TY - JOUR ID - 158025 TI - بررسی عوامل اجتماعی- اقتصادی مؤثر بر ایجاد بازارچه روستایی در بخش بهار همدان JO - راهبرد اجتماعی فرهنگی JA - SCS LA - fa SN - 2251-7081 AU - عابری منصور, شمسی AU - موسائی, میثم AU - عبداللهی, عادل AD - دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران AD - گروه برنامه ریزی و توسعه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران AD - دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، گروه اقتصاد جمعیت و سرمایه انسانی ، مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور،تهران،ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 1 SP - 255 EP - 278 KW - عوامل اجتماعی اقتصادی KW - بازارچه روستایی KW - روستاییان KW - بخش بهار همدان DO - 10.22034/scs.2022.158025 N2 - هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل اجتماعی اقتصادی مؤثر بر ایجاد بازارچه روستایی در بخش بهار همدان است. در این پژوهش از رویکرد فرهنگی اجتماعی در توسعه روستایی بهره گرفته شده است. روش این تحقیق پیمایش و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری این پژوهش را ساکنین‌ روستاهای بخش بهار همدان تشکیل می‌دهند که از این بین تعداد 450 نفر به عنوان حجم نمونه از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای جهت مصاحبه انتخاب شدند. نتایج این تحقیق بیانگر آن است که تشکیل بازارچه روستایی برای فروش محصولات روستاییان از دیدگاه ساکنین روستاهای بخش بهار همدان ضرورت اجتناب ناپذیر است. هم‌چنین نتایج نشان داد که بین عوامل اجتماعی اقتصادی درآمد، امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی و امید به آینده با ایجاد بازارچه رابطه وجود دارد. نتایج این تحقیق در مجموع بیانگر آن بود ایجاد بازاچه‌ای جهت عرضه محصولات در روستاهای بخش بهار همدان، می‌تواند این منطقه را در مسیر توسعه اجتماعی اقتصادی قرار دهد. UR - https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_158025.html L1 - https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_158025_e0bf39911e1e44da7360168e8ee86256.pdf ER -