پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817420190220Plausible Future Scenarios of Cyberspace Content in Iran 2025سناریوهای باورکردنی آینده محتوا در فضای مجازی با افق ایران 1404534117816FAمسعود کوثریدانشیار گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمهدی منتظرقائماستادیار گروه ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمدمهدی مولاییدکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20201012This article looks at the quality of cyberspace content on the horizon of Iran 2025. We seek to identify upcoming futures which called "scenario" in the futures studies literature. We categorized 15 driving forces with the highest importance and uncertainty, and then four critical uncertainties were identified to construct scenarios: user or technology centric, network status, global power balance of cyberspace and Iranian policy. 36 scenarios were created from the combination of the states of these uncertainties. By using cross-impact balance analysis method and ScenarioWizard software, finally, we identified five scenarios with the highest degree of consistency as more plausible scenarios. These scenarios are named as follows: Whale in the Ocean, Fish in the Aquarium, Dolphin in the Gulf, Turtle in the Pot and Frog in the Pond. Each of these scenarios depicts a different future image of the cyberspace content and the occurrence of each of them depends on our current decisions and actions. Finally, the indicators and sign guides of the scenario were identified so supervising the scenarios and monitoring events will be possible. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> این مقاله کیفیت محتوای فضای مجازی در افق ایران ۱۴۰۴ را مدنظر دارد و بهدنبال شناسایی انواع آیندههای پیش رو است که در ادبیات آیندهپژوهی به آنها «سناریو» میگویند. با دستهبندی ۱۵ پیشران دارای اهمیت و عدم قطعیت بالا، چهار عدم قطعیت کلیدی برای ساخت سناریوها شناسایی شد: کاربر- فناوریمحوری، وضعیت شبکه، توازن قدرتهای جهانی فضای مجازی و خطمشی ایرانی. از ترکیب حالات این عدم قطعیتها ۳۶ سناریوی ممکن ایجاد شد که با بهرهگیری از روش تحلیل بالانس اثرات متقابل و نرمافزار محاسباتی سناریو ویزارد در نهایت پنج سناریو که دارای بیشترین سازگاری بودند بهعنوان سناریوهای باورپذیرتر مشخص شدند. این سناریوها با این عناوین نامگذاری شدهاند: نهنگ در اقیانوس، ماهی در آکواریوم، دلفین در خلیج، لاکپشت در تشت و قورباغه در برکه. هرکدام از سناریوها تصویری متفاوت از آینده محتوای فضای مجازی در ایران سال ۱۴۰۴ ترسیم میکنند و تحقق هرکدام از آنها بستگی به تصمیمها و اقدامهای امروز ما دارد. در نهایت شاخصها و علائم راهنمای سناریوها مشخص شد تا امکان نظارت مداوم بر سناریوها و رصد تحولات فراهم شود.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117816_a5ae29b7b6f9c92ab5a1e19b91331c10.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817420190220An Analysis of Rural Habitations in Country's Development Plan
The Case Study of Economic-Social Plans after the Islamic Revolution (1989-2016)تحلیل جایگاه سکونتگاههای روستایی در برنامههای کلان توسعه کشور مورد مطالعه: برنامههای توسعه اقتصادی- اجتماعی پس از انقلاب اسلامی (95-1368)3572117817FAشهرام امیر انتخابیاستادیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه پیام نور گیلان، رشت، ایرانفرهاد جواندانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانلقمان جاویدکارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20201012Rural habitations have long been the main part of the country's habitation system. Despite the changes in housing systems in the country, these habitations still have a special status. According to the documentations, despite the declining population of the country's villages in the last 100 years, especially during the census years of 1966-1996, which dropped from 70% to 30%, they are still considered to be centers for ensuring food security of the country and supplying strategic products such as wheat and protein. Therefore, the basis of the socio-economic life in Iran, according to the findings of orientalists and domestic researchers, still seems to be rural habitations. This article evaluates the five-year plans after the Islamic Revolution in terms of attention to and emphasis on the dimensions and indicators of rural development in 2016. In this regard, the research