@article { author = {Navidadham, Mahdi and shafizade, hamid}, title = {Assessing and ranking the barriers to Iran's active presence in international institutions and organizations with emphasis on the role of human resources training using TOPSIS technique}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {6}, number = {3}, pages = {7-29}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {Assessing and ranking the barriers to Iran's active presence in international institutions and organizations with emphasis on the role of human resources training using TOPSIS technique}, keywords = {Manpower Training,International Institutions and Organizations,Iran,TOPSIS Technique}, title_fa = {بررسی و رتبه‌بندی موانع حضور فعال ایران در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی با تأکید بر نقش آموزش نیروی انسانی با استفاده از تکنیک TOPSIS}, abstract_fa = {مقاله حاضر با رویکرد توصیفی‌ـ زمینه‌یابی به دنبال شناسایی و رتبه‌بندی موانع حضور فعال ایران در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی با تأکید بر آموزش نیروی انسانی و ارائه راهبردهای مقابله با آن است. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ اساتید و محققان برجسته و مدیران اجرایی در حوزه سازمان‌های بین‌المللی است که از میان آنها 25 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته مشتمل بر 7 مانع اصلی و مجموعاً 20 گویه بود. استفاده از پیشینۀ پژوهش و نظرات متخصصان در تهیۀ پرسشنامه حاکی از روایی محتوایی آن است. برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز ضریب آلفای کرونباخ 93/0 برآورد شده که نشان‌دهندة پایایی بالای آن است. سپس از طریق تکنیک TOPSIS موانع مورد بررسی، رتبه‌بندی شدند. نتایج مقاله نشان داد از بین 7 مانع اصلی احصاء شده در مسیر حضور فعال ایران در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، «عدم توجه به آموزش و پرورش نیروی انسانی متخصص و متعهد» با شاخص 5810/0 از نظر صاحب‌نظران و مدیران شرکت‌کننده در پژوهش در رتبه اول است. «ضعف در توانایی‌های فردی» با شاخص 5682/0 و «فشار و تهدید نظام سلطه» با شاخص 5062/0 به ترتیب به‌عنوان مانع دوم و سوم معرفی شدند. نتایج بررسی وضعیت موجود نشان داد متاسفانه ایران نتوانسته است در رقابت با سایر کشورهای در حال توسعه، نخبگان فعالی را برای حضور و مشارکت سازنده در سازمان‌های بین‌المللی تربیت کند. به همین منظور لازم است طی یک برنامه جامع که صرفاً اهداف مقطعی و کوتاه مدت را در برنگیرد، به }, keywords_fa = {آموزش نیروی انسانی,نهادها و سازمان‌های بین‌المللی,ایران,تکنیک TOPSIS}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125977.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125977_e972a665aad5a9bd2bcb02f32a8cea92.pdf} } @article { author = {Hajiani, Ibrahim and Sadeghi Nia, Abolfazl}, title = {The Effectiveness of Cultural Activities: the Case Study of Cultural and Recreational Organization of Mashhad Municipality}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {6}, number = {3}, pages = {31-56}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {Undoubtedly, any cultural organization or institution, seeks through implementing a set of cultural programs, to achieve a series of specific goals that are either derived from its intrinsic tasks or are in line with its macro goals and perspectives. The important point is that the principle of the existence of any cultural institution is not merely to execute a set of cultural activities; rather it is to achieve a set of cultural goals, or set the stage for achieving other great goals. It is important to assess the amount of achievement made in specific cultural activities, and the effectiveness of the cultural activities of these organizations which affect their performance and the role they play in the society. This research uses the method of meta-analysis which examines separately each part of the activities and objectives of the studied organization, in an attempt to measure the effectiveness of the activities of this organization during a certain period in a comprehensive manner. Also, using the meta-analysis method in this type of research has been implicitly tested. The result of this research shows that out of the total objectives stipulated in the statute of the organization, only 71% of them which were evaluated in 12 studies based on meta-analysis method have been realized. As for the activities of the organization during the same time frame, only 53% of envisioned goals have been realized. The efficiency of the meta-analysis method was also confirmed in assessing the effectiveness of the various activities of an organization with multiple goals. Of course, it is dependent on conducting sufficient and precise studies to measure each of the objectives and the overall effectiveness of similar activities.