Relationship between the Amount and Type of Presence in Cyberspace and Place Attachment among Students of First and Second Cycles of High School

Document Type : Original Article

Authors

1 M.A in Cultural Studies, Islamic Azad University, East, Tehran Branch

2 Faculty member (Assistant Professor, Social Communication Sciences, Islamic Azad University (East Tehran Branch), Faculty of Humanities,

Abstract

This research investigated relationship between the amount and type of presence in cyberspace and place attachment among high-consumption and low-consumption users consisting of high school students in east of Tehran. This research is based on a survey and its measurement tool is questionnaire. The statistical population of this study includes all male and female students in the first and second cycles of high school in Tehran (fee-paying/ state-aided) in the academic year 2016-2017 which is equal to 8750 subjects. In this research, the samples were selected randomly using Cochran's formula. Accordingly, 384 subjects were selected for this research. It is concluded that the presence in cyberspace has a profound impact on different aspects of identity and, consequently, on the lifestyle of Iranian users, especially young people, who constitute the largest audience and activists of this space, either with professional or entertainment motives, especially in the Third World metropolitan cities. In fact, Iranian users gradually undergo a wide range of changes with regard to the objective and mental structures in their real world and according to the type and extent of Internet usage and these changes affect the place attachment of the Internet and cyberspace users.
 

Keywords


الف) منابع فارسی

1. ادگار، اندرو و پیتر سجویک (1387). مفاهیم کلیدی در نظریه فرهنگی، ترجمه ناصرالدین علی تقویان، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
2. اکبری تبار، علی‌اکبر (1390). بررسی تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
3. اکبری تبار، علی‌اکبر و ج هزارجریبی (1392). مطالعه‌ای در باب تأثیرات شبکه‌های اجتماعی مجازی بر سبک زندگی اوقات فراغت جوانان، کنگره ملی اداره کل ورزش و جوانان شیراز و پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز ـ زمستان 1392.
4. باومن، زیگموند (1380). مدرنیته، ترجمه حسینعلی نوذری، مجموعه مقالات مدرنیته و مدرنیسم.
5. باومن، زیگموند (1384). عشق سیال، ترجمه عرفان ثابتی، تهران: انتشارات ققنوس.
6. بهرامی کمیل، نظام (1391). نظریه رسانه‌ها و جامعه‌شناسی ارتباطات، تهران: انتشارات کویر.
7. حکیمی، رؤیا (1389). بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی بر هویت، مجله جهانی رسانه، شماره 11.
8. دوران، بهزاد (1383). فضای سایبرنتیک و هویت مجازی. پایان‌نامه دکتری جامعه‌شناسی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
9. سجادزاده و دیگران (1394). پژوهش با عنوان دلبستگی مکانی و ادراک کیفیت محیطی بر میزان حس رضایت در محله سنتی حاجی همدان.
10. علوی، سیدسلمان، کیانوش هاشمیان و فرشته جنتی فرد (1387). مقایسه هویت وسلامت روان در دانشجویان استفاده‌کننده از اینترنت و محیط‌های مجازی دانشگاه تهران، تحقیقات علوم رفتاری، دوره 6، شماره1.
11. کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات، جلد اول (ظهور جامعه شبکه‌ای)، ترجمه احمد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران: طرح نو.
12. کاستلز، مانوئل (1382). گفت و گوی اختصاصی کتاب ماه علوم اجتماعی با مانوئل کاستلز درباره عصر اطلاعات، ترجمه افشین جهاندیده، کتاب ماه علوم اجتماعی، سال ششم، شماره نهم و دهم، تیر و مرداد.
13. کاستلز، مانوئل (1384). گفتگوهایی با مانوئل کاستلز، ترجمه حسن چاوشیان و لیلا جوافشانی، تهران: نشر نی.
14. نوابخش، مهرداد، فاطمه هاشم‌نژاد و وحید زادشم‌پور (1389). بررسی آثار اینترنت و موبایل در تغییر هویت جوانان 29-15 ساله مازندران، مجله تخصصی جامعه‌شناسی، سال اول، پیش شماره اول.
15. نوذری، حسینعلی (1378). مدرنیته و مدرنیسم، تهران: نشر نقش جهان.
16. وبستر، فرانک‌، (1380). نظریه‌های‌جامعه‌اطلاعاتی، ترجمه‌ اسماعیل ‌قدیمی‌، انتشارات ‌قصیده‌سرا.
17. هابرماس، یورگن (1389). جهانی شدن و آینده دموکراسی: منظومه پساملی، ترجمه کمال پولادی، تهران:‌ نشر مرکز.
18. هاگت، پیتر (1373). جغرافیای ترکیبی نو، مترجم شاپور گودرزی‌نژاد، تهران: انتشارات سمت.

منابع لاتین

1. Altman, I. & Low, S (1992). Place attachment. NewYork: Plenum Press.
2. Chou, A & Lim, B. (2010). “A framework for measuring happiness in online social network”, Illinois state university.
3. Eric, J. B. S. (2000). Internet use and relationship to loneliness, Journal Cyber, Psychology Behavior.
4. Fiske, J. (1994). Media matters: everyday culture and political change. Minneapolis MN and Lon don: University of Minnesota Press.
5. Wellman, B & Haase, J. Witte & K. Hampton (2001). ”Does the Internet Increase, Decrease or Supplement Social Capital?” Social Networks, Participation and Community Commitment’, American Behavioral Scientist 45 (3).