2024-03-29T00:32:07Z
https://rahbordfarhangi.csr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16921
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1392
2
4
اقتصاد سیاسی ثبات
عبدالمحمود
محمدی لرد
مهدی
میرمحمدی
در این مقاله سعی شده است علتهای اقتصادی ثبات سیاسی با استفاده از روش تحلیل مقایسهای کیفی فازی شناسایی شود. با توجه به اینکه در علوم اجتماعی از یک سو، اغلب تئوریها جنبه تعلیلی دارند و به دنبال علت پدیدههای اجتماعی هستند و از سوی دیگر شناسایی علت پدیدههای اجتماعی از طریق آزمونهای همبستگی آماری میسر نیست، برای غلبه بر این مشکل روش تحلیل مقایسهای کیفی فازی برای شناسایی علت پدیدههای اجتماعی در سال ۲۰۰۸ مطرح شد. در این روش که ریشههای کیفی دارد، علت لازم و علت کافی برای بروز پدیده اجتماعی آزمون میشود. بدین منظور ابتدا طیف گستردهای از متغیرهای اقتصادی مؤثر بر ثبات سیاسی از تئوریهای علوم اجتماعی احصا شده، سپس این متغیرها در یک مطالعه بینکشوری با مقایسه ۱۸۳ کشور جهان تحت آزمون تجربی قرار گرفته و علتهای اقتصادی ثبات سیاسی شناسایی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد: بین ۲۸ متغیر اقتصادی، چهار متغیر جهانیشدن اقتصادی، رشد اقتصادی متوازن، کیفیت مقررات تجاری و سهولت انجام کسب و کار علتهای ایجاد ثبات سیاسی هستند.
ثبات سیاسی
اقتصاد سیاسی
تحلیل تجربی
علت لازم
علت کافی
2014
02
20
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1392
2
4
مطالعه ثبات و تغییرات روابط خانوادگی در دو دهه 1360 و 1380
علی
ربیعی
هاجر
پاککردکندی
این مقاله به مطالعه ثبات و تغییرات روابط خانوادگی در سطح همسران، طی دو دهه 1360 و 1380 میپردازد. برای نیل به این هدف از روش مصاحبه نیمهساختیافته، عمیق و نیز مصاحبه گروهی و تجزیه و تحلیل کیفی یافتهها استفاده شده است. در این تحقیق مفروضات موجود در نظریه «رابطه ناب گیدنز» انتخاب و پیادهسازی شد و در ادامه هم از سؤالات مواجههای استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از وجود نوعی تفاوت ظریف، اما قابل توجه در میان این دو نسل از روابط زناشویی در ابعادی همچون نگرش جنسیتی، خشونت خانگی، عوامل بیرونی، خودمختاری و شیوه همسرگزینی است. با وجود استقبال مصاحبهشوندگان از ارزشهایی همچون آزادی بیشتر و فردگرایی، آزادیهای جنسی بازنمایی شده در ماهواره و رسانههای خارجی مورد پذیرش آنان نبوده است.
روابط خانوادگی
تفاوت بیننسلی
نظریه رابطه ناب گیدنز
تأثیرات رسانهای
تحلیل کیفی
2014
02
20
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1392
2
4
بررسی عوامل مرتبط با هویت ملی و هویت قومی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه تبریز)
توکل
آقایاری هیر
حسین
میرزائی
سجاد
قربانپور
در این پژوهش به مطالعه برخی از مهمترین متغیرهای مؤثر بر هویت ملی و قومی پرداخته شده است. پژوهش حاضر با روش پیمایشی و در بین دانشجویان آذری ترکزبان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 91-1390 انجام شده و نمونه پژوهش 268 نفر است. در این پژوهش از پرسشنامه محققساخته و مقیاسهای استاندارد، جهت سنجش متغیرهای تحقیق استفاده شد و اطلاعات به دست آمده از طریق نرمافزار spss مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج کلی نشان داد: رابطه بین هویت ملی با عزت نفس و احساس محرومیت معنادار و منفی است و با متغیر زبان مادری رابطه معنادار نبوده است، در عین حال دانشجویان طبقه پایین از هویت ملی پایینتری نسبت به سایر دانشجویان برخوردار بودهاند. در خصوص هویت قومی نیز روابط معنادار و مثبت بوده، اما هویت قومی دانشجویان طبقات مختلف با هم متفاوت نبوده است.
