پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-708110420220121Women’s Social Role in the Statement of the Second Phase of the Islamic Revolution: Examining Ayatollah Khamenei’sViewsنقش اجتماعی زنان در بیانیه ی گام دوم انقلاب اسلامی؛ بررسی دیدگاه آیت الله خامنه ای687720141493FAجلیل دارادکتری علوم سیاسی - مطالعات ایران، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-3751-9212الهه صادقیدکتری علوم سیاسی، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0009-0003-9208-8854Journal Article20210831The issue of women's playing their appropriate role in society has been one of the most challenging issues in different societies. In Iranian society, too, extremist and traditional attitudes and views on this issue have created some problems. Accordingly, this study aims to identify and outline Ayatollah Khamenei's views on the social role of women, which pave the way for Iranian women to play their social role. In fact, this study seeks to answer this question: What is women’s social role in the statement of the Second Phase of the Revolution with an emphasis on Ayatollah Khamenei’s statements? To answer this question, the statement of the Second Phase of the Revolution and his statements from 1990 to 2021 were examined through qualitative content analysis method. Then, 5 categories regarding women’s social roles— their role in science and research, in moral and social education, in employment, in political activities, and etc. — were extracted and the conclusions were separately presented in each section. The findings showed that he encourages women to acquire knowledge and struggle skills and even consider educated and self-sacrificing women as the pride of the Islamic society. Regarding women’s role in social education, Ayattollah Khamenei not only admires this role, but he also considers it as the highest role of women. However, he accepts women's employment and their political activities as long as they are compatible with women's nature and do not harm their family role. Finally, his strategy is to combine family and social roles, which requires developing an Islamic-Iranian lifestyle modeled on Hazrat Zahra’s (AS).مسئله نقشآفرینی زنان در عرصهی جامعه، یکی از موضوعات چالشبرانگیز در جوامع مختلف بوده است. در جامعهی ایران نیز برخوردهای توأم با افراط و تفریط و دیدگاههای غربزده یا سنتی در مواجهه با این مسئله، مشکلاتی را ایجاد کرده است. به همین منظور، هدف این پژوهش شناخت و ترسیم دیدگاه آیتالله خامنهای در خصوص نقش اجتماعی زنان است که میتواند رهگشای عمل جامعهی زنانه ایران گردد. بنابراین، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که زنان در بیانیه گام دوم انقلاب با تأکید بر بیانات آیتالله خامنهای از چه نقش اجتماعی برخوردارند ؟ برای پاسخ به این پرسش، بیانیهی مذکور و بیانات ایشان از سال 1369 تا 1400 با روش تحلیل محتوای کیفی بررسی گردید و 5 مقوله در خصوص نقش اجتماعی زنان، نظیر علم و پژوهش، نقش اخلاقی و تربیت اجتماعی، اشتغال، فعالیت سیاسی و مبارزه مجاهدانه، و در هر بخش نتیجهگیری ارائه گردید. یافتهها نشان داد که ایشان در خصوص کسب علم و مبارزه مجاهدانه، زنان را تشویق و حتی زنان تحصیلکرده و ایثارگر را مایهی افتخار جامعهی اسلامی میدانند. در خصوص نقش تربیت اجتماعی زنان، نه تنها این نقش را تحسین، بلکه عالیترین نقش زنان میدانند؛ اما اشتغال و فعالیت سیاسی زنان را مشروط به اینکه با طبیعت زنانه سازگار باشد و به نقش خانوادگی زنان آسیبی وارد نکند را میپذیرند. در نهایت راهبرد ایشان، ترکیب نقشهای خانوادگی و اجتماعی است که این امر نیازمند خلق سبک زندگی اسلامی-ایرانی با الگوگیری از حضرت زهرا(س) میباشدhttps://rahbordfarhangi.csr.ir/article_141493_5d3f9bff06c556e56d7ebe7eafb95bad.