الف) منابع فارسی
1. باستانی، سوسن و دیگران (1388). مروجان رفتارهای نوین دینی؛ مطالعه موردی جمعهای با رویکرد روانشناسی و عرفان، نامه علوم اجتماعی، شماره 36.
2. برگر، پیتر و دیگران (1381). ذهن بیخانمان نوسازی و آگاهی، ترجمه محمد ساوجی، تهران: نشر نی.
3. حمیدیه، بهزاد (1391). معنویت در سبد مصرف، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
4. خادملو، بشیر (1389). ارزیابی و عملکرد پیامدهای اجتماعی گروههای معنویتگرا، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، استاد راهنما: حسین کچوئیان.
5. خراسان فردی (1390). معانی، انگیزهها و پیامدهای گرایش به یگه در شهروندان تهرانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، استاد راهنما: ابوتراب طالبی.
6. خسروی، بهناز (1385). بررسی میزان تأثیر شبکه روابط اجتماعی و شیوه زندگی در رفتار دینی افراد (تحلیل عوامل مؤثر در گرایش افراد به رفتارهای نوین دینی در میان ساکنان شهر تهران)، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا، استاد راهنما: سوسن باستانی.
7. داناییفرد، حسن و زینب مظفری (1387). ارتقای روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژیهای ممیزی پژوهشی، پژوهشهای مدیریت، سال اول، شماره اول.
8. راد نیکنام، سمانه (1381). اشاعه فرهنگی و فرهنگپذیری (بررسی روز ولنتاین)، نامه پژوهش، شماره 23 و 24.
9. ستوده، هدایت الله (1374). مقدمهای بر آسیبهای اجتماعی، تهران: نشر آوای نور.
10. شجاعیزند، علیرضا (1388). تبارشناسی تجربه دینی در مطالعات دینداری، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 6.
11. طالبان، محمدرضا (1391). ارزیابی تجربی نظریه محرومیت در تبیین دینداری، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره ششم، شماره 1.
12. طالبی دارابی (1391). فرقهگرایی جدید در ایران، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، استاد راهنما: ابوتراب طالبی.
13. عباسزاده، محمد (1391). تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی، جامعهشناسی کاربردی، سال 23، شماره 45.
14. غلامیزاده بهبهانی، شیرین (1385). دینداریهای موازی؛ مطالعه دلایل جامعهشناسانه پیدایش آن، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا، راهنما: سارا شریعتی مزینانی.
15. قانعیراد، محمدامین (1388). ناامنی هستیشناختی زندگی شهری در آثار روشنفکران ادبی، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره سوم، شماره 2.
16. کاشی، فضه (1389). خود در معنویتهای جدید، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، استاد راهنما: سارا شریعتی مزینانی.
17. محدثی گیلوائی، حسن (1395). جریانهای دینی و معنوی بدیع، بررسی و نقد رویکردهای تبیینی، جهتگیریهای هنجارین و راهبردهای عملی»، مجموعه مقالات گزارش وضعیت اجتماعی کشور، جلد دوم، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: 493 تا 536.
18. مقدس، علیاصغر و شفیعه قدرتی (1390). ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻘّﺎدانه ﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎی جامعهﺷﻨﺎﺳﻲ ﻋﻮاﻃﻒ ﺟﺎﻧﺎﺗﺎن ﺗﺮﻧﺮ، ﺗﺌﻮدور ﻛﻤﭙﺮ و ادوارد ﻻوﻟﺮ، فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، سال 22، شماره 2.
19. ملکیان، مصطفی (1388). درس گفتارهایی در روششناسی مطالعات مقایسهای عرفان، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
20. میری، سیدحسن (1390). زمینههای اجتماعی گرایش به عرفانهای نوظهور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، استاد راهنما: داود پرچمی.
21. ویلسون، برایان و جیمی کرسول (1387). جنبشهای نوین دینی؛ محدودیتها و امکانات، ترجمه محمد قلیپور، مشهد: نشر مرندیز.
22. همیلتون، ملکم (1390). جامعهشناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر ثالث.
ب) منابع لاتین
1. Hanergraaff,Wouter, j. (1996). New Age religion and western Culture: Esotericism in the Mirror of Secular Thought: New York, E. J. Brill. Leiden.
2. Moberg, David O. (2010). Spirituality Research: Measuring the Immeasurable?,Perspectives on Science and Christian Faith, V. 62, No. 2.
3. Kemper, Theodore D. (1991). Predicting emotions from social relations. Social Psychology Quarterly. Vol. 54. No. 4.