پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70819120200521Investigating the Factors Affecting the Faculty Members' Science production: A Case Study of Isfahan Payame Noor Universityبررسی عوامل مؤثر بر میزان تولید علم اعضای هیئت علمی (مطالعه موردی دانشگاه پیامنور استان اصفهان)536115602FAمهری شهبازیاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20191111Science production is one of the major indicators for measuring the scientific performance of a country; therefore, investigating the norms affecting the scientific productivity can help to overcome the problems in this field. This study aimed to investigate the normative and organizational factors affecting the science production of faculty members of Payame Noor University. Accordingly, a questionnaire, validated both form-wise and content-wise, including the relationship between ethical values and normative factors in Merton's theory and some of organizational norms proposed by Bland & Ruffin regarding science production was drawn up. The statistical population of this applied research, including 320 faculty members of different branches of Payame Noor University in Isfahan province responded to the questionnaires. The results showed that there was a positive and significant relationship between the faculty members' commitment to the scientific norms proposed in Merton's theory and their scientific productivity. The mean scores of respondents' perceptions of each norm showed that recognition or being recognized, communalism or collective ownership, universalism, humility, being beneficiary or disinterested, originality, and organized skepticism have all been considered by the respondents. The results also showed that there was a significant difference between the group climate, resources and facilities, university reward system, academic and cultural communications, level of English proficiency, employment status, academic degree, academic rank, the undergraduate topics and credits taught, and educational department as organizational norms with the respondents' scientific productivity. But there was no significant relationship between the respondents' scientific outputs and their gender, age,تولید علم یکی از اصلیترین شاخصهای سنجش عملکرد علمی یک کشور بهشمار میآید و بررسی هنجارهای تأثیرگذار بر آن، یکی از راهکارهای رفع مشکلات در این حوزه است. دراینراستا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل هنجاری و سازمانی تأثیرگذار بر تولید علم اعضای هیئت علمی، براساس نظریه مرتون و برخی از هنجارهای سازمانی مطرحشده توسط بلند و رافین، به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه، بین 320 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان انجام شد. یافتهها نشان داد که بین میزان پایبندی اعضای هیئت علمی به هنجارهای علمی مطرحشده در نظریه مرتون و میزان تولید علم اعضای هیئت علمی، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میانگین نمرههای مربوط به نظرات پاسخگویان درباره هر هنجار نشان میدهد که بهترتیب بهرسمیت شناختن یا رسمیت یافتن، اشتراکگرایی یا مالکیت جمعی، جهانیگرایی یا عامگرایی، تواضع و فروتنی، ذینفع نبودن یا بیطرفی، و اصالت و شک سازمانیافته موردتوجه پاسخگویان بوده است. همچنین بهنظر پاسخگویان، بین جو گروهی، منابع و امکانات، نظام پاداش، میزان ارتباطات علمی و فرهنگی، میزان تسلط بر زبان انگلیسی، نوع استخدام بهصورت رسمی یا غیررسمی، نوع مدرک تحصیلی، مرتبه علمی، تعداد واحدهای تدریسشده توسط عضو هیئت علمی در دوره کارشناسی، و گروه آموزشی، با تولید علم تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین جنسیت، سن و وضعیت تأهل، سابقه تدریس در دوره کارشناسی، و محل دریافت آخرین مدرک تحصیلی با تولید علم، رابطه معناداری وجود ندارد.