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-708110420220121Women's Employment Model in Iran’s Islamic Revolution Discourse: Examining and Drawing the Discourse Nuclei from Ayatollah Khamenei’s Perspectiveالگوی اشتغال بانوان در گفتمان انقلاباسلامی: بررسی و ترسیم هستههای گفتمانی از منظر آیتالله خامنهای721760142150FAزهرا امامیدانشجوی دکتری اندیشه سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایراناحمد بخشایش اردستانیاستاد گروه اندیشه سیاسی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایرانمحمد توحیدفامدانشیار گروه اندیشه سیاسی و مسائل ایران واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایرانحجت الله درویش پوراستادیارگروه علوم سیاسی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاداسلامی تهران ایرانJournal Article20211220Women’s employment, its possibility or subordination, has been a serious and questionable issue for women within the discourse of the revolution as well as for its external critics after the victory of the Islamic Revolution. This paper, with a central focus on Ayatollah Khamenei's books, positions, and speeches, aims at enumerating the discourse nuclei for permissibility or impermissibility of women’s employment as well as its perceived limits. As far as women’s employment is concerned, Islamic Revolution discourse from Ayatollah Khamenei's standpoint, specifically its framework, is in some ways in line with modern discourse; however, it is in some other ways different from or even in some aspects in sharp contrast with the latter. Accordingly, Islamic revolution discourse paves the way for a quite different life style. This study— theoretically on the basis of Ayatollah Khamenei's third model of womanhood and methodologically using the discourse analysis approach of Laclau and Moff (2001) and library data collection — introduces the relevant discourse nuclei .The results indicate that in Ayatollah Khamenei's view, women's employment and social action are not only irreprehensible but also necessary for the development of the Islamic society. Five major reidentified nuclei in this regard show his concern for the simultaneous development of women at the individual, family, and social levels. These discourse nuclei are as follows: employment as an example of human rights, agreement as well as the need for women's employment without any harm to their health and dignity, maintaining the proper spiritual status of women in employment including their chastity and dignity, balance of family roles including spousehood, motherhood, child -rearing, their social imaginary , and finally avoiding any kind of mixing and masculinity in women's employment.The enumerated discourse reflects the lack of the originality of the modern logic and its being merely individualistic and believing in gender equality, i.e., absolute similarity of men and women in the field of employment, which form the basis of feminist and Western views.<br /> اشتغال زنان، امکان یا اتباع آن، پس از پیروزی انقلاباسلامی برای زنان درون گفتمان انقلاب و همچنین، برای منتقدان بیرونی آن یک مسئلهی جدی و سؤالبرانگیز بوده است. مقالهی حاضر با تمرکز بر اعلام مواضع، سخنرانیها و آثار آیتالله خامنهای به احصاء هستههای گفتمانی در عدم یا تجویز اشتغال برای زنان و همچنین، حدود وثغور متصور برای آن میپردازد. گفتمان انقلاباسلامی در حوزی اشتغال زنان و به طور مشخص صورتبندی آن از منظر آیتالله خامنهای از جهاتی با گفتمان مدرن در تطابق است و از جهاتی تفاوتها یا حتی تناقضات آشکاری دارد که یک سبک زندگی متفاوت را برمیسازد. به لحاظ نظری مطالعهی حاضر با تکیه بر نظریهی الگوی سوم زنانگی آیتالله خامنهای و به جهت روششناسی با استفاده از تحلیل گفتمان با رویکرد لاکلا و موف (2001)، ضمن جمعآوری داده به روش کتابخانهای، هستههای گفتمانی مربوطه را مشخص میکند. نتیجهی این پژوهش نشان میدهد؛ از نظر آیتالله خامنهای اشتغال زنان نه تنها امری مذموم نیست؛ بلکه اشتغال و کنش اجتماعی امری لازم برای پیشرفت جامعهی اسلامی به حساب میآید. پنج هستهی اصلی بازشناساییشده در این باب، دغدغهی ایشان برای تکامل زن همزمان در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی را نشان میدهد. این هستههای گفتمانی بدین شرحاند: اشتغال بهمثابهی یک مصداق حقوق انسانی، توافق بلکه لزوم اشتغال زنان معطوف به حفظ سلامت و عزت ایشان، حفظ شئون معنوی و روحی مناسب زنان در اشتغال از جمله خصلتهای عفت و شرافت، تعادل نقشهای خانوادگی اعم از همسری، مادری و تربیت فرزندان و نقشپذیری اجتماعی و نهایتاً، عدم اختلاط و مردانگاری در اشتغال زنان. گفتمان احصاء شده، نشانگر عدم اصالت منطق مدرن و فردگرایانهی صرف و برابری جنسیتی به معنای شباهت مطلق زن و مرد در عرصهی اشتغال است که اساس نگاههای فمینیستی و غربی را تشکیل میدهند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_142150_10fc7290fffbc3ce3046e9d56e4b4c5b.