پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
5
3
2016
12
21
بررسی مهمترین چالشها و راهبردهای آموزشهای مهارتی در ایران
7
21
FA
مهدی
نویدادهم
دکترای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی و معاون پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
mahnavid@yahoo.com
حمید
شفیعزاده
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار،
shafizadeh11@gmail.com
این مقاله به دنبال شناسایی چالشهای آموزشهای مهارتی در کشور و ارائه راهبردهای مقابله با آن است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع دادهها، کیفی است. نمونه مورد مطالعه شامل مسئولان و کارشناسان مرتبط با حوزه آموزش مهارتی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مؤسسات مهم آموزش عالی مرتبط، وزارتخانه کار و امور اجتماعی و وزارتخانه آموزش و پرورش بوده که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. بر اساس نتایج، سه مورد از مهمترین چالشهای آموزش مهارتی در کشور عبارت است از: فقدان مدل توسعه آموزش عالی، مشخص نبودن میزان سهم آموزشهای مهارتی در نظام آموزش عالی کشور و فقدان مهارتهای لازم در دانشآموختگان مراکز مهارتآموزی. سه مورد از مهمترین راهبردهای آموزش مهارتی در کشور عبارت است از: تدوین و تنظیم سیاستهای کلی آموزشهای مهارتی، امکان افزایش ٥٠ درصدی سهم آموزشهای مهارتی در برنامه ششم توسعه کشور و همگرا کردن سیاستها و تصمیمهای مربوط به آموزشهای مهارتی با تأسیس «شورای ملی مهارت».
آموزشهای مهارتی,آموزش عالی و آموزش و پرورش,توسعه و سیاست
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123316.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123316_3a95e4f1b38b8556694c25e8b9a08665.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
5
3
2016
12
21
الگوی نظاممند اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی در کشور بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری
23
54
FA
میثم
لطیفی
دانشیار دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)
m.latifi@isu.ac.ir
محمد
عبدالحسینزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت گرایش دولتی و سیاستگذاری عمومی، دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشگر کارگروه حکمرانی پژوهشکده سیاستپژوهی و مطالعات راهبردی حکمت،
abdolhosseinzadeh@isu.ac.ir
این مقاله با در نظر گرفتن اهمیت فرهنگ عمومی، درصدد است الگوی نظاممند جامعی را برای اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی کشور بر اساس نظریات و دیدگاههای مقام معظم رهبری ارائه دهد. در این پژوهش با بهرهگیری از روش دادهبنیاد انجام و تلاش شده الگوی نظاممند فرهنگ عمومی برای اصلاح و ارتقای آن در کشور استخراج شود. با مطالعه بیانات مقام معظم رهبری و استخراج بیش از 500 مفهوم، در کدگذاری انتخابی این مفاهیم طبقهبندی شد و 34 کد محوری استخراج شد که هرکدام ذیل مقولههای الگوی نظاممند (شرایط علی، شرایط زمینهای، راهبردها، شرایط مداخلهگر و پیامدها) جای گرفت و تشریح و تبیین شد. مشخص شد که برای اصلاح فرهنگی، باید همهجانبه و کلنگر بود و همه جنبههای بنیادی و نظری مثل تبیین نظریه فرهنگ عمومی و طراحی الگوهای رفتاری از منابع دینی و مباحث اجرایی و راهبردی مثل شبکهسازی فرهنگی، توزیع مناسب فرهنگی و... مدنظر قرار گیرند.
