پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818320191122Analyzing the Effect of Actors' Characteristics on New Ventures' Success in Iranبررسی تأثیر ویژگیهای کارآفرینان بر پیشرفت کسبوکارهای نوپا در ایران532117722FAمهرداد بخشیدانشجوی دکترای کارآفرینی، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد قزوین، ایرانکمال سخدریاستادیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، گروه کارآفرینی سازمانی، تهران، ایرانسید مجتبی سجادیدانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، گروه کسب و کار جدید، تهران، ایرانJournal Article20201011
Despite the importance of characteristics of the entrepreneurs in new ventures, less significant attempt has been made to conceptualize the impact of the actors' social, human and psychological capital on the growth of new ventures. The goal of this study is to analyze the characteristics of entrepreneurs based on most prominent attributes of actors including social capital, human capital, and psychological capital for actors of new ventures formed under Imam Khomeini Relief Foundation support in Tehran and Alborz provinces. This is a practical study from goal perspective, and a qualitative research from the perspective of data gathering and analyzing methods. Using template case study, in this research we performed in-depth semi-structured interviews with 14 successful and unsuccessful businesses elected through judgmental sampling. Based on the results, psychological capital of entrepreneurs more effective in the success new ventures than their human and social capital.
امروزه با وجود درک اهمیت ویژگیهای عاملان کسبوکارهای نوپا، تلاش چشمگیری در راستای مفهومسازی تأثیر سرمایههای اجتماعی، انسانی، و روانشناختی کارآفرینان بر رشد و پیشرفت اینگونه کسبوکارها انجام نشده است. هدف این پژوهش، تحلیل ویژگیهای مختلف کارآفرینان کسبوکارهای موردحمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) در دو استان تهران و البرز (براساس مهمترین ویژگیهای کارآفرینان ازجمله سرمایههای اجتماعی، انسانی، و روانشناختی آنان) است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعۀ موردی از نوع طرح پژوهشی قالبی یا همان مبتنیبر تمپلیت، با 14 کارآفرین موفق و ناموفق در استان تهران و البرز که با روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شده بودند، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته انجام شد. براساس نتایج پژوهش، سرمایۀ روانشناختی ایندسته از کارآفرینان بیش از سرمایه اجتماعی و انسانی آنها بر موفقیتشان در لایههای پایینتر سطوح اقتصادی یا اجتماعی (کارآفرینان قعر هرم) تأثیرگذار است.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117722_b4a8f5300620a34b5fb1493d7ccebf14.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818320191122The Social Question from the Perspective of the Modern Paradigm and the Postmodern(Emphasizing the Views of Marx, Durkheim, Weber and Derrida)مسئله اجتماعی از منظر پارادایم مدرن و پستمدرن (با تأکید بر اندیشههای مارکس، دورکیم، وبر، و دریدا)3368117723FAحمید پارسانیادانشیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایراننوراله نورانیدانشجوی دکترای بررسی مسائل اجتماعی ایرانJournal Article20201011
The purpose of this article is to study and analyze the "social issue" from the perspective of the modern and postmodern paradigm. In European social thought, since the Renaissance, it has witnessed the emergence of two separate thought systems, which can be divided into two modes: "modern" and "postmodern." Each of these approaches, based on their epistemological foundations, defines the social problem in a particular way. In each of the modern theoretical and postmodern approaches, the social problem has a different definition and explanation framework. In this regard, relying on the "method of qualitative content analysis" of the social ideas of Karl Marx, Emile Durkheim and Max Weber as classical and modern thinkers of sociology and Jacques Derrida as the most important figure of post-structuralism around the concept of problem. Social has been analyzed. The results of the analysis show that from the point of view of modern social thought, social issue has an objective existence and can be discovered, explained and predicted through the science of sociology. For Derrida, however, is a socially constructed social issue that is the source of power, and there are no false and true criteria for its recognition. Modern thinkers in the field of social problem tend to "problematize" and determine the mechanism of recognition of social problem, but on the other hand, post-structuralist thinkers believe in "problem-making".
