The Effect of Social Values on the Youths Lifestyle (Case Study: Yasouj)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant professor of IAU, North Tehran branch

2 MA from IAU, North Tehran branch,

Abstract

The aim of this study was to investigate the effect of social values on the lifestyle of young people in Yasouj. The statistical population were youth Yasouj Through Cochran formula, 384 of them were selected by multistage cluster sampling method and a questionnaire made by the researchers in this study face and content validity of the judgment elite and review of the literature as well as its reliability was confirmed by Cronbach's alpha completed. The results showed that social values influence on the lifestyle of young people and no matter how young post materialism increase, their lifestyle is more modern and they go more towards modernity. Youth due to exposure in the conditions of globalization with different styles of face and the lifestyle of people in today's society is more modern the ethnic identity of individuals is reduced therefore; special attention should be paid to strengthening social values.

Keywords


الف) منابع فارسی

1. اباذری، یوسف و حسن چاوشیان (1381). «از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی»، نامه علوم اجتماعی، شماره 30، پاییز و زمستان.
2. احدی، اصغر و هادی بیگلو (1382). بررسی وضعیت سلسله‌مراتب نظام ارزشی در بین دانش‌آموزان و دانشجویان شاهد و غیرشاهد استان اردبیل، طرح پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی.
3. الفت، سعیده و سعیده سالمی (1391). «مفهوم سبک زندگی»، فصلنامه مطالعات سبک زندگی، سال اول، شماره 1: 36-9.
4. باینگانی، بهمن و همکاران (1392). «سبک زندگی از منظر جامعه‌شناسی: مقدمه‌ای بر شناخت  و واکاوی مفهوم سبک زندگی»، سال هشتم، شماره77.
5. بشیر، حسن و محمدصادق افراسیابی (1391). «شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی بزرگ‌ترین جامعه مجازی ایرانیان»، تحقیقات فرهنگی ایران دوره 5، شماره 1: 60-31.
6. بیرو، آلن (1380). فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، انتشارات کیهان.
7. تأمین ملوین (1383). جامعه‌شناسی و قشربندی و نابرابری‌های اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک‌گهر، تهران: انتشارات توتیا.
8. چلبی، مسعود (1375). جامعه‌شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران: نشر نی.
9. حمیدی، نفیسه و مهدی فرجی (1386). «سبک زندگی و پوشش زنان در تهران»، فصلنامة تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره اول: 92 تا 65.
10. خواجه‌نوری، بیژن و مریم سروش (1393). «استفاده از رسانه‌ها، سبک زندگی و کیفیت زندگی جوانان شهر شیراز»، فصلنامه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال یازدهم: 49-25.
11. خواجه‌نوری، بیژن، علی روحانی و سمیه هاشمی (1390). «سبک زندگی و مدیریت بدن»، جامعه‌شناسی زنان (زن و جامعه)، دوره 2، شماره 4: 47-21.
12. دلخموش، محمدتقی و مهرناز احمدی مبارکه (1390). «محتوا و ساختار ارزش‌ها در نوجوانان ایرانی»، روان‌شناسی تحولی (روان‌شناسان ایرانی)، شماره 29: 26-5.
13. ذوالفقاری، ابوالفضل و لاوین سلطانی (1389). «بررسی رابطه سبک زندگی با هویت قومی جوانان (مطالعه موردی: شهرستان مهاباد)»، مجله جامعه‌شناسی ایران، دوره 11، شماره 2: 50-24.
14. ربانی خوراسگانی، رسول، فتحیان صفایی‌نژاد (1384). «فاصله نسلی با تأکید بر وضعیت دینداری و ارزش‌های اجتماعی»، مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، سال 19، شماره 2: 40-21.
15. رضوی‌زاده، نورالدین (1386). بررسی تأثیر مصرف رسانه‌ها بر سبک زندگی ساکنان تهران، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
16. رفعت‌جاه، مریم (1387). بررسی الگوهای فراغتی دانشجویان دانشگاه تهران، معاونت پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
17. زاهدانی، سید سعید زاهد و سید ابراهیم مساوات (1391). «مطالعه ارزش‌های اجتماعی طبقات مختلف جامعه (مطالعه موردی: والدین خانوارهای شهر شیراز)»، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد، واحد شوشتر، سال هفتم، شماره دوم، تابستان.
18. شالچی، وحید (1386). «سبک زندگی جوانان کافی شاپ»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 1: 115-93.
19. شهابی، سیامک (1386). «تحلیلی بر ارزش‌های اجتماعی جوانان مناطق روستایی اصفهان»، پژوهش اجتماعی، دوره 2، شماره3: 49-24.
20. شهابی، سیامک و رسول ربانی (1388). «تحلیلی بر ارزش‌های اجتماعی جوانان مناطق روستایی اصفهان و عوامل مؤثر بر آن»، مطالعات و پژوهش‌های شهری منطقه‌ای، دوره 1، شماره 1: 106-77.
21. فاضلی، محمد (1382). مصرف و سبک زندگی، نشر صبح صادق.
22. فردرو، محسن و شهناز صداقت زادگان (1378). پایگاه اقتصادی اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی، نشر زهد.
23. کلانتری، عبدالحسین، ولی‌اله رستمعلی‌زاده و اعظم نسیم‌افزا (1392) «تحصیلات و مصرف فرهنگی در شهر تهران»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره 2، شماره 1: 111-131.
24. گیدنز، آنتونی (1380). پیامدهای مدرنیته، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
25. گیدنز، آنتونی (1382). تجدد و تشخص (جامعه و هویت شخصی در عصر جدید)، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
26. لئوبی، هنری (1380). اوقات فراغت و سبک های زندگی جوانان، انتشارات سازمان ملی جوانان.
27. معدنی، سعید و عباس خسروانی (1390). «عوامل مؤثر در جهت‌گیری ارزشی (مادی/فرامادی) دانشجویان) دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در سال 1390)»، فصلنامه مطالعات جامعه‌شناختی ایران، سال اول، شماره سوم: 143 - 123.
28. میرفردی، اصغر، سیروس احمدی و راضیه امیری (1392). «بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و آگاهی ترافیکی با نظم‌گریزی عابران پیاده (مورد مطالعه:شهر یاسوج)»، پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی،پاییز و زمستان، سال دوم، شماره2.
29. نجفی‌پور، فرشاد (1386). مجموعه کتاب‌های سلامت روان، تهران: انتشارات نسل نو اندیش.
30. نصرتی، شیما و ابوالفضل ذوالفقاری (1391). «میزان تأثیر دینداری بر سبک زندگی جوانان تهرانی»، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال چهارم، شماره چهاردهم: 117-101.