}, keywords = {culture,Cultural Activities,Cultural Organizations,effectiveness,Meta-analysis}, title_fa = {تحلیل اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی (مطالعه موردی: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد)}, abstract_fa = {بدون تردید هر سازمان یا نهاد فرهنگی با اجرای مجموعه‌ای از برنامه‌ها به‌دنبال دستیابی به مجموعه‌ای از اهداف مشخص است که یا از وظایف ذاتی آن نهاد سرچشمه گرفته یا در راستای اهداف کلان و چشم‌اندازهای آن سازمان است. اما نکته مهم آن است که اصل وجودی هر نهاد فرهنگی، صرفاً اجرای مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی نیست، بلکه مقصود اصلی، دست‌یابی به مجموعه‌ای از اهداف فرهنگی است که یا خود آن مورد نظر بوده یا زمینه‌ای برای دست‌یابی به مجموعه‌ای از اهداف کلان دیگر است. از این رو، بررسی میزان دست‌یابی به اهداف مورد نظر از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و سنجش میزان اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی این سازمان‌ها می‌تواند در ارزیابی عملکرد و نحوه ایفای نقش آنها در جامعه مؤثر باشد. در این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل بر روی پژوهش‌هایی که هر یک بخشی از فعالیت‌ها و اهداف سازمان را مورد مطالعه قرار داده است، تلاش می‌شود نتیجه اثربخشی فعالیت‌های دوره زمانی مورد مطالعه در این سازمان به‌طور کلان و جامع سنجش و اندازه‌گیری شود. همچنین به‌طور ضمنی استفاده از روش فراتحلیل در این نوع از پژوهش‌ها مورد آزمون قرار گرفته و نتیجه نشان داده است که از مجموع کل اهداف اساسنامه‌ای سازمان مورد بررسی تنها 71 درصد در 12 پژوهشی که فراتحلیل بر روی آنها انجام شد، مورد سنجش قرار گرفته و فعالیت‌های این سازمان در بازه زمانی مورد نظر تنها به 53 درصد از اهداف سنجش شده دست یافته است. همچنین کارامدی روش فراتحلیل در سنجش اثربخشی فعالیت‌های متنوع یک سازمان دارای اهداف متعدد به شرط وجود پژوهش‌های کافی و دقیق برای سنجش هریک از اهداف و اثربخشی فعالیت‌های همسان مورد تأیید قرار گرفت.}, keywords_fa = {فرهنگ,فعالیت فرهنگی,سازمان فرهنگی,اثر بخشی و فراتحلیل}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123341.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123341_292f03864c28d3061c152cce82e624dd.pdf} } @article { author = {Salehi Amiri, Sayed Reza and Amir Entekhabi, Shahrod and rezaei, ali akbar and Soltanifar, Mohammad}, title = {Identifying Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats in Cultural Policy Making of Media in Iran}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {6}, number = {3}, pages = {57-76}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {As a long-term management framework inspiring from ideals, values and dominant ideologies of society, cultural policy making informs the short-term and mid-term management frameworks. This research is focused on applying SWOT model to cultural policy making of media in Iran. Its goal is practical, its methodology is quantitative and it has been done by survey and polling. The sample is made of 30 university professors in different disciplines including communication, cultural management and political science. The questionnaire designed by authors has been the main source of data gathering. It was the outcome of literature review related to the strengths, weaknesses, opportunities and threats of cultural policy making in Iran and the world extracted from internet and library sources. Our aim was reevaluating the current situation in Iran. The questionnaire involved 6 strengths, 5 weaknesses, 4 opportunities and 5 threats and the respondents were asked to assess them considering Lickert spectrum and their importance in today's Iran by giving 1-5 stakes to them. The validity of questionnaire was verified by mentors, advisors and some other experts of media and cultural policy making. In order to verify the reliability of questionnaire, the authors used Chronback's Alpha software which resulted to 0.93 indexes. Following data gathering, they used SPSS version 11.5 to calculate the weight of variables of SWOT model. The analysis demonstrated that the most important strength is media knowledge, state intervention is the most important weakness, the fast growing social media is the most important opportunity and finally Iran's fragile presence in international media can be regarded as the most important threat.}, keywords = {Media,Cultural Policy Making,SWOT Analysis}, title_fa = {شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای سیاست‌گذاری فرهنگی رسانه‌ها در ایران}, abstract_fa = {سیاست‌گذاری فرهنگی، چهارچوب برنامه‌ریزی درازمدتی است که از آرمان‌ها، ارزش‌ها و ایدئولوژی حاکم بر جامعه الهام می‌گیرد و برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و کوتاه را هدایت می‌کند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای سیاست‌گذاری فرهنگی رسانه‌ها در ایران انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده‌ها، کمّی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش، 30 نفر از اعضای هیئت علمی برجسته دانشگاه‌ها در رشته‌های علوم ارتباطات، مدیریت فرهنگی و علوم سیاسی به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته است. پس از مرور کتابخانه‌ای و اینترنتی پیشینه سیاست‌گذاری فرهنگی