هدف پژوهش حاضر، بررسی «مسئله اجتماعی» از منظر دو پارادایم مدرن و پستمدرن است. سیر اندیشۀ اجتماعی در اروپا، پس از رنسانس شاهد ظهور دو منظومۀ فکری جداگانه بوده است که در قالب دو جریان «مدرن» و «پستمدرن» قابلتفکیک است. هریک از این رویکردها، براساس بنیادهای معرفتشناختی خود، مسئله اجتماعی را به شیوۀ خاص تعریف و معنا میکنند؛ بهگونهای که در هریک از رویکردهای نظری مدرن و پستمدرن، مسئله اجتماعی، وجه تعریفی و چارچوب تبیینی متفاوتی مییابد. درهمینراستا، با اتکا به «روش تحلیل محتوای کیفی»، اندیشههای اجتماعی <em>کارل مارکس</em>، <em>امیل دورکیم</em>، و <em>ماکس وبر</em>، بهعنوان اندیشمندان کلاسیک و مدرن جامعهشناسی و <em>ژاک دریدا</em>، بهعنوان مهمترین چهرۀ پساساختاگرایی، در مورد مفهوم مسئلۀ اجتماعی واکاوی شده است. نتایج تحلیل نشان میدهد، از منظر اندیشه اجتماعی مدرن، مسئله اجتماعی، وجودی عینی داشته و میتوان آن را از طریق علمِ جامعهشناسی، تبیین و پیشبینی کرد؛ درحالیکه بهنظر دریدا، مسئلۀ اجتماعی، برساختهای اجتماعی است که منبع تولید آن، قدرت است و هیچ معیار صدق و کذبی برای شناخت آن وجود ندارد. اندیشمندان مدرن در این مورد، درصدد «مسئلهشناسی» و تعیین سازوکار شناخت مسئله اجتماعی، و در نقطه مقابل، اندیشمندان پساساختارگرا، قائل به «مسئلهسازی» هستند.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117723_78c52a74c83d602542ccb00fb2228b96.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818320191122Cultural Policy Making of the Islamic Republic of Iran: Backgrounds, Patterns and Injuries
(Emphasizing the concept of referential)سیاستگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران: پیشینه، الگوها، و آسیبها (با تأکید بر مفهوم مرجعیت)6996117724FAمهدی رمضانیدانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایراناصغر پرتویاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایرانحسن عیوضزادهاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایرانفرشید جعفریاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایرانJournal Article20201011
In the policy, the values of politics makers shape the content of policies. This is the starting point for the influence of referential on policy making.when the definition, scope of culture differ from the viewpoint of policy makers, will differ in referential of cultural policy.From the point of view of referential, what is obtained as a result of the assessment of the cultural policy situation in the country is one or more propositions of these propositions: the possibility or refusal of policy, the reason for policy, the principle of intervention in the principle of intervention and the mechanism of government intervention in cultural policy. In addition, poverty Or the plurality of politics, the content's weakness of the policy, or the failure of the implementation in this article is studied.Despite the fact that many years have passed since the beginning of cultural policy in Iran, in spite of the formation of educational discourses, cultural management and cultural planning and cultural engineering, but in practice, we are faced with the dispersion of decisions and diversity of authority, which is reflected in their incidence in many cases The mutual conflict between the actions of cultural institutions within the system has been.