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-708110420220121Social Factors Affecting Gender Inequalities in Iranian Professional Sportsعوامل اجتماعی مؤثر بر نابرابریهای جنسیتی در ورزش حرفهای ایران761786142273FAبهار شریفیدانشجوی دکتری جامعه شناسی ورزش، گروه جامعه شناسی ورزش، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانبهرام قدیمیدانشیار، گروه جامعه شناسی ورزش، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران( نویسنده مسئول)شهلا حجتاستادیار، گروه علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایرانمحمد علی اصلانخانیاستاد،گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمعصومه شجاعیدانشیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20210613Professional sports are among the areas in which the presence of men is dominant. This paper aims at examining the social factors affecting the gender inequalities in professional sports in Iran. The method of this study is applied in terms of purpose, quantitative in terms of nature, and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population was all members of the women's national team who were selected through purposive-snowball sampling method.The data collected through a research-made questionnaire were analyzed through Lisrel statistical software. The findings show that the process of socialization and the stabilization of gender stereotypes lead to feelings of gender inequality. One of the first issues related to the understanding of inequality with sports is the lack of media and paying little attention to the women athletes. From professional sports standpoint, they have been defined on the basis of the perspective of masculinity and patriarchy, and the type of win-lose game in sports fields is derived from the gender discriminatory demands that seek more strength, heroism, and win-lose. However, athletes and coaches who want to strengthen the sports identity and achieve higher status should reinforce their views on gender identity and its attributes in women and men athletes.هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر نابرابریهای جنسیتی در ورزش حرفه-ای ایران بود.روش پژوهش حاضر کاربردی از لحاظ گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقی توصیفی- پیمایشی بود جامعه آماری تمامی اعضای تیم ملی بانوان المپیک و پاراالمپیک و مدال-آوران بینالمللی بودند که تعداد آنها برابر با 1274نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 100نفر انتخاب شدند که پس از عودت پرسشنامه ها تعداد 92 پرسشنامه کامل به دست آمدند و به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده های تحقیق پرسشنامه محقق ساخته متناسب با اهداف تحقیق بود، در طراحی مدل و تعیین میزان تاثیرگذاری متغیرها از آزمونهای تحلیل مسیر در نرم افزار آماری Lisrel نسخه 8.80 استفاده شد. نتایج نشان داد از دیدگاه ورزش حرفهای بر مبنای دیدگاه مردانه و پدرسالاری تعریف شده است و نوع بازی برد و باخت در میدانهای ورزشی برگرفته از خواستههای تبعیض آمیز جنسیتی است که نیروی بیشتر و قهرمانی و برد و باخت را مدنظر قرار دارد، ورزشکاران و مربیان متقاضی کسب مقام-های بالاتر و افزایش هویت ورزشی و تقویت آن، باید دیدگاههای مربوط به هویت جنسیتی و صفتهای آن را در زنان و مردان ورزشکار تقویت کنند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_142273_9120a2ff1c7bed7b8c61cd1c6826ef1b.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-708110420220121Islamic Human Sciences: A Narrative of Institutional Efforts in Iran Before and After the Islamic Revolutionعلوم انسانی اسلامی: روایتی از کوششهای نهادی در ایران پیش و پس از انقلاب اسلامی787821142951FAمحسن صبوریانعضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران0000-0001-8694-005Xحمید پارسانیادانشیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20211121"Islamization of knowledge", "Islamization of sciences", "Islamic university" or "Islamic humanities", along with a concept such as "religious science", are among the concepts that are mainly under the generic idea of overcoming the narrow structure of empiricist interpretation and Positivism. An idea which is formed from science in connection with religion and the sacred. This demand has had and still has defenders not only in Iran but also in some other