پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.ارائه چارچوب ریختشناسانه دیدهبانی فرهنگی با کاربست مفاهیم آیندهپژوهی745117840FAجابر مقدّمپوردانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره)، قزوین، ایرانفرهاد درویشی سهتلانیدانشیار دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره)، قزوین، ایرانحاکم قاسمیدانشیار دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره)، قزوین، ایرانعینالله کشاورز ترکاستادیار دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره)، قزوین، ایرانJournal Article20201012 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <span>در جمهوری اسلامی ایران، بالندگی فرهنگ و مراقبت از آن مورد تأکید قرار دارد و در این عرصه آنچه مهم جلوه مینماید، کاربست مفاهیم آیندهپژوهانه در فعالیتهای دیدهبانی فرهنگی است. چرا که دیدهبانی فرهنگی متضمن «پویش نشانههای تحولات فرهنگی»، «شناسایی بهنگام موضوعات پیشبرنده و بازدارنده فرهنگی»، «پایش و مسئلهشناسی فرهنگی» و «پشتیبانی از آیندهنگاری و سیاستگذاری فرهنگی» است؛ مفاهیمی که در فعالیتهای موسوم به رصد فرهنگی در کشور، آنچنان که باید، مورد توجه قرار نگرفتهاند. در پژوهش حاضر، با تبیین مولفههای کلیدی دیدهبانی و همچنین مختصات فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران، چارچوب ریختشناسانه دیدهبانی فرهنگی ارائه شده است تا بستری برای فعالیتهای دیدهبانی سازمانهای فرهنگی فراهم آورد. پژوهش حاضر، روش ریختشناسی که روشی کیفی است را بهکار گرفته است؛ تحلیل ریختشناسانه برای ساختاردهی موضوعات چندبعدی و غیرکمی کاربرد دارد و بر فضای پارامترها و وضعیتهای آنها- به جای تأکید بر روابط علی - تأکید دارد. مطابق روش مذکور، با کاوش ادبیات(متنکاوی) و تشکیل گروه خبره 5 نفره و گفتگوهای تخصصی، 15 پارامتر برای چارچوب ریختشناسانه دیدهبانی فرهنگی طراحی شده است و وضعیتهای آنها ذیل پارامترهای محتوا و کارکرد (سطوح فرهنگ، عناصر فرهنگ، بافتار پویش، ابعاد و مولفههای کلیدی، محصولات و خروجیها و کارکرد پشتیبانی) و پارامترهای قالب (نوع انجام فعالیت، گامهای اصلی، دامنه، رویکرد انجام، تناوب انجام، افق زمانی، منابع، روش کلی و کاربر) ارائه شده است. زمینه ریختشناسانه دیدهبانی فرهنگی به منظور انتخاب مسیرها برای انجام دیدهبانی فرهنگی، گزینههایی را بر اساس پارامترها و ارزشها ارائه میکند. انتخاب این گزینهها به اهداف مد نظر و نیازهای کاربران بستگی دارد.</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.هیدرولوژی اجتماعی4778117841FAآمنه میان آبادیپژوهشگر پسادکتری، گروه مهندسی آب، دانشگاه فردوسی مشهدمحمدرضا جرکهمربی گروه مهندسی آب دانشگاه زابلحجت میان آبادیاستادیار گروه مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس تهرانمهدی کلاهیاستادیار دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20201012 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <span>استفاده ناپایدار از منابع آب- همچون آبیاری ناکارآمد، برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، سدسازی و تبخیرسازی، پمپاژ رودخانهها و زوال دریاچهها و تالابها- به مشکلی جهانی تبدیل شده است. تا چند سال اخیر دانشمندان، علم هیدرولوژی را بدون در نظر گرفتن نقش و اثر تلفیقی دخالت انسان بر محیطزیست و برعکس، مورد