تولید علم یکی از اصلیترین شاخصهای سنجش عملکرد علمی یک کشور بهشمار میآید و بررسی هنجارهای تأثیرگذار بر آن، یکی از راهکارهای رفع مشکلات در این حوزه است. دراینراستا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل هنجاری و سازمانی تأثیرگذار بر تولید علم اعضای هیئت علمی، براساس نظریه مرتون و برخی از هنجارهای سازمانی مطرحشده توسط بلند و رافین، به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه، بین 320 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان انجام شد. یافتهها نشان داد که بین میزان پایبندی اعضای هیئت علمی به هنجارهای علمی مطرحشده در نظریه مرتون و میزان تولید علم اعضای هیئت علمی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میانگین نمرههای مربوط به نظرات پاسخگویان درباره هر هنجار نشان میدهد که بهترتیب بهرسمیت شناختن یا رسمیت یافتن، اشتراکگرایی یا مالکیت جمعی، جهانیگرایی یا عامگرایی، تواضع و فروتنی، ذینفع نبودن یا بیطرفی، و اصالت و شک سازمانیافته موردتوجه پاسخگویان بوده است. همچنین بهنظر پاسخگویان، بین جو گروهی، منابع و امکانات، نظام پاداش، میزان ارتباطات علمی و فرهنگی، میزان تسلط بر زبان انگلیسی، نوع استخدام بهصورت رسمی یا غیررسمی، نوع مدرک تحصیلی، مرتبه علمی، تعداد واحدهای تدریسشده توسط عضو هیئت علمی در دوره کارشناسی، و گروه آموزشی، با تولید علم تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین جنسیت، سن و وضعیت تأهل، سابقه تدریس در دوره کارشناسی، و محل دریافت آخرین مدرک تحصیلی با تولید علم، رابطه معناداری وجود ندارد.