2024-03-29T10:08:13Z
https://rahbordfarhangi.csr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16913
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1391
1
2
تحلیل محتوای سیاستهای فرهنگی ایران، بر اساس قانون اساسی، سند سیاستهای فرهنگی و برنامه پنجم توسعه
تقی
آزاد ارمکی
نوح
منوری
در این مقاله سیاستهای فرهنگی کنونی ایران بر اساس سه متن قانون اساسی (اصول مربوط به فرهنگ)، سند سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (مصوب 1371 شورای عالی انقلاب فرهنگی) و برنامه پنجم توسعه (فصل فرهنگ) به روش تحلیل محتوا مورد ارزیابی قرار گرفته است. طرح تحقیق تحلیل محتوا، در قالب هشت متغیر و مقولات متناسب با هر کدام از این متغیرها، از مطالعات پیشین استخراج شده و برای تحلیل محتوای نمونههای انتخاب شده از سیاستهای فرهنگی کنونی ایران استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که سیاستهای فرهنگی ایران واجد ویژگیهای مثبتی از جمله ساخت ارزشها و مفاهیم والا، مقابله با فرهنگ مهاجم جهانی، ممانعت از سوداگری در فرهنگ و توجه به زیرساختهای فرهنگ است. مشکلات و ویژگیهای منفی سیاستهای فرهنگی ایران عبارت است از: وسعت مفهوم فرهنگ، کلی بودن، دولتی بودن، ابهام، تناقض و عدم اولویتبندی و تفکیک مناسب.
فرهنگ
سیاست فرهنگی
سیاستگذاری فرهنگی
قانون اساسی
برنامه پنجم توسعه
سند سیاستهای فرهنگی
2012
08
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123201_2185aab3aa0158c2ff68bf394730296d.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1391
1
2
اسلامگرایی در کردستان و چالشهای ناسیونالیسم کردی و واگرایی؛ علل و زمینهها (نمونة موردی: تطورات گفتمان مکتب قرآن)
جمال
خسروی
حسین
کچویان
این مقاله میکوشد تا در پرتو نظریه دیرینهشناسانۀ فوکو، به تحلیل تطورات گفتمانی مفهوم شهروندی، از صورت کلاسیک آن بهصورت متکثر و حساس به نیاز گروههای خاص، پرداخته و موانع «امکان شهروندی» پنج گروه اجتماعی خاص را مورد بررسی و طبقهبندی مجدد قرار دهد. همچنین تلاش شده در هر مورد، راهکارهای رفع «امتناع» شهروندی با توجه به مباحث نظری و تجربیات جهانی ارائه شود. تطور مباحث نظری انتقادی و تحولات نهادی شهروندی از یک سو و ایجاد نهادها، گرایشها و مبانی نظری مستقل علوم اجتماعی در مورد گروههای خاص از دیگر سو، باعث تجدیدنظر در درک ما از شهروندی بر مبنای حقوق گروههای اجتماعی «خاص» شده است. دلایل مشترکی برای حذف کامل یا نسبی گروههای خاص مورد بررسی از حیطۀ شهروندی وجود دارد، مانند عدم موازنۀ حقوق و مسئولیتهای شهروندی در میان این گروهها، عدم دسترسی آنان به سپهرهای اجتماعی به معنای عام و دوری نسبی آنان از بازار کار.
