پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813420150220Compiling a Policymaking Model for Cyberspace in Iranتدوین الگوی خطمشیگذاری فضای مجازی کشور123266FAحامد حاجی ملامیرزاییحسین خنیفرسیدمهدی الوانیJournal Article19700101In this research according to methodology of Grounded Theory 30 experts including Professors and experts has been interviewed. The conceptual model has been developed during three steps of GT and the result as is shown in this research includes all phase of policy cycle such as formation, implementation and evaluation. The aspects of theory according to GT should be related together by the systematic approach so that this research applies System Development Life Cycle (SDLC) to prove correct relations between theory aspects. To evaluate the conceptual model and to test its validity, the method of taking the experts, opinion has been utilized having obtained the ideas and collected the data. The validation of theory has been tested by common factors introduced by GT as well. The results of this examination poses that the majority of participants agree with theory and conceptual model.در این مقاله سعی شده با بهکارگیری روش تحقیق کیفی از نوع گراندد تئوری، الگوی خطمشیگذاری فضای مجازی تبیین و ارائه شود. سؤال اصلی عبارت است از: الگوی مناسب خط مشیگذاری فضای مجازی در کشور چگونه است و چه مدلی (مدل مفهومی پیشنهادی) را میتوان از این مطالعه ترسیم کرد؟ بی شک از آنجایی که از اسفندماه 1390 با حکم مقام معظم رهبری شورای عالی فضای مجازی ایجاد شد، میتوان مدل خط مشی گذاری آن را ترکیبی از مدل فرایندی و شبکهای تلقی کرد. در این مقاله ضمن تحلیل ادوار خط مشی گذاری فضای مجازی کشور، سعی شده است مدل مفهومی و درعین حال واقعی و قابل اجرا برای خطمشیگذاری فضای مجازی ترسیم و ارائه شود.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813420150220A Pathological Approach to the Cultural Strategies for the Prevention of Drug Addiction in Iran; from Policies Making to Making Policies Operationalرهیافتی آسیبشناختی به راهبردهای فرهنگی پیشگیری از اعتیاد در ایران؛ از سیاستگذاری تا عملیاتیسازی123267FAحسین عبدالملکیسیدرضا صالحی امیریJournal Article19700101Drug addiction, as a multi-dimensional phenomenon with multi-dimensional effects, is a problem which, according to nearly all of the researchers and thinkers in this area and due to contiguity with main production centers, being situated in the best and shortest transit path, special social, economical and political circumstances and finally some other cultural factors is continuously growing and hence its negative effects are increasing in various domains in the country. Some strategies have been proposed in the last few decades, amongst which are the cultural strategies that have been the focus of attention in the past ten years. However these cultural policies have not been successful enough in this domain. Using a qualitative methodology and taking a descriptive-analytic approach, this article seeks to do a pathological survey of cultural policies for preventing drug addiction in Iran based on the four step continuum of ‘cultural theory and approach, cultural policymaking, cultural planning and cultural management’.اعتیاد به مثابه پدیدهای چندوجهی و البته با تأثیراتی چندساحتی، معضلهای است که امروزه بنا بر اعتقاد قریب به اتفاق پژوهشگران و متفکران این حیطه، بهعنوان یک مسئله اجتماعی و فرهنگی در کشور به شمار میآید. هدف از مقاله حاضر، آن است که با روشی کیفی (مطالعات اسنادی و کتابخانهای، استفاده از اسناد بالادستی و نیز انجام 20 مصاحبه با اساتید حوزه بررسی مسائل اجتماعی و مددکاری اجتماعی) و با رویکردی تبیینیـ تحلیلی به آسیبشناسی سیاستهای فرهنگی پیشگیری از اعتیاد در ایران مبتنی بر پیوستار چهار مرحلهای «رویکرد و نظریه فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی، برنامهریزی فرهنگی و مدیریت فرهنگی» بپردازد. در نهایت، پیشنهادات و راهبردهایی در جهت تدوین سیاستهای فرهنگی پیشگیری از اعتیاد مبتنی بر رویکرد چهار مرحلهای ارائه شده است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813420150220Imam Ali ibn Hussein’s Strategy in Cultural Management after Ashuraتحلیل سلوک امام سجاد علیهالسلام در مدیریت فرهنگی بعد از عاشورا123268FAعلیرضا اشتری تفرشیمنا زینلی طرقیJournal Article19700101Imam Ali ibn Husayn was living in a special period, culturally and socially speaking; a period which could be known as the revival of Jahiliyya Paradigm. Though in such a situation, Imam was simultaneously managing the cultural situation and recreating the real Islamic culture. In this way, Imam was using two strategies: exposing the cultural nature of Umayyad Caliphate and designing a cultural system. His main strategy was based on the relationship between "character and culture". Imam, by recreating of Islamic culture, affected the people in his household and then, they were able to recreate Islamic culture in the society. Now, we have decided to study this strategy here, in order to be useful for other situations and societies.