countries before. The special experience of the Islamic Revolution in Iran, as well as the experience of the Cultural Revolution in 1980, made it possible to speak of a kind of experience desired by religious science and the Islamic University. This paper seeks to provide a concise and historical description of the fate of the trends and institutional approaches of religious science and the Islamic University in Iran. This paper shows that not only the need of the Islamic University or religious science is not a new need in the recent period of the Islamic Revolution, but also the basis of such an idea has been proposed in the Islamic world for a long time and even before the Islamic Revolution by some scholars and has been followed.«اسلامیسازی معرفت»، «اسلامیسازی علوم»، «دانشگاه اسلامی» یا «علوم انسانی اسلامی»، در کنار مفهومی چون «علم دینی»، از مفاهیمی هستند که عمدتاً ذیل یک دیدگاه کلان، و آنهم خواستِ فراروی از ساختار تنگ تفسیر تجربهگرا و پوزیتیویستی از علم در پیوند با دین و امر قدسی شکل گرفته است. این خواست نه تنها در ایران که پیش از آن در برخی کشورهای دیگر هم مدافعانی داشته و کماکان دارد. تجربة خاص انقلاب اسلامی در ایران و همچنین تجربة انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹ این امکان را فراهم کرد که بتوان از نوعی تجربة خواست علوم انسانی اسلامی سخن گفت. این مقاله در پی بیان شرحی فشرده و تاریخی از سرنوشت روندها و رویکردهای نهادی طلب علم انسانی دینی و دانشگاه اسلامی در ایران است. در این مقاله مبتنی بر روش کیفی اسنادی نشان داده شده که نه تنها خواست دانشگاه اسلامی یا علوم انسانی اسلامی، یک خواست جدید در دورهی اخیر انقلاب اسلامی نیست، بلکه اساس چنین ایدهای از مدتها قبل در عالم اسلام مطرح بوده و حتی پیش از انقلاب اسلامی نیز توسط برخی اهالی علم مطرح و دنبال شده است.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_142951_0ec3f98bb3a3f7eb35fe61447ee9042f.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-708110420220121Defensive and offensive strategies affecting national production and prevent smuggling of goods and currencyراهبردهای فرهنگ دینی موثر بر رونق بخشی تولید ملی و پیشگیری از قاچاق کالا و ارز823858142981FAحمیدرضا محسنی پوردانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایران.حمید محمودیان عطاآبادیدانشیار گروه معارف اسلامی،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایران.حسن سلطانیاستادیار گروه مدیریت،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایرانJournal Article20211016Abstract: <br />Today, smuggling of goods and currency is one of the main problems in the country, which has created a great obstacle to the prosperity of national production. In the present study, the strategies of religious culture affecting the prosperity of national production and the prevention of smuggling of goods and currency have been discussed. The purpose of this study is to present the strategies of religious culture for the realization of a resistance economy and the prosperity of national production to prevent the smuggling of goods and currency. The type of research method is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of data collection method. The statistical population, in the qualitative and quantitative stage, the experts of the organizations involved in the issue of smuggling of goods and currency and the experts of the companies involved in the discussion of export and import of goods have been selected. The sampling method is simple in the qualitative stage and in the quantitative stage at random. Data collection tools were a researcher-made questionnaire based on strengths, weaknesses, opportunities and threats. Data were analyzed based on SWOT method. Finally, it was concluded that in order to boost national production and achieve a resilient economy to prevent the smuggling of goods and currency, a series of defensive, competitive, aggressive and strengthening strategies of religious culture have been proposedامروزه قاچاق کالا و ارز یکی از مشکلات اساسی درکشور بوده که مانع بزرگی برای رونق تولیدات ملی ایجاد نموده است. در پژوهش حاضر به راهبردهای فرهنگ دینی مؤثر بر رونقبخشی تولید ملی و پیشگیری از قاچاق کالا و ارز پرداخته شده است. هدف از این مطالعه، ارائهی