پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70816120170522Social Networking Virtual World and Youth Lifestyle: Meta-Analysis of Literature Reviewشبکههای اجتماعی مجازی و سبک زندگی جوانان: فراتحلیل پژوهشهای پیشین123330FAمحمد حسین حسنیمحمدسعید ذکاییJournal Article19700101An overview of research drawn up on the impact of social networking virtual world on the lifestyle of young people reveals different and sometimes contradictory results, for which the reasons can be achieved mainly through a methodological meta-analysis. For this purpose, after initial refining, 16 Journal articles selected through Magiran scientific information database and meta-analyzed based on different methodological standards and theoretical frameworks used. The overall picture obtained from this research, shows lack of theory construction, domination of survey method, absence of mixed methods, fragmentation and lack of coherence in the operationalization of lifestyle, different understanding of social networking media, limitation of social networking media studied, methodological lag in regard to theoretical framework, and ignoring the validity of research tools, generalization despite using non-probability sampling methods and subjective evaluation of the impacts of social networking media, all of which can explain differences and contradictions in the results obtained in the reviewed studies.نگاه اجمالی به پژوهشهای انجام شده در زمینه تأثیرات شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان، نشاندهنده نتایج متفاوت و در برخی موارد متناقض آنهاست که شناخت دلایل آن عمدتاً از طریق فراتحلیل مسیر است. بدینمنظور، پس از پالایش اولیه مقالات، شانزده مقاله علمی ـ پژوهشی مرتبط به موضوع از طریق پایگاه اطلاعات علمی مگیران انتخاب و بر اساس معیارهای مختلف، در سه سطح نظری، روششناختی و نتیجهشناختی فراتحلیل شدند. تصویر کلی بهدست آمده از فراتحلیل نشان داد که پژوهشهای انجام شده بهرغم داشتن نقاط قوت، متأثر از نقاط ضعف نظری و روششناختی هستند که میتواند توضیحی بر تفاوتها و تناقضهای موجود در نتایج بهدست آمده از این پژوهشها باشد. پراکندگی و عدم انسجام در شاخصسازی سبک زندگی، تلقی متفاوت از مفهوم شبکههای اجتماعی مجازی، پس افتادگی روششناسی نسبت به چهارچوبهای نظری، کم توجهی به اعتبار ابزار، تعمیم نتایج بهرغم استفاده از روشهای نمونهگیری غیر احتمالی، ارزیابی تأثیر شبکههای اجتماعی به روش ذهنی و عدم آزمون فرضیهها به تفکیک شاخصها، از جمله نقاط ضعف قابل مشاهده در پژوهشهای انجام شده هستند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123330_c941318d2c106ee3656197c09cecd1d1.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70816120170522Kurdish Women of Ilam, Perception of Messages Broadcast by Newroz Satellite TV; a Case Study of Oppositional (Counter-Hegemonic) Readingتحلیل دریافت پیامهای شبکه ماهوارهای نوروز: مطالعه موردی زنان کرد ایلامی123331FAحمید عبداللهیانزهرا سهرابیJournal Article19700101This article is an attempt to analyze the results of a study on how Kurdish women in the city of Ilam perceive guerrilla war documentaries aired by P.K.K satellite network, i. e., Newroz TV. In order to perform such research ambition, we rely on the cultural studies tradition of taking into consideration the concepts of power and perception, when analyzing ethnic minorities. Accordingly, a synthesis of perception theory and ethnic minority’s theory is constructed to address how Kurdish women perceive documentaries on female participation in guerrilla groups. The problematic of this research concerns with satellite TV programs on ethnic minorities, especially now that they have attracted minority groups’ attentions. The producers of such TV programs make these documentaries on the assumption that their audience can use them to revive their ethnic identity. This is while almost all the studies that have so far been done on ethnic groups excluded the perception of women as readers of the unpopular texts, including texts that deal with ethnic identity. This article tackles this very issue and takes it to be a profound scientific matter that has been neglected in the studies of ethnic groups. It uses qualitative approach and focus group discussions with a sample of 24 interviewees to gather its data so to indicate whether or not Kurdish women in the city of Ilam assume the position of facilitating participation or resisting participation in guerrilla groups. Some of the findings indicate that Kurdish women in the city of Ilam tend to negotiate with the dominant Kurdist discourse of Newroz TV. They nevertheless refute female participation in guerrilla groups and do not consider it as part of the discourse of Kurdism. These women even decode the documentaries on women participation in guerrilla groups in opposite way as the intentions of program makers.