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70819120200521Strategies for Implementing Managerial Succession Planning in Higher Education System of Islamic Republic of Iranراهبردهای استقرار نظام جانشینپروری مدیریت در نظام آموزش عالی ایران3766115604FAآیت سعادت طلباستادیار دانشگاه خوارزمیمحمد غیاثی ندوشندانشیار دانشگاه علامهاسماعیل شیرعلیاستادیار دانشگاه ولایت0000-0003-3795-7108Journal Article20191111Recently, universities, colleges, and other higher education institutes are facing a wide range of management development challenges. One of the most important requirements of managerial development is the development of successors capable of taking on important managerial positions in future. However, each organization is expected to adopt its own strategies and mechanisms. Using the qualitative research method of the content analysis approach, this research has been conducted the aiming at identifying the appropriate strategies and mechanisms to implement the succession planning system in Iran's higher education. Our data have been collected through some semi-structured interviews with 17 scholars including the policymakers, and current and former university administrators at different levels using strategies and mechanisms for establishing a succession planning system. Then the collected data were analyzed through qualitative content analysis method using Graneheim & Lundman technique. Finally, the strategies and mechanisms of realizing the succession planning system in higher education of Iran were suggested. It is worth noting that in this regard the cultural, legal, managerial, structural, and developmental strategies and mechanisms have been considered.امروزه دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی با گسترهای از چالشهای توسعۀ مدیریت روبهرو هستند و یکی از مهمترین الزامات توسعه مدیریت، پرورش جانشینانی برای بهعهده گرفتن جایگاههای مهم مدیریتی است که از آن با عنوان «جانشینپروری» یاد میشود. این پژوهش با هدف شناسایی راهبردها و سازوکارهای اجرای نظام جانشینپروری در آموزش عالی با استفاده از روش پژوهش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام شده است. دادههای پژوهش با استفاده از ابزار مصاحبه نیمهساختارمند با 17 نفر از سیاستگذاران عرصه آموزش عالی، مدیران فعلی و پیشین دانشگاهها در سطوح گوناگون، و با بهکارگیری راهبردها و سازوکارهای استقرار جانشینپروری براساس بافت و زمینه دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی ایران گردآوری شده است. دادههای بهدستآمده از طریق مصاحبه با روش تحلیل محتوا و با رویکرد کیفی(گرانهیم و لوندمن١) تحلیل شده است و سرانجام، راهبردها و سازوکارهای تحقق جانشینپروری در آموزش عالی ایران که دربردارندۀ راهبردها و سازوکارهای فرهنگی، قانونی، مدیریتی، ساختاری، دانشافزایی، و توسعهای بود، ارائه شدهاند.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70819120200521Relationship between Good Governance and a Smart City: A case study of Tehranنسبتسنجی حکمروایی خوب و شهر هوشمند (مطالعه موردی:شهر تهران)6790115605FAسیدعلی هاشمیدانشجوی دکترای رشته علوم سیاسی-گرایش سیاستگذاری عمومی،دانشگاه آزاد اسلامی،میترا راهنجاتاستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،فتاح شریف زادهاستاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،محمدرضا سعدیاستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی،Journal Article20200420Over the past two decades, the development of services and urban infrastructure of Information and Communication Technology (ICT) has promoted the cooperation among the major urban actors and has developed smart cities. Smart cities have in turn paved the way for significant changes in the management and control of the cities by the governments. Therefore, a comparative study of the indices of good governance and smart cities reveals the direct relationship between good governance and smart cities. The major elements of good governance including accountability, political stability, lack of violence, and effectiveness of the government are expected to be d realized in smart cities.