<strong><em> </em></strong>
فرهنگ,فرهنگ عمومی,سیاستگذاری فرهنگی,مقام معظم رهبری و اداره عمومی
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126185.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126185_7152e4cda9f535391d61679b5f1959ef.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
5
3
2016
12
21
بررسی تأثیر سیاستهای تحصیل اتباع افغانستانی در ایران (مورد مطالعه: شهر تهران)
55
83
FA
آرش
نصراصفهانی
دانشجوی دکترای جامعهشناسی، دانشگاه تهران
a.n.esfahani@gmail.com
سیدحسن
حسینی
عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی، دانشگاه تهران
hosseini_1332@yahoo.com
هدف این مقاله، شناسایی امکانات و موانع موجود در دسترسی اتباع افغانستانی به خدمات آموزشی و تأثیر سیاستهای کنونی بر جامعه ایران است. برای جمعآوری اطلاعات با 116 نفر از اتباع افغانستانی ساکن شهر تهران در قالب مصاحبههای نیمه ساختاریافته مصاحبه شده است. نتایج نشان میدهد: آن دسته از اتباع افغانستانی که به صورت قانونی در ایران زندگی میکنند، اگرچه منع قانونی برای تحصیل ندارند، با موانعی چون فقدان توان مالی پرداخت شهریه، مقاومت مردم محلی، الزام به ترک کشور پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه یا عدم امکان اشتغال با مدرک تحصیلی روبرو هستند. اتباع غیرمجاز نیز در مدارس دولتی امکان ثبت نام ندارند و تعداد محدودی از آنها در قالب مدارس خودگردان تحصیل میکنند. با توجه به حضور پرتعداد مهاجران قانونی و غیرقانونی افغانستانی در ایران و تداوم مهاجرت به ایران، پیامدهای منع کودکان آنها از تحصیل متوجه جامعه ایرانی خواهد بود. شکلگیری نسلی کمسواد و کم مهارت و سرخورده از جامعه ایران میتواند حتی برای امنیت ملی کشور مخاطرهآمیز است.
ادغام اجتماعی,فرهنگپذیری,تحصیل,سیاستگذاری مهاجرتی,اتباع افغانستانی
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123317.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123317_25c65ad268fc12d5e6e1949622fb0e13.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
5
3
2016
12
21
تأثیر ارزشهای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان، با تأکید بر فرهنگ و قومیت لر (مطالعه موردی: شهر یاسوج)
85
106
FA
عبدالرضا
ادهمی
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
adhamiab@yahoo.com
نعمت
شجاعی
کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال
nemat.shojaei@ymail.com
هدف از این مقاله، بررسی تأثیر ارزشهای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان 30-18سال شهر یاسوج و پاسخ به این سؤال است که جوانان یاسوجی چه ارزشهای اجتماعی و نیز چه سبکی از زندگی را برای خود برگزیدهاند و ارزشهای اجتماعی (مادی، التقاطی و فرامادی) تا چه اندازه بر سبک زندگی جوانان تأثیرگذار است. جامعه آماری، جوانان شهر یاسوج بودند که از طریق فرمول کوکران 384 نفر از آنان بهعنوان نمونه به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. نتایج نشان داد: ارزشهای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان تأثیرگذار است و هر قدر ارزشهای فرامادی جوانان افزایش یابد، سبک زندگی آنها مدرنتر میشود و بیشتر به سمت مدرنیته پیش میروند. جوانان به واسطه قرار گرفتن در شرایط جهانیشدن، با سبکهای مختلفی از زندگی روبرو هستند و هر چه سبک زندگی افراد در جامعه امروزی مدرنتر باشد، از میزان هویت قومی افراد کاسته میشود. از این رو باید به تقویت ارزشهای اجتماعی توجه ویژهای مبذول شود.