رسانه‌ها در ایران و جهان، فهرستی از نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصت‌ها تهیه و بر همین بنا، پرسشنامه تحقیق تدوین شد تا وضعیت موجود مورد ارزیابی قرار گیرد. در پرسشنامه از اعضای هیئت علمی خواسته شد تا بر اساس طیف لیکرت و با توجه به اهمیت آنها به‌عنوان وضعیت موجود، امتیازی بین 1 تا 5 اختصاص دهند. روایی پرسشنامه تحقیق با استفاده از روش روایی محتوا و با نظر اساتید راهنما و مشاور و چند صاحب‌نظر صاحب تألیف در حوزه رسانه و مدیریت فرهنگی، پس از اعمال اصلاحات محدود مورد تأیید قرار گرفت. برای سنجش پایایی ابزار نیز از طریق آلفای کرونباخ ضریب 93/0 به دست آمد. پس از گردآوری و ورود داده‌ها به رایانه با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 5/11، از محاسبه مجموع وزن هر مؤلفه در نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید و رتبه‌بندی مؤلفه‌ها برمبنای مجموع وزنی استفاده شد و نتایج نشان داد، افزایش سطح سواد رسانه‌ای به‌عنوان مهم‌ترین نقطه قوت، دخالت مستقیم دولت به‌عنوان مهم‌ترین نقطه ضعف، افزایش سریع شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین فرصت و عدم حضور جدی رسانه‌ای ایران در سطوح بین‌المللی به‌عنوان مهم‌ترین تهدید سیاست‌گذاری فرهنگی رسانه‌ها در ایران مطرح شده‌اند.  }, keywords_fa = {رسانه,سیاست‌گذاری فرهنگی و تحلیل سوات}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125979.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125979_8d81da6ba5972ecacb4fca9d374591ef.pdf} } @article { author = {Yarigholi, Behbood and Herfati Sobhani, Mohammad and Ghassabzadeh, Javad and Seyvanizad, Fatemeh and Rahimi, Habibeh}, title = {Teachers' Perception of the Consequences of Violence and Violence Prevention Strategies in Schools: A Phenomenology Study}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {6}, number = {3}, pages = {77-108}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {Aims: This research aims to get teachers' perception of the consequences of violence in schools and suggests strategies to control it. Due to the complexity of the problem of violence in schools, first, its consequences in schools must be revealed and then ways to eliminate it from the schools should be surveyed.  Methods: This study is a qualitative research based on a phenomenological methodology. In order to obtain the maximum amount of information, using purposeful sampling data, 12 veteran teachers in the city of Urmia were interviewed through semi-structured interviews. Discussions were analyzed using Smith's method. Findings: The results showed that the consequences of violence in schools can be found in four general themes related to education officials, teachers, students and trustees of culture in the society. Conclusion: The findings of the research on the consequences of violence state that violence in addition to causing inefficiency in teaching and undermining the social character of teachers; it also resulted in the emergence of academic failure or dropouts and had psychological and social effects on students. On suggestions section, the study suggests keen emphasis on changing attitudes among teachers through training sessions, media cooperation as well as carrying out reforms by introducing efficient disciplinary regulations. Moreover, finding the reasons of violence was introduced as a key to solving this problem.  }, keywords = {Phenomenology,teachers, students,consequences of violence,violence prevention strategies}, title_fa = {ادراک معلمان از پیامدهای خشونت و راهکارهای کاهش آن در مدارس: پژوهش پدیدارشناسی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، دریافت ادراک معلمان از پیامدهای خشونت در مدارس و راهکارهای کنترل آن است. روش تحقیق در قالب تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسانه است؛ به‌گونه‌ای که از بین معلمان باسابقه شهرستان ارومیه، تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات، 12نفر به شیوه نمونه‌گیری هدفمند، مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند و درنهایت، گفتگوها با استفاده از روش اسمیت مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که پیامدهای خشونت در مدارس را می‌توان در دو مضمون کلی مربوط به دانش‌آموزان و معلمان، و راهکارهای کاهش خشونت در مدارس در چهار مضمون کلی مربوط به مسئولان آموزش‌وپرورش، معلمان، دانش‌آموزان و متولیان فرهنگ جامعه دسته‌بندی کرد. نتیجه پژوهش در بخش پیامدهای خشونت، حاکی از این بود که خشونت گذشته از ناکارآمدی در تدریس و خدشه‌دار شدن شخصیت اجتماعی و ارتباطی معلمان، در دانش‌آموزان نیز سبب پیدایش افت یا ترک تحصیلی، عوارض روانی و اجتماعی می‌شود. در بخش راهکارها نیز نتیجه پژوهش تأکید وافری بر تغییر نگرش‌ها در معلمان از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی، همکاری رسانه‌ها و نیز اصلاح مقررات انضباطی ناکارآمد دارد؛ ضمن اینکه علت‌یابی خشونت به‌عنوان کلید اصلی حل این عارضه معرفی شد.  }, keywords_fa = {پدیدارشناسی,معلمان,دانش‌آموزان,پیامدهای خشونت و راهکارهای کاهش خشونت}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125981.