مطالعه قرار میدادند. اما بعدها روشن شد که بدون آن، بررسی یک چرخه هیدرولوژی با خطا همراه خواهد بود. به همین دلیل مفهوم جدیدی به نام هیدرولوژی اجتماعی معرفی شد که به اثرات تلفیقی انسان-آب میپردازد. بر اساس نتایج مطالعات صورت گرفته و با توجه به اهمیت نقش انسان در تغییرات محیطی بهویژه بر پاسخ هیدرولوژیکی حوضهها، مطالعه حوضههای آبریز در قالب هیدرولوژی اجتماعی ضروری بهنظر میرسد. بنابراین به منظور حل چالشهای آبی موجود در حوضههای آبریز، نیاز است که متخصصان هیدرولوژی، مدیریت منابع آب، جامعه شناسی و اقتصاد با مفاهیم جدید بینرشتهای از جمله هیدرولوژی اجتماعی آشنا شوند. در این مقاله، ضمن معرفی این مفهوم، تفاوت آن با مدیریت جامع منابع آب و جامعهشناسی آب شرح داده میشود. همچنین انواع مختلف بررسی سیستم تلفیقی انسان-آب در هیدرولوژی اجتماعی شامل هیدرولوژی اجتماعی تاریخی، هیدرولوژی اجتماعی مقایسهای، و هیدرولوژی اجتماعی فرآیندی معرفی میشوند. در انتها، چالشهای پیشروی هیدرولوژی اجتماعی بررسی میگردند</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.آمایشسرزمین؛ راهبردی موثر جهت تراکمزدایی از تهران79102117842FAمحمد زرشگیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیسمریم افشاریاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوندJournal Article20201012 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <span>آمایشسرزمین به عنوان یکی از راهبردهای اصلی برای تراکمزدایی از تهران به شمار میرود که در قانون اساسی، قوانین برنامههای پنج ساله توسعه و ضوابط ملی آمایشسرزمین بر وجوب آن از جانب نهادهای ذیصلاح تاکید شده است. همچنین تاکنون دو بار ضوابط ملی آمایشسرزمین در سالهای 1383 و1394 به ترتیب توسط هیات وزیران و شورای آمایشسرزمین به تصویب رسیده است. باید افزود که هرچند بررسی تحولات آمایشسرزمین طی سالهای گذشته مبین تکوین و تکامل جایگاه این مهم در نظام قانونگذاری کشور است و مقوله آمایشسرزمین به رغم فراز و نشیبهای فراوان از پشتوانههای قانونی بسیار مستحکمی در نظام برنامهریزی کشور برخوردار است،اما هیچگاه به طور جدی به مرحله اجرا درنیامده و پیامد آن ایجاد گونههای مختلف تمرکز امکاناتی(سیاسی-اداری، علمی-آموزشی، اقتصادی-مالی، اجتماعی-فرهنگی، بهداشتی-درمانی، صنعتی و...) در کلانشهر تهران است. این مهم را نباید از نظر پنهان داشت که مشکلات تهران ریشه در نظام سیاسی-اداری و فضایی کشور داشته و نباید حل مسائل تهران را در خود این کلانشهر، بلکه در سطح ملی جستجو نمود. لذا در تحقیق پیش رو به مبحث تراکمزدایی که اساساً موضوعی بین رشتهای است، در پرتو اجرایینمودن آمایشسرزمین پرداخته میشود. تحقیق حاضر از لحاظ روششناسی یک تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده که با نگرش کاربردی به بررسی اهمیت آمایشسرزمین در راستای تراکمزدایی از تهران میپردازد.</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.راهبردهای موثر بر تقویت ساختار اقتصاد فرهنگ ایران103138117843FAزهرا مسعودینیازهرا مسعودینیادانشجوی دکتری رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانعلی رشیدپوراستادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایرانرضا ابراهیمزادهاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، اصفهان، ایرانJournal Article20201012
.