حیات امام سجاد علیه السلام مقارن با دورهای خاص از شرایط فرهنگی اجتماعی تاریخ اسلام بود که میتوان آن را دوره حاکمیت فرهنگ جاهلی دانست؛ با این حال ایشان همزمان با مدیریت این فضای فرهنگی، به بازآفرینی فرهنگ اسلامی اقدام نمودند. در این راستا از راهبردهایی بهره بردند: افشای ماهیت فرهنگی بنی امیه و طراحی سامانه فرهنگی. راهبرد کلی ایشان در این میان، الگوی خاصی از «فرهنگ و شخصیت» و ارتباط دوسویه این دو بوده است. ایشان با بازآفرینی فرهنگ اسلامی، شخصیت افراد پیرامونی خود را تحت تأثیر قرار دادند و در مقابل، این شخصیتها توانستند به بازآفرینی فرهنگ اسلامی یاری رسانند. نظام فرهنگی امام (ع) نیز دارای راهبردی سامانهای است که در چند سطح و هر سطح در چندین لایه طبقهبندی میشود. با توجه به توفیق راهکارهای ایشان در برونرفت از فضای فرهنگی ناهنجار و بازآفرینی فرهنگ مطلوب، میتوان با بازخوانی راهبرد امام سجاد علیه السلام از این راهبرد در دیگر فضاهای فرهنگی اجتماعی به تناسب بهره برد.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813420150220Sociological Analysis of Resistance against Foreign Economic Interference during Persian Constitutional Revolutتحلیل جامعهشناختی مقاومت مردمی علیه نقض استقلال اقتصادی ایران در مشروطه123269FAسمیه سادات شفیعیفاطمه سهیلیJournal Article19700101Regarding former studied features of resistance action in social science, this article analyzes people resistance actions during Persian Constitutional Revolution era. This period was faced with political, social and intellectual uprising which challenged the tyranny of Monarchy system for the first time in modern form, by using new communicative tools. These efforts made foreign states worried; so to seek their interests, they followed a manner of interference. ;
This article as a theoretical and analytical research, investigates documents to find resistance action during 1906-1912 period based on these earlier achieved characteristics: objective occurrence, opposition with status quo, coexistence of power and resistance, the importance of time and creativity of resistance action. ;
Findings show that these actions come about based on national identity and around topics such as rejecting foreign borrowing, attempting for establishment of national bank, refusing currency of Shahanshahi bank, using Iranian goods instead of imported ones.;مقاله پیش رو به کمک ویژگیهای پیشتر احصا شده مقاومت در چارچوب علوم اجتماعی، نگاهی به کنشهای مقاومتآمیز مردمی در بحبوحه تحولات سالهای مشروطه دارد. این مقاله حاصل پژوهشی نظری تحلیلی و مستخرج از مطالعات اسنادی کتابخانهای است که با توجه به ویژگیهای مقاومت چون وقوع عینی، تضاد با وضع موجود، تلازم قدرت و مقاومت، اهمیت زمان، خلاقیت در کنش مقاومتآمیز درصدد است به این پرسش اساسی پاسخ دهد: علیه موارد نقض استقلال اقتصادی ایران در دوره 1329- 1324 ه. ق چه کنشهای مقاومتآمیزی شکل گرفته است؟ در نگاه کلی، با تشکیل شورای ملی و پیدایش فضای باز سیاسی، در پرتو حضور تودههای مردم در پهنه سیاست و پا گرفتن نهادهای تازهای چون پارلمان، کابینه، مطبوعات، احزاب، گروهها و انجمنها، شاهد کنشهای مقاومت علیه نقض استقلال اقتصادی هستیم. این کنشها مبتنی بر مؤلفههای هویت ملی و با محوریت موضوعاتی چون رد استقراض خارجی و تلاش برای ایجاد بانک ملی، رد اسکناس بانک شاهنشاهی، استفاده از کالاهای ایرانی و طرد کالاهای خارجی بروز و نمود یافتند.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813420150220Development and Regulation of Features of a Structural Media Model for the Period of Sanctionsتدوین و تنظیم ویژگیهای مدل ساختاری رسانهای برای شرایط تحریم123270FAرضا کیمیاییزهرا خرازیآذرمحمد سلطانیفرJournal Article19700101In order to conduct this research, ten professors in various fields of economics, communication and journalism have been interviewed. Media executives and professors of economics and communications have been selected through snowball sampling. In this study, to analyze the data obtained from the interviews, the R factor analysis is used. From these interviews, a questionnaire with 38 items is determined directly in the interviews. Generally, the media obtained on six areas: participation and the national trust, the new social movements, the media, and conducting public diplomacy, transparency and integrity of information, indirect dissemination of information, free access to information based on the weight of each sector and different value. The weight of the media and conducting public diplomacy and the lowest weight and indirect emissions related information.