در این مقاله به بررسی آسیبشناسانۀ نظام سیاستگذاری فرهنگی کشور با تأکید بر مفهوم «مرجعیت» میپردازیم. در حوزۀ سیاستگذاری، ارزشهای حاکم بر ایدهها و تصورات بازیگران عرصۀ سیاستگذاری، محتوای سیاستها را شکل میدهد؛ این مرحله، نقطۀ آغازین تأثیر مرجعیت بر امر سیاستگذاری است. اکنون تفاوتهای موجود در تعریف، حدود، و گستره فرهنگ از نگاه بازیگران سیاستگذاری، کاملاً قابلفهم، و بهتبع آن، مرجعیت در سیاستگذاری فرهنگی نیز متفاوت و گاهی متعارض خواهد بود. از دریچه مرجعیت آنچه در نتیجۀ ارزیابی وضعیت سیاستگذاری فرهنگی کشور بهدست میآید، یک یا چندین گزاره از این گزارهها است: امکان یا امتناع در سیاستگذاری، دلیل سیاستگذاری، رویکرد مختار در اصل مداخله، و سازوکار مداخله دولت در سیاستگذاری فرهنگی. افزونبر این موارد، در مقاله حاضر موضوعات فقر سیاست یا کثرت سیاست، و ضعف محتوایی سیاست یا نقص اجرا بررسی شده است. با وجود اینکه سالها از آغاز سیاستگذاری فرهنگی در ایران میگذرد، و بهرغم شکلگیری گفتمانهای آموزشمحور، مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، و مهندسی فرهنگی در فرایند سیاستگذاری فرهنگی، در مقام عمل، در ایران با پراکندگی تصمیمگیریها و تنوع مرجعیتها روبهرو هستیم که برونداد آنها، در بسیاری از موارد، تعارض و تناقض متقابل میان اقدامات نهادها و مجموعههای فرهنگی درون نظام بوده است. نگاه نقادانهای به پیشینه و الگوهای سیاستگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از چشمانداز مرجعیت، با بهرهگیری از منابع مکتوب و مبتنیبر روش توصیفی و تحلیلی، ضمن شناسایی آسیبهای ناشی از وضعیت موجود، ما را به توصیههای سیاستی حاصل از این پژوهش رهنمون میسازد.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117724_dab060c1b2780136a95ac7163faa6509.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818320191122Native Cultural Industry Planning Strategies; Approaches, Principles, and Patternsراهبردهای برنامهریزی صنایع فرهنگی بومی؛ رویکردها، اصول، و الگو97125117761FAمیلاد پوررجبیدانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانحسین میرزاییاستادیار جامعهشناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمحمدجواد یداللهیزادهدانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20201012 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />Today, the cultural industries are increasingly important and will play a key role in the future of the world economy and culture. The main purpose of countries planning their economic future based on cultural industries is to preserve and develop their own culture first, and then economic dynamics. Taking into account the social and cultural geometry of the Islamic Revolution of Iran, preserving and developing one's own culture is a priority, and policy making in the cultural industries must be pursued. In addition, given that the planning of the Iranian economy in the recent years is in line with the resistive economy, the dynamics of cultural industries can contribute to the endogenous economic growth of the country and, consequently, be used to implement the resistive economy. <br />This research was conducted through the analysis of the content of 35 in-depth interviews with cultural industry experts and practitioners. Using the content analysis method, four general themes have been identified as indexes of the cultural industries, which include: spreading the discourse of the Islamic Revolution, the dynamics of the urban economy, being popular, and participatory. Each of the themes has also been identified in five key areas for the exploitation of indigenous cultural industries, including the areas of production, infrastructure, market, investment, and vocational education, and each has provided strategies and suggestions. The most important proposals include the creation of a new technology investment program, the creation of a city's cultural and artistic creativity register, the creation of a secretariat or council for the development of cultural industries, and the creation of a venture capital fund. