2024-03-29T10:05:59Z
https://rahbordfarhangi.csr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16933
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1395
5
2
منابع قدرت نرم در سیاستهای کلی نظام؛ موردکاوی سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران
سیدمحمدجواد
قربی
علی اکبر
جعفری
در مقاله حاضر سعی شده است به بررسی منابع قدرت نرم ایران در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه پرداخته شود. سؤال اصلی این است که بیشترین برجستگیهای منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سیاستهای کلی برنامه ششم کدامند و شامل چه مؤلفههایی است. برای پاسخ به این سؤال، از روش تحلیل محتوا با رویکرد کمی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد: منابع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قدرت نرم در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه وجود دارند که در تعامل با یکدیگر، جایگاه و منزلت منطقهای جمهوری اسلامی ایران را ارتقا خواهند داد. در میان منابع قدرت نرم استخراج شده، بیشترین برجستگی با منابع اقتصادی بوده و در میان مؤلفههای اقتدارآفرین، بیشترین فراوانی مرتبط با اقتصاد دانشبنیان و مقاومتی، معنویت و ارزشهای اساسی و دفاع همهجانبه است. البته منابع قدرت نرم در جامعه ایرانی با آسیبها و چالشهایی در حوزههای اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی روبروست که باید راهبردهای متناسب برای رفع موانع اجرایی شدن منابع قدرت نرم جامعه ایرانی اتخاذ شود.
قدرت نرم
جمهوری اسلامی ایران
ارزشهای انقلاب اسلامی
برنامه ششم توسعه
اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی
2016
08
22
7
44
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126145_067f72533ca41092eed8b74c9bc3784e.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1395
5
2
شناسایی عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی تبلیغات فرهنگی بر مبنای نظریه برخاسته از دادهها و ارائه الگوی اثربخشی تبلیغاتفرهنگی
اکبر
اعتباریان
علی
رشیدپور
مریم
سهرابی رنانی
هدف از این مقاله، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی تبلیغات فرهنگی است که به روش کیفی با استفاده از ثبت مشاهده و انجام مصاحبه انجام شده است. مصاحبهشوندگان را متخصصان حوزه تبلیغات و مسائل فرهنگی و یا صاحبان تألیف یا تخصص شغلی و علمی تشکیل دادند. در مجموع، 26 مصاحبه به شیوه باز پاسخ انجام شد. یافتهها نشان داد: عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی تبلیغات فرهنگی در پنج بعد ویژگیهای منبع پیام، ویژگیهای پیام، ویژگیهای رسانه انتقال پیام، ویژگیهای مخاطب پیام و عوامل زمینهای است.
تبلیغات فرهنگی
اثربخشی
پیام
مخاطب
رسانه
محیط
2016
08
22
45
68
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123310_f86018c618d9ee1a75a6e4be72ad1fc8.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1395
5
2
بررسی جایگاه و نقش راهبردی دین در جامعههای آینده؛ واکاوی مطالعات جامعهشناختی دین با تأکید بر رویکرد دین به مثابه انتخابی عقلانی
عباس
اسکوییان
مرتضی
رستمی
اغلب اندیشمندان علمالاجتماع نقشی محوری را در تحلیل برای دین قائل شدهاند و از برجستهترین سؤالاتی که در پی پاسخ آن برآمدهاند، این بوده است که آینده برای ادیان چه به ارمغان خواهد آورد. این افراد اغلب متأثر از ایده سکولاریزاسیون بوده و بر این نکته متفقند که در جامعه مدرن، دین را نقش اجتماعی چندان مهمی نخواهد بود. به تدریج اما نشانههایی آشکار شد که تز سکولاریزاسیون در توضیح آنها درماند. پارادایمی جدید سر برآورد که سودایش تبیین سختجانی دین در جهان جدید بود. مطالعات جامعهشناختی دین به استفاده وسیع از تعابیر و استعارات اقتصادی در توضیح رفتار دینی پرداختند و با مغالطهآمیز خواندن تصورات تز سکولاریزاسیون، بهویژه ایده محو دین در زندگی مدرن، عنوان کردند که دین اهمیت خود را در جوامع مدرن حفظ خواهد کرد. این چرخش بسان تمام چرخشهای دیگر نتایجی تئوریک و پیامدهایی عملی را با خود به همراه داشت. نتایجی که این مقاله در پی شرح برخی از آنهاست و پس از بیان مختصات این رویکرد نوین بدان کار خواهد پرداخت.