این مقاله بهدنبال تحلیل نتایج مربوط به مطالعه انتقادی چگونگی دریافت زنان کرد ایلامی از مستندهای جنگی گروه پ.ک.ک. است که از شبکه ماهوارهای کرد زبان نوروز تی وی پخش میشود. مطالعه حاضر از سنت مطالعات فرهنگی پیروی کرده و چارچوب نظری آن بر اساس ترکیبی از نظریه انتقادی دریافت و نظریههای هویت قومی است. مسئله این مطالعه به برنامههای ماهوارهای قومی مربوط میشود که تلاش میکنند به مخاطبان گروههای قومی این نکته را منتقل سازند که از طریق این شبکهها قادرند هویت قومی خویش را بازیابند. در این مقاله، از روش تحقیق کیفی و فن مصاحبه با گروههای کانونی با ۲۴ نمونه استفاده میکند، تا به این سؤال پاسخ دهد که آیا در گفتمان برنامههای ماهوارهای، نقش زنان کرد ایلامی در بازسازی هویت قومی بهعنوان تسهیلکننده است یا مقاومتکننده؟ برخی از یافتههای این پژوهش نشان میدهد که زنان مورد مطالعه، در بیشتر موارد با گفتمان مسلط متن، که همان گفتمان کردگرایی است، وارد گفتگو میشوند، ولی ایدههایی که در شبکه بازتاب مییابند را به شکل تخالفی رمزگشایی میکنند. این یافتهها مربوط به سالهای 1390 تا 1392 است اما آنها را با مشاهدات خودمان در زمستان 1394 و سال 1395 مقایسه کردیم که نتایج آن در این مقاله منعکس میشود.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123331_5befd01a814c62b7a488194e65a8eb69.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70816120170522Conceptualization of Online Social Networks Success Factors from User and Policymaker Perspective, an Analytical Studyمفهومسازی عوامل موفقیت شبکههای اجتماعی برخط از دیدگاه کاربری و سیاستگذاری: مطالعه تحلیلی123332FAسیروس علیدوستیمرتضی نبیمیبدیمریم نظریJournal Article19700101Users and policymakers as the key stakeholders of these networks play crucial roles in the development and success of these networking tools. Hence, understanding these networks success factors from each of these stakeholders can form a conceptual framework for designing more successful social networks. Despite the existence of the wealthy body of the literature on the topic of social network success and the important roles of users and policymakers, the problem is that little has been done on studying the factors that affect the success of social networks from a user and policymaker perspective and also the connection between these two perspectives. Conducting an analytical review of related research studies, this study identified 89 success factors and then categorized them into six main conceptual categories that contribute to the success of the social networks. The emergent patterns from this analytical review of the literature establish a conceptual framework for understanding factors that would affect the successful design, implementation, and management of the social networks. This can be of value to social networks founders, designers, and managers who aim to initiate or evaluate their social networks. The conceptual framework proposed in this study also can be of value to the researchers who aim to conduct empirical studies to understand conceptions of social networks in real life contexts from the perspectives of those who design and use social networks.فهم عوامل موفقیت شبکههای اجتماعی برخط از دیدگاه کاربران و سیاستگذاران که ذینفعان کلیدی شبکههای اجتماعی هستند میتواند چارچوب مفهومی لازم را برای طراحی شبکههای اجتماعی موفقتر شکل دهد. برای دستیابی به این دانش، پژوهشهای مرتبط در موضوع عوامل تأثیرگذار بر موفقیت شبکههای اجتماعی، تحلیل و سپس 89 عامل استخراجی، دستهبندی، و مفهومسازی شدند. بر این پایه، شبکههای اجتماعی شش مفهوم و کارکرد گوناگون و مکمل دارند و موفقیت آنها دستاورد توجه به عوامل گوناگون در این شش مفهوم است. از دیدگاه کاربری، شبکههای اجتماعی «پایگاهی برای شبکهسازی برخط»، «محیطی برای مشارکت»، و «ابزاری کمکی» هستند. از دیدگاه سیاستگذاری نیز این شبکهها «اجتماع برخطی» از کاربران، «کسبوکاری» ارائهدهنده محصول و خدمت، و «شبکههای اطلاعاتی اجتماعی» مفهومسازی شدند. نتایج این پژوهش، چارچوبی مفهومی درباره چیستی، چرایی و چگونگی موفقیت شبکههای اجتماعی برای سیاستگذاران آن از جمله بنیانگذاران، طراحان و مدیران فراهم میکند آن شبکههای اجتماعی موفقتری طراحی، پیادهسازی و مدیریت کنند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123332_b3bf441439238b4c4fe5f8e105c0e72c.