2024-03-28T21:04:39Z
https://rahbordfarhangi.csr.ir/?_action=export&rf=summon&issue=16939
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
انقلاب57: انکشاف فلسفه تاریخ ایران
سید جواد
طاهایی
جان لاک میگفت بیاموزیم که مطلق ممکن نیست (پهلوان، 1366)، اما برعکس، باور به امکان مطلقْ به انحای مختلف همیشه در فرهنگ و تاریخ ایران جاری بوده است. در این مقاله، امکان مطلق، هسته اولیه ایرانیبودن یا ایرانیت و نیروی تاریخی استمرار تاریخ ایران تعریف میشود و فراتر آنکه، انقلاب اسلامی بلوغ نهایی همین هسته آغازین ایرانیت در عرصه سیاست است. برایناساس، جمهوری انقلاب 57، عبارت است از انتقال محتوای اصلی تاریخ ایران به زمان حال. این پرسش اصلی ماست که آیا در همه ادوار تکوین ایران، اصل نخستین یا هسته اولیهای وجود داشته که همه تحولات و تجربیات درخدمت تبلور نهایی آن بوده باشند؟ فرضیه آن است که با انقلاب اسلامی آشکار میشود که فلسفه تاریخِ (در معنای نهایت ممکن تاریخ) ایران، تمایل اتصال به مطلق ازطریق تأسیس دولتی مقدس و قدرتمند است. بهعبارت دیگر، هسته آغازین تشکیل اجتماع ایرانی یک تمایل فکری و روحی فزاینده است که [برخلاف گرایش فکری بسیاری از ملتهای دیگر] میگوید اتصال قومی یا نزدیکی جمعی به مطلق و لاجرم امکان اتصال سیاسی به آن، امری شدنی و ممکن است. ایده مطلق ایران را فراتر از ساختن، به هیئت «اجتماع سیاسی» یا اجتماع معطوف به تأسیس دولت، درآورده است. روش تحقیق پدیدارشناختی میکوشد آنچه دربرابر آگاهی و ذهن قرار میگیرد بیواسطه شهود شود. یافته مقاله این درک بنیادین است که تنها زمانی که تاریخ ایران به نهایت تکامل خود رسیده و تجلی عمومی یافته باشد، فلسفه یا دلیل غایی وجود داشتن آن قابل درک میشود. بهتعبیر دیگر، یک درک سراسری و نهایی از ایران، به ناچار مؤخر بر تحولی سراسری و نهایی (رخداد) خواهد بود که آن را در افق دید ما قرار دهد و چنین تحولی جز انقلاب 57 نتواند بود.
ایده مطلق
دازاین ایرانی
هسته نرم تاریخ ایران
ظهور اگزیستانس
فلسفه انقلاب ایران
توسعه ایران
2018
02
20
7
31
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126463_78236712973eb9103a7c0f7880566759.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی شادی
نعمت
الله فاضلی
یکی از علل گسترش افسردگیها و ناشادیها در جامعه امروز، نداشتن شناخت نظری درست از شادی است. لذا از گامهای ضروری برای گسترش شادی، داشتن «دیدگاه نظری مناسب» در این زمینه است. هدف این مقاله، ارائه دیدگاهی فرهنگی درباره شادی و دست یافتن به شناختی نظری از شادی برای توسعه و گسترش آن در جامعه است. ; نگارنده معتقد است شادی اگرچه برداشت و تلقی یا احساس خوب «افراد» از زندگی است، اما این احساس فردی بیشتر «برساخته اجتماعی و فرهنگی» است تا «برساخته روانی، زیستی، عاطفی یا فردی». از اینرو به نظریه یا دیدگاهی اجتماعی و فرهنگی برای تبیین و شناخت شادی نیاز داریم. این مقاله کوشش میکند با «رویکردی بین رشتهای» به کمک مفهوم «عادتواره» پییر بوردیو، و مفهوم «فرهنگ شادی»، شادی را بهمثابه نوعی «برساخته اجتماعی و فرهنگی»، ویژگیها و عوامل تأثیرگذار بر آن و گونههای آن توضیح دهد. در نهایت با توجه به نظریه یا دیدگاه فرهنگ شادی، برخی راهبردهای توسعه شادی در جامعه را پیشنهاد میکنیم