<span>فرهنگ و اقتصاد رابطهای دوسویه و متاثر از یکدیگر دارند، در این بین اقتصاد فرهنگ، به بسترهای اقتصادی یک مقوله فرهنگی پرداخته و متناسب با اهداف فرهنگی و تحلیلهای اقتصادی، به تخصیص بهینه منابع به تولید و توزیع کالاها و خدمات فرهنگی میپردازد. آنچه مهم است، بهکارگیری راهبردهایی متناسب، کارآمد و مقتضی است که باید با توجه به نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات تنظیم و اجرا گشته تا رونق اقتصاد فرهنگ و ثمرات متعددش را بهدنبال داشته باشد. لذا این تحقیق با هدف بررسی راهبردهای موثر بر تقویت ساختار اقتصاد فرهنگ ایران به روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد که نمونهگیری هدفمند با تنوع حداکثری و مصاحبه عمیق تا رسیدن به حداشباع اطلاعات یعنی 20 نفر انجام شد. افراد از بین صاحبنظران و عوامل باتجربه علمی یا عملی در حوزههای گوناگون اقتصاد فرهنگ، از اصفهان، تهران و قم انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل براساس روش استویک ـ کولایزی ـ کن انجام شد. کدگذاری با استخراج 448 مفهوم معنادار آغاز و طی چهار سطح در 16 مضمون اصلی خلاصه و طبقهبندی و به توصیفی مرکب از پدیده پرداخته شد. یافتهها عبارتند از: «تدوین سیاستهای کارآمد»، «گفتمانسازی»، «بهبود فضای کسبوکار فرهنگی»، «اصلاح قوانین حقمالکیت و تعهدات اجرایی»، «مداخله قاعدهمند دولت و واگذاری به بخش خصوصی»، «قاعدهمندشدن حمایتهای کارشناسیشده»، «ایجاد پایگاه دادههای دقیق»، «ایجاد نهاد متولی و بهکارگیری مدیران کارآمد»، «شریانسازی سالم اقتصادی و شکلگیری بازار»، «بهرهگیری از ظرفیتهای متنوع داخلی»، «برندسازی شبکهای»، «شبکهسازی سالم تولید و توزیع»، «راهاندازی کسبوکارهای کوچک»، «نظارت کارآمد»، «فراهمآوردن زیرساخت» «ایجاد شهرهای خلاق».</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.ارائه الگوی خطمشیهای اشتغال زنان از منظر اضطرار اجتماعی139162117844FAمهدی عبدالحمیداستادیار گروه مدیریت و فلسفه علم و فناوری دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایرانمهدی محمدیاستادیار گروه سیاست پژوهی فرهنگی پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمتحسین بابایی مجرداستادیار گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیJournal Article20201012.<span>اشتغال زنان به عنوان موضوعی چالشی در سطح جامعه مطرح است و همین موضوع، عامل مدخلیت علم خطمشیگذاری عمومی است که متکفل شناسایی و حل مشکلات عمومی میباشد. در بستر فهم تمایز احساس و ادراک مشکل در خطمشیگذاری عمومی، در خصوص اشتغال زنان، ادراک مشکل، گویای وجود یک جو عمومی در اجتماع که جهتده انتخاب زنان و هدایتگر اختیار ایشان است که این جریان، عامل ایجاد کننده اضطرار اجتماعی جهت اشتغال زنان، درون جامعه میباشد. بر این اساس، پژوهش حاضر درصدد تبیین خطمشیهای اشتغال زنان از منظر اضطرار اجتماعی است. جهت دستیابی به خطمشیهای اشتغال زنان، از روش پژوهش آمیخته کمک گرفته شد؛ در این راستا، در مرحلۀ نخست، از روش کتابخانهای و مصاحبه در قالب گروه کانونی و در مرحله دوم از تکنیک مدلسازی ساختاری-تفسیری جهت ارائه الگوی نهایی خطمشیهای اشتغال زنان بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش حکایت از هفت خطمشی تعدیل تقاضا؛ گفتمانسازی خانهداری به عنوان شغل؛ ترویج مشاغل خانگی؛ پرهیز از جوزدگی در انتخاب شغل؛ مدح کنش آگاهانه؛ تبیین حسن فعلی؛ حذف عوامل ایجادکننده اضطرار اجتماعی دارد. نتایج حاصل از ماتریس تحلیل قدرت نفوذ-وابستگی نشان از این دارد که اثرگذارترین مؤلفه در الگوی خطمشیهای اشتغال زنان، تبیین حسن فعلی میباشد که مبیّن ارجحیت خطمشیهای نرم به نسبت خطمشیهای دیگر در عرصۀ اشتغال زنان است.</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.مطالعه جامعهشناختی سبک زندگی قوم بلوچ ایرانی163199117845FAپیمان علی محمدیکارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدانJournal Article20201012
.