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70816120170522Dynamics to the discourse theory in Iran social issues through the use of ritual communicationsپویاییبخشی به نظریه گفتمان در مسائل اجتماعی ایران از طریق کاربست ارتباطات آیینی123333FAافسانه مظفریعلیاکبر فرهنگیعلیرضا باقری ده آبادیمحمد سلطانیفرJournal Article19700101The discourse theory developed by Laclau and Mouffe is regarded an outstanding one in structuring a discourse in which the existing relations and components in a discourse and the way hegemony becomes dominant in the community are stated clearly. Nonetheless, the application of this theory in social issues is not dynamic enough; therefore, some interventions must be made regarding its application in social domains due to its political basis. It was found that social imagination is a fundamental concept, which has a determining role in social changes and the level and quality of a community’s mobility, regarding its constituents. It can also be influential in the recognition of internal layers of some courses, which lead to social changes in a community because of its connection to some concepts including discourse, social representation, myth, social construction of reality, and rituals. It would be more objective and applicable in discourse promotion among nations who benefit from history, culture and deep theoretical myths if these factors are taken in to account in studying their social interactions or ritual relations which contribute greatly to their subjectivity to life. This article aims to create more dynamicity in the discourse theory. For this purpose and to creating a more dynamic discourse theory through communication theory ritual, the research has been conducted on the basis of the categories obtained from interviews with twelve members of the Expediency Discernment Council in Iran.نظریه گفتمانِ لاکلا و موفه یک نظریه شاخص در زمینه ساخت و پیشبرد گفتمان محسوب میشود که در آن، روابط و عناصر موجود در یک گفتمان و چگونگی هژمونشدن مسائل در جامعه بهروشنی بیان شده است. با این وجود، استفاده از این نظریه بهدلیل ماهیت و خاستگاه سیاسی آن، در زمینه مسائل اجتماعی از پویایی و تحرک لازم برخوردار نیست. از همین رو کاربست آن در زمینههای اجتماعی، نیازمند برخی مداخلات است. تصور اجتماعی، یکی از مفاهیم بنیادینی است که با توجه به عناصر تشکیلدهنده آن، نقش تعیینکنندهای در تغییرات اجتماعی و میزان و کیفیت تحرک یک جامعه دارد و بهدلیل پیوند خوردن با برخی از مفاهیم از قبیل گفتمان، بازنمایی اجتماعی، اسطوره، ساخت اجتماعی واقعیت و آیین، میتواند به بازشناسی لایههای درونی جریانهایی که منجر به تغییرات اجتماعی در یک جامعه میشوند، بیانجامد. ; این مقوله در میان ملتهایی که از تاریخ، فرهنگ و اسطورههای نظری عمیقی در مراودات اجتماعی خود بهره میبرند و یا ارتباطات آیینی نقش مهمی در ذهنیتبخشی به زندگی آنها ایفا میکند، عینیتر و از قابلیت بالاتری جهت استفاده در ترویج گفتمان برخوردار است. این پژوهش بر اساس بخشی از یافتهها و مقولات بهدست آمده از فرایند مصاحبه با دوازده نفر از اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون قابلیت ارتباطات آیینی جهت کاربست آن در ترویج مفاهیم توسعه، صورت گرفته و قصد دارد با هدف ایجاد پویایی بیشتر در نظریه گفتمان، کاربست این نظریه در امور اجتماعی نظیر توسعه را از این طریق تسهیل نماید. ;https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123333_e910e7a3045f3845a1a9b41756f39a8d.