@article { author = {Talebian, Seyed Amir and Ebrahimpour, Mohsen and Mallaki, Ahmad}, title = {Social Analysis of Energy Consumption in Tehran}, journal = {Socio-Cultural Strategy}, volume = {5}, number = {2}, pages = {217-244}, year = {2016}, publisher = {Institute for Strategic Research Expediency Council}, issn = {2251-7081}, eissn = {2588-655X}, doi = {}, abstract = {Recognizing and analyzing energy consumption patterns in social aspect, is the subject of this article. The results of this study showed that, any changes in stable energy consumption behavior require necessary changes in attitudes. Also the results of several studies conducted in other countries on structures with optimum designs have shown that the success of technological designs to reduce energy consumption largely depends on the attitudes and behavior of consumers of these technologies. With regard to the outcomes of this study and the authors’ opinions, voluntary approaches that is affected by the attitude to energy as a national capital, is considered the most effective way to reduce energy consumption and optimize energy consumption processes, rather than forced or compulsory approaches which are of course prescribed the same for all groups.}, keywords = {Consumption patterns,Attitude,energy consumption,Social factors,lifestyle & social strategies}, title_fa = {تحلیل اجتماعی الگوهای مصرف انرژی در شهر تهران}, abstract_fa = {هدف این مقاله، شناخت و تحلیل الگوهای مصرف انرژی در ساحت اجتماعی است. روش به کار گرفته شده، پیمایش و روش گردآوری اطلاعات مصاحبه ساختمند است. جامعه آماری شامل کلیه خانوارهای ساکن در محدوده مناطق 22 گانه شهر تهران و جامعه هدف شامل کلیه شهروندان تهرانی با سن بالای 15 سال هستند. بر اساس فرمول نمونه‌گیری کوکران، حجم نمونه معادل 1066 خانوار برآورد شد که در نهایت با افزایش 10 تا 15 درصد به آن، حجم نمونه به 1200 خانوار افزایش پیدا کرد. اعتبار و روایی از طریق استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد مرکز آمار و همچنین نظرات متخصصین تأمین شد. یافته‌ها نشان می‌دهد: رفتار مصرف انرژی برحسب شروط وضعیتی، شرایط محیطی، پایگاه اقتصادی، سبک زندگی و هنجارهای مصرفی متفاوت است. تأثیرات محیطی و اقلیمی موجبات تفاوت‌های معنا‌دار در میزان مصرف انرژی شده و دامنه تغییرات را به شدت افزایش داده است. به‌طور کلی هرگونه تغییر در رفتارهای پایدار مصرف انرژی مستلزم تغییرات لازم در نگرش‌هاست.}, keywords_fa = {Consumption patterns,Attitude,energy consumption,Social factors,lifestyle & social strategies}, url = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123315.html}, eprint = {https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123315_507e5c9f214bda5231da266bcc6cf99c.pdf} }