method is descriptive-analytical and data collection has been done using library studies and review of the contents of the five-year plans. To analyze the data, qualitative content analysis method has been used. The results of the research showed that in the process of development programs of the country from the beginning of the first development program in 1989 to the fifth development program ending in 2016, the general content and dimensions of the programs in relation to rural development policies have been enhanced. Then, among social, economic and environmental programs, paying attention to social programs has been more prominent than the other dimensions of rural development. Finally, rural development has enjoyed the highest status in the fifth five year plan and also the third development plan has entailed impressive results compared to other plans.سکونتگاههای روستایی از دیرباز بخش اصلی نظام سکونتگاهی کشور را تشکیل میدادند. این سکونتگاهها بهرغم تحولات نظامهای اسکان و سکونتگزینی در کشور همچنان دارای جایگاه ویژهای هستند. بنا بر مستندات، بهرغم کاهش جمعیت روستاهای کشور در یکصد سال اخیر بهویژه در دورههای سرشماری سالهای 1395-1335 که از 70 درصد به 30 درصد کاهشیافته، اما همچنان بهعنوان مراکزی برای تأمین امنیت غذایی کشور و محل تأمین محصولات راهبردی مانند گندم و پروتئین شناخته میشوند. از اینرو به نظر میرسد اساس حیات اجتماعی- اقتصادی ایران مطابق با یافتههای مستشرقان و محققان داخلی، همچنان سکونتگاههای روستایی است. این مقاله برنامههای پنجساله پس از انقلاب اسلامی را به لحاظ میزان توجه و تأکید بر ابعاد و شاخصهای توسعه روستایی در سال 1395 ارزشیابی کرده است. در این راستا روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بوده و گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مرور مفاد برنامههای پنجساله صورت گرفته است. جهت تحلیل دادهها، از روش تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داد، در فرایند برنامههای توسعه کشور از آغاز برنامه اول توسعه در سال 1368 تا برنامه پنجم توسعه منتهی به سال 1395، محتوای عمومی و ابعاد برنامهها در ارتباط با سیاستهای توسعه روستایی افزایش و ارتقاء یافته است. سپس، در میان برنامههای اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی توجه به برنامههای اجتماعی بیشتر از سایر ابعاد توسعه روستایی بوده است. درنهایت درخصوص توسعه روستایی، برنامه پنجساله پنجم که بالاترین جایگاه را داشته، وضعیت برنامه سوم توسعه نسبت به سایر برنامهها چشمگیر بوده است.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117817_aef64b03c333b0c53ea9ee7d040961bf.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817420190220Effectiveness of Mindfulness Substance Abuse Prevention Program on Psychological Well-being and Reducing the Recurrence of Substance Abuseبررسی اثربخشی برنامه پیشگیری از عود سوءمصرف مواد مخدر مبتنیبر ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و کاهش عود سوءمصرف مواد7392117818FAمحمدابراهیم مداحیمحمدابراهیم مداحیاستادیار گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه شاهد، تهران. ایرانحسن احدیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج ،ایرانجواد خلعتبریاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایرانمحمدرضا بلیاداستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایرانJournal Article20201012 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />The objective of this study is to examine Mindfulness Substance Abuse Prevention Program effectiveness on well-being and reducing the recurrence of substance abuse. As for methodology, this research is applied in terms of objective and is experimental in terms of data gathering by using pre-test, post-test and follow-up with control group. The statistical population of this study consisted of all the men afflicted by industrial substance abuse (within the range of 20 and 50 years old) who abandoned drug abuse. A sample of 30 persons was selected through purposive sampling and divided into experimental (n=18, M=41.2, S=3.1) and control (n=12, M=39.9, S=2.8) groups. Data were collected using the Ryff’s psychological well-being scale, and analyzed through repeated measurement and Chi-square test method. The findings of the study demonstrated that Mindfulness Substance Abuse Prevention Program results in a meaningful increase of psychological well-being and meaningful reduction of recurrence of substance abuse in experiment group participants. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه پیشگیری از عود سوءمصرف مواد مخدر مبتنیبر ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی و کاهش عود سوءمصرف مواد مخدر در افراد ترککرده است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش پیشرو، عبارت است از تمام مردان مبتلابه سوءمصرف مواد مخدر صنعتی (در دامنه سنی 20 تا 50 سال) که سوءمصرف مواد مخدر را ترک کردهاند که از میان آنان، نمونه 30 نفری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به دست آمد که در دو گروه آزمایش (n=18، M=41.2 و S=3.1) و کنترل (n=12، M=39.9 و S=2.8) جاگماری شدند. دادههای آماری با استفاده از مقیاس بهزیستیروانشناختی ریف، (2002) گردآوری و با روش اندازهگیریهای مکرر و خی دو مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که برنامه پیشگیری از عود سوءمصرف مواد مخدر مبتنیبر ذهنآگاهی منجر به افزایش معنیدار بهزیستیروانشناختی و کاهش معنیدار عود سوءمصرف مواد مخدر در شرکتکنندگان گروه آزمایش میشود.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117818_81b38c7519e74d4cd5e9531ca69f2916.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817420190220Explaining Relationship between Media Persuasion of Social Network and Lifestyle- The Case Study of Instagramتبیین ارتباط میان اقناع رسانهای شبکههای اجتماعی و سبک زندگی- مورد کاوی اینستاگرام93114117819FAسیدمحمد دادگرانعلیرضا آلقیسدانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانسیدمحمد دادگراندانشیار گروه مدیریت رسانه و روابط عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانمحمدرضا رسولیدانشیار گروه مدیریت رسانه و روابط عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20201012 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />These days’ social networks become a platform for attendance of social groups, especially youth, and a space for exchanging views and thoughts and meeting the needs of their social life, these networks in addition to meet many sociocultural needs of their members, allow them to perform their social activities through computers and mobile phones, and simultaneously to act in virtual societies. On the other hand, media should accomplish persuasion techniques in order to affect their audiences adequately. Having been persuaded, they change their attitude and imitate the life style and behavior of those who had persuaded them. This article tries to extract social networks components based on international and authoritative definitions and find an answer for the key question that how is the relationship between social network and audience’s life style. This research which has been conducted by using a descriptive – explanation method and the analysis of the gathered data, makes clear that persuasion made by social network can cause some changes in audience’s life. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> شبکههای اجتماعی به محلی برای حضور اقشار مختلف جامعه، بهویژه جوانان و مکان تبادل آرا و افکار و تأمین نیازهای متناسب با زندگی اجتماعی ایشان تبدیل شدهاند. علاوهبر اینکه مرجع تأمین بسیاری از نیازهای فرهنگی و اجتماعی اعضای خود هستند، این امکان را برای اعضا فراهم میکنند که همزمان با انجام دیگر فعالیتهای اجتماعی از طریق رایانه یا تلفن همراه، فعالیت خود را در این جوامع مجازی نیز پیگیری کنند. از سوی دیگر برای اینکه یک رسانه بتواند تأثیرات ژرف بر مخاطب خود بگذارد باید به تکنیکهای اغنایی دست یازد. پس از اقناعشدن مخاطب قاعدتاً نحوه نگرش و بینش وی تغییر یافته و سبک زندگی و رفتاری کسی را تقلید میکند که وی را اقناع کرده است. پس رسانه میتواند معبری برای اقناع باشد یا خود سبک خاصی از زندگی را ترویج دهد. این مقاله در پی آن است که مؤلفههای شبکه اجتماعی را با توجه به تعاریف بینالمللی و مورد وثوق، استخراج کرده و به این پرسش کلیدی پاسخ دهد که ارتباط میان اقناع رسانهای شبکههای اجتماعی و سبک زندگی مخاطبان خود چگونه است. در این پژوهش که با روش توصیف، تبیین و تحلیل اطلاعات گردآوریشده، مشخص میشود که اقناع رسانهای که توسط شبکه اجتماعی انجام میگردد ممکن است باعث تغییراتی در سبک زندگی کاربران شود.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117819_e838a7aa1530e23f2dc5b4996ac993b2.