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125981_fe7712a0197d4394e4a45138f8efef1c.pdf} } @article { author = {Khalafi, Shahla and Javadi Yeganeh, Mohammad Reza and Navabakhsh, Mehrdad}, title = {Explanation of the theoritical and Behavorial Values of Scientific Ethics among Students}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {6}, number = {3}, pages = {109-141}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {This article has been resulted from a field survey; it aims to achieve the realities based on the conflict of theoretical and behavioral values regarding scientific ethics and to explain factors related to the level of the conflict of these values. A combined approach consisting of ethical theories based on survival law, utilititarianism, duty knowing, distributive justice, personal freedom, and conflict theories has been used to study the subject. ;Methodology used in this study is based on a field survey and its population is composed of PhD students in the fields of humanities, engineering and basic sciences from Shahid Beheshti University. One hundred ninety-six students were chosen by complete enumeration method and they were tested by a questionnaire with total validity of 80%, 81% and 82%. The results showed there is a conflict between the levels of theoretical and behavioral values regarding scientific ethics among students. 54/59 of them show the conflict over 50% and 45/40 of them show the relative conformity over 50%. ;There is a meaningful relationship (difference) between the students of these three fields (the conflict and the relative conformity) considering various factors, including: level of religious beliefs, awareness, knowledge and scientific level, kind of field of study, foresight, attention to behavioral results, responsibility for doing educational duties properly, achieving scientific rank compatible with effort, scientific promotion, scientific, economic and religious status of parents and students themselves, the quality and the way of their social relationship with their professors.}, keywords = {scientific ethics,theoretical and behavioral level,conflict and relative conformity}, title_fa = {تبیین ارزش‌های نظری و رفتاری اخلاق علمی در میان دانشجویان}, abstract_fa = {این مقاله برگرفته از تحقیق پیمایشی است که با هدف توصیف واقعیت‌های مبتنی بر تعارض ارزش‌های نظری و رفتاری اخلاق علمی و تبیین عوامل مرتبط با میزان تعارض ارزش‌ها، با رویکرد تلفیقی بر مبنای نظریه‌های مبتنی بر تعارض نقش، نظریه‌های اخلاقی مبتنی بر قانون جاویدان، نفع‌گرایانه، وظیفه‌گرایی، عدالت توزیعی و آزادی فردی انجام گرفته است جامعه آماری، دانشجویان روزانه دکتری سه رشته گروه علوم پایه، فنی ـ مهندسی و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی است که۱۹۶ نفر به روش تمام شماری، به‌وسیله پرسشنامه اعتباریافته، با پایایی کلی ۸۱ درصد تحت آزمون قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که بین سطح نظری و رفتاری ارزش‌های اخلاق علمی دانشجویان تعارض وجود دارد، که ۵۹/۵۴ درصد آنان دارای تعارض بیش از50 درصد و ۴۰/۴۵ درصد، دارای انطباق نسبی بیش از 50 درصد هستند. این تعارض و انطباق نسبی در اخلاق علمی دارای روابط معناداری با عوامل مختلف از جمله: درجه باورهای مذهبی، آگاهی، معرفت و رتبه علمی، نوع رشته تحصیلی، عاقبت‌اندیشی، توجه به نتایج و پیامد رفتاری، احساس مسئوِلیت در انجام درست وظایف تعیین‌شده دانشجویی، انتظار کسب رتبه علمی مطابق با تلاش علمی، ارتقای مراحل تحصیلی، پایگاه اقتصادی، مذهبی و علمی پدر و مادر، پایگاه اقتصادی، مذهبی و علمی خود دانشجویان و چگونگی روابط و مناسبات اجتماعی و اجماع آنان با اساتید است.}, keywords_fa = {اخلاق علمی,سطح نظری و رفتاری,تعارض و انطباق نسبی}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123342.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123342_9385908a5ee67f607db59d5406b09696.pdf} } @article { author = {Nazemi, Maziar and Shariati Feizabadi, Mahdi}, title = {Developing the Conceps of Cultural Peace Making Role of Sport in International Relations (Case Study of World against Aggression and Violence (WAVE) Program Proposed by the Iranian President)}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {6}, number = {3}, pages = {163-188}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this article is investigating the peace making role of sport in international arena with an emphasis on World against Aggression and Violence (WAVE) Program proposed by the Iranian President. The methodology used in this study is content analysis, and findings indicated that sport is one of the most prominent elements in the new millennium. Developing countries like China, Brazil, South Africa, India and Russia utilize sport as one the most prominent tool to realize their goals through sport. Iran can do the same as well. Among all 34 questions, “Sport as a war alternative and promoter of international friendliness” factor ranked the first.