<span>کشور ایران ازلحاظ قومی دارای وضعیت ناهمگن است و هر یک از این اقوام با فرهنگ و آدابورسوم و هویتی خاص که امروزه «سبک زندگی» خوانده میشود، از یکدیگر شناخته میشوند. شناخت سبک زندگی هر قوم با شرایط و ویژگیهای خاص آن قوم، مجموعه تصمیمگیران کلان کشوری را در تدوین سیاستهای کلان مدیریتی یاری میکند. به همین دلیل سبک زندگی قوم بلوچ ایرانی بهعنوان یکی از کهنترین اقوام ایرانی بهویژه در دوره پس از وقوع انقلاب اسلامی، موردمطالعه قرارگرفته است تا با شناسایی دقیق گرایشهای مردم بلوچ درزمینه انتخاب نوع سبک زندگی خود نسبت به عوامل مؤثر در آن آگاهی کافی کسب شود. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش پیشرو، پرسشنامه است و پس از انتخاب جامعه آماری با استفاده از روش تصادفی ساده، بین پاسخدهندگان توزیع و نتایج حاصله از آن با نرمافزارهای تحلیل آماری مورد ارزیابی قرارگرفته است. جامعه آماری این تحقیق به سه گروه اصلی تقسیمشده است که گروه اول از بین افراد بلوچ دارای تحصیلات دانشگاهی، گروه دوم از بین افراد دارای بلوچ تحصیلات حوزوی اهل تسنن و گروه سوم نیز از بین نمایندگان بلوچ شوراهای شهر و روستا انتخابشده است. بر اساس نتایج کسبشده از پژوهش حاضر، بین انواع احساس از خود و نوع سبک زندگی انتخابی کنشگران جامعه قومی بلوچ، رابطه وجود دارد؛ زیرا افراد بر اساس میزان تعلق به یکی از سه نوع احساس از خود آرمانی، وانمودی و وجودی به ترتیب دارای سبک زندگی مدرن، نیمهمدرن نیمهسنتی و سنتی هستند. یافتههای پژوهش اثبات میکند نوع آرمانی احساس از خود در بین گروه افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، نوع وانمودی احساس از خود در بین گروه نمایندگان شوراهای شهر و روستا و نوع وجودی احساس از خود در بین گروه تحصیلکردگان حوزوی و طیف مذهبی قوت دارد؛ لذا اثبات میشود هرچه کنشگران جامعه قومی بلوچ، دارای تحصیلات دانشگاهی بالاتری باشند، نسبت به نهادهای فرهنگی مدرن گرایش بیشتری از خود نشان داده و دارای سبک زندگی مدرنتر و گرایشهای قومی و مذهبی ضعیفتری هستند، لیکن هرچه تحصیلات به سمت حوزوی رفته و میزان گرایشهای قومی و مذهبی افراد تقویت میشود، سبک زندگی سنتی انتخاب میشود البته متغیرهای زمینهای دیگری نیز ازجمله جنسیت، سن، سطح تحصیلات، میزان درآمد، شغل، نوع مسکن و جغرافیای محل زندگی نیز در نوع انتخابی سبک زندگی مؤثر است.</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.بررسی و استخراج معیارهای فرهنگی مؤثر بر نظام آموزش عالی ایران از منظر اسناد فرادستی201225117846FAمحمدرضا زارع بنادکوکیمحمدرضا زارع بنادکوکیاستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه میبدJournal Article20201012
.