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817420190220Presenting a Model for the Key Factors of Educational Success through Social Networks: A Synthesis Researchارائه الگوی جاری عوامل کلیدی موفقیت آموزش از طریق شبکههای اجتماعی: سنتزپژوهی115145117821FAمیثم غلامپوردانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند ، بیرجند، ایرانمحمدعلی رستمینژاددکترای تکنولوژی آموزشی، استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانمحمد اکبری بورنگدکترای برنامهریزی درسی، استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند،بیرجند، ایرانسیما قرآنی سیرجانیدانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20201012 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />Today, the use of social networks has grown dramatically among young people; meanwhile, the use of these networks has been neglected, to some extent, in education. The purpose of this study is to investigate and identify the key factors for the success of education through social networks. <br />The research approach is qualitative and its method is based on synthesis research. The study population consists of 723 articles on the use of social networks in education published in scientific journals or presented in credible conferences between 2007 and 2018. The research sample consists of 43 articles that have been purposefully collected and were selected based on thematic monitoring and theoretical geometric data. The research data were collected from the qualitative analysis of the documents studied. <br />Based on data analysis, the key factors of social networking success in education were classified in 4 dimensions, 9 factors and 40 categories. These dimensions include the structural dimension (including organizational factors and network quality); the dimension of management systems (including the factors of the system of learning management, content management and network management); behavioral dimension (including learner and educator factors) and background dimension (including technological and cultural factors). In the end, factors of educational success through social networks have been presented as a template. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> امروزه استفاده از شبکههای اجتماعی در میان جوانان بهطور چشمگیری گسترش یافته است. در این میان استفاده از این شبکهها در امر آموزش کمی مورد غفلت قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی عوامل کلیدی موفقیت آموزش از طریق شبکههای اجتماعی است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش، متشکل از 723 مقاله درباره استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش است که بین سالهای 2018-2007 در مجلات علمی یا کنفرانسهای معتبر ارائه شدهاند. نمونه پژوهش شامل 43 مقاله است که بهصورت هدفمند جمعآوری شدهاند و بر اساس پایش موضوعی، دادهها انتخاب شدند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها، عوامل کلیدی موفقیت شبکههای اجتماعی در امر آموزش در 4 بُعد، 9 عامل و 41 مقوله طبقهبندی شدند. این ابعاد شامل بُعد ساختاری (مشتمل بر عوامل سازمانی و کیفیت شبکهها)؛ بُعد سیستمهای مدیریتی (مشتمل بر عوامل سیستم مدیریت یادگیری، مدیریت محتوا و مدیریت شبکه)؛ بُعد رفتاری (مشتمل بر عوامل یادگیرنده و یاددهنده) و ُبعد زمینهای (مشتمل بر عوامل فناوری و فرهنگی) میباشند. در پایان، الگوی جاری عوامل موفقیت آموزش از طریق شبکههای اجتماعی با توجه به پژوهشهای موجود ترسیم شده است.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117821_58bfd696ee0de58207cf20859d9867ff.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817420190220A Survey of Strategies to Promote Ethical Citizenship in Tehranبررسی راهبردهای ارتقاء اخلاق شهروندی در شهر تهران147185117822FAبهاره آروینعضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایرانمسلم قماشلویانکارشناسی ارشد جامعهشناسیJournal Article20201012 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />This project aims to propose municipal policies for promoting ethical citizenship in Tehran. The focus of this research is to identify and examine the factors involving in ethical citizenship, considering the limits and potentials of urban management in Tehran. Moving away from a general assessment of the adherence to ethical citizenship and the individual factors affecting this adherence, we conducted a comparative survey to measure the effects of the following variables on the degree of adherence to ethical citizenship: (1) the number of community centers in the neighborhood of residence and (2) the quality of interactions and coexistence with unknown others. The results showed that interactions and coexistence with unknown others positively influence the adherence to ethical citizenship; however, the empirical evidence did not illustrate any relationship between the number of community centers and the degree of ethical citizenship. According to these results, in our policy recommendations, we suggest that Tehran Municipality should focus on providing services to groups rather than individuals.