راهبردهای فرهنگ دینی، برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونقبخشی تولید ملی برای پیشگیری از قاچاق کالا و ارز<br /> میباشد. نوع روش تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه ی آماری، در مرحله ی کیفی و کمی، خبرگان سازمانهایی که درگیر مسئله ی قاچاق کالا و ارز و خبرگان شرکتهایی که در بحث صادرات و واردات کالا نقش دارند، انتخاب شده اند. روش نمونهگیری در مرحلهی کیفی و در مرحله ی کمّی بصورت تصادفی ساده میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامهی محقق ساخته مبتنی بر نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها بودهاند. دادهها بر اساس روش SWOT تحلیل شدهاند و در نهایت، این نتیجه حاصل شد که در راستای رونق بخشی تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی برای پیشگیری از قاچاق کالا و ارز یک سری راهبردهای تدافعی، رقابتی، تهاجمی و تقویتی فرهنگ دینی ارائه شده است.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_142981_ac44017961879729fde5f7877b58a111.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-708110420220121.Developing a Model for Predicting the Social Harms
(with an Emphasis on Islamic Futurology)ارائه ی مدلی برای شناخت آسیب های اجتماعی (با تأکید بر آینده پژوهی اسلامی)859892143310FAمحمدرحیم عیوضیاستاد تمام، گروه مطالعات سیاسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایرانJournal Article20220116.<br />Paying attention to anticipating the social issues before they occur is an active action aimed at preventing the social harms. In a society like Iran, with an Islamic cultural context, the lack of an Islamic futurological framework for the identification of the social harms is a terrible absence of approach. Therefore, this paper aims to present an Islamic futurological framework for the identification of social harms.<br />This paper, using futurological methods, imaging the future, and qualifying the results of the future trends and uncertainties, is based on a qualitative approach. The descriptive data have been collected through libraries and interviews. The data show that in order to identify the factors that cause the social harms to form, the lower layers of the social realities have to be searched for the semantic, social, political, and cultural structures. The results show that any kind of the examination, findings, and evaluation of the future issues of the Islamic society of Iran and its consequences and social harms for formulating the strategies mechanisms to face and manage these issues are at the heart of the Islamic futurological activities. Therefore, managing social harms requires the adoption of a futurological approach in an Islamic framework based on the system of planning, which has been systematically designed in the present study.<br /> توجه به پیشبینی مسایل اجتماعی قبل از وقوع، اقدامی کنشگرایانه با هدف جلوگیری از آسیبهای اجتماعی است. در جامعهای مانند ایران که از بافت فرهنگی اسلامی برخوردار است؛ فقدان چارچوب آیندهپژوهی اسلامی برای شناسایی مسائل و آسیبهای اجتماعی خلأ رویکردی بزرگی محسوب میشود. بنابراین هدف اصلی این مقاله، ارایهی چارچوب آیندهپژوهی اسلامی برای شناسایی آسیبهای اجتماعی است. این مقاله با استفاده از روشهای آیندهپژوهانه؛ تصویرپردازی از آینده و کیفینگری نسبت به نتایج حاصل از روندها و عدم قطعیتهای آینده مبتنی بر رویکرد کیفی است. گردآوری اطلاعات توصیفی از طریق کتابخانهای و مصاحبهای انجام شده است. دادهها نشان میدهد؛ برای شناسایی عواملی که موجب شکلگیری آسیبهای اجتماعی میشوند، باید در لایههای زیرین واقعیتهای اجتماعی به جستجوی ساختارهای معنایی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... پرداخت. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد؛ هرگونه بررسی، اکتشاف و ارزیابی مسائل آیندهی جامعه اسلامی ایران، پیامدها و آسیبهای اجتماعی آن در راستای تدوین راهکارها و راهبردهای مواجه و مدیریت این مسائل در کانون فعالیتهای آیندهپژوهی اسلامی قرار دارد. بنابراین مدیریت آسیبهای اجتماعی مستلزم اتخاذ رویکردی آیندهپژوهانه، در یک چارچوب اسلامی مبتنی بر نظام تدبیر است که در این پژوهش به شکل نظامند طراحی خواهد شد .<br /> https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_143310_142dd55a4d8b7ffb869236505bc0ba9d.