پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813320141122بیانضباطی و قانونگریزی: در جستوجوی طرحی نو برای حاکمیت قانون در ایران123259FAمحمد رضاییJournal Article19700101در مواجهه با مسئله قانون ـ تا آنجا که به تحقیقات اخیر مربوط است ـ فقدانهایی دیده میشود. در این مقاله، کوشش شده پس از ذکر این کاستیها، رویکرد تازهای به مسئله قانون پیشنهاد شود. به نظر میرسد باید مسئله قانون در کشور از منظری وسیعتر یا در چارچوبی گستردهتر مطرح شود که در آن «حاکمیت قانون»، نه پیروی از قانون در مرکز توجه قرار گیرد. تکیه بر حاکمیت قانون سودمندیهایی دارد: 1. این مفهوم بررسی امر قانونی را با استفاده از شاخصهای ملموس ممکن میسازد. 2. شاخصی است که در پروژههای گوناگون بینالمللی برای سنجش وضعیت قانون در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار میگیرد. 3. نگاهی به شاخصهای برآورد حاکمیت قانون در کشورهای مختلف نشان میدهد که این شاخص به هیچ یک از ترازهای فردی یا ساختاری فروکاسته نشده است. از این رو، کوشش شد با تکیه بر دادههای سنجشهای بینالمللی، تصویری جامعتر از وضعیت حاکمیت قانون ارائه شود. 4. در این نگاه، همه مؤلفههای درگیر در پروژه/ مسئله قانون و سهم آنها روشن است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813320141122بررسی رابطه عوامل جامعهپذیری (خانواده و رسانههای جمعی) و میزان گرایش به قانونگریزی (مورد مطالعه: شهر یاسوج)123260FAاصغر میرفردیفروغ فرجیJournal Article19700101هدف این مقاله بررسی رابطه عوامل جامعهپذیری و میزان گرایش به قانونگریزی به روش پیمایش است. جامعه آماری، ساکنان 45-18 ساله شهر یاسوج بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود و تعیین اعتبار آن از اعتبار سازه به روش تحلیل عاملی و تعیین پایایی از همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ بود. نتایج نشان داد: بین میزان جامعهپذیری در خانواده و گرایش به قانونگریزی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. بین استفاده از رسانههای جمعی و گرایش به قانونگریزی رابطه معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از تلویزیون، روزنامه و مجله و گرایش به قانونگریزی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از ماهواره و اینترنت و گرایش به قانونگریزی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از رادیو و کتاب و گرایش به قانونگریزی رابطه معناداری وجود ندارد. مردان و افراد مجرد نسبت به زنان و افراد متأهل گرایش بیشتری به قانونگریزی داشتهاندپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813320141122بازاریابی اجتماعی، رهیافتی جهت تغییر نگرشها نسبت به دوره نظام وظیفه عمومی123261FAسیدعلی حسینیسیدمجتبی موسوی نقابیطهمورث حسنقلیپورمرتضی انوشهJournal Article19700101هدف مقاله حاضر، تبیین کارکردهای بازاریابی اجتماعی در تغییر نگرشهای منفی نسبت به خدمت سربازی است (با روش آمیخته اکتشافی) تا زمینه حضور داوطلبانه جوانان در خدمت سربازی فراهم شود. نخست، مؤلفههای نگرش منفی از طریق تکنیک دلفی شناسایی شدند. این نگرشهای منفی، از باورهای منفی و غالباً اشتباه (مؤلفه شناختی) نشأت گرفته، به احساسات منفی (مؤلفه عاطفی) نسبت به سربازی دامن زده و در نهایت به غیبت یا فرار (مؤلفه رفتاری) منجر میشود. سپس با انجام مصاحبه با خبرگان، راهکارهایی با رویکرد بازاریابی اجتماعی برای تغییر این نگرشها ارائه شد. با استفاده از ابزارهای بازاریابی اجتماعی، بهصورت یکپارچه و منسجم میتوان با اصلاح باورهای منفی نسبت به خدمت سربازی و ارتقای جایگاه و شأن سربازان، زمینه افزایش بروز رفتار مطلوب (حضور داوطلبانه در خدمت سربازی) فراهم کردپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813320141122بررسی جایگاه تفکر انتقادی در منابع دانشگاهی ـ مطالعاتی رشته جامعهشناسی123262FAسمانه سادات سدیدپور0000-0001-9357-2224شهناز هاشمیJournal Article19700101این مقاله با رویکردی کمی ـ کیفی در تلاش است ضمن انجام