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70816120170522The Impact of Foreign Policy on News Coverage; Press Portrayal of the US and the UK in the Reform and Conservative Erasتأثیر گفتمان سیاست خارجی بر پوشش خبری؛ بازنمایی آمریکا و انگلیس در مطبوعات شاخص ایران در دو دوره اصولگرایی و اصلاحطلبی123334FAاحسان بخشندهمحمد مهدی فرقانیJournal Article19700101This article investigates the press portrayal of foreign relations developments under the influence of the dominant discourse in foreign policy. For this purpose, the representation of the United States of America and the United Kingdom in Iranian newspapers were studied during the reform and conservative eras. In this study, content analysis was used as the method of research. The data were gathered, coded and inserted into the SPSS for descriptive and analytical tables. In the descriptive section, variables such as “the western country highlighted”, “subject of foreign news”, “news stance regarding Iran-USA ties”, “news stance regarding Iran-UK ties”, “image of the US in news” and “image of the UK in news” were studied. In the analytical section, the statistical relationship between the press portrayal of the US/UK and the political period was investigated. Findings indicate that the press in Iran are under the influence of the dominant foreign policy discourse when covering news about the US and the UK, and portray these two Western countries in accordance with the official foreign policy of Iran in each political period. During the reform era, the press portrayed the US and the UK positively in line with the détente policy of the reformist government; however during the conservative era, , a negative image was portrayed by the press as relations between Iran and the West deteriorated.مقاله حاضر به بررسی نحوه پوشش خبری رسانهها درباره تحولات مربوط به روابط خارجی تحت تأثیر گفتمان سیاست خارجی حاکم میپردازد. برای این منظور، نحوه بازنمایی آمریکا و انگلیس بهعنوان دو کشور غربی در مطبوعات شاخص طی دو دوره اصولگرایی و اصلاحطلبی مورد بررسی قرار گرفت. پس از طراحی سؤالات پژوهش، «بازنمایی آمریکا و انگلیس» بهعنوان متغیر وابسته و «دوره سیاسی» (گفتمان حاکم) بهعنوان متغیر مستقل در سطح اسمی در نظر گرفته شد. تحلیل محتوا بهعنوان روش تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. سپس دادهها جمعآوری و پس از کدگذاری و تهیه جداول آماری (توصیفی و تحلیلی) توسط نرم افزار SPSS تحلیل شد. در بخش تحلیلی، رابطه آماری میان بازنمایی مطبوعاتی آمریکا و انگلیس و دوره سیاسی بررسی شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد مطبوعات شاخص در ایران هنگام پوشش اخبار تحولات مربوط به آمریکا و انگلیس، تحت تأثیر گفتمان حاکم بر سیاست خارجی قرار داشته و این دو کشور غربی را بر اساس سیاست رسمی جمهوری اسلامی در هر دوره بازنمایی کردهاند. در دوره اصلاحطلبی که سیاست خارجی بر تنشزدایی پیریزی شده بود، مطبوعات شاخص، آمریکا و انگلیس را مثبت، اما در دوره اصولگرایی که تنشها با غرب افزایش پیدا کرد، آن دو کشور را منفی جلوه دادند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123334_561995c60db23a70bf88e301a178f166.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70816120170522Facebook and Social Capital; A Survey Study of Users of Facebook among Youth on Piranshahrشبکه اجتماعی فیسبوک و سرمایه اجتماعی؛ مطالعه پیمایشی کاربران جوانان پیرانشهر123335FAامید قادرزادهشادی نشاطJournal Article19700101This article considering the high portion and status of social network Facebook in the youth leisure and cultural consumption, has paid to study its effects and consequences on the youth social capital. In the theoretical section based on results of theoretical approaches and the review of accessible experimental resources, a conceptual framework has been set up and the researches hypotheses have been proposed in its format. This study has been done by survey method by using questionnaire with a sample population of 300 young people from Piranshahr. The results show that the time of youth membership in Facebook was 4 years and in average, they spend more than 3 hours in Facebook on a day. The main incentive of youth involvement in Facebook was leisure and identity issues and tendency to interaction and enlightenment are the other reasons. In terms of social capital, our findings show that the average of capital social among sample participants evaluated in average. The study showed that there is a direct relationship between using Facebook and social capital. However, the way which they use it and its intensity changes the relation. In the other words, the more the youth use Facebook, their social capital will decrease. The most reverse effect of Facebook is on youth political participation. Multivariate regression analysis shows that the youth social capital, respectively, are strongly related to variables of age, incentive use, economic-social status, length of membership and amount of using Facebook. The aforementioned variables determine 50% of changes in youth social capital.