هویت ملی
هویت قومی
عزت نفس
احساس محرومیت
زبان مادری
پایگاه اجتماعی
2014
02
20
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1392
2
4
ارائه مدلی برای ارتقای سطح همکاریهای علمی ـ بینالمللی در آموزش عالی ایران
پریوش
جعفری
حمیدرضا
آراسته
نادرقلی
قورچیان
هدیسادات
محسنی
هدف مقاله حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای همکاریهای علمی بینالمللی به منظور ارائه مدلی برای ارتقای آن در آموزش عالی ایران است. این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر اعضای هیئت علمی دانشگاههای برتر حوزه همکاریهای علمی ـ بینالمللی است. 342 نفر از آنها با استفاده از فرمول کوکران، از طریق روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدهاند. ابزار اصلی تحقیق برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بوده است. نتایج نشان داد: همکاریهای علمیـ بینالمللی دارای 6 بعد و 36 مؤلفه است. مدل نهایی تحقیق بر اساس ابعاد و مؤلفههای شناسایی شده همکاریهای علمیـ بینالمللی، دارای 6 بعد فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، اجرایی، پرسنلی و رفاهی بوده است. مدل ارائه شده از نظر محققان با اطمینان 95 درصد مورد تأیید قرار گرفته است.
آموزش عالی
بینالمللیشدن
جهانیشدن
همکاریهای علمی بینالمللی
مدل
2014
02
20
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1392
2
4
کاوش کیفی ورزش باستانی زورخانه (مطالعه موردی: ورزشکاران شهر کرمان)
داریوش
بوستانی
سینا
امینیزاده
هدف این مقاله، بررسی کیفی ورزش زورخانه با رویکرد امیک و تفسیری است. ده نفر از باستانیکاران زورخانههای شهر کرمان در این تحقیق مشارکت کردند. تحلیل دادهها با بهرهگیری روششناسی کیفی نظریه زمینهای، 9 مقوله و یک مقوله هسته به دست داد. بهطور کلی تحلیل یافتهها نشان داد: نفوذ ارزشها و قوانین ورزشهای نوین با ارزشهای سنتی زورخانه، مانند عیاری، جوانمردی و پهلوانی در تقابل بوده، آنها را سست نموده و به تبع آن، کارکردهای مثبت زورخانه در جامعه تنزل یافته است، به نحوی که در حال تبدیل از یک نهاد اجتماعی ـ ورزشی به یک نهاد صرفاً ورزشی است. از آنجا که ماهیت زورخانه با نظام ورزش مدرن چندان سازگار نیست، نیاز جدی به تجدید نظر در سیاستگذاری در مدیریت این نهاد اجتماعی ضروری است.
زورخانه
باستانیکاری
عیاری
ارزشهای جدید
قهرمانی
پهلوانی
2014
02
20
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1392
2
4
رابطه سرمایه فرهنگی و مهارت حل مسئله در بین دانشجویان
سیروس
احمدی
مریم
درفشان
هدف اساسی مقاله حاضر، بررسی رابطه سرمایه فرهنگی و مهارت حل مسئله در بین دانشجویان است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و مبتنی بر تحلیل ماتریس کواریانس است. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه یاسوج هستند که 357 نفر بهعنوان نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای انتخاب شدند. ابزار سنجش مهارت حل مسئله، مقیاس حل مسئله اجتماعی درزیلا و همکاران (SPSI) و ابزار سنجش سرمایه فرهنگی، مقیاس سرمایه فرهنگی خدادادی و نطنزی (CCS) است. بر اساس یافتههای تحقیق، رابطه مثبت و معناداری بین سرمایه فرهنگی و مهارت حل مسئله وجود دارد و طی آن، سرمایه فرهنگی قادر است 28 درصد از واریانس مهارت حل مسئله را تبیین کند. بنابراین با افزایش سرمایهگذاری فرهنگی در دانشگاهها و افزایش سرمایه فرهنگی دانشجویان، میتوان مهارت حل مسئله بهعنوان یکی از نیازهای اساسی آنان را ارتقا بخشید.
سرمایه فرهنگی
مهارت حل مسئله
حل مسئله اجتماعی
دانشجویان
دانشگاه یاسوج
2014
02
20