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> امروزه صنایع فرهنگی از اهمیت روزافزونی برخوردار است و در آیندۀ اقتصاد و فرهنگ جهان نیز نقش کلیدیای بازی خواهد کرد. هدف عمده کشورهایی که آینده اقتصادی خود را برپایۀ صنایع فرهنگی برنامهریزی میکنند، نخست، حفظ و گسترش فرهنگ خودی و سپس، پویایی اقتصادی است. با درنظر گرفتن هندسه اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، حفظ و گسترش فرهنگ خودی در اولویت قرار دارد و برای رسیدن به این هدف باید به سیاستگذاری در صنایع فرهنگی پرداخت. افزونبراین، با توجه به اینکه برنامهریزی سالهای اخیر اقتصاد ایران در راستای اقتصاد مقاومتی است، پویایی صنایع فرهنگی میتواند به رشد درونزای اقتصادی کشور کمک کند و درنتیجه، در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی بهکار آید.<br /> این پژوهش از طریق تحلیل مضمون 35 مصاحبه عمیق با متخصصان و دستاندرکاران صنایع فرهنگی انجام شده است. با استفاده از روش تحلیل مضمون، 4 مضمون کلی بهعنوان شاخص صنایع فرهنگی شناسایی شدهاند که عبارتند از: گسترش گفتمان انقلاب اسلامی، پویایی اقتصاد شهری، مردمی بودن، و مشارکتی بودن. همچنین، هریک از مضمونها در 5 حوزۀ کلیدی برای بهرهبرداری از صنایع فرهنگی بومی، شناسایی شده است که شامل حوزههای تولید، زیرساخت، بازار، سرمایهگذاری، و آموزشوپرورش حرفهای است و ذیل هریک، راهبردها و پیشنهادهایی ارائه شده است. مهمترین پیشنهادهای مطرحشده شامل مواردی مانند ایجاد برنامه سرمایهگذاری در فناوریهای جدید، ایجاد نظام ثبت آثار و خلاقیتهای فرهنگی و هنری شهر، ایجاد دبیرخانه یا شورای توسعۀ صنایع فرهنگی، و ایجاد صندوق سرمایههای خطرپذیر است.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117761_d8100909f605db1bbe66a1fa20283a69.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818320191122Study on the Relationship between Perceptions of Corruption and Social Capital
(Case study: urban population of Mazandaran province)بررسی ارتباط و تأثیر ادراک فساد بر سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی: جمعیت شهری استان مازندران)127162117762FAمحسن دهقاندانشجوی دکترای تخصصی جامعهشناسیعلی رحمانی فیروزجاهدانشیار گروه جامعهشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایرانعلی اصغر عباسی اسفجیردانشیار گروه جامعهشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایرانJournal Article20201012 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />In this paper, we study on the relationship between the perception of corruption and social capital in urban population over 30 years old in Mazandaran province. In the variable "perception of corruption", theories proposed by Hoetjes, Thrisman and Heiden Heimer and in the variable "social capital" have been used from the institutionalized approach, and in particular from the Bo Rothsteine and Stolle theories. The required data were collected using a survey method and a questionnaire tool from a sample of 400 subjects. The descriptive findings of the research indicated that the level of perception of corruption index and all of its dimensions (i.e. micro corruption, macro corruption, system corruption, and international corruption) were at high level and the level of social capital index and all its constituent variables (i.e. social awareness, social trust, general norms, participation social, and social cohesion) were at a low level. The explanatory findings of the research indicated that there is a reverse, strong, and significant relationship and effect between perception of corruption and all its dimensions and social capital. In Pearson correlation coefficient, the inverse relationship between perceptions of corruption and all its dimensions and social capital was significant. In multi-variatble regression analysis, the regression model of research and the inverse effects of all dimensions of perception of corruption were significant, and the most direct effect based on the Beta coefficient was the dimension of the perception of systemic corruption on social capital. Also, according to the results of structural equation modeling, the theoretical model based on various indices such as CMIN / DF, RMSEA, NFI, CFI, PCFI, etc had a reasonable fit. The results of this study confirm findings of empirical background and the theoretical framework of the research based on the institution-based approach. Also, results determined that the as perception of corruption in all its dimensions increases, the level of social capital and all its variables decreases. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> در این مقاله درصدد بررسی ارتباط و تأثیر ادراک فساد بر سرمایه اجتماعی در میان جمعیت شهری بالای ۳۰ سال استان مازندران هستیم. در متغیر ادراک فساد از نظریههای <em>هوجس</em>، <em>ترایسمن</em>، و <em>هایدن هایمر</em> و در متغیر سرمایه اجتماعی از رویکرد نظری نهادمحور، بهویژه از نظریههای <em>روثستاین</em> و <em>استول</em> استفاده کردهایم. دادههای موردنیاز با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه از میان یک نمونه آماری 400نفری گردآوری شدهاند. تحلیل دادههای پژوهش از طریق دو نرمافزار SPSS و Amos انجام شد. یافتههای توصیفی پژوهش نشان میدهد که میزان سازۀ ادراک فساد و تمام ابعادش (فساد خرد، فساد کلان، فساد سیستمی، و فساد بینالمللی) در سطح بالایی و میزان سازۀ سرمایه اجتماعی و تمام مؤلفههای آن (آگاهی اجتماعی، اعتماد اجتماعی، هنجارهای تعمیمیافته، مشارکت اجتماعی، و انسجام اجتماعی) در سطح پایینی بودند. یافتههای تبیینی پژوهش نشان میدهد که ادراک فساد و تمام ابعاد آن، ارتباط و تأثیر معکوس قوی و معناداری بر سرمایه اجتماعی داشتهاند. در ضریب همبستگی پیرسون، ارتباط معکوس ادراک فساد و تمام ابعادش با سرمایه اجتماعی و تمام مؤلفههایش، معنادار شدند. در تحلیل رگرسیون چندمتغیره، الگوی رگرسیونی پژوهش و تأثیرات معکوس تمام ابعاد ادراک فساد معنادار شدند و براساس ضریب Beta، بیشترین تأثیر مستقیم را بُعد ادراک فساد سیستمی بر سرمایه اجتماعی داشته است. همچنین، براساس نتایج روش الگوسازی معادلات ساختاری، الگوی نظری پژوهش برمبنای شاخصهای مختلف و متعدد، از برازش قابلقبولی برخوردار بود. نتایج یافتههای این پژوهش، تأییدکنندۀ پیشینۀ تجربی و چارچوب نظری پژوهش برآمده از رویکرد نهادمحور سرمایۀ اجتماعی است و مشخص میکند که افزایش میزان ادراک فساد در تمام ابعاد آن، باعث افول و کاهش میزان سرمایۀ اجتماعی و تمام مؤلفههایش میشود.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117762_86b67e05b95ea985479b3e4f88155eea.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818320191122Assessment of Sports Diplomacy of the Islamic Republic of Iran Using the TOPSIS Modelارزیابی دیپلماسی ورزشی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مدل تاپسیس163178117764FAمهرزاد حمیدیمحمدحسن پیمانفراستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران، ایرانعلیرضا الهیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران، ایرانسید محمدکاظم سجادپوراستاد علوم سیاسی دانشکده روابط بینالملل وزارت امورخارجه تهران، ایرانمهرزاد حمیدیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران تهران، ایرانJournal Article20201012Sport diplomacy is a pervasive phenomenon that is at the diplomatic level an important component of communication between nations and the countries. And so it is important to know what is the position of the Islamic Republic of Iran as a powerful diplomatic country. Therefore, in this study we pursues this Purpose by using TOPSIS model as one of the powerful techniques in multi-criteria decision making. For this purpose, after preparing the research instrument and confirming its validity, it was distributed among the statistical population of the research including faculty and experts in the field of sport and diplomacy. The results show that "the increasing power and attractiveness of international sporting events" is one of the most important reasons for the development of sports diplomacy in Iran. Other research results indicate the critical situation in the areas of "trustee organization" and "policies and programs" in the field of sports diplomacy. In this context, "empowering capacities" was the most important strategy and the "development of political sociology" was the most important consequence of this phenomenon from the experts' point of view. Whatever we can conclude from this study is the need to develop a long-term bond program in order to empower capacity to improve critical points.