<br /> Iran has faced a phenomenally heterogeneous urban growth over the past three decades and this trend in the capital city of Tehran calls for more attention. Numerous identity and managerial problems in Tehran require examining the relationship between good governance and smartening this city. It seems that fragmentation of management in key issues, such as policymaking, decision- making, planning, organizing, leading, and supervising, is the most serious obstacle to positive correlation between these two variables in Tehran. Using documentary and archival data, this article aims at examining its hypothesis in a descriptive-analytical manner.در دو دهۀ اخیر، گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمات و زیرساختهای شهری که زمینهساز افزایش همکاری میان کنشگران اصلی شهرها شده است، شهر هوشمند به وجود آورده است. این نوع شهرها زمینهساز تحول در مدیریت و کنترل دولتها بر شهرها شدهاند. با نگاهی مقایسهای به شاخصهای دو راهبرد حکمرانی خوب و شهر هوشمند میتوان دریافت که ایندو با یکدیگر رابطۀ لازم و ملزومی دارند.؛ یعنی ارکان اعتراض، پاسخگویی، ثبات سیاسی، فقدان خشونت، و اثربخشی دولت، از شاخصهای حکمرانی خوب بهشمار میآیند که باید در بستر ارکان مختلف شهر هوشمند تجسم و تحقق یابند.<br /> ایران، در طول سه دهۀ گذشته با رشد بیقوارۀ شهرها روبهرو شده است.با توجه به مشکلات هویتی و مدیریتی تهران؛ این پرسش مطرح میشود که «چه نسبتی میان حکمرانی خوب و هوشمندسازی تهران وجود دارد؟ بهنظر میرسد، معضل چندپارگی مدیریت شهری در عرصۀ سیاستگذاری، تصمیمسازی، برنامهریزی، هدایت، و نظارت، مهمترین مانع همبستگی مثبت میان حکمرانی خوب و هوشمندسازی تهران است. این مقاله درصدد سنجش فرضیه موردنظر خود با بهکارگیری شیوه توصیفیـتحلیلی و دادههای اسنادی و بایگانی است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70819120200521Human Dignity in Islam, the Basis of Supportive Strategy of Positive Discrimination for the Rights of the Disabled: A Model for Desirable Islamic Governanceکرامت انسان در اسلام، مبنای راهبرد حمایتی تبعیض مثبت در حقوق معلولان؛ الگوی حکمرانی مطلوب اسلامی91120115606FAابراهیم موسیزادهدانشیار گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهرانسعید کیخادانشآموخته دکترای حقوق عمومی، دانشکده حقوق و علومسیاسی، دانشگاه تهرانJournal Article20200516 <br /> <br /> <br /> <br /> <br />Good governance is a new discourse characterized by some core elements such as rule of law, public participation, accountability, citizenship rights, and social justice. Establishing and guaranteeing the rights for the handicapped can be regarded as the most essential indicators being used to show how the citizenship rights, justice, and responsibility are secured by the government. Using a descriptive-analytical method, this paper aims to explicate the notion of good governance and to examine the inherent dignity of human beings in the Islamic world view as the basic framework for justifying the positive discrimination as the most effective mechanism to protect the rights of the disabled. Finally, some suggestions are made to promote the rights of these individuals under the effective governance in Islamic Republic of Iran. The main question of this study was as follows: What are the bases of legitimization of the mechanism of supporting the disabled through positive discrimination to secure social justice and citizenship rights as the key elements of good Islamic governance? The main hypothesis of the study is that human dignity is the basis of legitimizing the supportive mechanism of positive discrimination in Islam. <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> حکمرانی خوب، گفتمان نوینی است که بیشتر با مؤلفههایی مانند قانونمندی، مشارکت، مسئولیتپذیری، حقوق شهروندی، و عدالت اجتماعی توصیف میشود. تأمین و تضمین حقوق افراد دارای معلولیت ــکه ازجمله محرومترین اقشار جوامع انسانی هستندــ میتواند از مهمترین شاخصهای تضمین حقوق شهروندی، عدالت، و مسئولیتپذیری حکمرانی بهشمار آید. در این مقاله تلاش کردهایم با استفاده از روش توصیفیـتحلیلی، ضمن تبیین مفهوم حکمرانی مطلوب، کرامت ذاتی انسان در جهانبینی اسلامی