<span>هر جامعهای بر اساس الگوها و معیارهای ارزشی حاکم بر آن جامعه، ملاکهای فرهنگی متفاوتی دارد که بر اساس اقتضائات بومی و ارزشی باید سیاستگذاری فرهنگی صورت گیرد. نقش دانشگاهها بهعنوان نهادی فرهنگی و زمینهساز فرهنگ جامعه در نظام آموزش عالی بسیار پررنگ است. در این مقاله، اسناد فرادستی آموزش عالی کشور بهعنوان راهبردهای ابلاغی انتخاب و متن هرکدام از اسناد با انتخاب گزارههای الزامآور فرهنگی برای دانشگاهها به روش کدگذاری باز و محوری، تحلیل محتوا شده است. از 78 گزاره، 23 کد اصلی استخراج و کدهای باز در سه محور گروهبندی شدند. برای استخراج معیارهای مناسب، کدهای محوری حاصل از تحلیل محتوای اسناد، مبنا قرار گرفت و در ادامه، معیارهای فرهنگی برای دانشگاههای ایران، ارزشهای بنیادی فرهنگی، تعالی فرهنگی و ترویج فرهنگی پیشنهاد و مهمترین مفاهیم در هر معیار معرفی گردید. نتایج نشان میدهد که تأثیرگذارترین کد در هر معیار به ترتیب ارزشهای اسلامی، مرجعیت فرهنگی، ترویج فرهنگ خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی بوده است.</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823..مجازی شدن کنشهای نسلی: مطالعهی فرآیند برساخت معناهای نسلی در شبکههای اجتماعی مجازی227259117847FAنادر رازقیدانشیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران0000-0002-9479-3317فردوس حاتمی طاهرکارشناسی ارشد علوم اجتماعی(مطالعات جوانان) دانشگاه مازندراننریمان محمدیدانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه اصفهانJournal Article20201012
.
<span>گسترش شبکههای مجازی و اینترنت، شیوههای اجتماعی شدن را دچار چالش اساسی کرده است؛ بهنحویکه سبب شده است تا جامعه شناسان از مفهوم «اجتماعیشدن آنلاین» سخن بگویند. تفاوت نسلها در فرایند اجتماعی شدن (مجازی و غیرمجازی)، ممکن است موجب شکلگیری معناها و ابژههای معنابخش متفاوتی شود. روش پژوهش حاضر، مبتنی بر پارادایم تفسیری - برساختی بوده است که با بهرهگیری از روش «مردمنگاری مجازی» صورت گرفته است. جامعه نمونه تحقیق، 27 نفر از کنشگران شبکههای اجتماعی مجازی فعال در تلگرام و وایبر بودهاند که به شیوهی نمونهگیری نظری و هدفمند انتخاب شدند. دادههای این پژوهش از طریق مصاحبه کیفی عمیق و باز جمعآوریشده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان داده است: محدودیتهای جهان عینی ازیکطرف و فانتزیهای فضای مجازی از طرف دیگر، سوژههای جوان را به سمت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و نهایتاً به «مجازی شدن کنش» رهنمون میکند. سوژههای مجازی، جهان ذهنی خاص خود را بر میسازند که بهکلی میتواند به لحاظ معناها و ابژهها همچنین سیالیت و سرعت تغییر، متفاوت از جهان عینی و واقعی باشد. نتایج پژوهش نشان داد: استفاده و عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی، سبب برساخت شکافهای معنایی دروننسلی، سرگردانی معنایی و سیالیت ابژهگی و نوعی دو مرکزی شدن معناهای نسلی شده است که این مسئله میتواند تمایز معنایی و هویتی بین نسلها، همچنین شکاف نسلی را سبب شود.</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.ارزشآفرینی اجتماع برند در رسانههای اجتماعی با تأکید بر نقش نظام پیشنهادات261280117848FAنرجس عباداتیدانش آموخته دکترای رشته مدیریت رسانهای ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه مدیریت رسانهای، تهران، ایرانباقر ساروخانیاستاد گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات تهران، گروه جامعه شناسی،تهران،ایرانعلیاکبر فرهنگیاستاد گروه مدیریت رسانهای، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات تهران، گروه مدیریت رسانهای، تهران،ایرانJournal Article20201012.