پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
6
2
2017
08
23
کارکردهای دانشگاه از نظر مقام معظم رهبری در نظام آموزش عالی ایران
7
29
FA
روحاله
باقریمجد
استادیار مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان،
bmajd2012@gmail.com
محسن
فلاحفرامرزی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
fallah.1399@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای دانشگاه از نظر مقام معظم رهبری در نظام آموزش عالی است. نحوه جمعآوری دادهها در آن با مطالعه اسنادی از طریق بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری طی سالهای 1393-1380و پرسشنامه محققساخته و ارائه آن در میان اعضای هیئت علمی (490 نفری) و با نمونه (215 نفری) دانشگاه ارومیه به انجام رسید. روایی ابزار با توجه به نظر متخصصان و پایای آن با آلفای کرانباخ (91/0) مناسب گزارش شد. بهمنظور تلخیص و دستهبندی دادههای از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده و نتایج تحلیل عاملی سه عامل پژوهش، آموزش و خدمات را شناسایی کرده است. همچنین در رویکرد تحلیلی ـ توصیفی سه راهبرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اقتصاد دانشبنیان و کارآفرینی ارائه شدند.
آموزش عالی,آموزش,پژوهش,خدمات
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125891.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125891_58c49369cc76987696c386045c8bd45c.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
6
2
2017
08
23
بررسی مناقشات بازیگران رسانه های صوتی ـ تصویری ایران در افق پنج ساله با روش تحلیل رفتار بازیگران
31
51
FA
ملیحه
اسمعیلیان
دانشجوی دکتری آیندهپژوهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور،
m_esmaeilian@yahoo.com
علیاصغر
پورعزت
استاد، گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،
pourezzat@ut.ac.ir
امیر
ناظمی
استادیار و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
nazemi@nrisp.ac.ir
رسانهها در دنیای امروز در عرصههای گوناگون نقش برجستهای دارند. در این میان، رسانههای صوتی ـ تصویری با قابلیت فراگیری از اهمیت ویژهای برخوردارند. فناوریهای نوین ارتباطی و حضور بازیگران متعدد تغییراتی را به این فضا اعمال کرده است که شناخت آینده این حوزه و ارائه راهکارها و جهتگیریهای مدیریتی آن را، بهویژه با ملاحظات خاص کشورمان با مشکلات بسیار مواجه کرده است. رفتار بازیگران متعدد و مستقل و تأثیر آن در تکامل سامانه رسانههای صوتی ـ تصویری، نشان از نیاز به شناخت بهتر رفتار بازیگران برای خطمشیگذاری این عرصه دارد. پژوهش حاضر برای پاسخگویی به این پرسش است که مهمترین مناقشات بازیگران در این عرصه در چه مسائلی است. برای این هدف، روش جدیدی بر پایه روشهای موجود در حوزه آیندهپژوهی و خطمشیگذاری و با محوریت مسائل کلیدی این حوزه ارائه شده است. در این روش، چهار متغیر نفوذ هر بازیگر بر سایرین، موقعیت بازیگر در هر مسئله، میزان اصرار بر آن و توان اختصاصیافته به منزله نشانگرهای رفتاری بازیگران مطرح میشوند. درنهایت نیز شش مسئله کلیدی شناسایی میشود. نتایج تحلیلها نشان میدهند که بیشترین تباین نظر بازیگران درباره مسئله اول، دوم و چهارم است. همچنین نتایج این پژوهش میتواند بهمنظور شناسایی آینده این حوزه بهکار رود.