}, keywords = {international relations,Peace,sport,Wave}, title_fa = {طراحی مفاهیم فرهنگ صلح‌ساز ورزش در توسعه روابط بین‌الملل (مطالعه موردی طرح ویو «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» ریاست جمهور ایران)}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، طراحی مفاهیم فرهنگ صلح‌ساز ورزش در توسعه روابط بین‌الملل است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی تحلیل محتوا است که با استخراج مفاهیم مرتبط با صلح و ورزش بین‌الملل به دست آمد. یافته‌های پژوهش نشان داد از میان پدیده‌های مختلف، ورزش به‌عنوان یکی از مصادیق بارز صلح‌جویی در هزاره سوم توانسته‌ جایگاه ویژه‌ای در میان برنامه‌های صلح‌جویانه کشورهای در حال توسعه ـ بریک (برزیل، چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی) ـ ایفا و این کشورها از ورزش به‌عنوان اهرم و ابزاری برای بیان خواسته‌های خود از جامعه جهانی استفاده کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران نیز با مطرح کردن طرح ویو در سال 2013 در مجمع عمومی سازمان ملل، می‌تواند از ظرفیت ورزش ملی به‌منظور تحقق آرمان و اهداف خود در عرصه بین‌الملل استفاده کند. همچنین یافته‌ها نشان داد 34 مفهوم پرتکرار در حوزه ورزش می‌تواند نقش تبیینی در ایجاد مفهوم فرهنگ صلح‌ساز داشته باشد. در میان این گویه‌ها «جایگزینی ورزش به جای جنگ و دیپلماسی نظامی و ایجاد دوستی بین‌المللی» پرتکرارترین گویه بود.}, keywords_fa = {روابط بین‌الملل,صلح,ورزش و ویو}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123343.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123343_d15d0ea275b6ae4827202c83c6a459fa.pdf} } @article { author = {Yaghoubirad, Farzaneh and Kavoosi, Esmaeil}, title = {Providing a Model for Promoting Book Reading Culture among High school Students in Tehran}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {6}, number = {3}, pages = {143-162}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {This article aim to present a model for promoting book-reading culture among high- school students in Tehran. It uses a descriptive research method and a kind of survey. Its statistical population included first and second grade students of high schools in Tehran (respective 344 and 486 students). The sample size of this study was 383 people according to Cochran sampling formula. Its measuring tool was researcher made questionnaire. To measure validity, at first content validity was confirmed by experts and then relationship between questions and factors was approved. Also to assess its reliability, the authors used Cronbach's alpha coefficient (family 0/98, national media 0/97, library 0/97 and learning environment 0/98). The results showed that family factor with rate effect of (1/17) (0/79), national media factor with rate effect of (0/82), library factors including quantitative and qualitative development with rate effect of (1/04) (0/82) and educational environment factor with the components of encouraging of students to study, making them feel the need to study and to believe in the effects of books on individual and social growth respectively with rate effect of (0/47) (0/45) are effective in reading culture. Findings also showed that women more than men are sensitive to quantitative development of library and social status of family.  }, keywords = {book reading culture,library,Family,Media,Educational environment}, title_fa = {ارائه الگوی ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی در میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تهران}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی در میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تهران انجام گرفت. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری، شامل دانش‌آموزان مقطع اول و دوم متوسطه شهر تهران (344586) است. حجم نمونه این تحقیق باتوجه به فرمول نمونه‌گیری کوکران 383 نفر برآورد شد و ابزار اندازه‌گیری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته بود. جهت سنجش روایی، پس از تأیید روایی محتوا توسط خبرگان، میزان روایی سازه محاسبه و ارتباط سوالات و مؤلفه‌ها تأیید شد. همچنین برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده (خانواده 98/0، رسانه ملی 97/0، کتابخانه 97/0 و محیط‌آموزشی 98/0) شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که خانواده با مؤلفه‌های ضرورت و پایگاه خانواده به‌ترتیب با میزان اثر (17/1) (79/0)، رسانه ملی با مؤلفه اطلاع‌رسانی با میزان اثر (82/0)، کتابخانه‌ها با مؤلفه‌های توسعه کمی و کیفی به‌ترتیب با میزان اثر (04/1) (82/0) و در نهایت محیط آموزشی با مؤلفه‌های تشویق به مطالعه، ایجاد احساس نیاز به مطالعه در دانش‌آموزان و باور به تأثیر کتاب در رشد فردی و اجتماعی به‌ترتیب با میزان اثر (81/0) (45/0) (47/0) در فرهنگ مطالعه آنان مؤثر هستند. همچنین یافته‌ها نشان داد زنان به نسبت مردان به توسعه کمی کتابخانه‌ها و پایگاه‌اجتماعی خانواده اهمیت بیشتری داده‌اند.  }, keywords_fa = {فرهنگ کتاب‌خوانی,خانواده,محیط آموزشی,کتابخانه عمومی و رسانه ملی}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125982.