<span>هدف از انجام این تحقیق، ارائه مدلی جهت تأثیر اجتماع برند بر عملکرد برند با توجه به نقش میانجی نظام پیشنهادات است؛ بهمنظور اینکه سازمانهای تولیدکننده محصولات رسانهای امکان استقرار و تعامل با اجتماع برند را در سازمانهایشان گسترش و افزایش دهند. این تحقیق از نوع تحقیقات پیمایشی است. جمعیت آماری پژوهش، شامل دو گروه هستند: اجتماع مشتریان و هواداران برند سونی و گروه دوم، متشکل از مدیران، بازاریابان و فروشندگان محصولات برند سونی میباشند. حجم نمونه آماری پژوهش برای کاربران و هم برای مدیران، بازاریابان و فروشندگان، به دلیل نبود آمار دقیق با توجه به فرمول کوکران 384 نفر انتخاب گردیدند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامه بهصورت اینترنتی و همچنین بهصورت حضوری توزیع شد. گروه اول پرسشنامه اجتماع برند را پر کردند و گروه دوم، پرسشنامه عملکرد برند و نظام پیشنهادات را پر کردند. برای اعتباربخشی به سنجشها؛ یک تجزیهوتحلیل عامل تأییدی با نرمافزار لیزرل و سپس جهت پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید. فرضیهها با استفاده از نرمافزار ساختاری پی آل اس مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که نظام پیشنهادات، اثرات اجتماع برند بر چهار عنصر عملکرد برند را میانجیگری مینماید. جوامع برندی که در رسانههای اجتماعی عمل میکنند، میتوانند با بهبود ارتباطات و تعاملات بین اعضا، موجب افزایش عملکرد برند گردند. همچنین وجود و استقرار نظام پیشنهادات بهعنوان پل ارتباطی و دریافت بازخورد، میتواند بر رابطه بین اجتماع برند با عملکرد برند تأثیرگذار باشد.</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.وضعیت مسئله دار قوانین در دانشگاه های ایران281297117850FAمحمد رضاییاستادیار دانشگاه تربیت مدرسحامد کیادکتری سیاستگذاری فرهنگی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیِ وزارت علوم، تحقیقات و فناوریJournal Article20201012 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />.<span>مقالۀ حاضر به مسئلۀ چگونگی وضعیت قوانین در دانشگاه میپردازد. بعد انقلاب فرهنگی در سال 1359 و بسته شدن دانشگاه به مدت دو سال، شورای انقلاب فرهنگی در قالب نهاد سامانبخش به وضعیت قوانین دانشگاه، در کنار دیگر وظایفی که دارد، شناخته شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی است که بهموازات مجلس دارای حق قانونگذاری در حوزههای مانند دانشگاه است که وزارت علوم مسئول اجرای قوانین است، اما شورای انتصابی عالی انقلاب فرهنگی، بهگونهای قوانین را وضع میکند که دارای کلیگویی، ابهام و تفسیرپذیرند که سبب میشوند تا مسئولان دانشگاه با سلیقهزدگی قوانین را تفسیر و اجرا کنند، بنابراین در پژوهش حاضر، به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که وضعیت قوانین در دانشگاه چگونه است؟ و تجربۀ دانشجویان با آن چگونه است؟ برای این منظور، در چهار دانشگاه با گرایشهای هنر، فنی، علوم اجتماعی با 50 دانشجو متشکل از فعال صنفی و سیاسی و غیرفعال و همچنین با 5 حقوقدان و آشنا با مسائل حقوقی و قانونی دانشگاهها مصاحبه بهعملآمده است. بر اساس نتیجهگیری، وضعیت اجرای قوانین در دانشگاه، دارای سلیقهزدگی است؛ این مسئله در منافات با ذات کارکرد قوانین است که در پی زدودن سلیقهزدگی در انجام امورند. به همین سبب، دانشجویان وقتی با چنین سطح وسیعی از سلیقهزدگی و بیعدالتی در اجرای قوانین دانشگاه روبهرو میشوند، دچار بیگانگی از فضای دانشگاه میشوند و بنابراین از مهمترین یافتههای نظری/مفهومی، این است که قوانین در مرحلۀ وضع و نصب با منطق ایدئولوژیک زمان پیروزی انقلاب اسلامی قادر به درک منطق امروزی زندگی دانشجویی نیست.</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.