هدف اصلی این پژوهش پیشنهاد راهبردهایی بهمنظور ارتقاء اخلاق شهروندی در شهر تهران بوده است. بر این مبنا، استراتژی پژوهشی در این تحقیق شناسایی و بررسی میزان تأثیر متغیرهایی در نظر گرفته شد که امکان دستکاری و تغییر وضعیت آنها برای مدیران شهری فراهم باشد. در همین راستا، استراتژی این پژوهش بهجای انجام پیمایش کلی در سطح شهر و سنجش کلی میزان پایبندی شهروندان تهرانی به اصول و ارزشهای اخلاق شهروندی و عوامل فردی مؤثر بر آن، پیمایش بهصورت مقایسهای و معطوف به سنجش میزان تأثیر دو متغیر میزان فضای ارتباطی در محلهی مورد سکونت و میزان تعامل و همزیستی با دیگری ناشناس بر روی میزان پایبندی به اخلاق شهروندی سامان داده شده است. بر مبنای یافتههای بهدستآمده، از میان دو متغیر رقیب، تأثیر متغیر میزان تعامل و همزیستی با دیگری ناشناس بر متغیر اخلاق شهروندی مورد تائید قرار گرفت و در مقابل تأثیر میزان فضای ارتباطی بر میزان پایبندی به اخلاق شهروندی مورد تائید شواهد تجربی قرار نگرفت. با توجه به این نتایج، محور اصلی راهبردهای پیشنهادی، بر در نظر گرفتن تسهیلاتی در دریافت خدمات مختلف ارائه شده از سوی شهرداری تهران به گروهها بهجای محوریت ارائه خدمات متمرکز شده است.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117822_13c43277889fc2d0237f7da33bae05bf.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817420190220Recognition of Factors Contributing to Make a University Entrepreneurialشناسایی عوامل مؤثر جهت تبدیل دانشگاهها به دانشگاه کارآفرین187208117824FAهدی سادات محسنیاستادیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانJournal Article20201012 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />The present study aims to identify factors contributing universities to become entrepreneurial. In this regard, we first studied the existing literature and theoretical foundations and after extracting the involved factors, they were categorized and designed in the form of a researcher-made questionnaire. Subsequently, using semi-structured interviews with experts in the field of entrepreneurship, the extracted factors were examined and a few of them was rejected and others were verified. In the next step, based on the identified factors, the present situation of Alzahra University was studied. This research is applied in terms of purpose, quantitative in terms of approach, and is considered a descriptive survey in terms of collecting data. The statistical population of the study was consisted of 344 members of faculty members of Alzahra University. Using Morgan table, 182 of them were selected through stratified sampling. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. In the first part of the study, the findings indicated 8 factors and 50 indicators including entrepreneurial leadership (8 indicators), entrepreneurial organizational structure (4 indicators), entrepreneurship training factor (9 indicators), entrepreneurial culture factor (9 indicators) , faculty members and creative and innovative staff factor (7 indicators), entrepreneurial marketing factor (4 indicators), entrepreneurial supporting measures (4 indicators), commercialization of research (5 indicators), that all of which were approved. In the second part of the study, based on the identified factors, the status of Alzahra University was studied. Findings show that Alzahra University, except for the "organizational entrepreneurial structure" factor, is not in a satisfactory situation in terms of other identified factors. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر جهت تبدیل دانشگاهها به دانشگاه کارآفرین صورت گرفت. در این راستا، ابتدا به بررسی ادبیات و مبانی نظری موجود در این حوزه پرداخته و پس از استخراج عوامل موجود در ادبیات پژوهش، این عوامل دستهبندی و در قالب پیشنویس پرسشنامه محقق ساخته طراحی گردید. سپس با استفاده از مصاحبه نیمه ساختمند با متخصصان حوزه کارآفرینی، عوامل استخراجشده بررسی و ماحصل آن رد تعداد کمی از آنها و تأیید دیگر عوامل شناساییشده گردید. در مرحله بعد بر اساس عوامل شناساییشده، به بررسی وضعیت موجود دانشگاه الزهرا (س) در اینخصوص پرداخته شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد، کمی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر اعضای هیئتعلمی دانشگاه الزهرا (س) برابر با 344 نفر است که با استفاده از جدول مورگان، 182 نفر از آنها از طریق نمونهگیری طبقهای نسبتی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. در بخش نخست پژوهش، یافتهها حاکی از شناسایی 8 عامل و 50 شاخص مشتمل بر عامل رهبری کارآفرینانه (8 شاخص)، عامل ساختار سازمانی کارآفرینانه (4 شاخص)، عامل آموزش کارآفرینی (9 شاخص)، عامل فرهنگ کارآفرینانه (9 شاخص)، عامل اعضای هیئتعلمی و کارکنان خلاق و نوآور (7 شاخص)، عامل بازاریابی کارآفرینانه (4 شاخص)، عامل تأمین اقدامات حمایتی کارآفرینانه (4 شاخص)، عامل تجاریسازی تحقیقات (5 شاخص) است که همه آنها تأیید شدند. در بخش دوم پژوهش که بر مبنای عوامل شناساییشده، به بررسی وضعیت دانشگاه الزهرا (س) پرداخته شد، یافتهها حاکی از آن است که دانشگاه الزهرا (س)، جز در عامل «ساختار سازمانی کارآفرینانه»، در سایر عوامل شناساییشده در وضعیت مطلوبی به سر نمیبرد.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117824_64dcb1ab9958ba5845a95ea23a5286c7.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817420190220Conservation Strategies and Tourism Development in Iran’s Heritage Sites (Fuzzy Multiple Criteria Decision-Making Approach)تحلیل راهبردهای حفاظتی و توسعه گردشگری محوطههای تاریخی ایران (رویکرد تصمیمگیری چند شاخصه فازی)209241117825FAحمید ضرغام بروجنیدانشیار گروه جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایراناکبر پورفرجدانشیار گروه جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانعلی مروتی شریفآبادیدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایرانفاطمه عزیزیدانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20201012Nowadays, heritage tourism is considered one of the important and developing forms of international tourism. Heritage sites are the main source of heritage tourism. However, striking a balance between tourism and cultural heritage is the main concern of the officials and decision makers involved in cultural heritage in order to keep their importance through their renovation and maintenance and creating attractions for tourists. This research identifies the strengths and weaknesses of tourism development in Iran’s heritage sites as well as opportunities and threats facing it, with an emphasis on the conservation. Also the authors have used the combination of multi-criteria decision making (MCDM) method with goal programming (GP) and fuzzy theory, to prioritize conservation strategies of tourism development in Iran's heritage sites. This is an applied research in terms of results. To gather the data (by using purposive sampling method), an expert survey was conducted. The results show that three major conservation strategies that are: “coordination between the Iranian Cultural Heritage Organization, the government (Police, Municipality, Ministry of Interior, Ministry of Intelligence, Ministry of Roads, Judiciary Branch, etc.), and other countries and international organizations for conservation of sites”; “setting guidelines for preservation, restoration, maintenance and management of heritage sites” and “complying with the conservation standards declared by the Iranian Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization and other national and international regulations", and "the capacities of historical sites for operations related to constructions (such as alteration of land use, road construction, etc.)" are respectively having higher priority in developing heritage tourism in Iran.