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125982_f727a6a3cad87db1137b4cd792c4de08.pdf} } @article { author = {Talebi, Abutorab and Ramezani, Sedigheh}, title = {Factors and Roots of Tendency for New Spirituality among Tehran’s Citizens}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {6}, number = {3}, pages = {189-234}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {This article seeks to identify the factors, fields and indicators for tendency to "new spirituality" among the citizens of Tehran to understand its nature and the reasons for its occurrence. The method used in this article is a qualitative one and its methodology is thematic analysis. Also, semi-structured interviews and theoretical sampling has been used for data collection. The eight themes which were identified from 23 interviews as factors are: moral tension, experience of suffering, deprivation, access and effective communication with new spiritualists/ spirituality, the crisis of meaning, metaphysical experience and marginal experience. Four themes have been identified as fields: modernization, cultural dissatisfaction, the experience of other universes and emotional orientations. Also, indicators were divided into three dimensions: cognitive, psychological, and practical. The cognitive orientation was identified with new metaphysical beliefs, changes in the meaning system; attempt to approximate the current and past meaning system, and changes in the goals of life. The psychological tendencies included: the attraction of good psychological effects, metaphysical experience; and practical orientation was introduced by attracting to methods of facilitating the social and economic development and attracting to functions.}, keywords = {new spirituality,cognitive orientation,psychological orientation,practical orientation}, title_fa = {عوامل و زمینه‌های گرایش به معنویت‌گرایی جدید در میان شهروندان تهرانی}, abstract_fa = {مقاله حاضر با هدف فهم چیستی و چرایی گرایش به «معنویت‌گرایی جدید» در میان شهروندان تهرانی، به بررسی عوامل، زمینه‌ها و شاخص‌های گرایش به این پدیده خواهد پرداخت. رویکرد روشی مقاله، کیفی و روش به کار گرفته شده، تحلیل مضمونی است و از مصاحبه‌ نیمه ساختاریافته و نمونه‌گیری نظری برای گردآوری داده‌ها بهره برده‌ایم. از مجموع 23 مصاحبه انجام شده، هشت مضمون به‌عنوان عامل: تنش اخلاقی، تجربه رنج، محرومیت، دسترسی به معنویت‌گرایی، ارتباط مؤثر با معنویت‌گرایان جدید، بحران معنا، تجربه فرامادی و تجربه حدی شناسایی شد. چهار مضمون: مدرن‌شدگی، نارضایتی فرهنگی، تجربه زیست‌جهان‌های دیگر و عاطفه‌گرایی نیز به‌عنوان زمینه‌ شناسایی شد. همچنین شاخص‌های گرایش به سه بعد معرفتی، روانی و عملی تقسیم شد. گرایش معرفتی با باورهای فرامادی جدید، تغییر نظام معنایی، تلاش برای نزدیک‌سازی نظام معنایی فعلی و پیشین و تغییر غایات زندگی در میان گروندگان مشخص شد. گرایش روانی شامل جذب آثار خوب روانی شدن و تجربه فرامادی بود و گرایش عملی نیز با جذب روش‌های آسان‌سازی ارتقای اجتماعی و اقتصادی شدن و همچنین جذب کارکردها شدن معرفی شد.}, keywords_fa = {معنویت‌گرایی جدید,گرایش معرفتی,گرایش روانی و گرایش عملی}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123344.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123344_0c8f68aae6f0c7d18def710fab2744aa.pdf} } @article { author = {Yazdani, B.O. and Davoudi, S.A. and Imani, A.M. and Yaghoubi, N.M.}, title = {Identifying and Explaining the Components and Driving Factors Affecting Talent and Succession in the Higher Education System of Sistan and Balouchestan Province using the Mick Mac Method}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {6}, number = {3}, pages = {235-261}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {With the formation of foresight knowledge, the experts have tried to provide a kind of development and improvement of strategic planning ability in different dimensions by using the existing capacities and potentials. Consequently, the techniques and methods of foresight are being introduced into the process of planning. So, identifying the strategies and important driving factors of each process is one of the priorities of the foresight projects. Therefore, in this study, with the aim of identifying the components and driving factors affecting talent and succession in the higher education system by using mixed research method (quantitative and qualitative), extensive review of literature and semi-structured interviews were conducted by using snowball and targeted sampling. 91 components were extracted and analyzed by directed and summative content analysis, then, by using the Delphi technique, the 15 components with the higher degree of compatibility were extracted. Then, the extracted components were analyzed by using one of the futuristic techniques (cross-effects analysis) and Mick-Mac software. In addition to investigating and explaining, driving factors were categorized in the form of effective variables, risk variables, secondary leverage variables, result variables, and independent variables. Finally, based on the obtained results and prioritizing, implementation strategies were introduced to institutionalize the process of talent and succession in the higher education system of Sistan and Balouchestan province.