<strong><em> </em></strong>
سبک زندگی,ارزشهای اجتماعی,جوانان,ارزشهای فرامادی,ارزشهای مادی و شهر یاسوج
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126190.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126190_e93e1d780a7d74e085ac13e767d6ab09.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
5
3
2016
12
21
تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و سبک زندگی با گرایش به فرزندآوری (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
107
135
FA
صمد
رسولزاده اقدم
استادیار گروه مطالعات خانواده دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
s.rasoulzadeh@azaruniv.edu
سیمین
افشار
دانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه تبریز
afshar@ymail.com
صمد
عدلی پور
دانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه تبریز
samadadlipour@gmail.com
سیداحمد
میرمحمدتبار
دانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
ahmad_mirtabar@yahoo.com
این مقاله با هدف بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و نوع سبک زندگی (سبک زندگی سنتی و مدرن) با گرایش به فرزندآوری در بین دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 94-1393 با حجم نمونه 384 نفر و با استفاده از شیوه نمونهگیری طبقهبندی و بهرهگیری از پرسشنامه محققساخته انجام شده است. یافتهها حاکی از آن است که بین میزان استفاده از رسانههای خارجی (اینترنت، شبکههای اجتماعی مجازی و شبکههای ماهوارهای) و گرایش به فرزندآوری رابطه معنادار معکوسی وجود دارد، اما بین استفاده از رسانههای داخلی و گرایش به فرزندآوری رابطه معناداری مشاهده نشد. بین سرمایه اجتماعی (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و انسجام اجتماعی) و سبک زندگی سنتی با گرایش به فرزندآوری رابطه معنادار مثبت و بین سبک زندگی مدرن و گرایش به فرزندآوری رابطه معنادار معکوسی وجود دارد. علاوه بر این، از میان متغیرهای زمینهای (سن، جنس، مقطع تحصیلی، وضعیت شغلی و گروه قومی)، تنها رابطه بین وضعیت شغلی و قومیت با گرایش به فرزندآوری معنادار شد.
سبک زندگی,سرمایه اجتماعی,گرایش به فرزندآوری,مصرف رسانهای
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123321.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123321_ed90e4dd850b730060abb7db010ef93d.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
5
3
2016
12
21
مطالعه تعیینکننده جامعهشناختی فرزندآوری (موردکاوی: زنان متأهل شهر تهران)
137
165
FA
سولماز
چمنی
دکترای جامعهشناسی دانشگاه آزاد
s.chamani1985@yahoo.com
عالیه
شکربیگی
دکترای جامعهشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
ashekarbeugister@gmail.com
محمود
مشفق
دکترای جمعیتشناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
m_moshfegh@yahoo.com
هدف اصلی این مقاله مطالعه تعیینکننده جامعهشناختی فرزندآوری است. سؤال اصلی این است که تعیینکنندههای اجتماعی باروری کدام است و هدف، شناسایی عواملی است که منجر به کم فرزندآوری در جامعه ایرانی میشود. برای تبیین موضوع تحقیق، از نظریههای جامعهشناختی (گیدنز و بوردیو) همچنین تئوریهای جمعیتی باروری مانند کالدول، رویکرد اشاعه، گذار جمعیتی دوم (لستهاق و وندکا)، بهاچارتا و نظریه مشارکت مردان در امور خانه استفاده شد. این بررسی بر اساس دادههای حاصل از یک پژوهش پیمایشی در بین نمونه 300 نفری از زنان متأهل تهران در سال 1394 صورت گرفته است. نتایج تحلیل رگرسیون بر تأثیر مستقیم متغیرهای «فردگرایی، مدیریت بدن، نگرش مثبت به فرزند، نگرش منفی به فرزند، سن ازدواج و تعداد خواهر و برادر زن» با سه سطح باروری (رفتار، ایدهآل و تمایلات فرزندآوری) اشاره دارد.
<strong><em> </em></strong>
فرزندآوری,فردگرایی,مدیریت بدن و مشارکت مردان در امور خانه
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126191.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126191_e1bf9e112f213977eaa22ef9cb3f0547.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
5
3
2016
12
21
چگونگی تأثیرگذاری تحصیلات زنان بر تأخیر در فرزندآوری : نتایج یک مطالعه کیفی در بین دانشجویان دانشگاههای تهران
167
190
FA
حجیه
بیبی رازقی نصرآباد
استادیار جمعیتشناسی، مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور
hajiieh.razeghi@psri.ac.ir
سؤال اساسی مقاله این است که چگونه تحصیلات، زمان فرزندآوری زنان ایرانی را تحت تأثیر قرار میدهد. دادههای مورد نیاز برای این مطالعه با رویکردی کیفی و بهکارگیری مصاحبه عمیق با 25 دانشجوی زن ازدواج کرده در شهر تهران در سال 1393 جمعآوری شد. یافتههای مطالعه نشان میدهد: زنان دانشجو بهدلیل صرف زمان طولانی از وقت برای فعالیتهای آموزشی و تحقیقی، مشکلات انجام همزمان نقش دانشجویی و مادری و مسائل مالی و اقتصادی که در ابتدای ازدواج با آنها مواجه هستند، فرزندآوری را با تأخیر آغاز میکنند. تحصیلات، دانش و توانمندی زنان در زمینه تنظیم باروری و بهکارگیری روشهای مؤثرتر را ارتقا بخشیده است. همچنین تأخیر در فرزندآوری با این حقیقت مرتبط است که زنان با تحصیلات بالاتر، قدرت تصمیمگیری بالاتری درون خانواده در مورد زمان فرزندآوری، فاصله موالید و تعداد فرزندان دارند.
