پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
3
3
2014
11
22
بیانضباطی و قانونگریزی: در جستوجوی طرحی نو برای حاکمیت قانون در ایران
FA
محمد
رضایی
rezaeim@modares.ac.ir
در مواجهه با مسئله قانون ـ تا آنجا که به تحقیقات اخیر مربوط است ـ فقدانهایی دیده میشود. در این مقاله، کوشش شده پس از ذکر این کاستیها، رویکرد تازهای به مسئله قانون پیشنهاد شود. به نظر میرسد باید مسئله قانون در کشور از منظری وسیعتر یا در چارچوبی گستردهتر مطرح شود که در آن «حاکمیت قانون»، نه پیروی از قانون در مرکز توجه قرار گیرد. تکیه بر حاکمیت قانون سودمندیهایی دارد: 1. این مفهوم بررسی امر قانونی را با استفاده از شاخصهای ملموس ممکن میسازد. 2. شاخصی است که در پروژههای گوناگون بینالمللی برای سنجش وضعیت قانون در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار میگیرد. 3. نگاهی به شاخصهای برآورد حاکمیت قانون در کشورهای مختلف نشان میدهد که این شاخص به هیچ یک از ترازهای فردی یا ساختاری فروکاسته نشده است. از این رو، کوشش شد با تکیه بر دادههای سنجشهای بینالمللی، تصویری جامعتر از وضعیت حاکمیت قانون ارائه شود. 4. در این نگاه، همه مؤلفههای درگیر در پروژه/ مسئله قانون و سهم آنها روشن است.
پیروی از قانون,حاکمیت قانون,مسئله قانون,فساد,قانونگریزی,انضباط
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123259.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123259_99792ebaff9fee51afc6e32a43d39a39.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
3
3
2014
11
22
بررسی رابطه عوامل جامعهپذیری (خانواده و رسانههای جمعی) و میزان گرایش به قانونگریزی (مورد مطالعه: شهر یاسوج)
FA
اصغر
میرفردی
mirfardi@gmail.com
فروغ
فرجی
forughfaraji@yahoo.com
هدف این مقاله بررسی رابطه عوامل جامعهپذیری و میزان گرایش به قانونگریزی به روش پیمایش است. جامعه آماری، ساکنان 45-18 ساله شهر یاسوج بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود و تعیین اعتبار آن از اعتبار سازه به روش تحلیل عاملی و تعیین پایایی از همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ بود. نتایج نشان داد: بین میزان جامعهپذیری در خانواده و گرایش به قانونگریزی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. بین استفاده از رسانههای جمعی و گرایش به قانونگریزی رابطه معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از تلویزیون، روزنامه و مجله و گرایش به قانونگریزی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از ماهواره و اینترنت و گرایش به قانونگریزی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از رادیو و کتاب و گرایش به قانونگریزی رابطه معناداری وجود ندارد. مردان و افراد مجرد نسبت به زنان و افراد متأهل گرایش بیشتری به قانونگریزی داشتهاند
قانونگریزی,خانواده,رسانههای جمعی,تلویزیون,ماهواره,اینترنت
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123260.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123260_5206413b98127c67b86bd8a84e856976.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
3
3
2014
11
22
بازاریابی اجتماعی، رهیافتی جهت تغییر نگرشها نسبت به دوره نظام وظیفه عمومی
FA
سیدعلی
حسینی
hosseini.sa@ut.ac.ir
سیدمجتبی
موسوی نقابی
mojtaba.mousavi@ut.ac.ir
طهمورث
حسنقلیپور
thyasory@ut.ac.ir
مرتضی
انوشه
morteza_anoosheh@ut.ac.ir