نظریه گفتمان
تحلیل انتقادی گفتمان
مکتب قرآن
ناسیونالیسم کردی
واگرایی
2012
08
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123202_c523771c31d2acae4c0a9b4a036f4db8.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1391
1
2
عواملاجتماعی مرتبط با قومگرایی فرهنگی در میان کردهای ایران
جلالالدین
رفیعفر
حسین
محمدزاده
محمدرضا
شادرو
هدف از نگارش این مقاله تعیین عوامل مرتبط با قومگرایی فرهنگی در میان کردهای ایران بوده است. روش پژوهش از نوع پیمایش و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است. جمعیت آماری پژوهش، کلیه مردان 18 تا 65 سال ساکن استانهای کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام را شامل میشود که نمونهای با حجم 800 نفر به شیوه احتمالی از آن انتخاب شده است. نتایج آزمون پژوهش نشان داد که میان عواملی چون نوع گویشهای زبان کردی (اورامی، کلهری، سورانی و کرمانجی)، نوع مذهب (سنی، شیعه و یارسان)، رسانه مصرفی (تلویزیون)، احساس تبعیض (سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اقتصادی) با قومگرایی فرهنگی مردم مناطق مذکور رابطه معناداری وجود دارد. اما محل پرورش فرد (شهر و روستا) با میزان قومگرایی فرهنگی او رابطه معناداری ندارد. اجرای عدالت و رفع نابرابریهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ـ اجتماعی، اهمیت دادن به عناصر فرهنگی قومی و تقویت برنامههای تلویزیونی در بخش قومی، میتواند آسیبهای ناشی از قومگرایی فرهنگی را کاهش دهد.
قومگرایی فرهنگی
احساس تبعیض
مذهب
گویش
کردهای ایران
2012
08
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123203_a9f61e97bce9061ce304419c470c4803.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1391
1
2
تحلیل بازار گردشگری خارجی ورودی به ایران (مطالعه موردی: سه کلانشهر تهران، شیراز و اصفهان)
ابتهال
زندی
حیدر
جانعلیزاده چوبستی
رحیم
یعقوبزاده
هدف اصلی این مقاله، تحلیل بازار گردشگری خارجی ورودی به ایران در سه کلانشهر تهران، شیراز و اصفهان است. در این راستا ابتدا با استفاده از روش اسنادی، ابعاد نظری موضوع مورد مطالعه قرار گرفت. سپس ابعاد عملی موضوع بهطور نسبی شناسایی شد و در نهایت با تلفیق یافتههای بخش نظری، مروری بر مطالعات پیشین، چارچوب مفهومی و نظری مناسبی برای تبیین دیدگاه مورد نظر طراحی و مفاهیم پژوهش با استفاده از تعاریف عملیاتی به فرضیه تبدیل شد. جامعه آماری این تحقیق را گردشگران خارجی ورودی به ایران در سه کلانشهر تهران، شیراز و اصفهان که در اردیبهشت 1390 به ایران سفر کردهاند تشکیل میدهد. اندازه نمونه نیز 130 نفر است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی t تکنمونهای استفاده شد. نتایج نهایی تحقیق نشان داد: انگیزه اصلی گردشگران خارجی ورودی به ایران در سه کلانشهر مورد بررسی از نوع انگیزههای فرهنگی و در درجه بعدی انگیزههای فردی و اجتماعی بوده و در مجموع، از سفر به ایران در حد بسیار زیاد و زیادی رضایت داشتهاند، همچنین تمایل زیادی به سفر مجدد به ایران داشتهاند.
گردشگری
انگیزه
بازار
گردشگران خارجی و
ایران
2012
08
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123204_e6a4f7fb3180cff7d239e345142ed831.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1391
1
2
بررسی موانع تحقق طرح پیوست فرهنگی (براساس مقایسۀ میان نظر نخبگان و مدیران ارشد اجرایی کشور)
ابراهیم
حاجیانی
حسین
مظفر
عبدالعلی
رضایی
مینو
پورصالحی
هدف اصلی این مقاله، بررسی موانع تحقق طرح «پیوست فرهنگی» است. بر اساس ادبیات موجود و مصاحبه، موانع موجود بر سر راه اجرایی شدن طرح مذکور در حوزههای مفهومی، ساختاری و عملیاتی شناسایی شده است. نمونه آماری این پژوهش، دو گروه (هرکدام 25 نفر) و ابزار جمعآوری اطلاعات نیز پرسشنامه بوده است. یافتهها حاکی از آن است که از نظر اساتید، اولویت موانع به ترتیب عملیاتی، ساختاری و مفهومی و از نظر مدیران، به ترتیب مفهومی، ساختاری و عملیاتی است. بر اساس نتیجۀ بهدست آمده از آزمون t، هر دو گروه پاسخگو در موانع مفهومی و عملیاتی همنظرند، ولی در مورد موانع ساختاری، تفاوت معناداری دارند.
