستآمده، موانع دولتی و قانونی با قدرت نفوذ 8، بالاترین تأثیر را بر موانع دیگر عدم توسعه گردشگری ورزشی داشتهاند. نتایج این پژوهش به سیاستگذاران کمک میکند تا خطمشیها و راهبردهای هوشمندانهتری اتخاذ کنند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_115566_184298c09abb26f7f5b9ee51d2823a55.pdf