تحلیل عناصر و مؤلفههای هویت فردی در ایران299335117852FAمحمد سلگیاستادیار روانشناسی و عضو هیات علمی جهاددانشگاهیبهرام صالح صدقپوردانشیار روانشناسی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییحسین حیدریدانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهیاحسان آقاپوردانشجوی دکتری سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهرانJournal Article20201012.<span>هویت مسئلهای پیچیده، چندبعدی و متکثر است و در عین داشتن ثبات نسبی، پیوسته در حال تحول و تغییر شکل است. جهان اطراف ما، ارزشها، نگرشها، بایدها و نبایدها، سپهر اقتصادی و سیاسی و هر آنچه حیات اجتماعی را احاطه کرده، در شکل دادن به ساخت هویت فردی مشارکت دارد. هویت فردی، بهرغم بیان تمایزات افراد یک جامعه با افراد جوامع دیگر، بیانگر تشابهات افراد درون یک جامعه نیز است. هدف این پژوهش، استخراج عناصر متشکله هویت فردی ایرانیان است. روش تحقیق، روش پیمایش و جامعه آماری شامل افراد بالای 16 سال مراکز استانی کشور است. حجم نمونه برابر با 1300 نمونه است که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. دادههای مورد نیاز نیز از طریق پرسشنامه محققساخته جمعآوری شده است. یافتههای بهدست آمده نشان میدهد که سیزده عامل اصلی یعنی نقش فضای مجازی، ارتباطات جمعی، بعد ایرانگرایی، اهمیت مناسک ملی، ملیگرایی، اهمیت فرهنگ قومی، تمایزیافتگی فردی، بعد تمایزیافتگی عاطفی، اهمیت دین، اهمیت جامعه قومی، بعد ارزشهای سنتی و اهمیت سرزمین قومی در کنار یکدیگر عناصر اصلی تشکیلدهنده هویت فردی هستند. در بین این عناصر، سرزمین قومی، کمالگرایی، ارزشهای سنتی و ارتباطات جمعی نقش بیشتری نسبت به سایر عوامل در ساخت هویت فردی افراد دارند. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که این عناصر برحسب جنسیت و قومیت افراد تغییر کرده و این دو عامل در تعیین برخی از عناصر هویت فردی نقش تعیینکننده دارند.</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.ارائه الگوی امنیت هوشمند جمهوری اسلامی ایران337361117853FAکریم کشکولیعضو هیات علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوریمحمد دژکامدانشجو دکتری مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی(ره)Journal Article20201012
.
<span>ارتقاء کیفیت هر یک از ابعاد نرم و سخت امنیت نیاز به برنامهای راهبردی دارد تا بتوان به صورت همافزا، اعضای مختلف جامعه امنیتی کشور را برای تحقق اهداف تعیین شده همراه نماید. مدیریت راهبردی و آیندهنگر امنیت، خود مستلزم وجود الگویی جامع و مانع از امنیت جمهوری اسلامی ایران است که نهادهای دخیلدر مدیریت امنیت را از تعارضات شناختی مصون دارد. هدف این پژوهش، ارائه الگویی جامع از امنیت هوشمند در جمهوری اسلامی ایران است. ابتدا با مطالعهی کتابخانهای، تحقیقات پیشین مورد بررسی قرار گرفت و ادبیات نظری بحث تدوین شد. سپس با بهرهگیری از روش دلفی نظرات ده نفر از کارشناسان فقه امنیت و امنیت نرم که بهصورت هدفمند انتخاب شدند، آنان در نقد الگوهای موجود اخذ گردید. در نتیجه محیط داخلی و خارجی امنیت نرم مورد بازنگری قرار گرفت. سپس موضوعات مرجع امنیت نرم تعیین، و امکان ترسیم توپولوژی مراجع امنیت نرم فراهم شد. در نهایت با بکارگیری دادههای جمع آوری شده، الگوی کلان امنیت هوشمند در جمهوری اسلامی ایران ترسیم شد. در الگوی فوق، توحید ذاتی به عنوان مرجع اصلی امنیت ج.ا.ا به دلایل هستیشناختی در مرکز دیگر موضوعات مرجع امنیت نرم و بر فراز تمامی موضوعات مرجع امنیت قرار دارد. ارتباطات اجزای مدل در چهار محور «رابطهی قدرت و سنن الهی با دیگر مولفههای الگوی امنیت»، «رابطهی منابع قدرت، قدرت و اصل دفاع/ جنگ»، «نرم افزاری، سخت افزاری و هوشمندی دفاع/ جنگ»، «مسیرهای دفاع/جنگ» مورد تبیین قرار گرفته است.</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.