شادی
توسعه
فرهنگ
2018
02
20
33
73
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123347_7816cf2fd41989f2228519fb58bc543d.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
تاریخمندی جنبش مشروطه؛ بررسی رابطه تحولات اجتماعی ایران معاصر با جنبش مشروطه
ابوالفضل
دلاوری
محمدرضا
خطیبی نژاد
هدف مقاله، بررسی رابطه جنبش مشروطه با تحولات اجتماعی ایران معاصر است. این نوشتار با طرح دو مفهوم تاریخمندی و حیات اجتماعی، درصدد تحلیل نسبت دو مفهوم مزبور با تحولات اجتماعی ایران معاصر است. این نوشتار در صدد تبیین تأیید بنیادین جنبش مشروطه از طریق خلق تاریخمندی و سپس ایجاد حیات اجتماعی نوین بر تحولات اجتماعی ایران معاصر است. ; رهیافت نوشتار، برگرفته از نظام روابط اجتماعی (نظام کنش) و روش نوشتار مبتنی بر جامعهشناسی تاریخی است. برمبنای تحلیل و تبیین ارائه شده در نوشتار، جنبش مشروطه حیات اجتماعی مردم ایران را در سه ساحت ذهنی، کنشی و ساختاری تغییر داد. در بُعد ذهنی، حق حاکمیت ملی بهمثابه حق تعیین سرنوشت به مردم واگذار شد. در بُعد عینی (کنشی)، زمینههای کنشگری فردی و جمعی شکل یافت، و در بُعد ساختاری، بافتهای نهادی جدید ایجاد شد. در واقع با وقوع جنبش مشروطه، امکان تحقق امر سیاسی در جامعه ایرانی فراهم شد
مشروطه
تاریخمندی
حیات اجتماعی
نظام روابط اجتماعی
جنبشهای اجتماعی
تحولات اجتماعی
2018
02
20
75
106
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123348_42aeb04fd8dda8555cf05677c2e64390.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
شکلگیری جامعه دوگانه در شهرهای نفتی ایران با تأکید بر شهرستان ماهشهر
اسماعیل
غلامیپور
عبدالحسین
کلانتری
مفهوم «جامعه دوگانه» اقتباس از مفهوم «شهر دوگانه» است که به نابرابری و بیعدالتی شهری در نظام سرمایهداری اشاره دارد که امکانات فضایی، رفاهی و شهری را به صورت دوگانه و ناعادلانه در سطح شهر توزیع میکند. شهر دوگانه نوعی عارضه نظام سرمایهداری است و نشاندهنده نابرابری اجتماعی- فضایی تولیدشده در شهر است. یکی از روندهای اجتماعی در شهرهای نفتی جنوب ایران، ایجاد دوگانگی «فضاییـ اجتماعی» است که در شهرهایی چون «ماهشهر» تحت تأثیر صنعت پتروشیمی بهوجود آمده است. در ماهشهر، دوگانگی در شکلهای فضاییـ شهری، اقتصادی، دوگانگی در امکانات و خدمات بهداشتی و آموزشی و در نهایت، دوگانگی فرهنگی و اجتماعی و عدم انسجام و ادغام اجتماعی شهری بروز کرده است. عامل عمده دوگانگی اجتماعی در شهرهای نفتی و از جمله در ماهشهر، ضعف دیدگاه اجتماعی به صنعتی شدن مناطق نفتی، بهویژه سیاست شرکت- شهرسازی بوده است. سیاست شهری دولت و در اینجا سازمان نفت، به جای توسعه اجتماعی اجماعات بومی و محلی و ادغام کارکنان خود با جوامع محلی و شکلگیری شهرهای مدرن ادغام یافته، با سیاست شرکت ـ شهرسازی، جداسازی کارکنان صنایع نفتی از جوامع بومی بوده که پیامد آن ایجاد جامعه دوگانه محلی ـ شرکتی بوده است
صنعت پتروشیمی
شهر نفتی
جامعه دوگانه
شهر دوگانه
ساختار فضایی
توزیع فضایی
2018
02
20
107
139
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123349_e02a1669a7c9bae9fdbb8359f29a7ad4.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