دین
سکولاریزاسیون
انتخاب عقلانی
بازار دین و استارک
2016
08
22
69
96
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126149_1c96727f15e08403476681f02d351a56.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1395
5
2
تبیین عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر فرهنگ شهروندی شهروندان تهرانی در سال 1393
محسن
نیازی
مرتضی
جعفرپور
هدف این مقاله تبیین وضعیت فرهنگ شهروندی و چگونگی پیوند و رابطه بین هر یک از متغیرهای آموزش شهروندی با میزان فرهنگ شهروندی شهروندان تهرانی در سال مورد مطالعه است. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و دادههای تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم جمعآوری شده است. اعتبار و روایی مقیاسها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان تهرانی در سال 1393 است که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 1112 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین و از مناطق 22گانه شهر تهران به روش تصادفی انتخاب و بررسی شدهاند. نتایج، وجود همبستگی مثبت و معنادار بین هر یک از متغیرها با میزان پایبندی به فرهنگ شهروندی را تأیید کرد. تحقق فرهنگ شهروندی مستلزم تقویت و ارتقای هر یک از متغیرها و تغییر نگرش نسبت به مفهوم شهر، به منزله پیکری واحد و موجود زنده، روح حاکم بر شهر و پویایی جریان زندگی شهری با تأکید بر عوامل اجتماعی و فرهنگی است.
فرهنگ شهروندی
آموزش شهروندی
مشارکت اجتماعی
دینداری
اعتماد به شهرداری
2016
08
22
97
122
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123311_b31071a0dffdbc70ba1e4f949bf927cb.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1395
5
2
مطالعه جامعهشناختی رابطه دینداری و اعتماد اجتماعی با گرایش به ایثارگری در استان کهگیلویه و بویراحمد
بیژن
زارع
هومان
دانشپذیر
هدف از این مقاله، ارزیابی میزان دینداری و اعتماد اجتماعی شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد و رابطه این دو متغیر با گرایش به ایثارگری است. در این پژوهش که از روش پیمایشی استفاده شده است. افراد مورد مطالعه با استفاده از جدول مورگان 384 نفر بهعنوان نمونه، تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای چندمرحلهای در سه شهر یاسوج، دهدشت و گچساران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بود که جهت تعیین اعتبار آن از اعتبار صوری و جهت تعیین پایایی از همسانی درونی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافراز spss استفاده شد. نتایج نشان داد: ارتباط بین میزان دینداری، اعتماد اجتماعی و گرایش به ایثارگری در سطح 99 درصد معنادار و مستقیم بوده، بهطوری که این دو متغیر در مجموع 17 درصد از متغیر وابسته گرایش به ایثارگری را تبیین میکنند. همچنین رابطه بین سن، میزان تحصیلات پاسخگویان و گرایش به ایثارگری معنادار نبود. سرانجام، تفاوت بین پاسخگویان مجرد و متأهل و همچنین تفاوت بین پاسخگویان زن و مرد با گرایش به ایثارگری به لحاظ آماری معنادار نبود.