پیوست فرهنگی
موانع مفهومی
موانع ساختاری
موانع عملیاتی
2012
08
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123205_2880e5fb7578b1f53431b4d21aef8195.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1391
1
2
موانع زیربنایی نظام ورزش کشور در اجرای برنامههای راهبردی
علیرضا
الهی
محمدحسن
پیمانفر
مهرزاد
حمیدی
هدف از مقاله حاضر، شناسایی، رتبهبندی و تحلیل موانع زیربنایی در اجرای برنامهها و تصمیمات راهبردی در نظام ورزش کشور است. بدین منظور در ابتدا و در بخش کیفی پژوهش، با انجام مصاحبههای کیفی با خبرگان مدیریت استراتژیک که به نحوی در تدوین و یا اجرای برنامههای استراتژیک ورزش کشور دست داشتند، موانع شناسایی و کدبندی شد و در بخش کمی، برای رتبهبندی موانع شناسایی شده از تکنیک فرایند سلسلهمراتبی (AHP) استفاده شد. پس از تحلیل کدبندیها و دادههای جمعآوری شده که همزمان با مصاحبهها انجام شد، موانع زیربنایی در اجرای برنامهها و تصمیمات راهبردی نظام ورزش کشور که ضریب تأکید بیشتری داشتند شناسایی شدند. این موانع با اولویت زیر تعیین شدند: 1. شایستهسالاری اندک در تعیین مدیران ورزشی، 2. ضعف فرهنگ برنامهمحوری در مدیران و نظام ورزش ایران، 3. تغییرات در سیاستهای کلان دولتی تأثیرگذار بر ورزش، 4. ثبات اندک مدیریت در سازمانهای ورزشی، ; 5. عدم اطمینان کافی از تخصیص و تأمین اعتبار بودجه دولتی در سازمانهای ورزشی و ; 6. کمبود اسناد بالادستی و الزامات قانونی برای اجرای برنامههای استراتژیک در ورزش. ;
مدیریت استراتژیک
موانع پیادهسازی استراتژی
برنامهها
تصمیمات راهبردی
2012
08
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123206_77bead3ec27f5776937157e54bb8d0f3.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1391
1
2
تصور افراد نسبت به خشونت و میزان شیوع آن از منظر پاسخگویان
سهیلا
صادقی
کریم
کشکولی
این مقاله که با استفاده از روش کیفی و کمی دادههای مورد نیاز را جمع آوری کرده، سعی دارد تصور افراد نسبت به خشونت و میزان شیوع آن را به روایت خودشان بازگو نماید. در عین حال اگرچه نتایج این تحقیق اطلاعاتی غنی دربارة تجربة افراد از خشونت فراهم میآورد که در فهم موضوع بسیار مؤثر است؛ ولی از نمونة کوچکی به دست آمده و قابل تعمیم نیست. بنابراین نتایج در قالب فرضیههایی برای تحقیقات بعدی ارائه میشود. مهمترین یافتهها نشان میدهد: از نظر پاسخگویان برای تعیین معیار رفتار خشن، قصد و نیت از اهمیت ویژهای برخوردار است. اگر کنشگر رفتاری را که آسیبی نیز بر قربانی وارد میشود با قصد و نیت مورد قبول اکثریت انجام دهد، آن رفتار خشونت تلقی نمیشود یا به سختی در قلمرو خشونت قرار میگیرد. همچنین نظر پاسخگویان در مورد میزان شیوع خشونت نیز مرتبط با قصد و نیت افراد نسبت به این کنش است. از اینرو رفتارهای خشن هرچه با قصد و نیت احقاق حقوق فردی و اجتماعی صورت گیرد، شایعتر است.
خشونت
تصور از خشونت
خشونت جسمانی
خشونت زبانی
شیوع خشونت
2012
08
22
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123207_d4803820b606ecb26c14017b86bc4b4c.pdf