ب) منابع لاتین

1. Guoxin Li, Guofeng Li, Zephaniah K. (2012). “Luxury Fashion Brand Consumers in China: Perceived Value, Fashion Lifestyle, and Willingness To Pay”, Journal of Business Research. Vol. 65, Issue 10: 1516–1522.
2. Ingelhart, R. (1997). Modernization and Post Modernization: Cultural, Economi and Political Change in 43 Societies, Princeton unevercity press.
3. Inglehart, R., Foa, R., Peterson, C. & Welzel, C. (2008).” Development, Freedom, and Rising Happiness: A Global Perspective (1981–2007)”, Perspectives on psychological science, 3(4): 264-285.
4. Rokeach, M. (1976). Belife Attiudess and Values, Josybass Publish.
5. Ruger, J. P. and Nora Ng, Y. (2014).” Ethics and Social Value Judgments in Public Health (2014)”, Ng N. Y. , and Ruger J. P. Ethics and Social Value Judgments in Public Health. In: Anthony J. Culyer (ed.) , Encyclopedia of Health Economics, Vol. 1. San Diego: Elsevier: 287-291.
6. Rysst, Mari (2010). ''Healthism'' and Looking Good: Body Ideals and Body Practices in Norway” Scandinavian Journal of Public Health, Vol. 38, No. 5: 71-80.
7. Schwartz, S. H. & Bardi, A. (2001). “Value Hierarchies Across Cultures Taking A Similarities Perspective”, Journal of Cross-cultural Psychology, 32(3): 268-290.