دینداری
گرایش به ایثارگری
استان کهگیلویه و بویراحمد
2016
08
22
123
150
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123312_5934dff3608cb69083c910f9810ddf56.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1395
5
2
بررسی عوامل مؤثر بر میزان تقدیرگرایی در نواحی روستایی (مطالعه موردی: شهرستان کنارک)
اسماعیل
رحمانی
هادی
راستی
هدف این مقاله، ارزیابی میزان تقدیرگرایی و تبیین برخی عوامل مؤثر بر آن در روستاهای شهرستان کنارک است. روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی و جامعه آماری آن کلیه روستاییان شهرستان کنارک هستند. از این میان 30 روستا و 383 فرد روستایی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها به روشهای آماری در نرم افزار spss پردازش و تحلیل شد. نتایج بیانگر میزان قابل ملاحظه تقدیرگرایی با درجه میانگین 9/2 است. همچنین رابطه همبستگی عوامل مذهبی (به جز پایبندی به مناسک مذهبی)، احساس برابری (به جز رعایت حقوق قومیتها، برتری قانون بر رابطه و شایستهسالاری)، احساس کارآمدی و احساس بیگانگی (به جز احساس بیمعنایی) با میزان تقدیرگرایی از لحاظ آماری معنادار است. نتایج حاکی از ضعف قابل ملاحظه در بنیانهای آگاهی و دانش، بنیانهای اقتصادی و تولیدی و نیز سازوکارهای نهادی در تخصیص و توزیع سرمایهها و امکانات است، که روی هم رفته در چارچوب نظام سنتی مبتنی بر عرف، سنت و مذهب، منجر به گرایشهای تقدیرگرایانه در روستاهای منطقه شده است.
تقدیرگرایی
عوامل فرهنگی و جامعهشناختی
نواحی روستایی
کنارک
2016
08
22
151
167
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123313_4dccc27fc1b659ad41a04d3df1463a29.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1395
5
2
ارزیابی سیاستهای حمل و نقل شهری ایران (مورد مطالعه: تحلیل محتوای مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهر تهران)
مرتضی
خلیلی
مهسا
حاجیانی
هدف اصلی مقاله حاضر بررسی مهمترین جهتگیریها و مضامین اسناد و سیاستهای مصوب در ایران است. از آنجا که شورای عالی هماهنگی ترافیک عالیترین مرجع سیاستگذاری در امور حمل و نقل کشور است، کلیه مصوبات این شورا از ابتدا تا مصوبه 105، تمامشماری و با ابزار پرسشنامه معکوس تحلیل محتوا شده است. این مصوبات از لحاظ خاستگاههای نظری، نوع مشکلات احصاشده توسط شورا و میزان توجه آنها به معیارهای مهم سیاستگذاری حمل و نقل واکاوی شده است. یافتهها نشان داد: بیشترین دغدغه شورا طی دو دهه گذشته، آلودگی هوا بوده است و شورا متمایل بوده با روش شهروندمداری به آن پاسخ دهد. مهمترین مبنای نظری نیز نظریه حمل و نقل پایدار بوده است، اما از لحاظ استراتژی، تنوع و پراکندگی فراوانی در سیاستها مشاهده میشود، همچنین اشکال و انواع تناقضات و بلاتکلیفیها نیز در سیاستهای مصوب حمل و نقل این شورا دیده میشود
سیاستهای شهری
حمل و نقل شهری
ارزیابی سیاستها
مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک
2016
08
22
169
190
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123314_30e4da15f93eb8cc1aa82bb9c818a35e.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1395
5
2
شایعه و عوامل اجتماعی مؤثر در پذیرش آن
فرح
ترکمان
زینب
شهابی
هدف این مقاله، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در پذیرش شایعه در شهر تهران است. این پژوهش به روش پیمایش توصیفی ـ تبیینی انجام شد و با تکنیک پرسشنامه که دارای اعتبار صوری، سازهای و اعتماد (آلفای کرونباخ 80 درصد) بود، به گردآوری اطلاعات اقدام شد. جامعه آماری شامل تمامی افراد خانوارهای مناطق بیست و دوگانه شهر تهران بودند که از بین آنها با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر به روش خوشهای چندمرحلهای و سهمیهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از دو شیوه آمار توصیفی و استنباطی و با بهرهگیری از نرمافزار آماری، پس از تهیه جدول ماتریس، اطلاعات در قالب جدولهای یکبعدی و دوبعدی تنظیم شد. یافتهها نشان داد: آثار موقعیت، آثار ارتباط و آثار چشمانداز در پذیرش شایعه تأثیر دارند. بین متغیرهای سن و تحصیلات با پذیرش شایعه رابطه معناداری وجود دارد، اما بین جنس و شغل با پذیرش شایعه رابطه معناداری مشاهده نشد. ابهام در خبر و اهمیت موضوع در پذیرش شایعه تأثیر دارند و شایعه با موضوع سیاسی، بیشتر مورد پذیرش قرار میگیرد. از منابع تولید شایعه، مردم و سپس ماهواره بیشترین تأثیر را در پذیرش شایعه دارند.