این مقاله در پی تدوین و تنظیم ویژگیهای یک مدل ساختاری رسانهای برای شرایط تحریم است. بدین منظور با 10 نفر از اساتید اقتصاد، ارتباطات و روزنامهنگاری مصاحبه شده است که از طریق نمونهگیری گلوله برفی بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. از این مصاحبهها پرسشنامهای با 38 محور تعیین شده است. برای وزندهی به مدل بهدست آمده، 121 نفر از فعالان حوزه رسانه، مدیران مسئول روزنامهها و خبرگزاریها، سردبیران و خبرنگاران به پرسشنامه پاسخ دادهاند. بهطور کلی مدل رسانهای بهدست آمده بر شش محور «جلب مشارکت و اعتماد ملی»، «استفاده از جنبشهای نوین اجتماعی»، «استفاده دیپلماسی رسانهای و هدایت افکار عمومی»، «شفافیت و یکپارچگی اطلاعاتی»، «انتشار غیرمستقیم اطلاعات» و «دسترسی آزاد به اطلاعات» استوار است که هر بخش وزن و ارزش متفاوت دارد. بیشترین وزن، مربوط به استفاده از دیپلماسی رسانهای و هدایت افکار عمومی و کمترین وزن و مربوط به انتشار غیرمستقیم اطلاعات استپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813420150220The Effect of Social Security on Place Attachment, in the Eyes of the City of Tehran Teenagersبررسی تأثیر امنیت اجتماعی بر دلبستگی به مکان از منظر گروه نوجوان در شهر تهران123271FAزهرا خداییعلیاکبر تقواییمجتبی رفیعیانهاشم داداشپورJournal Article19700101This essay embarks on a research on the effect of social security on certain chosen districts in the City of Tehran. The method of this research has been an analytical and dialectic process. This study has been concluded with dispersion of 475 application forms, field and district observation, and oral interview 12-16 year old people from certain districts (Elahieh, Narmak, Hashemi, and Yaftabad). It is necessary to be mentioned that all these districts were chosen in an analytical and systematic way. In this essay the effective factors between social security, and “place attachment for the certain chosen and tested districts” were basically researched and discovered in those four districts separately. To that end the Parametric F test and also Tukey test were utilized firstly to categorize the districts. Regarding the all factors concerning social security; social disorder, physical environment and freedom of movement, except social monitoring variable, there is differences among all compared districts.;
Results of Tukey test indicates: Yaftabad and Hashemi district with approximately the same amount has the lowest social security among the neighbors and Elahiyeh district has the highest social security among all other districts and then there is Narmak district which has differences rather than Elahiyeh district that has located in a separate cluster. ;
In order to evaluate between to variables; the Pierson associative parameter has been utilized to evaluate the effect of the independent variable components (social security) on the dependent variable (Place attachment) which Stepwise multiple regression analysis was used. Pierson correlation coefficient for the correlation between social security and place attachment index is equal to 0.276, which shows the average correlation between the two variables. Results of regression analysis showed that the three components of social security (social disorder, social monitoring and freedom of movement) that have remained in the regression equation have a moderate correlation with place attachment.;