رسانههای صوتی ـ تصویری,مسائل کلیدی,بازیگران و تحلیل رفتار
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125892.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125892_763f04701c8f3838e5389b63da8bcbb1.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
6
2
2017
08
23
ابعاد فقهی و حقوقی بازیهای مجازی
53
74
FA
ابراهیم
عبدیپور فرد
دانشیار حقوق خصوصی دانشکاه حقوق، دانشگاه قم
en_abdipour@yahoo.com
مرتضی
وصالی ناصح
دانشآموخته دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه قم
vesali@isu.ac.ir
فضای مجازی به مدد دانش فناوری اطلاعات و با معرفی نسل جدیدی از بازیهای رایانهای تحت عنوان «بازیهای مجازی» موجب تحولات شگرفی در صنعت بازی و سرگرمی شده است. مهمترین اتفاقی که در عصر حاضر برای صنعت بازی و سرگرمی رخداده، «جهانیشدن» و «جدی شدن» این دسته از بازیهای رایانهای است. امروزه بازیهای مجازی از مقوله بازی فراتر رفته و دیگر بازی نیستند بلکه با حفظ خصیصه سرگرمی و تفریحی بودن، کاملاً جدی هستند و فرصتها و تهدیدهایی را در حوزههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد کردهاند. اگرچه بازیهای رایانهای بهعنوان بخشی از صنعت سرگرمی عمدتاً با حوزههای اقتصادی و فرهنگی تعامل و ارتباط دارند ولیکن ویژگی خاص این نوع بازیها، که امکان «خریدوفروش اشیاء و کالاهای مجازی» را حین بازی فراهم کرده، سبب طرح مسائل و چالشهای نوینی از نظر فقهی و حقوقی شده است. مهمترین ابعاد فقهی و حقوقی بازیهای برخط، ابتدا بحث مشروعیت و قانونی بودن خود بازیها و سپس وضعیت حقوقی معاملات درون بازی است. نوشتار حاضر سعی دارد چالشهای مذکور را با رویکرد فقهی ـ حقوقی مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.
بازیهای مجازی,اموال مجازی,اشیای مجازی,مالکیتهای مجازی و قمار مجازی
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125893.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125893_08e98ee7ee4d50116561bc029e85849a.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
6
2
2017
08
23
ترسیم سیمای حوزه سلامت در مناطق روستایی استان مازندران؛ با تأکید بر سنجش دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی
75
105
FA
یعقوب
زارعی
دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر
yaghoub.zarei@yahoo.com
مطالعه نابرابریهای منطقهای و توزیع عادلانه خدمات بهداشتی ـ درمانی در جهت تأمین سلامت آحاد جامعه از دیرباز بهعنوان دغدغه همیشگی سیاستگذران بوده است. بر همین اساس، این پژوهش با هدف سنجش عملکرد حوزه سلامت در مناطق روستایی استان مازندران با تکیه بر سنجش میزان دسترسی به خدمات بهداشتی ـ درمانی انجام شد. پژوهش حاضر بنیادی و روش به کار رفته در آن توصیفی ـ تحلیلی است. جامعه آماری، شهرستانهای استان مازندران (تعداد 19 شهرستان) و روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهایی و ابزار جمعآوری با توجه به اهداف پژوهش، جداول و فرمهای مبتنی بر دادههای آمارنامه سال 1390 هـ.ش شمسی استان مازندران است که طی آن 14 شاخص بهداشتی ـ درمانی استخراج و به شیوه کمّی و با استفاده از تکنیک فازی روشهای ترجیح بر اساس مشابهت به راهحل ایدهآل یا همان تاپسیس فازی و بهرهگیری از نرمافزار SPSS سطحبندی میزان توسعهیافتگی مناطق روستایی شهرستانهای استان مازندران به انجام رسید. یافتههای پژوهش ضمن ترسیم سیمایی غیر قابل قبول و نامطلوب از حوزه سلامت، حکایت از وجود یک محرومیت کلی در استان مازندران دارد؛ بهطوری که روند توزیع و دسترسی جمعیت روستایی شهرستانها به منابع حاکی از آن است که نسبت توزیع امکانات به توزیع جمعیتی بسیار اسفناک است، تا جایی که بیشترین میزان توسعه متعلق به مناطق روستایی شهرستانهای نکا با ضریب 53 درصد و بابلسر با ضریب 51 درصد میباشد. تحلیلها همچنین نشان میدهد مناطق روستایی استان مازندران در سطح متوسط تا محرومی از توسعه در زمینه دسترسی به امکانات و منابع بهداشتی قرار دارند. نتایج، مبین آن است که توسعه متوازن نظام سلامت در استان مازندران مستلزم بازنگری در تخصیص منابع و امکانات بهداشتی ـ درمانی، توزیع برابر فرصتها و ارتقای کیفی خدمات در مناطق دورافتاده با هدف آمایش سرزمین است. چرا که پیششرط توسعه پایدار، داشتن نیروی انسانی سالم و توانمند است و این امر مستلزم اهتمام بیشتر متولیان و مدیریتی منسجم در سایه یک برنامهریزی هدفمند و اثربخش جهت رفع عدم تعادلها است.