شایعه
آثار موقعیت
آثار ارتباط و آثار چشمانداز
2016
08
22
191
215
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126164_e0f666e91dd88c6a5c09ef302fa9093a.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1395
5
2
تحلیل اجتماعی الگوهای مصرف انرژی در شهر تهران
سیدامیر
طالبیان
محسن
ابراهیمپور
احمد
ملاکی
هدف این مقاله، شناخت و تحلیل الگوهای مصرف انرژی در ساحت اجتماعی است. روش به کار گرفته شده، پیمایش و روش گردآوری اطلاعات مصاحبه ساختمند است. جامعه آماری شامل کلیه خانوارهای ساکن در محدوده مناطق 22 گانه شهر تهران و جامعه هدف شامل کلیه شهروندان تهرانی با سن بالای 15 سال هستند. بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونه معادل 1066 خانوار برآورد شد که در نهایت با افزایش 10 تا 15 درصد به آن، حجم نمونه به 1200 خانوار افزایش پیدا کرد. اعتبار و روایی از طریق استفاده از پرسشنامههای استاندارد مرکز آمار و همچنین نظرات متخصصین تأمین شد. یافتهها نشان میدهد: رفتار مصرف انرژی برحسب شروط وضعیتی، شرایط محیطی، پایگاه اقتصادی، سبک زندگی و هنجارهای مصرفی متفاوت است. تأثیرات محیطی و اقلیمی موجبات تفاوتهای معنادار در میزان مصرف انرژی شده و دامنه تغییرات را به شدت افزایش داده است. بهطور کلی هرگونه تغییر در رفتارهای پایدار مصرف انرژی مستلزم تغییرات لازم در نگرشهاست.
الگوهای مصرف
مصرف انرژی
عوامل اجتماعی
سبک زندگی
رویکردهای داوطلبانه
2016
08
22
217
244
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123315_507e5c9f214bda5231da266bcc6cf99c.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1395
5
2
عوامل مؤثر بر سرانه مصرف آب خانوادههای تهرانی
حسین
دهقان
ناصر
پوررضا کریم سرا
هدف این مقاله شناخت متغیرهای مؤثر بر سرانه مصرف آب و رابطه بین هر یک از این متغیرها است. این تحقیق از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن را شهروندان منطقه 3 آب و فاضلاب شهر تهران (مناطق 2 و 5 شهرداری) تشکیل میدهند. در فرایند گردآوری اطلاعات، ابتدا مصرف هر یک از مشتریان از طریق اطلاعات دریافتی از اداره آب و فاضلاب مشخص و سپس از طریق مراجعه به درب منزل 325 خانوار و پر کردن پرسشنامه پژوهشگرساخته به جمعآوری اطلاعات پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد: بین نگرش به مصرف بهینه آب و مسئولیتپذیری با سرانه مصرف آب خانواده رابطه معناداری وجود دارد. به بیان دیگر، با افزایش نگرش به مصرف بهینه آب و مسئولیتپذیری، سرانه مصرف خانواده کاهش مییابد. بین سایر متغیرها (اعتماد به شرکت آب و فاضلاب، آگاهی و دانش نسبت به مصرف آب، تبلیغات شرکت آبفا و اعتماد نهادی) با سرانه مصرف رابطه معناداری وجود ندارد.
سرانه مصرف
مسئولیتپذیری
نگرش به مصرف آب
اعتماد به اداره آب و فاضلاب
آگاهی و تبلیغات
2016
08
22
245
268
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126168_73d574c3903939fe19b0ec0ca0df54e2.pdf