دیپلماسی ورزشی، پدیدۀ فراگیری است که در سطح دیپلماتیک، جزء مؤلفههای مهم ارتباطی میان کشورها و ملتها بهشمار میآید و بههمینسبب مهم است که بدانیم، جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان کشوری قدرتمند در عرصۀ دیپلماسی، در این حوزه در چه وضعیتی قرار دارد؛ بنابراین، در مطالعۀ حاضر سعی کردهایم با استفاده از مدل تاپسیس، بهعنوان یکی از فنون قوی در تصمیمگیری چندمعیاره، این موضوع را بررسی کنیم. دراینراستا، ابزار پژوهش پس از تهیه و تأیید روایی آن، در بین جامعه آماری پژوهش که شامل استادان هیئت علمی و مدیران خبره در حوزه ورزش و دیپلماسی بودند، توزیع و گردآوری شد. نتایج پژوهش نشان میدهد، «افزایش روزافزون قدرت و جذابیت رویدادهای ورزشی بینالمللی (Ci 0.83)» یکی از مهمترین دلایل توسعه دیپلماسی ورزشی در کشور است. نتایج دیگر پژوهش، حاکی از وضعیت بحرانی در حوزههای «سازمان متولی (Ci 0.38)» و «سیاستها و برنامههای (Ci 0.26)» کشور در حوزه دیپلماسی ورزش است. در این زمینه «ارتقای ظرفیتها(Ci 0.65)» مهمترین راهبرد و «توسعه جامعهشناسی سیاسی (Ci 0.81)» مهمترین پیامد این پدیده از نگاه صاحبنظران بود. آنچه از انجام این پژوهش میتوان نتیجه گرفت، ضرورت تدوین برنامه بلندمدت در راستای ارتقای ظرفیتها برای بهبود نقاط بحرانی است.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117764_f889382d272bc53576779a8a82b13a01.pdfپژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70818320191122The Legal Dimensions of Transfer of Peaceful Nuclear Technologyابعاد حقوقی انتقال فناوری هستهای برای مقاصد صلحآمیز در حقوق بینالملل179214117766FAرضا منتظریمقدمدانشجوی دکترای مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور، بخش علمی الهیات و علوم اسلامی، تهران، ایرانعباس کوچنژاداستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانمژگان رامیننیااستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20201012Beside the military usage of Nuclear Technology there are some peaceful capability usage for this technology and many lawyers have put a spotlight on these capabilities. <br />Meanwhile, peaceful transfer of this technology is a legitimate process in order to “International Law” so the legal and juristic foundation of this issue should be explained. <br />In addition, through the Non-Proliferation Treaty the nuclear states have been committed to share the potential advantages of peaceful using of nuclear energy with other countries. <br />In spite of this commitments, there is no suitable legal sanction for “Technology Transfer” .Therefor, this paper recommending to pursuit the unfinished path for draft code of conduct on transfer of technology and also trying to depicting the capacities and challenges of transferring the peaceful nuclear technology frankly on the bases of International Law, N.P.T, IAEA rules, The right to develop and with the main question of “what is the transfer of peaceful nuclear technology legal foundation in the International Law?”فناوری هستهای، در کنار کاربردهای نظامی و بازدارنده خود، دارای قابلیت استفاده صلحآمیز است و این امکان در سالهای متمادی، کانون توجه بسیاری از حقوقدانان بوده است. با روبهپایان بودن انرژیهای فسیلی، بسیاری از کشورها در پی انرژیهای جایگزین برای آن هستند که انرژی هستهای یکی از جایگزینهای مطرح در این زمینه است. افزایش تقاضا برای استفاده از انرژی هستهای و احتمال گسترش سلاحهای هستهای، نوعی تناقض را برای انتقال فناوری هستهای به کشورهای درحالتوسعه بهوجود آورده و موجب طرح بحثهای مختلفی در حقوق بینالملل شده است. مقاله پیش رو میکوشد با طرح این مسئله که انتقال فناوری صلحآمیز هستهای در حقوق بینالملل براساس کدام مبانی حقوقی اتفاق میافتد، به بررسی مقررات انپیتی و مقررات آژانس بینالمللی انرژی اتمی در زمینۀ انتقال فناوری صلحآمیز هستهای بپردازد. افزونبراین، در این مقاله، انتقال فناوری صلحآمیز هستهای از منظر حق توسعه نیز بررسی شده است. این مقاله، جایگاه انتقال فناوری صلحآمیز هستهای را در حقوق بینالملل نشان میدهد و نیز برمبنای مباحث مطرحشده در حوزۀ حقوق بینالملل توسعه، استدلالهای حقوقی انتقال فناوری صلحآمیز هستهای را تبیین، و پیشنهاد میکند که با پیگیری حرکت متوقفشدۀ پیشنویس راهنمای بینالملل انتقال فناوری، یک سند بینالمللی الزامآور در زمینۀ انتقال فناوری صلحآمیز هستهای بهدست آید.https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_117766_5e59399f795e960c07ee2f89e6f6047b.pdf