هدف مقاله حاضر، تبیین کارکردهای بازاریابی اجتماعی در تغییر نگرشهای منفی نسبت به خدمت سربازی است (با روش آمیخته اکتشافی) تا زمینه حضور داوطلبانه جوانان در خدمت سربازی فراهم شود. نخست، مؤلفههای نگرش منفی از طریق تکنیک دلفی شناسایی شدند. این نگرشهای منفی، از باورهای منفی و غالباً اشتباه (مؤلفه شناختی) نشأت گرفته، به احساسات منفی (مؤلفه عاطفی) نسبت به سربازی دامن زده و در نهایت به غیبت یا فرار (مؤلفه رفتاری) منجر میشود. سپس با انجام مصاحبه با خبرگان، راهکارهایی با رویکرد بازاریابی اجتماعی برای تغییر این نگرشها ارائه شد. با استفاده از ابزارهای بازاریابی اجتماعی، بهصورت یکپارچه و منسجم میتوان با اصلاح باورهای منفی نسبت به خدمت سربازی و ارتقای جایگاه و شأن سربازان، زمینه افزایش بروز رفتار مطلوب (حضور داوطلبانه در خدمت سربازی) فراهم کرد
بازاریابی اجتماعی,نگرش,دوره نظام وظیفه عمومی,ابهامات فردی,رفتار مطلوب
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123261.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123261_5239eef67e9377d8557f024482e76227.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
3
3
2014
11
22
بررسی جایگاه تفکر انتقادی در منابع دانشگاهی ـ مطالعاتی رشته جامعهشناسی
FA
سمانه
سادات سدیدپور
0000-0001-9357-2224
sama.sadid@gmail.com
شهناز
هاشمی
shahnaz_hashemi@yahoo.com
این مقاله با رویکردی کمی ـ کیفی در تلاش است ضمن انجام روش اسنادی ـ کتابخانهای، با به کارگیری تکنیک تحلیل محتوا، مهمترین منابع نظری رشته علوم اجتماعی را به لحاظ میزان اعتنا به تفکر انتقادی مورد بررسی قرار دهد. مطالعه حاضر از نوع بنیادی ـ کاربردی است. یافتهها نشانگر آن است که منابع، اعتقادی به تقلید صرف نداشتند، اگرچه تنها نیمی از آنها مشوق تفکر انتقادی در دانشجویان بودهاند. بررسی رویکرد منابع نظری ارائه شده توسط اساتید نسبت به تفکر انتقادی نشان میدهد: نسبت استفاده از منابع داخلی به منابع خارجی 3 به 8 است. بررسی نشریات نشان میدهد: میانگین استفاده از منابع تالیفی، با تنها 03/0 افزایش همراه بود است. نتایج پژوهش نگاه تحقیقات انجام شده در زمینه تفکر انتقادی در علوم اجتماعی را مبنی بر اینکه ظرفیت نوآوری، تنوع و ساختارشکنی در تحقیقات اجتماعی از بین رفته است، تأیید میکند. منابع دانشگاهی و مطالعاتی علوم اجتماعی، تفکر انتقادی را در جامعه علمی تشویق نمیکنند.
آموزش عالی,تفکر انتقادی,دانشجویان,علوم اجتماعی,منابع دانشگاهی
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123262.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123262_df1207eca354b5b7cb241a822d3b54e9.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
3
3
2014
11
22
بازشناسی مفهوم سوغات در گردشگری مذهبی
FA
احمد
محمدپور
ahmad.mohammadpur@vanderbilt.edu
حسین
بهروان
behravan@um.ac.ir
علی
یوسفی
yousofi@um.ac.ir
فرامرز
نودهی
fnodehi@gmail.com
این مقاله درصدد بررسی دلایل خرید کالاهای غیرروزمره نزد گردشگران مذهبی شهر مشهد است. جهت احصای معنای سوغات و دلایل خرید سوغات از نگاه گردشگران، رویکرد کیفی اتخاذ شده است. فرایند گردآوری اطلاعات شامل مصاحبههای عمیق و گاه چندگانه بوده است. منطبق بر یافتههای تحقیق، ادراک مشارکت کنندگان از سوغات، بدین ترتیب است که زائران سنتی و مناسکگرا، تمام امور منسوب به امام رضا (ع) را متبرک دانسته و به مثابه سوغات از آنها استفاده میکنند، در حالی که برای زائرانی که لذتجویی در تمام جنبههای سفر آنان مشاهده میشود، حتی در تبرک کردن کالاهای خریداریشده نیز از لذت حاصل از آن غافل نمیشوند. همچنین در زائرانی که کنش آنها بیشتر معطوف به هدف اقتصادی است، غلبه انگیزههای اقتصادی در سوغات خریداری شده نیز قابل رهگیری است.