حوزه سلامت,مناطق روستایی,استان مازندارن و خدمات بهداشتی ـ درمانی
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125894.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125894_a50b5d7c524ce42a42edca1be13ba72f.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
6
2
2017
08
23
آسیبشناسی ژئوپلیتیکی مدیریت منابع آبی ایران در حوضه آبریز جنوب غربی کشور: رودخانههای کرخه و کارون بزرگ
105
140
FA
رسول
افضلی
عضو هیئت علمی دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران
raszali@ut.ac.ir
زهرا
پیشگاهی فرد
عضو هیئت علمی دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران
sorour1344@yahoo.com
بهادر
زارعی
عضو هیئت علمی دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران
b.zarei@ut.ac.ir
محمدرضا
رحمانی
دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران
mrrahmani44@yahoo.com
حوضه آبریز جنوب غربی کشور مهمترین منبع آبهای سطحی کشور ایران به شمار میرود؛ بهگونهای که کنترل و بهرهبرداری از این آبها همواره ذهن دولتمداران و برنامهریزان اقتصادی و اجتماعی را به خود مشغول کرده است. شیوه مدیریت منابع آب در حوضه آبریز جنوب غربی متأثر از دیدگاه کلی مدیریت آب در مقیاس ملی است. اجرای طرحهای کنترل و انتقال آب مبتنی بر دیدگاه مدرن و طبیعتستیز و فقدان برنامههای راهبردی آمایش سرزمین، بیلان منفی برداشت از آبهای زیرزمینی، بازده پایین آب در بخش کشاورزی، مصرف سرانه بالا در بخش شهری و خانگی و آلودگی آبها توسط بخش صنعتی موجب بروز بحرانهای زیستمحیطی و انسانی در این حوضه شده است. ساختن سدهای بزرگ، بهویژه گتوند نیز ضمن وارد کردن خسارات زیست محیطی در مقیاس محلی به معضلی ملی بدل شده است.<br /> همچنین مسئله انتقال بینحوضهای آب به نواحی مرکزی موجب اعتراضات محلی و استانی و صفآرایی اقوام مختلف ساکن در حوضه و متعاقب آن حساسیتهای فرهنگی ـ اجتماعی و نیز سیاسی ـ امنیتی مدیریت آب شده است. پژوهش حاضر در پی آسیبشناسی این مسئله است تا بتواند حساسیتهای
ژئوپلیتیک انتقادی,هیدروپلیتیک,آمایش سرزمین و حوضه آبریز
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125895.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125895_21b80d9f4cf4cd6e3748ba6295436d96.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
6
2
2017
08
23
بررسی رابطه اعتماد نهادی با گونههای مشارکت سیاسی (مورد مطالعه شهروندان بالای 18 سال ساکن شهر شیراز)
141
172
FA
آرمان
حیدری
استادیار دانشگاه یاسوج، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم اجتماعی،
armanhedari90@gmail.com
اسفندیار
محمدی
دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه تهران و پژوهشگر مرکز صدا و سیمای فارس
mohammadi1414@gmail.com
شهلا
باقری
کارشناس ارشد جامعهشناسی از دانشگاه شیراز و همکار پژوهشگری مرکز صدا و سیمای فارس
sh_bagheri85@yahoo.com