In all three components of social security explain around 7% of the place attachment variable which in regards to F distribution, all correlation coefficients and coefficients of explanation, is significant and generalizable to the target population;هدف کلی مقاله حاضر، بررسی تأثیر مولفههای امنیت اجتماعی بر شاخص دلبستگی به مکان و تبیین معناداری یا عدم معناداری آنها در محلات منتخب است. شاخص دلبستگی به مکان و امنیت اجتماعی به تفکیک در چهار محله شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور از آزمون پارامتریک F (تحلیل واریانس یکطرفه) و نیز آزمون Tukey (تفاوت معناداری) استفاده شد تا محلات منتخب را خوشهبندی کرده و به این سؤال پاسخ داد که کدام محلهها از نظر شاخص مورد بررسی، شبیه به هم و کدام محلهها با هم متفاوت هستند. نتایج نشان میدهد: بین سه مؤلفه امنیت اجتماعی (نابهنجاریهای اجتماعی، نظارت اجتماعی و آزادی حرکت) با متغیر دلبستگی به محله، همبستگی متوسطی برقرار است. در مجموع سه مؤلفه امنیت اجتماعی حدود 7 درصد از واریانس متغیر دلبستگی به محله را تبیین میکنند که با توجه به توزیع F، تمامی ضرایب همبستگی و ضرایب تبیین، معنادار بوده و قابل تعمیم به جامعه آماری کل است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813420150220A comparison of Selected Countries Regarding Cultural Economics and Suggestions to Promote It in Iranبررسی وضعیت مؤلفههای اقتصاد فرهنگ در ایران؛ مقایسه تطبیقی با کشورهای منتخب دنیا و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت اقتصاد فرهنگ در کشور123272FAمحمد صیادیمهدی ناظمی اردکانیJournal Article19700101In this paper, after explaining the concepts related to the cultural economy, and the significance of addressing this issue, the effect of economics on culture and vice versa is studied. Further, in a comparative study, the development trajectory and the status of economics of the publishing industry, cinema, visual arts and tourism in selected countries of the world and Iran have been analyzed and discussed with regards to the factors affecting the market in each country. Finally, some solutions are suggested to improve the state of the cultural economy in Iran. Our findings indicate that the country in terms of components of cultural economy, in comparison with not only international standards but also other countries in the vision statement, is not in a suitable condition.در این مقاله، پس از تبیین مفاهیم اقتصاد فرهنگ و نیز بیان اهمیت پرداختن به اقتصاد فرهنگ، تأثیر متقابل فرهنگ و اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته شده است. همچنین در یک بررسی تطبیقی، روند تحولات و نیز جایگاه اقتصاد نشر، اقتصاد سینما، اقتصاد هنرهای تجسمی و اقتصاد گردشگری در سطح کشورهای منتخب جهان و ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و عوامل مؤثر بر بازار هر یک از آنها بحث و بررسی شده است. در خاتمه نیز راهکارهایی برای ارتقای وضعیت مؤلفههای اقتصاد فرهنگ در کشور ارائه شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد: کشور ایران به لحاظ وضعیت مؤلفههای اقتصاد فرهنگ، نه تنها در مقایسه با استانداردهای جهانی، بلکه در مقایسه با کشورهای سند چشمانداز نیز از موقعیت مناسبی برخوردار نیست.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70813420150220Level of the Quality of Life and Its Relationship with Religious Identity (Case study: Yasouj)بررسی میزان کیفیت زندگی و ارتباط آن با هویت دینی (مطالعه موردی: شهر یاسوج)123273FAاصغر میرفردی0000-0002-1219-4485سیروس احمدیمحمدحسین ابتکاریJournal Article19700101The research aimed to investigate the level of the quality of life amongst the citizens residing in Yasouj and investigate its relationship with religious identity. The research employed a survey method with descriptive-analytic approach and with a sample of 400 individuals who were selected from 15 boroughs of Yasouj City. Research finding showed that the majority of Yasouj inhabitants have the middle and high level of the quality of life. Also, on religious context, about 88.2 percent of people who have strong religious. Results indicated that there is significant and positive relationship between dimensions religiosity (ritual, faith, emotional and outcome) and quality of life. The result also showed that there is only significant relationship between marital status and the quality of life among demographic variables.مقاله حاضر به بررسی رابطه بین میزان کیفیت زندگی و تأثیر هویت دینی بر آن، در شهر یاسوج پرداخته است. تحقیق با روش پیمایشی و با نمونهای به حجم 400 نفر با ابزار پرسشنامه در پانزده محله شهر یاسوج انجام گرفت. بر اساس یافتههای تحقیق، اکثریت شهروندان یاسوجی از سطح متوسط و بالایی از کیفیت زندگی برخوردار بودند. بررسی ابعاد مختلف کیفیت زندگی نیز نشان داد: شهروندان به ترتیب در بعد سلامت جسمانی، سلامت روابط، سلامت محیط زندگی و سلامت روانی بیشترین نمره را کسب کردهاند. همچنین، در زمینه دینداری، بیش از دو سوم (2/88 درصد) از افراد دارای دینداری قوی بودند. هر 4 بعد هویت دینی (مناسکی، اعتقادی، احساسی و پیامدی) رابطه مثبت و معناداری با کیفیت زندگی داشتند. در بین متغیرهای زمینهای نیز، بجز وضعیت تأهل که نشان داد افراد متأهل از کیفیت زندگی بالاتری برخوردارند، دیگر متغیرهای جمعیتی رابطه معناداری با کیفیت زندگی نداشتند.