را بهعنوان مبنای مشروعیتبخشی برای کاربست سازوکار تبعیض مثبت، بهمثابه مؤثرترین راهبرد حمایتی در حقوق معلولان، بررسی کنیم و در پایان پیشنهادهایی را در راستای ارتقای حقوق این افراد در چارچوب حکمرانی مطلوب اسلامی در ایران ارائه کردهایم. دراینراستا، پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که «کاربست سازوکارهای حمایتی تبعیض مثبت در حقوق معلولان، بهمنظور تأمین عدالت اجتماعی و تضمین حقوق شهروندی ــکه از مهمترین شاخصهای حکمرانی مطلوب اسلامی هستندــ بر چه مبنای مشروعیتبخشی استوار است؟» فرضیه اصلی مقاله حاضر این است که «کرامت ذاتی انسان، مبنای مشروعیتبخش سازوکار حمایتی تبعیض مثبت در اسلام است.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70819120200521Strategic Role of Social and Cultural Motives behind Luxury Brand Consumption in Iran Using Combined Research Approachنقش راهبردی انگیزههای اجتماعی و فرهنگی مصرف نشانهای تجاری لوکس در ایران با رویکرد پژوهش ترکیبی121142115607FAعیسی شهنیاییدانشجوی دکترا گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامیاسماعیل حسنپوراستادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزادسراجالدین محبیاستادیار گروه مدیریت، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامیمهدی باقریدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20190717Considering the strategic significance of consumerism and extravagancy, this study aims at finding the motives behind luxury brand consumption (LBC) in the social and cultural context of Iran's society. The method used in this research is mixed (qualitative-quantitative). First, using the qualitative Grounded Theory (GT) method, the social and cultural dimensions of the subject were determined. Next, the required data were collected through a questionnaire worked out by the researchers. Regarding the purpose, the adopted method was applied; in terms of data type it was mixed; and in terms of data collection it was cross-sectional. In the first part, the sample included 15 Iranian academic experts and brand and marketing experts selected on the basis of purposeful sampling and saturation principle. In the second part, the consumers of luxury brands (clothing and watch) were studied. The questionnaire data, the reliability of which had been examined and confirmed by Cronbach's alpha coefficient, were tested through confirmatory factor analysis (CFA). The results showed that the highest social motives behind Iranians' LBC were fame, self-description, showing-off, conformity to social mode, position and credibility, endorsement, while the strong cultural motives were social norms, individualism-collectivism, religion, and patriotism. In contrast to cultural motives, social ones seemed to play a more strategic role in LBC in Iran. Moreover, among the social motives, self-description and thirst for higher social prestige; and among the cultural motives, religion, and patriotism were particularly significant.این پژوهش، با درنظر گرفتن اهمیت راهبردی مصرفگرایی و تجملگرایی، در پی یافتن چرایی مصرف نشانهای تجاری لوکس در جامعه ایران در زمینه اجتماعی و فرهنگی است. این پژوهش از لحاظ روش بصورت آمیخته(کیفی- کمی) میباشد که در بخش اول، با بکارگیری روش کیفی دادهبنیاد، ابعاد اجتماعی و فرهنگی موضوع مشخص گردیده و در بخش بعدی، دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامۀ محققساخته گردآوری شدهاند. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، ترکیبی؛ و برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی است. جامعه آماری پژوهش در بخش نخست، دربردارندۀ خبرگان دانشگاهی و متخصصان نشان و بازاریابی کشور بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع، 15 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند و در بخش دوم، مصرفکنندگان نشانهای تجاری لوکس (پوشاک و ساعت) مورد پژوهش قرار گرفتند. دادههای پرسشنامه که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده بود با روش تحلیل عاملی تأییدی به آزمون گذاشته شدند. نتایج بهدستآمده نشان داد که انگیزههای اجتماعی مصرف نشانهای تجاری لوکس عبارتند از: شهرت، خودتوصیفی، خودنمایی، همرنگی، موقعیت و اعتبار، تأیید شدن، و انگیزههای فرهنگی شامل هنجارهای جامعه، فردگراییـجمعگرایی، مذهب، و وطنپرستی است که انگیزههای اجتماعی در مقابل انگیزههای فرهنگی، نقش راهبردی بیشتری در مصرف این نشانها در جامعه ایران دارد. همچنین، از بین انگیزههای اجتماعی، خودتوصیفی و کسب اعتبار و آبروی اجتماعی و از بین انگیزههای فرهنگی، مذهب و وطنپرستی، اهمیت بیشتری دارند.پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظامراهبرد اجتماعی فرهنگی2251-70819120200521A Reflection on the Concept and Position of E-government and its Relation to Tehran's Environmental Situationتأملی در مفهوم و جایگاه دولت الکترونیک و ارتباطسنجی آن با وضعیت محیط زیست تهران143169115608FAمحمد زرشگیاستادیار گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیسJournal Article20200512Today, conducting interdisciplinary studies have become an undeniable necessity in the development of knowledge and human experience. For a long time, a large part of the scientific capacity of researchers and research institutions was spent on disciplinary (intradisipliary) studies. However, in recent decades, there have been emerging signs that clearly show the growing process of combined studies, especially interdisciplinary ones. Knowledge of law as one of the most important and well-known human sciences is of no exception in this process. After the civil and political rights [freedom rights] and economic, social, and cultural rights [equality rights], correlation rights [fraternity rights] stands as the third generation of human rights. The right to the environment as one of the most developed branches of correlation rights [fraternity rights] has so far been recognized in the legal systems of more than 40 countries, including Iran. This generation of human rights, while having the characteristics of the two previous generations, without the participation of all ,the individual, government, public and private institutions, and the international community, cannot be realized. Of course, it is worth noting that in the constitution of the Islamic Republic of Iran, the right to the environment has not been explicitly mentioned, and the related principle (principle fifty) has been included in the fourth chapter of the Code of Economics and Finance. Of course, it was better to have been set forth in the third chapter of the code (the rights of the nation), and to have beenامروزه انجام پژوهشهای میانرشتهای به ضرورتی انکارناپذیر در فرایند توسعه دانش و تجربه بشری تبدیل شده است. در گذشتهای نهچندان دور، بخش زیادی از توان و ظرفیت علمی پژوهشگران و نهادهای پژوهشی، صرف انجام پژوهشهای درونرشتهای میشد، اما در دهههای اخیر، نشانههایی درحال ظهور است که بهخوبی بیانگر فرایند روبهرشد پژوهشهای تلفیقی، بهویژه مطالعات میانرشتهای است. دانش حقوق نیز بهعنوان یکی از مهمترین و شناختهشدهترین علوم بشری، از این روند مستثنا نبوده است. پس از حقوق مدنی و سیاسی [حقوق آزادی] و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی [حقوق برابری]، حقوق همبستگی [حقوق برادری]، سومین نسل حقوق بشر بهشمار میآید. حق بر محیط زیست، توسعهیافتهترین شاخۀ حقوق همبستگی بوده و تاکنون در قانون اساسی بیش از چهل کشور ــازجمله ایرانــ بهرسمیت شناخته شده است. این نسل از حقوق بشر، ضمن داشتن ویژگیهای دو نسل گذشته، بدون مشارکت همه [فرد، دولت، نهادهای دولتی و خصوصی، و جامعه بینالمللی] نمیتواند تحقق یابد. البته گفتنی است که در قانون اساسی ایران، بهصراحت به حق بر محیط زیست اشاره نشده است و اصل مرتبط با آن (اصل پنجاهم) در فصل چهارم قانون اساسی (اقتصاد و امور مالی) گنجانده شده است. البته بهتر بود این اصل در چارچوب فصل سوم قانون اساسی (حقوق ملت) مقرر میشد و درهمینراستا، بهصراحت، در کنار سایر اصول حقوق ملت، بهعنوان یک حق برای مردم به آن اشاره میشد. دولت الکترونیک میتواند بهعنوان راهبردی آیندهنگر و جامع، با شناخت روابط بین انسانها و محیط زیست و بین اجزای محیط زیست با یکدیگر، به بهبود این