در سه دهه اخیر، در اکثر کشورها، تغییر درکمیت مشارکت سیاسی با افزایش گونههای غیررسمی آن همراه بوده است. محققان پیشین با تکیه بر منطق تکجهتی نظریه پوتنام، تغییرات بالا را ناشی از کاهش اعتماد نهادی میدانستند. امروزه منطقهای چندگانهای درخصوص رابطه اعتماد نهادی و گونههای مشارکت سیاسی طرح شده است. مقاله حاضر بر اساس نظریه آیکدا که چهار الگوی متمایز رابطه اعتماد نهادی و مشارکت سیاسی را از هم تفکیک کرده، با روش کمیـ پیمایشی، وضعیت مشارکت سیاسی شهروندان شهر شیراز در دو گونه منفعلانه و فعالانه، و رابطه آنها با ابعاد اعتماد نهادی را بررسی کرده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه، و روش نمونهگیری، نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب با حجم بوده است. بر اساس نتایج تحقیق، بیشترین و کمترین نوع مشارکت سیاسی، شرکت در انتخابات و شرکت در اعتراضهای سیاسی بوده است. همبستگی متغیرهای عملکرد قوه مجریه، تصور از ویژگیهای مسئولان، و عملکرد نهادها با مشارکت سیاسی منفعلانه مثبت و معنیدار، اما در نوع فعالانه مشارکت، تنها همبستگی متغیر تصور از ویژگیهای مسئولان با آن مثبت و معنیدار بوده است.<br /> <strong><em> </em></strong>
مشارکت سیاسی منفعلانه,مشارکت سیاسی فعالانه,اعتماد نهادی و شهر شیراز
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125896.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125896_72faa6828ecad5bc861562ba24b7efce.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
6
2
2017
08
23
بررسی رابطه شبکههای اجتماعی مجازی و ارزشهای خانواده
173
200
FA
حسن
خوش صفا
کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی،
h.khoshsafa@yahoo.com
مجید
کفاشی
تهران-دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
majidkaffashi@gmail.com
از دیدگاه کلان، جامعه اطلاعاتی با معیارهای تقویتشده در حوزههای پنجگانه فناوری، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارزیابی میشود. آنچه در جامعه اطلاعاتی در حوزه فرهنگ در حال وقوع است، بروز یک فرهنگ نوپاست که تحول و تغییر اساسی در شیوه زندگی و توسعه دامنه تعامل و تقابل گسترده فرهنگها در سراسر جهان به دنبال دارد. این تعامل بین فرهنگها میتواند به استیلای فرهنگهایی منجر شود که تأکید بیشتری بر بهکارگیری اطلاعات و بیپروایی و صراحت در تبادل اطلاعات گوناگون دارند. تحقیق حاضر به بررسی رابطه شبکههای اجتماعی مجازی با ارزشهای خانواده (شهروندان بجنوردی در سال 1394) پرداخته است. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و نمونه براساس فرمول کوکران شامل 382 نفر از شهروندان بجنوردی 17 تا 40 ساله است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدهاند. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه است که از طریق آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار spss تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهد شاخصهای متغیر مستقل: گمنامی، سابقه کاربری، میزان استفاده و تعاملی بودن ارتباطات در شبکههای اجتماعی مجازی بهترتیب به میزان 069/1، 822/0، 494/ 0و 163/0 توانستهاند متغیر وابسته را تبیین کنند و بیشترین تأثیرگذاری را در ارزشهای خانواده داشته باشند.<br /> <strong><em> </em></strong>
شبکههای اجتماعی مجازی,ارزش,خانواده و ارزشهای خانواده
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125897.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125897_b59b183246c3c535291f86aa9ebf3a55.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
6
2
2017
08
23
گفتمانسازی رسانهای اقتصاد مقاومتی
201
220
FA
محمد
سلطانیفر
دانشیار، عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی
msoltanifar@yahoo.com