دیدگاه علمای شیعه ایران پیرامون مظاهر تمدن غرب (مطالعه تطبیقی آراء و نظرات شیخ فضلالله نوری و آیتالله نائینی)363383117854FAمحمود نقدی پورگروه تاریخ، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانفیض الله بوشاسب گوشهاستادیار گروه تاریخ، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد، ایرانسهیلا ترابی فارسانیدانشیار گروه تاریخ، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی،نجف آباد، ایرانJournal Article20201012.<span>پیشرفت غرب، ضعف تدریجی جوامع اسلامی و حرکت استعماری و فرهنگی غرب به درون این جوامع، دگرگونیهایی را سبب شد. در این میان روحانیون به عنوان رهبران دینی و سنتی مردم، نسبت به ورود مظاهر تمدن غرب در اشکال ناسیونالیسم، سکولاریسم، لیبرالیسم و غیره که از طریق دولتهای استعماری و روشنفکران غربگرای داخلی انجام میشد، واکنش جدی نشان دادند. موضوع اصلی پژوهش حاضر بررسی این امر است که واکنش علمای شیعه نسبت به مظاهر تمدن غرب چگونه بود؟ فرضیه پژوهش که بر رویکرد تطبیقی مبتنی است، نشان میدهد که دیدگاه روحانیت نسبت به این پدیده در طیف وسیعی از رد کامل مظاهر تمدن غرب تا پذیرش بدون قید و شرط آن در نوسان بود. شیخ فضل الله نوری و آیت الله نائینی از زمره رهبران مشروطه به شمار میرفتند که به پذیرش مظاهر تمدن غرب به دیده تردید نگاه کردند و با وجود تاییدی که نائینی از آن داشت، تلاش کرد تا به مانند نوری آنها را در چارچوب دینی تفسیر و جواز آن را صادر کند. نتیجه بیانگر این امر است که تفاوت دیدگاههای نوری و نائینی در برخی موضوعات نظیر ناسیونالیسم تا حدودی مشهود است و در برخی موضعگیریها مشابه عمل کردند.</span>پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817220180823.تبیین وضعیت تفکر استراتژیک در دانشگاه و ارتباط آن با یادگیری سازمانی؛ مطالعه موردی387406117855FAحمید شفیعزادهگروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایرانJournal Article20201012.<span>از آنجا که داشتن تفکر استراتژیک پیامدی موثر و مستقیم در سیاستگذاری و برنامهریزی آموزشی دانشگاه دارد و از طرفی از ارکان مهم و موثر دانشگاه است، مقاله حاضر در صدد بررسی میزان تفکر استراتژیک اعضای هیات علمی و ارتباط آن با یادگیری سازمانی است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی؛ از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات کمی و غیر آزمایشی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت و مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در سال تحصیلی 96-95 شامل 260 نفر است. حجم نمونه با روش تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان برابر با 155 نفر انتخاب شدند. اولین ابزار پژوهش پرسشنامه، تفکر استراتژیک گلدمن ( 2005 ) با چهار مولفه تفکر سیستمی، تفکر مفهومی، آیندهنگری و فرصتطلبی هوشمندانه است. دومین ابزار مورد استفاده، پرسشنامه یادگیری سازمانی نیفه (2001) شامل هفت مولفه چشمانداز مشترک، فرهنگ سازمانی، کار تیمی و یادگیری تیمی، تسهیم دانش، تفکر سیستمی، رهبری مشارکتی و مهارتها و شایستگیهای کارکنان است. روایی محتوایی پرسشنامهها مورد تأیید متخصصان و استاد راهنما قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، برای تفکر استراتژیک، 83/0 و برای یادگیری سازمانی، 91/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی(همبستگی پیرسون، t تک نمونهای و رگرسیون) استفاده شد. نتایج نشان داد: وضعیت تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی اعضای هیات علمی بالاتر از حد متوسط است، اما وضعیت یادگیری سازمانی بهتر از تفکر استراتژیک آنهاست. بین دو متغیر تفکر استراتژیک با یادگیری سازمانی اعضای هیات علمی رابطه مثبت و معناداری (512/0 = r) وجود دارد که این رابطه در سطح آلفای 01/0 معنی دار است. به عبارت دیگر، هرچه اعضای هیات علمی از ابعاد تفکر استراتژیک بیشتری برخوردار باشند، یادگیری سازمانی آنها نیز بیشتر خواهد شد.</span>