@article { author = {حسنی, محمدحسین and ذکایی, محمدسعید}, title = {Userology of Social Media}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {4}, number = {4}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {The rapid growth of social media users underlines the necessity of transition from audience studies to userology. Hence, this study aimed to determine the difference between the audience and user and to provide typology of social media users. To this end a mixed methods design developed using semi-structured interviews with 30 students and the survey with a sample of 360 students of Tehran University. Experimental results showed that the goals and motivations of users in the use of social media is to entertain and spend time, get news and information, maintaining relations with current friends and find old friends. While entertaining and spending time are common goals of male and female users, women have more social and emotional motives in using social media. The results also showed that the Iranian users became categorized in eight groups: art-lovers, science-lovers, downloader, news reader, web tourists, negotiators and players. According to theoretical results the audience has been changed from a relatively "static concept to a dynamic one and audience studies has had three main paradigm changes: Change from passive audience to active audience active and from active audience to interactive user.}, keywords = {Social Media,user typology,audience,motives and goals,networked individualism}, title_fa = {گونه‌شناسی کاربران رسانه‌های اجتماعی}, abstract_fa = {رشد روزافزون کاربران رسانه‌های اجتماعی،‌ گذار از مخاطب‌شناسی و توجه به کاربر‌شناسی را حائز اهمیت ویژه‌ای نموده است. از این‌رو مقاله حاضر به منظور شناخت تفاوت مفهوم مخاطب با کاربر، انگیزه‌شناسی و گونه‌شناسی کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی انجام شد. بدین منظور، در یک رویکرد تلفیقی، ابتدا مصاحبه‌های نیمه‌ساخت‌یافته با 30 نفر از دانشجویان پرمصرف رسانه‌های اجتماعی و سپس پیمایشی با حجم 360 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران انجام شد. یافته‌های تجربی بیانگر آن است که مهم‌ترین اهداف و انگیزه‌های کاربران در استفاده از رسانه‌های اجتماعی عبارت است از: سرگرمی و گذران وقت، کسب اطلاعات و اخبار، حفظ روابط با دوستان فعلی و یافتن دوستان قدیمی. در حالی‌که سرگرمی و گذران وقت هدف مشترک برای کاربران مرد و زن است، زنان انگیزه‌ها و اهداف اجتماعی و احساسی‌تری در استفاده از رسانه‌های اجتماعی دارند. همچنین نتایج نشان داد که کاربران ایرانی را می‌توان به هشت دستۀ نویسنده، هنردوست، علم‌دوست، دانلودگر، خبرخوان، وب گرد، گفت‌وگوگر و بازیگر تقسیم کرد.}, keywords_fa = {رسانه‌های اجتماعی,کاربرشناسی,گونه‌شناسی,انگیزه‌ها و اهداف,فردگرایی شبکه‌ای}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123297.html}, eprint = {} } @article { author = {امینی, سعیده}, title = {}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {4}, number = {4}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی جغرافیای الگوی رأی‌دهی در ایران (با تأکید بر انتخابات دوره هفتم تا یازدهم ریاست جمهوری)}, abstract_fa = {مقاله حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که الگوی رأی‌دهی مشارکت انتخاباتی ایران در قالب گرایش سیاسی (اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی) چگونه است و چه استان‌هایی گرایش به اصلاح‌طلبی و کدام یک تمایل به اصول‌گرایی دارند. در این مقاله از روش تحلیل ثانویه استفاده شده و مطالعه‌ای اکتشافی پیرامون