گردشگر,گردشگری مذهبی,سوغات,بازشناسی مفهوم,رویکرد کیفی
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123263.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123263_ed514d72bfe6c0cfd02c7853e750b206.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
3
3
2014
11
22
شهررسانهای؛ از همازفزایی صنعت رسانه تا توسعه اقتصاد دانشمحور (بررسی تطبیقی سه شهر رسانهای درمنطقه خاورمیانه)
FA
احسان
پوری
ehsanpoory@gmail.com
عباس
طلوعی اشلقی
toloie@gmail.com
علیاکبر
فرهنگی
dr_aafarhangi@yahoo.com
محمد
سلطانیفر
msoltanifar@yahoo.com
با توجه به ضرورتهای افق چشمانداز 1404 به منظوردستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و شناخت رقبای منطقهای، در این پژوهش با معرفی و توصیف ویژگیها و مؤلفههای شهر رسانهای، تعریف شهر رسانهای و کاربردهای آن ارائه میشود. سپس با رصد سه شهر رسانهای در منطقه (دبی، مصر و اردن) بررسی جامعی به روش مقایسه تطبیقی بر روند تأسیس، نحوه جانمایی، زیرساختها و امکانات مورد نیاز، نوع مالکیت و مؤلفههای دیگر حقوقی، تجاری، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی انجام میشود.
شهر رسانهای,صنعت رسانه,توسعه اقتصادی,اقتصاد دانشمحور,بررسی تطبیقی
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123264.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123264_4c257294f92228a1f81e9666f728c523.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
3
3
2014
11
22
تحلیل کیفی پیوند حمایت اجتماعی و تغذیه با شیر مادر در بین مادران شاغل شهر اصفهان
FA
سعیده
الهیدوست
saide.elahidoost@gmail.com
علی
ربانی
a.rabbani@ltr.ui.ac.ir
در این مقاله سعی شده فرهنگ شیردهی مادران بر اساس تجارب آنها و با تأکید بر مفهوم حمایت اجتماعی مورد کاوش قرار گیرد. این پژوهش، با بهرهگیری از روش کیفی، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با 37 نفر از پرسنل بهداشتی و مادران صورت گرفت. این افراد با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند ترکیبی انتخاب شدند و یافتههای حاصل از مصاحبه با آنها توصیف و با استفاده از روش کدگذاری تجزیه و تحلیل شد. سه سنخ حمایت اجتماعی در فرهنگ شیردهی نمونه مورد مطالعه است. بر این اساس مقولات «وجود روابط محبتآمیز بین زوجین» و «درک نیازها و کمک همسر، خانواده و دوستان» سازنده حمایت عاطفی، «لزوم آموزش شیردهی در دوران بارداری و پس از زایمان» و «کسب اطلاعات از مراکز بهداشت، پزشکان و مشاوره شیردهی»، سازنده حمایت اطلاعاتی، «رعایت قوانین شیردهی» و «تأمین نیازهای مالی مادران شاغل» سازنده حمایت ابزاری هستند.
تغذیه با شیر مادر,حمایت اجتماعی,حمایت عاطفی,حمایت اطلاعاتی,حمایت ابزاری
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123265.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123265_877e261838049746c688ed5557ef609a.pdf