روش اسنادی ـ کتابخانهای، با به کارگیری تکنیک تحلیل محتوا، مهمترین منابع نظری رشته علوم اجتماعی را به لحاظ میزان اعتنا به تفکر انتقادی مورد بررسی قرار دهد. مطالعه حاضر از نوع بنیادی ـ کاربردی است. یافتهها نشانگر آن است که منابع، اعتقادی به تقلید صرف نداشتند، اگرچه تنها نیمی از آنها مشوق تفکر انتقادی در دانشجویان بودهاند. بررسی رویکرد منابع نظری ارائه شده توسط اساتید نسبت به تفکر انتقادی نشان میدهد: نسبت استفاده از منابع داخلی به منابع خارجی 3 به 8 است. بررسی نشریات نشان میدهد: میانگین استفاده از منابع تالیفی، با تنها 03/0 افزایش همراه بود است. نتایج پژوهش نگاه تحقیقات انجام شده در زمینه تفکر انتقادی در علوم اجتماعی را مبنی بر اینکه ظرفیت نوآوری، تنوع و ساختارشکنی در تحقیقات اجتماعی از بین رفته است، تأیید میکند. منابع دانشگاهی و مطالعاتی علوم اجتماعی، تفکر انتقادی را در جامعه علمی تشویق نمیکنند.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813320141122بازشناسی مفهوم سوغات در گردشگری مذهبی123263FAاحمد محمدپورحسین بهروانعلی یوسفیفرامرز نودهیJournal Article19700101این مقاله درصدد بررسی دلایل خرید کالاهای غیرروزمره نزد گردشگران مذهبی شهر مشهد است. جهت احصای معنای سوغات و دلایل خرید سوغات از نگاه گردشگران، رویکرد کیفی اتخاذ شده است. فرایند گردآوری اطلاعات شامل مصاحبههای عمیق و گاه چندگانه بوده است. منطبق بر یافتههای تحقیق، ادراک مشارکت کنندگان از سوغات، بدین ترتیب است که زائران سنتی و مناسکگرا، تمام امور منسوب به امام رضا (ع) را متبرک دانسته و به مثابه سوغات از آنها استفاده میکنند، در حالی که برای زائرانی که لذتجویی در تمام جنبههای سفر آنان مشاهده میشود، حتی در تبرک کردن کالاهای خریداریشده نیز از لذت حاصل از آن غافل نمیشوند. همچنین در زائرانی که کنش آنها بیشتر معطوف به هدف اقتصادی است، غلبه انگیزههای اقتصادی در سوغات خریداری شده نیز قابل رهگیری است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813320141122شهررسانهای؛ از همازفزایی صنعت رسانه تا توسعه اقتصاد دانشمحور (بررسی تطبیقی سه شهر رسانهای درمنطقه خاورمیانه)123264FAاحسان پوریعباس طلوعی اشلقیعلیاکبر فرهنگیمحمد سلطانیفرJournal Article19700101با توجه به ضرورتهای افق چشمانداز 1404 به منظوردستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و شناخت رقبای منطقهای، در این پژوهش با معرفی و توصیف ویژگیها و مؤلفههای شهر رسانهای، تعریف شهر رسانهای و کاربردهای آن ارائه میشود. سپس با رصد سه شهر رسانهای در منطقه (دبی، مصر و اردن) بررسی جامعی به روش مقایسه تطبیقی بر روند تأسیس، نحوه جانمایی، زیرساختها و امکانات مورد نیاز، نوع مالکیت و مؤلفههای دیگر حقوقی، تجاری، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجام میشود.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813320141122تحلیل کیفی پیوند حمایت اجتماعی و تغذیه با شیر مادر در بین مادران شاغل شهر اصفهان123265FAسعیده الهیدوستعلی ربانیJournal Article19700101در این مقاله سعی شده فرهنگ شیردهی مادران بر اساس تجارب آنها و با تأکید بر مفهوم حمایت اجتماعی مورد کاوش قرار گیرد. این پژوهش، با بهرهگیری از روش کیفی، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با 37 نفر از پرسنل بهداشتی و مادران صورت گرفت. این افراد با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند ترکیبی انتخاب شدند و یافتههای حاصل از مصاحبه با آنها توصیف و با استفاده از روش کدگذاری تجزیه و تحلیل شد. سه سنخ حمایت اجتماعی در فرهنگ شیردهی نمونه مورد مطالعه است. بر این اساس مقولات «وجود روابط محبتآمیز بین زوجین» و «درک نیازها و کمک همسر، خانواده و دوستان» سازنده حمایت عاطفی، «لزوم آموزش شیردهی در دوران بارداری و پس از زایمان» و «کسب اطلاعات از مراکز بهداشت، پزشکان و مشاوره شیردهی»، سازنده حمایت اطلاعاتی، «رعایت قوانین شیردهی» و «تأمین نیازهای مالی مادران شاغل» سازنده حمایت ابزاری هستند.