فراتحلیل تأثیر سرمایه اجتماعی بر سلامت روان
محسن
نیازی
داریوش
یعقوبی
ایوب
سخایی
سید
سعید حسینی زاده آرانی
پژوهشهای مختلفی در مورد تأثیر سرمایه اجتماعی بر سلامت روانی افراد انجام شده و نتایج متفاوتی در پی داشته است؛ به گونهای که دامنه تغییر اندازه اثرهای بهدست آمده از این مطالعات بسیار زیاد است. از این رو هدف پژوهش حاضر ترکیب کمی نتایج این پژوهشها با استفاده از تکنیک فراتحلیل است. در این فراتحلیل، یازده پژوهش واجد شرایط که طی سالهای 1386 تا 1395 انجام و در قالب مقاله در نشریات معتبر علمی داخل کشور به چاپ رسیده بود گزینش شدند. ; یافتهها نشان میدهد که اندازه اثر ترکیبی تصادفی سرمایه اجتماعی بر سلامت روان در حد متوسط یعنی به میزان 337/0 است. البته با وارد کردن دو متغیر کیفی «نوع جامعه آماری» و «زمان انجام پژوهش» بهعنوان متغیرهای تعدیلگر در محاسبات، میزان اندازه اثر ترکیبی بهدست آمده بهترتیب تا حد 287/0 و 22/0 کاهش پیدا میکند که اندازه اثراتی ضعیف، ارزیابی میشوند. بنابراین ضروری است مطالعات آینده، هنگام داوری درخصوص یافتههای خود به این دو متغیر توجه خاصی داشته باشند. همچنین یافتههای راهبردی حاکی از آن است که توجه به سرمایه اجتماعی مهاجران، حاشیهنشینان، دانشجویان و معلمان، دارای اهمیت بسیاری است. زیرا با کاهش سرمایه اجتماعی در میان این گروهها سلامت روانی آنها بسیار کاهش مییابد
فراتحلیل
سرمایه اجتماعی
سلامت روان
اندازه اثر
مدل اثرات تصادفی
2018
02
20
141
176
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123350_18ab3c5dfcf64265289dd64ad577de48.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
تحلیل مفهومی و گونهشناختی فرهنگکار؛ نگاهی به کارکردهای آن در نظام تعلیم و تربیت
عزت اله
سام آرام
سید
مستجاد حسینی مطلق
فرهنگکار، مجموعهای از ارزشها و باورهای یک گروه کاری است که از سازمانی به سازمانی دیگر متفاوت است. مقاله حاضر با هدف شناخت ابعاد مفهومی، کارکردی و گونهشناختی فرهنگکار و ارائه شواهدی در نسبت میان فرهنگکار و کیفیت نظام تعلیم و تربیت و با روش مروری غیرسیستماتیک به نگارش درآمده است. اهم سؤالات عبارتند از: فرهنگکار چیست؟ ابعاد و شاخصهایی که برای گونههای مختلف فرهنگکار از درون تعاریف و تحقیقات پیشین قابل احصا است، کدامند؟ فرهنگکار چه کارکردهایی در نظام آموزشی دارد؟ یافتهها نشان میدهد فرهنگکار از جنبه کارکردی حایز اهمیت است و میتواند بهعنوان منبعی با ارزش برای هدایت سرمایههای انسانی قلمداد شود. در این یافتهها گونههای فرهنگکار، کارکردهای متفاوتی در نظام تعلیم و تربیت دارند. مدارس دارای فرهنگکاری ضعیف، با سطح بالای بیکاری، جرم و جنایت، بیماری و از خود بیگانگی اجتماعی مواجه هستند؛ بیتوجهی به فرهنگکار در نظام آموزشی، شکست پروژههای آموزشی، افزایش هزینههای اجتماعی و اقتصادی از جمله بیکاری، کاهش فرصتهای شغلی، افزایش جرم و جنایت، بیاعتمادی مدنی و افزایش مالیاتها برای تأمین هزینههای خدمات بهداشتی و افزایش هزینههای عمومی برای خانوادههای کم درآمد را در پی خواهد داشت
فرهنگ
فرهنگکار
گونهشناسی فرهنگکار
تعلیم و تربیت
2018
02
20
177
214