}, keywords = {Talent,Succession,Higher education,Futurology}, title_fa = {شناسایی و تبیین مؤلفه‌ها و پیش‌ران‌های مؤثر بر استعدادیابی و جانشین‌پروری در نظام آموزش عالی استان سیستان و بلوچستان با بهره‌گیری از روش میک مک}, abstract_fa = {با شکل‌گیری دانش آینده‌نگاری، صاحبنظران تلاش کرده‌اند با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، زمینه توسعه و ارتقای توان برنامه‌ریزی راهبردی را در ابعاد مختلف فراهم کنند. در این پژوهش که با هدف شناسایی عوامل و پیشران‌های مؤثر بر استعدادیابی و جانشین‌پروری در نظام آموزش عالی با رویکرد پژوهشی آمیخته (کمی و کیفی) انجام گرفته، 91 مؤلفه استخراج شده است. همچنین به روش تحلیل محتوای جهت‌دار و تلخیصی تجزیه و تحلیل و با استفاده از تکنیک دلفی، 15 مؤلفه‌ای که بیشترین همخوانی را داشته، استخراج شده است. سپس با استفاده از تکنیک‌ تحلیل اثرات متقاطع در آینده‌پژوهی و با استفاده از نرم افزار میک ‌مک، مؤلفه‌های استخراج شده، تجزیه و تحلیل و ضمن بررسی و تبیین ارتباط، پیشران‌ها در قالب چند متغیر دسته‌بندی شدند و در انتها براساس نتایج حاصله و اولویت‌بندی صورت گرفته، راهکارهای اجرایی جهت نهادینه کردن فرآیند استعدادیابی و جانشین‌پروری در نظام آموزش عالی استان سیستان و بلوچستان ارائه شده است.}, keywords_fa = {استعدادیابی,مدیریت استعداد,جانشین‌پروری,نظام آموزش عالی و آینده‌پژوهی}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123345.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123345_e6fbb1fb4cf72661158b805bdb2a5c0b.pdf} } @article { author = {Rashidi, Hassan and Azkia, Mostafa and Vossooghi, Mansour}, title = {A Sociological Study of Double Effects of Development on Ethnic Identity (A Study Based on Grounded Theory in Mahabad)}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {6}, number = {3}, pages = {263-290}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {There has been a significant change in Iranian social entity due to economic and social development programs. These changes have brought about conditions leading to a great deal of social ideas advanced on the effectiveness of the collective identity of development. There are many concepts regarding interconnection of development and identity, however, the findings of this research are more consistent to post-development ideas that cast off applied projects in order to serve its main objective. This article aims to apply grounded theory to the study of the effects of development on ethnic identity and its findings show the double effects of empowering. Based on grounded theory and with the help of extensive interviews and collaboration of people in the city of Mahabad, this study has been conducted.;It is a well-accepted fact that development has changed all social and economic aspects of life under the aegis of renovation and massive economic and social projects. This fact has led to uneven development and the occurrence of major tragedies regarding the Kurdish ethnic identity. On the one hand, these effects have attenuated social identity in different perspectives including economy, language, religion and lifestyle and on the other hand, it has provided new opportunities for ethnic identity. To sum up, the core of this research revolves around the “incidence of uneven development concurrent with Kurdish social identity tragedy” and its theoretical idea will be focused on “uneven development and new perspective of Kurdish national identity”.}, keywords = {development of city of Mahabad,Grounded theory,strengthening social identity,attenuating social identity}, title_fa = {بررسی جامعه‌شناختی تأثیرات دوگانه توسعه بر هویت قومی (مطالعه به شیوه گراندد تئوری در شهرستان مهاباد)}, abstract_fa = {جامعه‌شناختی متعددی به تأثیرپذیری هویت از توسعه پرداخته‌اند که داده‌های این تحقیق نزدیکی بیشتری با اندیشه‌های پساتوسعه دارد. تحقیق حاضر در پی نیل به نظریه ‌زمینه‌ای در ارتباط با تأثیرات توسعه بر هویت قومی است و نتایج داده‌های میدانی حاکی از پیامدهای دوگانه (تقویت ـ تضعیف) هویت قومی ـ کُردی در این ارتباط است. این تحقیق با استفاده از روش گراندد تئوری و با مصاحبه‌های عمیق و مشارکت‌های میدانی در بین ساکنان شهرستان مهاباد صورت گرفته‌است. ; می‌توان گفت‌ توسعه در لوای نوسازی و پروژه‌های اقتصادی‌ـ اجتماعی به‌صورت ناهمگون همه جوانب زندگی فردی و اجتماعی را تغییر داده و این امر موجد ظهور ناموزون و نابرابر توسعه و بروز بحران‌هایی در اجزای هویت‌قومی (کُردی) شده‌است؛ به‌گونه‌ای که پدیده‌های دوگانه (تضعیف و تقویت هویت قومی) با توجه به علی، زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر در این ارتباط ایجاد شده و با راهبردها و پیامدهایی در هریک از حوزه‌های مذکور همراه بوده است. اکنون از سویی تضعیف هویت‌ قومی را در ابعاد مختلف در پی داشته و از سوی دیگر، به فراخور امکانات و ابزارهای جهانی شدن فرصت‌های نوینی برای هویت‌قومی ـ کُردی ایجاد شده است. در نهایت مقوله مرکزی تحقیق حول «بروز توسعه ناهمگون در حین بحران در هویت قومی (کُردی)» شکل گرفته و نظریه ‌زمینه‌ای «توسعه نامتوازن، نابرابر و شکل نوین هویت‌قومی (کُردی)» بروز کرده‌است.