پژوهش حاضر با لحاظ نمودن سهم و جایگاه بالای رسانههای اجتماعی مجازی در مصرف فراغتی و فرهنگی جوانان، و ابتنای رسانههای مذکور بر ارتباطات افقی، چندلایهای و شبکهای، به بررسی اثرات و پیامدهای شبکه اجتماعی فیسبوک بر سرمایه اجتماعی جوانان پرداخته است. همچنین، این پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه و در مورد 300 نفر از جوانان شهر پیرانشهر انجامگرفته است. بر مبنای یافتههای توصیفی، میانگین عضویت در شبکه اجتماعی فیسبوک، چهار سال بوده و جوانان بهطور متوسط بیش از 3 ساعت از وقت خود را در شبانهروز در فیسبوک سپری میکنند. بیشترین انگیزه حضور جوانان در فیسبوک، ماهیت فراغتی و هویتبخشی آن است، و میل به کنش متقابل و آگاهیبخشی در مراتب بعدی قرارگرفتهاند. یافتههای تبیینی بر تأثیرپذیری مستقیم سرمایه اجتماعی کاربران از شبکه اجتماعی فیسبوک دلالت دارد. با این وصف، شدت و نوع اثرگذاری آن بر سطوح و ابعاد سرمایه اجتماعی یکسان نیست. علاوه بر این، با افزایش زمان استفاده جوانان از فیسبوک، گستره تعاملات کاهش مییابد. این مسئله مؤید ماهیت پیچیده این شبکه اجتماعی بوده که نمیتوان ابعاد، آثار و پیامدهای آن را یکسان در نظر گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که سرمایه اجتماعی جوانان به ترتیب شدت رابطه با متغیرهای سن، انگیزه استفاده، منزلت اقتصادی ـ اجتماعی، مدتزمان عضویت و میزان استفاده از فیسبوک مرتبط است. متغیرها،50 درصد از تغییرات سرمایه اجتماعی جوانان را تبیین میکنند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123335_19152a47b8b48462036dbacff86a7760.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70816120170522The Role of Social Networks on the Promotion of Reading Culture (the Case Study of Followers of Ketabdoni Page in Instagram Social Network)نقش شبکههای اجتماعی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی (مطالعه موردی؛ دنبالکنندگان صفحه کتابدونی در شبکه اجتماعی اینستاگرام)123336FAزهرا خرازی آذرسید محمد دادگرانفرحناز دبلشکیJournal Article19700101The aim of this article is to investigate "the role of social networks in promoting the culture of reading. This research is based on the case study of followers of Ketabdoni page in Instagram social network".;
This research is a descriptive and analytical survey. The data of this research are provided by online questionnaire which was put on the Ketabdoni page of Instagram social network for the users to answer it. The statistical population of this research consists of 418 followers of Ketabdoni page in Instagram social network. The data collected from the questionnaires later have been edited, coded and analysed by the SPSS software.;
The findings indicate that membership in the book pages of Instagram, encourages their users to more reading. Most respondents have expressed that reviews and critics about new books in Instagram have encouraged them to read those books. In the time of choosing the most important benefits of sharing photos and book contents in Instagram, the respondents chose encourage reading, exchange with the readers, information about the book field, increase the knowledge and information (about the books), strengthen their participation in society and their communication. According to the results of statistical tests, there is a relation between the book contents in Instagram social network and increasing willingness of the users to reading. There is a relation between the existence of cultural institutions and elite cultural pages in Instagram social network and the willingness of the users to reading.;
This is the first research on the role of Instagram in promoting the reading. Its findings can be used in planning and policy –making in institutions that concentrate their activities on the areas related to the book field.;هدف این پژوهش، بررسی نقش شبکههای اجتماعی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی و تحلیلی است. دادههای پژوهش بهوسیله پرسشنامه که بهصورت آنلاین در صفحه کتابدونی شبکه اجتماعی اینستاگرام برای پاسخگوی کاربران قرارگرفته، تهیه شده است. جامعه آماری شامل 418 نفر از دنبالکنندگان صفحه کتابدونی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است پس از جمعآوری پرسشنامهها، دادهها در نرمافزار SPSS وارد و کدگذاری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.; یافتههای