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123351_e112c35f9e6d78d34af3068b354e2f74.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
ارزیابی سیاستها و اثرات بینالمللی آب و هوایی بر آلودگی هوای منطقهای
سعید
زنگنه
آزاده
رنجبر حیدری
مطالعات نشان میدهد که جهان دارای یک جو است و اثرات سو آلایندههای منتشره نمیتواند محدود به یک منطقه و یا حتی یک قاره باشد. هدف از این مطالعه، بررسی سیاستها و اثرات بینالمللی بر آلودگی هوای محلی و منطقهای است. نتایج نشان میدهد که هر نوع آلاینده هوا با طول عمر جوی کمتر از 3 تا 4 روز میتواند یک قاره را بپیماید، و اگر عمر آلاینده به یک یا دو هفته افزایش یابد، از یک اقیانوس عبور و در طول یک تا دو ماه در یک نیمکره پراکنده شود. با یک تا دو سال عمر، این ذرات را در هر جای از زمین میتوان مشاهده کرد. اثرات نامطلوب آلایندههای هوا بر روی بازدهی محصولات کشاورزی، زیستپذیری جنگلها، مراتع و دیگر اکوسیستمهای طبیعی در جهان است. همه اینها باعث افزایش تلاشها و سیاستهای بینالمللی با به رسمیت شناخته شدن فعالیت آنها و اندازهگیری جابهجایی آلایندهها در مقیاسهای بزرگ شده است. بنابراین دولتها در تلاشاند تا تغییرات جمعیت را که بر مواد غذایی، انرژی و کالا و جابهجایی آلایندههای آب و هوایی تأثیر گذارند پیشبینی کنند
سیاست
محیط زیست
اثرات بینالمللی
آب و هوای جهانی
آلودگی هوای محلی
2018
02
20
215
245
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123352_cc0a10307b9394143bdc2878dbd124f2.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
جستارگشایی بررسی جایگاه روابط عمومی الکترونیک در توسعه نظام اداری ایران
علیرضا
خرازی
نسیم
مجیدی قهرودی
افسانه
مظفری
پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه روابط عمومی الکترونیک در توسعه نظام اداری ایران برروی کارمندان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهعنوان جامعه آماری و ازطریق روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه طراحی و اجرا شده است. حجم جامعه آماری این پژوهش (کل کارمندان سازمان) حدود 8000 نفر بود که از طریق فرمول نمونهگیری کوکران 385 نفر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد بین کیفیت قابلیتهای تعاملی بودن روابط عمومی الکترونیک و تعامل اثربخش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با دیگر دستگاههای اجرایی کشور، بین بهرهگیری از قابلیت به روز بودن اخبار و اطلاعات در روابط عمومی الکترونیک و آگاهیبخشی نسبت به حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام اداری در این سازمان، بین کیفیت قابلیت پیگیری در روابط عمومی الکترونیک و کارآمدسازی شیوههای نظارت و کنترل نظام اداری در سازمان میراث فرهنگی، بین استفاده از امکان تولید محتوا در روابط عمومی الکترونیک توسط کارمندان و بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی در این سازمان رابطه معناداری وجود دارد
روابط عمومی الکترونیک
توسعه
نظام اداری
تعاملی بودن
2018
02
20
247
263
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123353_3fc04a48084a337ffbea44bae1d5b191.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
کارآفرینی در قرآن و احادیث و نقش دانشگاه در پرورش کارآفرینان با روحیه اسلامی