}, keywords_fa = {توسعه,شهرستان مهاباد,نظریه‌زمینه‌ای,هویت‌قومی}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123346.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123346_3f613f3a78b3abb146617f1c10226dcd.pdf} } @article { author = {Zahedi, Mohammad Javad}, title = {Studying the Factors Affecting Students' Social Trust (Case Study: Payame Noor University, West Center of Tehran)}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {6}, number = {3}, pages = {291-325}, year = {2017}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {Trust is one of the fundamentals of social solidarity and it is considered the foundation of legitimacy of the political and economic systems. Also it is a factor of promotion and mobility entrepreneurship. As students are well positioned to influence the cultural, social and even political factors, shaping social trust between them is very important. Research population contains university students of Payame Noor University (west center of Tehran), on the basis of a classified sampling composed of 372 people chosen from this university students. Our research methodology is survey method and all samples have been interviewed. Research findings show that 97.1% of students are at the middle to low level of social trust. The statistical analysis of results show that the components of trust such as religiosity, social relationships and safe structured family are relatively fair; but, in contrast, the rate of deconstruction factors such as low institutional trust and feeling of discrimination is relatively high. Also the research experimental model shows that evaluative variables such as responsibility of institutions and normative rules, access to governmental institutions and feeling of justice (structural and macro variables as fundamental principles of democracy), and the degree of religiosity and social Relationships and existing of safe family (individual variables), directly or indirectly, influences social trust [and explaining 51% of its changes]. According to the research findings, the most effective strategy for increasing trust is to foster democracy and sustain it. Therefore, policy making for the accountability and availability of organizations and institutions, the establishment of normative rules, the removal of obstacles to the realization of social justice at the macro and structural levels serve the purposes of creating social trust.}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه عوامل مؤثر بر اعتماد اجتماعی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه پیام‌نور غرب تهران)}, abstract_fa = {اعتماد پایه و اساس انسجام اجتماعی و شالوده مشروعیت نظام سیاسی است و برای نظام اقتصادی جامعه نیز نقش پیش‌برنده و تحرک آفرین دارد. از آنجایی که دانشجویان از اعتبار، جایگاه بالا و تأثیرگذاری فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی برخوردارند، مطالعه عوامل شکل‌دهنده به اعتماد اجتماعی  آنان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. جامعه آماری حاضر، دانشجویان دانشگاه پیام‌نور مرکز غرب تهران است که به روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی شده 372 نفر انتخاب و به روش تحقیق پیمایشی با آنان مصاحبه شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که 1/97 درصد دانشجویان از اعتماد اجتماعی متوسط رو به پایینی برخوردارند. میزان برخورداری دانشجویان از عوامل سازنده اعتماد همچون دینداری، روابط اجتماعی و خانواده سالم بازگوی وضعیت نسبتاً خوبی است اما در مقابل عوامل تخریب‌گر اعتماد همچون اعتماد نهادی پایین و احساس تبعیض میزان نسبتاً بالایی دارند. همچنین مدل تجربی تحقیق نشان می‌دهد که متغیرهای ارزیابی دانشجویان از پاسخگویی نهادها، میزان رعایت قواعد هنجاری، دسترسی به نهادها، احساس عدالت (متغیرهای ساختاری و کلان به‌مثابه اصول اساسی دموکراسی) و میزان دینداری، میزان روابط اجتماعی و برخورداری از خانواده سالم (متغیرهای فردی) به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر متغیر اعتماد اجتماعی دانشجویان تأثیر می‌گذارند و در مجموع 51 درصد تغییرات آن را تبیین می‌کنند. با توجه به یافته‌های تحقیق، کارآمدترین راهبرد افزایش اعتماد، ایجاد زمینه‌های لازم برای گسترش مشارکت فعال و بسط دموکراسی و تقویت مستمر آن است. بنابراین سیاست‌گذاری در جهت پاسخگویی و در دسترس بودن سازمان‌ها و نهادها، بسترسازی برای رعایت قواعد هنجاری، رفع موانع تحقق عدالت اجتماعی در سطح کلان و }, keywords_fa = {اعتماد اجتماعی,انتظارات ارزشی,سرمایه جمعی,احساس عدالت و مشارکت مدنی}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125983.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125983_1174ed825fa93c9d6de3909eeff46a72.pdf} }