الف) منابع فارسی
1. اصغرنژاد، حسین (1380). بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران، فصلنامة پیام کتابخانه، سال یازده، شماره 1.
2. امانی، غفور و فریده آذرنوید (1380). کتابخانههای مدارس و نقش آنها در ایجاد عادت مطالعه در دانشآموزان، اردبیل: تراز.
3. باب الحوائجی، فهیمه (1366). علل عدم تداوم پویایی کتابخانههای دبیرستانی در ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
4. باب الحوائجی، فهیمه (1390). علل عدم گرایش به مطالعه در میان کودکان و نوجوانان و ارائه راههایی جهت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، مجموعه مقالات همایش راههای ترویج فرهنگ مطالعه.
5. بزرگی، سید مهدی (1387). راههای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بین دانشآموزان، دانشجویان و قشرهای مختلف مردم، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد.
6. تقیپناهی، فاطمه (1386). بررسی عوامل مؤثر بر نوع و شدت انگیزههای مطالعه در میان دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
7. حکیمی، رضا و محمدعلی طبسی (1389). بررسی راهکارهایی عملی بهمنظور فعال شدن کتابخانههای مدارس شهر زاهدان و توسعه فرهنگ مطالعه، مجله علمی ـ پژوهشی کتابداری و اطلاعرسانی، جلد سیزدهم، شماره اول، پیاپی 49.
8. خنیفر، حسین، فاطمه طاهری و ابوالقاسم سیار (1391). راهکارهای اجرایی ارتقای فرهنگ مطالعه در بین دانشآموزان، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، شماره 9.
9. داورپناه، محمدرضا (1375). «بررسی نقش کتابخانههای مدارس ابتدایی در تقویت آموزش و ایجاد عادت مطالعه»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، دوره 6، شماره 2.
10. راستین، فروردین (1351). بررسی کتابخانههای دبستانهای تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
11. رحمانی، بتول (1382). بررسی تعداد مقالات و گزارشهای منتشرشده درباره کتاب و کتابخوانی، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، دوره 14، شماره 1.
12. زارعی، عیسی (1392). رسانه ملی و فرهنگ کتابخوانی، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، چاپ اول.
13. سبحانینژاد، مهدی و کاظم منافی شرفآباد (1390). جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: یسطرون.
14. فصیحی، ح. (1372). بررسی و ارزیابی وضع موجود کتابخانههای دبیرستانی شهر اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
15. قناویزچی، محمد و محمدرضا داورپناه (1386). بررسی عوامل تسهیلکننده و بازدارنده مطالعه و رابطه انگیزش به مطالعه و کتابخوانی با الگوی انگیزشی مزلو، کتابداری واطلاع رسانی، سال 4، شماره 10.
17. محمدی، زهرا (1376) بررسی میزان علاقمندی نوجوانان وجوانان به مطالعه کتاب، سمنان: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان.
18. میرحسینی، زهره و محمد بهرامی (1391). بررسی میزان تأثیر کتابخانه تلفنی رنگینکمان شهرداری سمنان بر افزایش فرهنگ مطالعه کودکان و نوجوانان، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، بهار، دوره 18، شماره 1.
19. میرحسینی، زهره و زهرا محمدی (1388). بررسی نقش تلویزیون در ترویج فرهنگ کتابخوانی از دیدگاه نوجوانان شهر تهران، کودک، نوجوان و رسانه، شماره 3.
ب) منابع لاتین
1. Camp, D. (2007). Who's reading and why: reading habits of lst grade through graduate students. Reading Horizons Journal , 47 (3).
2. Doiron, R & Asselin, M. (2010). Building a culture for reading in a multilcultural, multilingual world. In: world library and information congress: 76th IFLA general conference and assembly, Sweden: IFLA.
3. Hopper, Rosemary, 2005, What are teenagers reading? Adolescent fiction reading habits and reading choices, School of Education and Lifelong, University of Exeter, Available at: http://proquest.umi.com/pqdweb (accessed 12th April) 2008.
4. Krashen. E (1998). UNESCO: UNESCO statistical yearbook. Unesco publishing, Bornan Press.
5. Roman, S. and Fiore, C. D. (2010). “Do public library summer reading program close the achivment gaps”. Children & Libraries: The Journal of the Association for Library, 8 (3).
6. Singal, N. (2008). Working towards inclusion: Reflation from the Classroom. Teaching and teacher Education, vol, 24.
7. Stranger- Johannessen, E. (2014). Promoting a reading culture through a rural community library in Uganda. International Federation of Library Associations and Institutions. 40 (2).