بنت
الهدی ایزدی
کورش
رضایی مقدم
در جامعهای که دارای بافت دینی است، میتوان از آموزههای دین در کارآفرینی بهره گرفت. چراکه رویکرد جامع به کارآفرینی با در نظر گرفتن دین، میتواند تکمیلکننده تئوری و عمل کارآفرینی باشد. هدف این تحقیق، که با استفاده از تلفیق روش مصاحبه با مطلعین مذهبی و روش هرمنوتیک صورت پذیرفته، شناخت کارآفرین و کارآفرینی با تشریح مؤلفههای آن بر مبنای آیات قرانی و احادیث اسلامی و راهکارهای پرورش چنین کارآفرینانی در دانشگاه است. براساس با نتایج، کارآفرین فردی نیککردار است که با تقویت ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه در خود با توجه به معارف آسمانی و بهرهگیری از قوه تعقل و تفکر در آیات و روایات اسلامی، فعالیتی را آغاز میکند که همواره با رضایت خداوند و شوق و میل باطنی نسبت به آن فعالیت همراه است. او از قوه نبوغ و خلاقیت خود استفاده نموده تا به سود حاصل از فعالیت خود دست یابد و موجب توسعه منطقه یا کشور خود شده و همواره با رعایت اعتدال، این فعالیت را با حفظ محیطزیست ادامه میدهد. دانشگاه بهمنظور پرورش چنین کارآفرینی میتواند از چهار راهبرد دینی ـ فرهنگی، سازمانی، آموزشی ـ مشاورهای و پژوهشی استفاده کند. در پایان با توجه به نتایج، مدل مفهومی پرورش کارآفرین در دانشگاه با چشمانداز اسلامی ارائه شده است
پیشرفت
کارآفرینی
آیات و احادیث
هرمنوتیک
2018
02
20
265
291
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123354_23b5b0001629d26cbe8af0e588e20d7d.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
بررسی شکلگیری روانشناسی خشونت در قالب داعش
محسن
دیانت
رشد گروههای تروریستی در سالهای گذشته در منطقه خاورمیانه، نشاندهنده فصل جدیدی از مسائل امنیتی در منطقه است. گسترش سریع گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه بیانگر این نکته است که حرکتهای تروریستی دیگر در قالب سنتی صورت نگرفته و سیستم جهانی شدن در قالب ساختار ارتباطاتی و رسانهای باعث گستردگی و توسعه آن در سطح منطقه و جهان گردیده است. همچنین عوامل روانشناختی تأثیرات مهمی در گرایش تودههای سنی عراق و سوریه و دیگر نقاط جهان به داعش داشته و مطالعه آن از اهمیت بسزایی برخودار است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی زمینههای روانشناختی گسترش و جذب افراد به گروه تروریستی داعش است. فرضیه پژوهش این است که احساس سرخوردگی ناشی از تبعیض اجتماعی، اداری و سیاسی عامل اصلی در گرایش به داعش است. پژوهش حاضر با استفاده روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از متون معتبر به این نتیجه دست یافته است که مسلمانان سنی مذهب برای کسب تشخص از یک سو و مبارزه با هویت پایمالشده و حس خفت گروهی از سوی دیگر، روش خشونت کور داعشی را بر مبارزات مدنی و عاری از خشونت ترجیح دهند. همچنین در این مقاله همچنین به تفصیل به روشهای تبلیغاتی و پروپگاندای داعش برای جذب نیرو و روشهای جنگ روانی مورد استفاده این گروه اشاره شده است. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد داعش در میان گروههای رادیکال تروریستی مذهبی، استفاده رسانهای و سازمانیافته از زنان در فعالیتهای تبلیغاتی برای جذب عضو جدید است.