آمارهای مشارکت انتخاباتی بر پایه مشارکت بین دوره‏ای و درون‌دوره‏ای از دوره هفتم تا یازدهم ریاست جمهوری صورت گرفته تا در پرتو آن چیستی واقعیت سیاسی جامعه ایران از منظر مشارکت انتخاباتی مشخص گردد. یافته‏های حاصل از کندوکاو‌های آماری آرا نشان‌ می‌دهد: در مجموع از بین استان‌های کشور، استان‏های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، فارس، یزد، بوشهر و هرمزگان استان‌های اصلاح‌طلب و استان‏های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سمنان، قم، قزوین، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، همدان و خراسان استان‌های اصول‌گرا هستند و تهران، گیلان و کرمان دارای تمایل بیشتر به اصلاح‌طلبی و لرستان، خوزستان و مازندران متمایل به اصول‌گرایی هستند}, keywords_fa = {مشارکت انتخاباتی,جغرافیای انتخابات,الگوی رأی‌دهی,اصلاح‌طلبی,اصول‌گرایی}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123298.html}, eprint = {} } @article { author = {نصراصفهانی, آرش and شیرعلی, اسماعیل and غلامی‌پور, اسماعیل}, title = {}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {4}, number = {4}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {علل پایداری و گسترش شبکه‌های هرمی در دهۀ 1380 (پژوهشی کیفی از تجربه فعالان شبکه کوئست در تهران)}, abstract_fa = {گسترش شرکت‌های هرمی در دهه 1380 یکی از پدیده‌های اجتماعی جالب‌ توجه در ایران بوده است. هدف این مقاله، شناسایی علل تداوم و گسترش فعالیت این شرکت‌ها بر اساس بررسی تجربه فعالان شرکت کوئست در ایران در یک پژوهش کیفی است. اطلاعات این تحقیق از مصاحبه‌های عمیق با 31 نفر از فعالان کوئست و همچنین تحلیل محتوای کتاب‌ها و فیلم‌های پرکاربرد در مباحث آموزشی کوئست به دست آمده است. نتایج نشان می‌دهد: تغییر نگرش افراد به موفقیت، شغل و درآمد، یکی از عوامل مهم در تداوم فعالیت اعضا بوده است. همچنین علاوه بر ساختار سلسله‌مراتبی کوئست که روابط افراد را در مجموعه‌ها تنظیم می‌کرده، مجموعه باورهای مشروعیت‌بخش قدرتمند در قالب فعالیت‌های جمعی و گروهی، انگیزه و انرژی لازم برای فعالیت اعضا را به وجود می‌آورده است.}, keywords_fa = {شرکت‌های هرمی,تغییر ارزشی,آسیب‌های اجتماعی,سازمان‌های مردم‌نهاد,فرهنگ کارآفرینی}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123299.html}, eprint = {} } @article { author = {شاهعلی‌زاده, سوره and هاشمی, شهناز}, title = {}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {4}, number = {4}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان شناخت کارشناسان فرهنگی از اهداف فرهنگی سند چشم‌انداز 1404 و رابطه آن با احتمال تحقق اهداف فرهنگی سند}, abstract_fa = {مقاله حاضر به بررسی میزان شناخت کارشناسان فرهنگی از اهداف فرهنگی سند چشم‌انداز و رابطه آن با احتمال تحقق اهداف مذکور پرداخته است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ محقق‌ساخته است. داده‌های حاصل، پس از روایی و پایایی‌سنجی، با استفاده از نرم‌افزار spss تجزیه و تحلیل شد. رابطه بین آگاهی از ابعاد مختلف الزامات فرهنگی سند چشم‌انداز و احتمال تحقق سند از طریق آزمون همبستگی پیرسون بررسی شد. نتیجه نشان داد: همه ابعاد طرح با احتمال تحقق اهداف فرهنگی سند رابطه مستقیم و معناداری دارند. متغیرهای مستقل 36 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرد. متغیرهای ایجاد باور، خواسته‌ها و مطالبات عمومی و هم‌راستاسازی منافع فردی و التزام مسئولان و ارکان حکومت نسبت به پاسخگویی باقی ماندند و بقیه به‌علت عدم تأثیر معنادار از مدل رگرسیون خارج شدند. متغیر ایجاد باور بیش از بقیه بر متغیر وابسته احتمال تحقق اهداف تأثیر‌گذار است.}, keywords_fa = {کارشناسان فرهنگی,سند چشم‌انداز 1404,اهداف فرهنگی,ایجاد باور}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123300.html}, eprint = {} }