گام اول برای اشاعه و ترویج اقتصاد مقاومتی در جامعه، آگاهی و فهم درست از این مفهوم است که از طریق گفتمان درجامعه صورت میگیرد. رسانهها میتوانند فضای گفتمانی بین مردم و دولت را فراهم سازند، مردم را به مشارکت دعوت و حتی به مطالبه مردمی از مسئولین نظام تبدیل کنند. متأسفانه با وجودی که مدت مدیدی از زمان ابلاغ خطوط کلی اقتصاد مقاومتی میگذرد، اما همچنان بحث بر سر اهمیت کارکرد و نقش رسانههاست. این انتظار از آنجا نشأت میگیرد که مطابق ماده 21 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی: «تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمانسازی آن، بهویژه در محیطهای علمی، آموزشی و رسانهای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی باید صورت گیرد». به این منظور، اخبار اقتصادی سال 1394 منتشرشده در 23 خبرگزاری و سایت خبری مورد تحلیل محتوا قرار گرفت و مشخص شد که خبرگزاریها و سایتهای خبری ـ تحلیلی مفاهیمی مانند «گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی»، «اصلاح و تقویت نظام مالی»، «اقتصاد دانشبنیان»، «دیپلماسی در خدمت اهداف اقتصادی»، «تولید محصولات راهبردی»، «رصد برنامه تحریم»، «مشارکت عمومی در اقتصادی»، «شفافسازی اقتصادی»، «توسعه کارآفرینی» و «تقویت فرهنگ جهادی در اقتصاد» را با فراوانی منتشرکرده و در این زمینهها تولید محتوای بیشتری داشتهاند.<br /> <strong><em> </em></strong>
گفتمانسازی رسانهای,اقتصاد مقاومتی,تحلیل محتوا,دالهای مرکزی اقتصاد مقاومتی,گفتمانهای رسانهای اقتصاد مقاومتی
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125898.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125898_f8bc74c0330cf17f8439ddfad3745016.pdf
پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2588-655X
6
2
2017
08
23
بررسی جامعهشناختی رابطه بین کیفیت زندگی و طرد اجتماعی (مورد مطالعه: ساکنان منطقه 18 شهرتهران)
221
253
FA
قربانعلی
سبکتکین ریزی
000000020142461
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی
saboktakin_faz@yahoo.com
ایوب
موسیزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی
ayub.musazadeh@gmail.com
مقاله حاضر به رابطه بین کیفیت زندگی و طرد اجتماعی میپردازد. طرد اجتماعی بهعنوان متغیر وابسته این تحقیق شامل چهار مؤلفه مشارکت اجتماعی، یکپارچگی هنجاری، دسترسی به حقوق اجتماعی و محرومیت مادی است. روش این تحقیق پیمایشی بوده و برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. حجم نمونه 384 نفر محاسبه و نمونهها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی در بین ساکنان منطقه 18تهران انتخاب شده است. یافتههای تجربی نشان میدهد بیش از نیمی (7/50 درصد) از اجتماعات هدف از نظر میزان طرد اجتماعی در سطح بالا و (8/40 درصد) نیز در سطح متوسط قرار دارند. همچنین بین طرد اجتماعی و ابعاد کیفیت زندگی شامل مسکن، امکانات و خدمات شهری، حملونقل شهری، تفریحات و سرگرمیها، امنیت و ایمنی و محیط زیست همتغییری وجود دارد؛ بدین معنی که با کاهش میزانهای طرد اجتماعی در منطقه، میزان رضایتمندی از ابعاد کیفیت زندگی افزایش مییابد.<br /> <strong><em> </em></strong>
طرد اجتماعی,کیفیت زندگی,مشارکت اجتماعی و محرومیت مادی
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125899.html
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125899_58d49a35cd25b053f8a30649e0260837.pdf