<strong><em> </em></strong>
تحصیلات,تأخیر,تولد اولین فرزند,دانشجویان و زنان
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126192.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126192_923b5bcf43be32462c6a2593039b11eb.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
5
3
2016
12
21
مهاجرتهای روستایی در ایران و پیامدهای آن بر جامعه روستایی
191
215
FA
ولیاله
رستمعلیزاده
عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور
v.rostamalizadeh@gmail.com
قربان
حسینی
کارشناس پژوهشی مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور
ghorban.hosseni@gmail.com
هدف این مقاله پاسخ به این پرسش است که چه تغییراتی در الگوی مهاجرت داخلی ایران اتفاق افتاده، پیامد این مهاجرتها بر جامعه روستایی چیست و چشماندازهای آینده در الگوی مهاجرت داخلی ایران کدامند. روش مطالعه، اسنادی و بر پایه تحلیل ثانویه دادههای حاصل از سرشماریهای عمومی نفوس و مسکن، آمارگیریهای نمونهای و سایر یافتههای مرتبط با موضوع است. بر اساس یافتهها، تحولات در الگوی مهاجرت داخلی ایران نشان میدهد الگوی مهاجرت داخلی در ایران در حال تغییر بوده و از میزان مهاجرپذیری و مهاجرفرستی روستاها کاسته شده و به سمت شهرها جهت پیدا کرده است. الگوی مهاجرت داخلی در ایران به سمت سلسلهمراتب شهری و برونکوچی در حال تغییر است. بنابراین چشماندازهای آینده مطالعات مهاجرتی در ایران، شامل توجه به مهاجرتهای شهر به شهر و نقاط مثبت و چالشی آن است.
مهاجرت,الگوی مهاجرت و مهاجرت روستا- شهری
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126193.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126193_f0563f7d428bb8efd44a0988ed6d7482.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
5
3
2016
12
21
تحلیل بسترهای اجتماعی فرهنگی کاهش باروری در ایران
217
246
FA
رسول
صادقی
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و محقق موسسه مطالعاتی جمعیت کشور
rsadeghi@ut.ac.ir
گذار باروری در ایران با تحولات مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاستی بوده است. این مقاله با استفاده از دادههای سطح خرد سرشماری و پیمایش نمونهای، نشان میدهد: فرهنگ و ارزشهای فرهنگی، به عنوان مبنا و پایه رفتارهای انسانی، نقش مهمی در شکلگیری رفتارهای باروری دارند. فرهنگ، قواعد هنجاری و تفسیری یا معنادهی را فراهم میکند که افراد بسته به آنها و در انطباق با شرایط اقتصادی و اجتماعی، رفتارهای باروری خود را تنظیم میکنند. مقاله چنین نتیجهگیری میکند که تعامل مجموعهای از نیروهای ساختیـ نهادی، معنایی و فرهنگی منجر به شکلگیری باروری زیر سطح جانشینی در ایران شده است. از اینرو، افزایش باروری به بالاتر از سطح جانشینی، فرایندی چندبعدی و پیچیده سیاستی است که مستلرم اتخاذ و اجرای سیاستهای پایدار خانوادهمحور و مرتبط با مطلوبیت یا تمایل فرزندآوری، امکان یا آمادگی برای فرزندآوری، و توانایی فرزندپروری است.