داعش (دولت اسلامی عراق و شام)
احساس سرخوردگی
احساس تشخص محتوای تبلیغات رسانهای ـ طبقات محروم سنی ـ زنان داعشی
2018
02
20
293
310
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126493_9eb0f6590442851387fd2a52bf4c4979.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
هیدروپلیتیک خاورمیانه: مطالعه موردی حوضه دجله و فرات، رود نیل و رود اردن
محمدرضا
فرجی
وحید
رنجبرحیدری
منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کم آبترین منطقه در جهان هستند. در این منطقه، سه رود بزرگ نیل، دجله و فرات و اردن وجود دارد و کشورهای ساحلی این رودها بر سر نحوه تقسیم آب و نوع سدبندی بر روی رود با یکدیگر اختلافنظر دارند. این مقاله سعی در پاسخ به این سؤال دارد که آیا کمبود آب در خاورمیانه منجر به رقابت یا همکاری منطقهای میشود؟ فرض اصلی مقاله این است که با توجه به مفروضات رئالیسم و نئورئالیسم و وجود اختلاف و تعارض بین کشورهای منطقه، کمبود آب در خاورمیانه منجر به تعارض و رقابت بین بازیگران این منطقه میشود. این مقاله بر واکاوی رودهای مشترک بین کشورهای مختلف در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سامان یافته است. ماحصل پژوهش حاضر با توجه به روش توصیفیـ تحلیلی اشاره دارد که خاورمیانه و شمال آفریقا به دلیل واقع شدن در کمربند خشک و نیمهخشک جهان و رشد بیرویه جمعیت و همچنین عدم مدیریت صحیح آب و... با بحران کم آبی و بیآبی مواجه هستند و این بحران کم آبی منجر به همکاری و همگرایی کشورها در این حوزه نمیشود، بلکه با توجه به رویکرد رئالیستی و منافع محور منجر به رقابت و خصومت بین بازیگران میشود، به گونهای که شاید بتوان از جنگ آب بهعنوان جنگهای بعدی در منطقه خاورمیانه نام برد
خاورمیانه
هیدروپلیتیک
بحران آب
جنگ آب
رئالیسم
2018
02
20
311
331
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123355_670f3c9349a0329fea8ac3f5e5f1a9e6.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
بازنمایی گفتمان اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی (بررسی و تحلیل نحوه بازنمایی گفتمان اقتصاد مقاومتی در خبرگزاریها و وبسایتهای خبری)
احسان
پوری
زهرا
جعفری
یکی از موانع توسعه مفهومی اقتصاد مقاومتی، برداشتهای اولیه متفاوت در میان لایههای مختلف فرهیختگان از جمله اصحاب رسانه نسبت به ابعاد اقتصاد مقاومتی است. این موضوع نشان میدهد که فرآیند تبیین اقتصاد مقاومتی به طور خاص برای فرهیختگان و به طور عام برای عموم طی نشده است. رسانهها گسترهای از اهداف را دنبال میکنند که ناآگاهی از آنها، افراد را تأثیرپذیرتر میسازد. رسانهها ابزاری هستند که مردم به مدد آنها ساختارها و حوادث جامعه را شناسایی و تفسیر میکنند. در همین راستا، کارکرد رسانهها، بهویژه رسانههای مجازی، برجستهسازی و بازنمایی گفتمانهای شکلگرفته در نظام اجتماعی است. ; از این جهت، بررسی و تحلیل نحوه بازنمایی مؤلفههای اصلی اقتصاد مقاومتی از سوی رسانهها، بهویژه در فضای مجازی با توجه به وسعت گستره انتشار، سرعت اطلاعرسانی و فراگیری ضرورت و اهمیت فراوانی دارد. همچنین فهم و شناخت رویکرد نخبگان نسبت به اقتصاد مقاومتی از منظر همراهی با گفتمان رسمی بهمنظور پیشبرد و تحقق شاخصهای اصلی اقتصاد مقاومتی دارای اهمیت زیادی است. در این پژوهش با بررسی نحوه بازنمایی مؤلفههای اقتصاد مقاومتی در خبرگزاریها و سایتهای خبری، ابعاد نظری اقتصاد مقاومتی و اثربخشی رسانهها در بازنمایی گفتمان اقتصاد مقاومتی مورد مطالعه قرار گرفته است. تحلیل یافتههای این پژوهش بیانگر این مسئله است که تفسیرها و تحلیلهایی که درباره واقعیت اقتصاد مقاومتی در رسانهها ارائه میشود، گاهی بر گستره پیچیدگیهای برداشتی نسبت به ماهیت واقعی مفهوم اصلی و مفاهیم فرعی اقتصاد مقاومتی افزوده و زمینه بهبود نگرش نسبت به تعریف دقیق، اهمیت و جایگاه اقتصاد مقاومتی را دشوار ساخته است. از این رو به نظر میرسد فرآیند تبیین اقتصاد مقاومتی از سوی عوامل متعدد ساخت گفتمان باید سادهسازی شود تا زمینه درک مفهوم دقیق موضوع و پذیرش اجتماعی آن فراهم شود. همچنین رسانهها در فضای مجازی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مرتبط با اقتصاد مقاومتی را بیشتر مورد مداقه قراردادهاند. از سوی دیگر، به تناسب زمانی و بسته به موضوعات مطرح شده در جریانهای رسانهای کشور، همسویی یا عدم همسویی نهادهای ذیربط با گفتمان اقتصاد مقاومتی در رسانهها برجستهسازی شده است