پژوهش حاکی از آن است عضویت در صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام، باعث گرایش کاربران آنها به کتابخوانی میشود. اکثر پاسخگویان ابراز کردهاند معرفی و نقد کتاب جدید در اینستاگرام آنها را به خواندن آن ترغیب میکند. پاسخگویان برای مهمترین فایده بهاشتراکگذاری محتوای مربوط به کتاب در اینستاگرام ترویج کتابخوانی، تبادلنظر با افراد کتابخوان، اطلاعرسانی در حوزه کتاب، افزایش دانش و اطلاعات، تقویت مشارکت در جامعه و ارتباط گسترده را انتخاب کردهاند. بر اساس نتایج آزمونهای آماری، بین محتوای صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام و گرایش کاربران به کتابخوانی رابطه وجود دارد. همچنین بین وجود صفحات مربوط به نهادهای فرهنگی و بزرگان فرهنگ در اینستاگرام و گرایش کاربران به کتابخوانی رابطه وجود دارد. ; این اولین پژوهش در زمینه نقش اینستاگرام بر ترویج مطالعه تا زمان انجام آن است و یافتههای آن میتواند در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای نهادهای کتابمحور در کشور مورد استفاده قرار گیرد.;https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123336_fe1a0ea3a456fb36a774a893d87d309b.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70816120170522The Content Analysis of Primary School Textbooks in regard to Concept of the “Other”تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی از منظر توجه به دیگری123337FAبهبود یاری قلیسید احمد حسینیصادق صیادیJournal Article19700101In this article, the content of the primary school textbooks was analyzed in regard to the concept of the “other” which involved the disabled people and patients, child labor and different family styles components. The statistical population of the present research comprised all of the primary school textbooks (first to sixth grades) published in 1393 school year. The sampling method of the present research was a purposeful sampling. The data collection tool was checklist. The measure of data analysis comprised of the texts, questions and pictures. For data analysis and in order to gain the importance coefficient of each of the components, the Shannon Entropy method was used. The content analysis showed that attention to the other components and the distribution of these components in primary school textbooks are not accomplished equally and balanced and are not have regulated based on content analysis scientific principles. Moreover, the data analysis showed that the content of the above-mentioned textbooks can’t play an important role in improving the conception of the other in students. General education must cover everybody in any job and position including rich and poor, healthy and patient and etc., and it must also consider all of them equally. Therefore, the education system must do its best to fight against discrimination and bias in textbooks.در مقاله حاضر محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی به لحاظ توجه به جایگاه دیگری (معلولان و بیماران، کودکان کار و اشکال مختلف خانواده) بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش را تمامی کتابهای درسی مقطع ابتدایی (پایه اول تا ششم) چاپ سال 1393 تشکیل دادند. روش نمونهگیری پژوهش هدفمند بود. بر این اساس، کتابهای درسی فارسی (بخوانیم و بنویسیم) و علوم اجتماعی دوره ابتدایی (جمعا 16 کتاب) بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، چک لیست، و واحد تحلیل شامل متون، پرسشها و تصاویر بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها و جهت بهدست آوردن ضریب اهمیت هریک از مؤلفهها، از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که توجه به مؤلفههای دیگری و پراکندگی این مؤلفهها در کتابهای درسی دوره ابتدایی بهصورت مکفی، متوازن و یکسان صورت نگرفته و تحلیل محتوا بر اساس اصول علمی تنظیم نشده است. لذا این کتابها نمیتوانند نقش چندان مؤثری در تقویت و پرورش مفهوم دیگری در دانشآموزان ایفا کنند. در حالی که آموزش و پرورش باید با هدف مبارزه با تبعیض و سوگیری تمامی افراد جامعه را در هر شغل و مقامی پوشش داده و با دید برابر به همه آنها نگاه کند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123337_f7e060022291491d14fc78826860e886.