فرهنگ,قومیت,جهتگیریهای ارزشی,فردگرایی,اشاعه فرهنگی,باروری زیر سطح جانشینی
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123318.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123318_e2487c659ebc64c436c71dd0b6b2fdc5.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
5
3
2016
12
21
بررسی کژکارکردی خانواده و عوامل مؤثر بر آن در شهر پاوه
247
279
FA
اسماعیل
بلالی
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینای همدان
balali_e@yahoo.com
یسرا
عابدی
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه بوعلی سینای همدان
abediyosra@yahoo.com
هدف از مقاله حاضر بررسی عوامل مؤثر بر کژکارکردی خانواده در شهر پاوه است. عوامل در نظر گرفته شده در این پژوهش، ساختار خانواده، نوع جامعهپذیری، فردگرایی و ناسازگاری خانواده هستند. روش تحقیق، کمی و پیمایش بوده و دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته و از طریق سؤال از یکی از والدین گردآوری شد. جامعه آماری کلیه خانوارهای شهر پاوه بوده و روش نمونهگیری، روش خوشهای چند مرحلهای است. نتایج نشان میدهد: هرچه فاصله نسلی بین والدین و فرزندان بیشتر باشد، میزان ناسازگاری و کژکارکردی در خانواده بالا میرود. انتظارات والدین و عدم تفکیک نقش والدین رابطه معنادار، اما معکوسی با ناسازگاری خانواده دارند. همچنین مشخص شد که نوع جامعهپذیری بر کژکارکردی خانواده مؤثر است. اگر نوع جامعهپذیری سهلانگارنه یا سختگیرانه باشد، ناسازگاری خانواده افزایش پیدا میکند. کژکاردی خانواده با فردگرایی، ناسازکاری درون خانوده و نوع جامعهپذیری ارتباط مثبت دارد.
کژکارکردی خانواده,پاوه,ساختار خانواده,نوع جامعهپذیری,ناسازگاری خانواده
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123319.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123319_ebeb8a88955921d974d527bc861b6a6b.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
5
3
2016
12
21
تحلیل جامعهشناختی عوامل مؤثر بر میزان گرایش زوجه به طلاق
281
295
FA
سیدعبدالحسین
نبوی
استاد جامعهشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
s.abdolhoseinnabavi@yahoo.com
کریم
رضادوست
دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز
rezadoostk@yahoo.com
سحر
مجتهدزاده
کارشناس ارشد جامعهشناسی
sahar-mojtahedzadeh@yahoo.com
مرضیه
شهریاری
دانشجوی دکتری و مدرس دانشگاه
tkta68@yahoo.com
هدف این مقاله، بررسی تأثیر برخی عوامل مؤثر بر میزان گرایش زوجه به طلاق است. جامعه آماری شامل تمام زنانی هستند که به مجتمع دادگاه خانواده شهرستان اهواز مراجعه کرده یا به آن ارجاع داده شده و درخواست طلاق نمودهاند. حجم نمونه 165 نفر است که با روش نمونهگیری زمانی و در دسترس انتخاب شدهاند. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد: بین متغیرهای مستقل تحقیق (برآورده نشدن انتظارات، دخالت دیگران در زندگی، فشار مالی و فردگرایی) با گرایش زوجه به طلاق رابطه مثبت و دینداری زوجین، طول زندگی مشترک، پنداشت فرد از پایگاه خود با گرایش زوجه به طلاق رابطه منفی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد: نزدیک به 050/0 از واریانس گرایش به طلاق توسط متغیرهای تحقیق تبیین میشود. نتایج تحلیل مسیر نشان داد: متغیر فردگرایی و انتظارات زوجین از یکدیگر نسبت به سایر متغیرها در گرایش زوجه به طلاق نقش مهمی را ایفا میکنند.
گرایش زوجه به طلاق,فردگرایی,برآورده نشدن انتظارات,فشار مالی,طلاق والدین,طول زندگی مشترک
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123320.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123320_55962ee66d7295420c2f0d3e7200fe39.pdf