اقتصادمقاومتی
گفتمان اقتصادمقاومتی
رسانه
فضای مجازی
تحلیل محتوا
2018
02
20
332
366
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123356_3fb1c6fc53adf4ae9a20302f44a632ac.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
اهرمهای تغییر در فرایند مدیریت تصویر در سازمان صداوسیما
سیاوش
صلواتیان
سید
محمدرضا فیاضی
علی
اکبر رزمجو
هدف نهایی فرآیند مدیریت تصویر، ایجاد و ارائه انگارههایی هدفمند از اشخاص، رویدادها و موضوعاتی است که متناسب با مأموریت یک رسانه بوده و با بهرهگیری از ظرفیتهای پرداختی و فرآوری رسانهای بتواند حتیالمقدور انگارههایی حسابشده و مطلوب را به مخاطبان منتقل کند. این تحقیق با اتخاذ رویکرد فرآیندی، تلاش داشت تا به شناسایی اهرمهای تغییر این فرآیند بر مبنای روش بازمهندسی کندور بپردازد. به همین منظور، خروجی مصاحبه با 20 نفر از کارشناسان، اساتید و پژوهشگران ارتباطات و تعدادی از مدیران و مشاوران رسانه ملی بهصورت باز، محوری و انتخابی کدگذاری و مقولهبندی شد تا 180 مفهوم استخراجشده اولیه به 70 مفهوم تقلیل یابد. نتایج نهایی کدگذاری محتوای مصاحبهها در پنج محور کلان قرارگرفته و در هر بخش تلاش شده تا ضمن ارائه توصیف اهرمهای تغییر موجود از نگاه کارشناسان، ریشههای ایجاد این مسائل و همچنین پیامدهای ناشی از تداوم چنین موانعی در سازمان تبیین شود. این پنج گلوگاه تغییر در بازمهندسی فرآیند مدیریتتصویر سازمان صداوسیما، که هرکدام به نحوی مانع تحقق فرآیند تصویرسازی هستند عبارتاند از: عوامل محیطی، عوامل آموزشی و پژوهشی، عوامل ساختاری، عوامل فرهنگی و عوامل مدیریتی
مدیریت تصویر
مدیریت پیام
آسیبشناسی
بازمهندسی فرآیندها
سازمان صداوسیما
2018
02
20
367
410
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_123357_5739efd036a131941568d812866269d5.pdf
راهبرد اجتماعی فرهنگی
2251-7081
2251-7081
1396
6
4
بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در میان کارکنان مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
عبدالخلیل
معظمزاده
سیدرضا
صالحی امیری
هدف اصلی این مقاله، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در میان کارکنان مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ روش، از نوع توصیفی و به دلیل میدانی بودن (پهنانگر) آن پیمایشی و دهر طبقه بندیتحقیقات بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا و با نظر اساتید راهنما و چند صاحبنظر خبره مورد تأیید قرار گرفت. برای سنجش پایایی پرسشنامهها آلفای کرونباخ استفاده شد و برای متغیرهای مورد مطالعه با توجه به گویههای درنظر گرفته شده 87/0 که بالای 70/0 است نشان از پایایی ابزار اندازهگیری تحقیق است. یافتهها حاکی از آن است که سطح مدیریت دانش در کتابخانه ملی ضعیف ارزیابی شده است. کتابخانه ملی برای اینکه بتواند به نحو مطلوبتری از برنامههای استقرار مدیریت دانش استفاده کند و مدیریت دانش را در سازمان با موفقیت پیادهسازی کند نیاز دارد در درجه اول فرهنگ سازمانی خود را شناسایی و برنامههای مدیریت دانش را متناسب با فرهنگ سازمانی موجود اجرا کند. به عبارتی، برای اینکه مدیریت دانش در سازمان به نحو مؤثری اجرا شود، باید هماهنگی لازم با فرهنگ سازمانی موجود را داشته باشد.
فرهنگ سازمانی
مدیریت دانش
تحصیل دانش
کارگیری دانش
اشتراک دانش
توسعه دانش و مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
2018
02
20
411
434
https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_126498_827efbb79c802257d4078c4845f8fa86.pdf