در دوران کنونی، گردشگری میراث از اشکال بسیار مهم و رو به توسعه گردشگری بینالملل به شمار میرود. محوطههای تاریخی اصلیترین منابع گردشگری میراث هستند. برای حفظ اهمیت محوطههای تاریخی و ایجاد جاذبه برای گردشگران، برقراری توازن بین گردشگری و میراث فرهنگی مهمترین دغدغه مسئولان و تصمیمگیران میراث فرهنگی کشور است تا بتوانند برای احیا و حفاظت از این آثار اقدام کنند. در این پژوهش، ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها در زمینه توسعه گردشگری محوطههای تاریخی ایران (با تأکید بر حفاظت از محوطهها)، برای رتبهبندی راهبردهای حفاظتی توسعه گردشگری محوطههای تاریخی از ترکیب روش تصمیمگیری چند معیاره با برنامهریزی آرمانی و تئوری فازی استفاده شده است. این تحقیق از نظر نتایج، کاربردی است. بهمنظور گردآوری دادهها (با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند) از نظرات خبرگان آشنا به حوزه تحقیق استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که راهبردهای حفاظتی: «هماهنگی بین سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، دولت (نیروی انتظامی، شهرداری، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت راه، قوه قضائیه و ...) و کشورها و سازمانهای بینالمللی برای حفاظت از محوطهها»، «تنظیم دستورالعملهایی برای حفاظت، مرمت، نگهداری و مدیریت محوطههای تاریخی» و «رعایت ضوابط حفاظتی اعلام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور، ضوابط ملی و بینالمللی و ظرفیت محوطههای تاریخی برای انجام عملیات عمرانی (مانند تغییر کاربری، ساخت جاده و ...) مربوط به محوطههای تاریخی» به ترتیب از اولویت بیشتری در توسعه گردشگری محوطههای تاریخی ایران برخوردار هستند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117825_0bb6aa0fbb653dab32f855f4eb59ea85.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70817420190220A Study of the Effects of Market Orientation, Marketing Capabilities, and Commercialization of Innovation on the Performance of Insurance Companiesبررسی تأثیر بازارگرایی، قابلیت بازاریابی و قابلیت تجاریسازی نوآوری بر عملکرد شرکتهای بیمه243258117826FAکریم حمدیدانشیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20201012Market orientation (MO) which helps companies achieve superior performance through customer value creation is the heart of modern marketing thinking and method. The purpose of this study is to investigate the effects of market orientation, marketing capabilities, and commercialization of innovation on the performance of insurance companies, considering the moderating role of marketing strategies and organizational strength. This is an applied study in terms of purpose, and a descriptive survey in terms of data collection method. The statistical population of the present study is composed of the representatives of Sina Insurance Company. By using the PLS3 software to analyze 86 sets of questionnaires collected from the company's representatives, the researchers found that market orientation of insurance companies has an impact on the commercialization of their innovation. The market orientation of the insurance company affects their performance. Also, the market orientation of the insurance company has an impact on their marketing capabilities. On the other hand, the marketing capabilities and commercialization of these companies exert an influence on their performance. Marketing strategies moderate the impact of marketing capabilities on the insurance companies in a positive way. However, the organizational power does not modify the impact of marketing capabilities of the insurance companies on their performance. It was also found that marketing capabilities and commercialization of innovation function as minor intermediaries.بازارگرایی که به شرکتها کمک میکند تا از طریق خلق ارزشهای مشتری به عملکرد برتری دست پیدا کنند، قلب تفکر و شیوه بازاریابی مدرن است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازارگرایی، قابلیتهای بازاریابی و قابلیت تجاریسازی نوآوری بر عملکرد شرکتهای بیمه با توجه به نقش تعدیلگر استراتژیهای بازاریابی و قدرت سازمانی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل نمایندگان شرکت بیمه سینا است. با استفاده از نرمافزار PLS3 برای تجزیهوتحلیل 86 مجموعه پرسشنامه از نمایندگان این شرکت جمعآوری شده است. محققان دریافتند که بازارگرایی شرکتهای بیمه بر قابلیت تجاریسازی نوآوری، عملکرد و قابلیتهای بازاریابی آن شرکتها تأثیر دارد. قابلیتهای بازاریابی شرکتهای بیمه بر عملکرد آن شرکتها تأثیر دارد. قابلیت تجاریسازی نوآوری شرکتهای بیمه بر عملکرد آن شرکتها تأثیر دارد. استراتژیهای بازاریابی، تأثیر قابلیتهای بازاریابی شرکتهای بیمه بر عملکرد آن شرکتها را تعدیل میکند و تعدیل آن مثبت است، اما قدرت سازمانی تأثیر قابلیتهای بازاریابی شرکتهای بیمه، عملکرد آن شرکتها را تعدیل نمیکند. همچنین مشخص شد که قابلیتهای بازاریابی و قابلیت تجاریسازی نوآوری میانجی جزئی هستند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117826_989fcefcbcf691345d70c22da0fb910e.pdf