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70816120170522Cultural Factors Affecting Urban Creativity (Case Study: Semnan Province)شاخصهای فرهنگی مؤثر در خلاقیت شهری (مطالعه موردی: استان سمنان)123338FAپری شکری فیروزجاهسجاد فردوسیمحبوبه جلالیJournal Article19700101Due to the importance of culture in a creative city, urban planners must adapt a cultural approach in their planning and use cultural resources for the development of the city. In this regard, the aim of this article is to evaluate the cities of Semnan province based on cultural factors affecting urban creativity. This research has been conducted by a descriptive-analytic method. This study introduces cultural factors affecting urban creativity by using the model of vikor to measurement and evaluation in the cities of Semnan province. The results obtained from the model of vikor indicate that there is a considerable difference between large cities and small cities of Semnan province in terms of these cultural factors. In this context, the three cities of Semnan, Shahroud and Damghan have most cultural resources with more than 72 percent of the total urban population of Semnan province and naturally they have much higher potential for the realization of creative city and in contrast, 17 other cities with 28 percent of the total urban population of the province, have not much cultural resources at their disposal and have little potential to become a creative city.با توجه به اهمیت بالای فرهنگ در شهر خلاق، برنامهریزان شهری باید رویکردی فرهنگی در برنامهریزیهایشان داشته باشند و از منابع فرهنگی شهر برای توسعه استفاده کنند. هدف این پژوهش، ارزیابی شهرهای استان سمنان بر اساس شاخصهای فرهنگی مؤثر در خلاقیت شهری بوده و با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام پذیرفته است. در این پژوهش، عمدهترین شاخصهای فرهنگی مؤثر در خلاقیت شهری معرفی و با استفاده از مدل ویکور به سنجش و ارزیابی آنها در شهرهای استان سمنان پرداخته شده است. نتایج حاصلشده از مدل ویکور حکایت از آن دارد که بین شهرهای پرجمعیت و شهرهای کمجمعیت استان سمنان به لحاظ برخورداری از شاخصهای فرهنگی مؤثر در خلاقیت شهری، اختلاف بسیار قابل توجهی وجود دارد. در این زمینه سه شهر سمنان، شاهرود و دامغان که در مجموع بیش از 72 درصد کل جمعیت شهری استان سمنان را در خود جای دادهاند، بیشترین منابع فرهنگی را در اختیار دارند و طبیعتاً پتانسیل بسیار بالاتری را جهت تحقق شهر خلاق دارا هستند و در مقابل 17 شهر دیگر استان که تنها 28 درصد کل جمعیت شهری استان را در خود جای دادهاند، منابع فرهنگی چندانی در اختیار نداشته و پتانسیل چندانی در جهت تبدیل شدن به شهر خلاق ندارند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123338_6e4b8eea57bb8c3778deadb6355af06c.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70816120170522Human and Cultural Development in Islamic Countries; A study on the Literacy Rate and Internet Penetrationتوسعه انسانی و فرهنگی در کشورهای اسلامی؛ مطالعه شاخص نرخ سواد و مصرف اینترنت در کشورهای اسلامی123339FAسجاد مرادیعباس صدریJournal Article19700101This article emphasizes on the status of human and cultural development of Islamic countries based on two indicators: the adult literacy rate and the penetration of the Internet in these countries. Thus, we considered these two indicators among the various indicators of human and cultural development. The main question in this article is: what is the status of human and cultural development in the Muslim countries with an emphasis on the literacy rate and internet penetration? The article also poses two more questions: what has happened to the development of literacy in Muslim countries during the past five decades? Is there a great gap between the literacy rate in Muslim countries and the world average rate? To answer these questions, we used documentary and library methods and conducted a data analysis. The findings of this article show that Muslim countries have been able to improve their adult literacy rate and Human Development Index during the past decades. Also, there is a great gap between the Persian Gulf states and African Muslim countries. The main reason for this is the economic situation of the Persian Gulf states in terms of their GDP per capita which has allowed them to increase their Internet penetration. On the whole, there is a great gap between the Islamic countries and world standards in terms of indicators such as human development rates and internet penetration.