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-708110420220121Rethinking the Culture of Living of the Elderly in Iranباز اندیشی فرهنگ زیستن سالمندان در ایران893932143312FAزهره ذبیحی مداحگروه علوم اجتماعی ، جامعه شناسی فرهنگی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایرانحسین آقاجانی مرساءدانشیار گروه علوم اجتماعی، جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی پژهاناستادیار گروه علوم اجتماعی، جمعیت شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210423In recent years, due to a significant increase in the population of the elderly and remarkable changes in collective and individual life, the phenomenon of aging has become a social issue. The culture of living of the elderly as an important group of the society includes all aspects of the internal and external (subjective-objective) realities of their lives. This study aims at providing some practical strategies for changing, modifying, and improving the existing life condition of the elderly through examining the theoretical (subjective) structures and practical (objective) situations. The research method adopted here is a combined and convergent (simultaneous) angle design that includes two equally important qualitative and quantitative methods and the data with two theoretical perspectives of positive, interpretive, and analytical have helped to understand the practical life environment of the elderly and the influential factors affecting it. Rethinking study (meta-analysis) of the qualitative part at three levels of concepts, theories, methods, data and findings due to the necessity of examining the differences and contradictions in the findings of the research in the fields of psychology, sociology, etc. has been carried out so that more complete and comprehensive results can be achieved. Also, in the quantitative part, through testing the hypotheses with spss23 software, the relationship between the variables and the underlying factors and the effect of the variables on the living culture of the elderly hosted in Shahriyar nursing home have been analyzed and described. According to the interpretation of the results obtained through comparing and contrasting the quantitative and qualitative findings and combining them, variables of social participation (non-institutional) and social and family relations and underlying factors (marital status, employment status and education) with an important health factor and its dimensions (physical, psychological and social) have affected the culture of living of the elderly and have yielded the same results.در سالهای اخیر پدیدهی سالمندی به دلایل افزایش جمعیت سالمندان و دگرگونیها در زندگی جمعی و فردی به یک مسئلهی اجتماعی تبدیل گشته است. فرهنگ زیستن سالمندان و این گروه از جامعه، تمامی جنبههای واقعیات درونی و بیرونی (ذهنی – عینی) زندگی آنان را در برمیگیرد. هدف پژوهش، ارائهی راهکارها و راهبردها، در جهت تغییر و اصلاح یا بهبود وضعیت موجود سالمندان با بررسی ساختهای نظری (ذهنی) و موقعیتهای عملی (عینی) به صورت کاربردی بوده است. روش تحقیق، ترکیبی و طرح زاویهبندی همگرا (همزمان) است که شامل دو روش کیفی و کمی با اهمیت یکسان و برابر نوع دادهها با دو دیدگاه نظری اثباتی، تفسیری و تحلیلی به درک عملی محیط زندگی سالمندان و عوامل تأثیرگذار کمک کرده است. مطالعهی بازاندیشانه (فراتحلیل) بخش کیفی در سه سطح مفاهیم و نظریهها، روشها، دادهها و یافتهها به دلیل ضرورت بررسی تفاوتها و تناقضها در یافتههای پژوهشها در حوزههای علمی روانشناسی، جامعهشناسی و... ، برای دستیابی به نتایج کامل و جامعتر بوده است. همچنین در بخش کمی با آزمون فرضیهها با نرم افزار spss23 روابط بین متغیرها و عوامل زمینهای و تأثیر متغیرها را بر فرهنگ زیستن سالمندان سرای شهریار توصیف و تحلیل کردهایم. با توجه به تفسیر نتایج به دست آمده با مقایسه و تقابل و ترکیب یافتههای کمی و کیفی، متغیرهای مشارکت اجتماعی با مشارکت غیرنهادی و روابط اجتماعی و خانوادگی با رابطهی مثبت با دیگران و رضایت از زندگی از طریق باورها ونگرش مذهبی، عوامل زمینهای (وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال و تحصیلات) با عامل مهم سلامت و ابعاد آن (جسمی، روانی و اجتماعی) بر فرهنگ زیستن سالمندان تأثیر داشته و نتایج یکسانی را بیان کردند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_143312_d3a009b494b20fd77ec373e1e49c5a89.pdf