این مقاله به بررسی وضعیت توسعه انسانی و فرهنگی کشورهای اسلامی با تأکید بر دو شاخص نرخ سواد در بین بزرگسالان و ضریب نفوذ اینترنت میپردازد. بهاین ترتیب، از میان متغیرهای گوناگونی که شاخص توسعه انسانی و فرهنگی بر مبنای آنها محاسبه میشوند، این دو شاخص مورد تأکید قرار گرفتهاند. پرسش اصلی این مقاله عبارت است از اینکه وضعیت توسعه انسانی و توسعه فرهنگی با تأکید بر دو نرخ سواد و ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای اسلامی چگونه است؟ بهمنظور پاسخگویی به پرسشهای اصلی و فرعی تحقیق، از دو روش مطالعات اسنادی و کتابخانهای و تحلیل دادههای موجود استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که کشورهای اسلامی در دهههای اخیر توانستهاند نرخ شاخص توسعه انسانی و نرخ سواد خود را بهبود بخشند؛ هرچند اختلاف زیادی بین کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اسلامی واقع در آفریقا در این زمینه وجود دارد. دلیل اصلی این امر وضعیت مناسب کشورهای حوزه خلیج فارس در متغیرهای اقتصادی مانند درآمد سرانه ناخالص داخلی است که این متغیر توانسته است بر ضریب نفوذ اینترنت در این کشورها نیز بیافزاید. همچنین درمجموع، بسیاری از کشورهای اسلامی فاصله بسیار زیادی با استانداردهای جهانی در حوزه توسعه انسانی و ضریب نفوذ اینترنت دارند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123339_587d7db9cfd9e3bf5d7fa2ba5a7a336e.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70816120170522Impact of Cyberspace on Social Empathy among Tehran University Studentsبررسی تأثیر فضای مجازی بر همدلی اجتماعی دانشجویان123340FAابراهیم حاجیانیفائزه مصلحی نیکJournal Article19700101According to the importance of the topic that is cyberspace and its effects on social ethics, especially for students, the main goal of research is to check the impact of using the cyberspace (internet) on the social solidarity of Tehran university students. The method used in this research is descriptive, and it is considered an applied research because it is a survey based on goal. Required data of this research were obtained by questionnaire, and the obtained data was checked. The population of this research includes students of Tehran university. The sampling method is level-cluster sampling and the total quantity of samples is 196 persons. The results of research indicate that unexpectedly the students of Tehran university use the cyberspace less than usual, and have less addiction to internet, and the students, mental communication, ethics and social solidarity are in a good condition. Also, according to rank correlation coefficient research of Spearman, there is a positive and meaningful relation between social solidarity and using cyberspace among the students of Tehran university, this means that the more use of cyberspace influences the increment of moral values and vice versa. It means that the objectively use of cyberspace among the students of Tehran university does not result in decline in moral values, even using cyberspace causes an increase in their moral values.با توجه به اهمیت موضوع فضای مجازی و تأثیر آن بر اخلاق اجتماعی، بهخصوص در میان دانشجویان، هدف اصلی پژوهش« بررسی تأثیر حضور در فضای مجازی (اینترنت) بر همدلی اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران» است. پژوهش حاضر به لحاظ روش، توصیفی و به دلیل میدانی بودن (پهنانگر) پیمایشی و در طبقهبندی تحقیقات بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی است. دادههای مورد نیاز این پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به دست آمده است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه تهران است. روش نمونهگیری نیز خوشهای چند مرحلهای بوده و حجم نمونه 196 نفر محاسبه شد. نتایج پژوهش، قویاً نشانگر آن هست که دانشجویان دانشگاه تهران بر خلاف انتظار، از میزان معمول کمتر در فضای مجازی حضور داشته و برخلاف تصورات اولیه، وابستگی کمتری به اینترنت دارند. همچنین به لحاظ ارتباط درونی ارزشهای اخلاقی و مؤلفه همدلی اجتماعی در وضعیت خوبی قرار دارند. همچنین همبستگی رتبهای اسپیرمن و آزمون معناداری آن، رابطه معنادار و مثبتی بین پایبندی در همدلی اجتماعی و میزان حضور در فضای مجازی (و استفاده از اینترنت) نزد دانشجویان دانشگاه تهران وجود دارد. به این معنی که میزان حضور بیشتر در فضای مجازی (و استفاده از اینترنت) بر افزایش تعهد به ارزشهای اخلاقی تأثیر داشته و بالعکس. این موضوع بدان معنی است که حضور هدفمند در فضای مجازی لزوماً منجر به تضعیف ارزشهای اخلاقی دانشجویان دانشگاه تهران نشده و برعکس موجب تقویت ارزشهای اخلاقی آنان شده است.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123340_77ea6d7ec3dec31e6fde89de74c2e7e0.pdf