بررسی شاخص‌های اجتماعی و فردی موفقیت کارآفرینان حوزه صنایع فرهنگی و خلاق با تأکید بر بند 1 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی (شرکت‌های دانش‌بنیان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

-دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/scs.2024.415763.1497

چکیده

مسئله پیشرفت و توسعه کشور در محیط رقابتی، امروز سمت‌وسو و نوع حرکت کشور به سمت ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان است. به‌عبارتی مابازاء خام‌فروشی و در اختیار قرار دادن مواد اولیه به سایر کشورها، بتوان با بهره‌مندی از اقتصاد دانش‌محور، مواد اولیه را تبدیل به کالاهای خلاق و متناسب با فرهنگ ملی و اسلامی نمود. پژوهش حاضر به بررسی شاخص‌های اجتماعی و فردی موفقیت کارآفرینان در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق پرداخته است. در این پژوهش با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون، با هشت مدیر و صاحب‌نظر در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان مصاحبه و پاسخ‌ها تجزیه‌وتحلیل شده است (هشت مصاحبه‌ کارآفرینانه خاص شهر تهران). یافته‌ها حاکی از آن است که حوزه ارتباطات اجتماعی که شامل (پیشینه خانوادگی، کمک همتایان، مؤسسه‌های آموزشی، رفتار کارآفرینانه، دسترسی به منابع و رسانه‌های جمعی می‌شود و همچنین زمینه‌های فردی و در نظر داشتن ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و شخصیتی میزان موفقیت کارآفرینان متفاوت است. نتایج برآمده از این پژوهش نشان می‌دهد یک کارآفرین با وجود دارا بودن کنش اقتصادی (داشتن سرمایه مالی)، خارج از چهارچوب روابط اجتماعی عمل ننموده و یکی از مسئله‌های مهم در این بخش، مربوط به میزان شبکه ارتباطات اجتماعی است که کارآفرین در جامعه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the social success indicators of entrepreneurs in the field of cultural and creative industries with emphasis on paragraph 1 of resistance economy policies (knowledge-based companies)

نویسنده [English]

  • parastoo kani
-PhD student of Social Welfare, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

In today's competitive environment, our main problem is the economy, and for the economic development of the country, we must move towards a knowledge-based economy. That is, instead of selling raw materials and providing raw materials to other countries, raw materials can be transformed into creative goods through knowledge. The purpose of this research is to investigate the indicators of social success of entrepreneurs in the field of cultural and creative industries, which was obtained using qualitative and thematic analysis methods, interviews and answers from eight managers and experts of successful companies in this field. did they do. (Eight entrepreneurial interviews are specific to the city of Tehran). The findings are attention to social contexts that include social networks (family background, peer support, educational institutions, entrepreneurial behavior, access to resources and mass media). It is also an individual context and considering identity and personality characteristics. The result of this research is that, despite having a behavior, entrepreneurship cannot be understood from economic relations outside of social relations, and it is one of the basic problems in social networks. To seek to fix and strengthen them by using the guidelines of resistance economy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurs' Success
  • Cultural and Creative Industries . Social communication network
  • contexts Resistance Economics
فهرست منابع
احمدپور داریانی، محمود (1379). کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها. تهران: انتشارات شرکت پردیس57.
اسفندیاری صفا، خسرو و دهقان، حبیب‌الله (1395). مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری. فصلنامه مدیریت نظامی، 16(61)، 84-60.
انوری، شاپور (1399). شناسایی الگوی رفتاری کارآفرینان مستقل در ایران. فصلنامه علمی پژوهش‌های مدیریت راهبردی، 26(77)، 127-148.
بهرامی حسن‌آبادی ، مهدی و دیگران (1401). تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین. تهران: مرکز پژوهش‌های مجلس.
پاداش، حمید (1395). مکانیسم‌های توسعه کارآفرینی نوپا در ایران در چارچوب گفتمان اقتصاد مقاومتی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، 16(ویژه نامه اقتصاد مقاومتی)، 1-27.
تربتی، سروناز (1396). تحلیل نشانه‌شناختی موانع تحقق اقتصاد مقاومتی و ارائه راهکارها. فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، 12(32)، 9-34.
ترک‌زاده جعفر و عبدشریفی، فاطمه (1397). بافت‌نگاری اقتصاد مقاومتی به‌مثابه یک نظام رفتاری. دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اقتصاد اسلامی، سال یازدهم، (1) 113-140.
جعفرزاده ، مجتبی (1399). شناسایی جایگاه صنایع فرهنگی و خلاق در گسترش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران. ششمین همایش ملی پژوهش‌های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران.
حضرتی صومعه، زهرا و قاسمعلی، مژگان (1395). بررسی تطبیقی عناصر فرهنگی مؤثر بر توسعه اقتصادی ـ اجتماعی ایران و کره جنوبی با تأکید بر ادیان رایج در این دو کشور. فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، 11(29)، 41-80.
رجبی‌پور میبدی، علیرضا و دیگران (1397). تأثیر رفتار کارآفرینانه بر رقابت‌پذیری کسب‌وکارهای کوچک گردشگری؛ مطالعه موردی: شیراز. مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 3(2)، 59-68.
رحمان‌نیا، مریم و فکور ثقیه، امیرمحمد (1395). دلایل شکست کسب‌وکارهای کارآفرین و نوپا و ارائه راهکارها برای توسعه کارآفرینی. اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و کارآفرینی، تهران.
طالبی، کامبیز؛ عسگری، آرین؛ تاج‌الدین، مهران؛ کارآمد، بابک و آقایی، شیما (1388). تئوری عمومی کارآفرینی. تهران: انتشارات دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران.
فرشباف حقرو، الهه؛ صالحی امیری، سیدرضا؛ رضایی، علی‌اکبر و طبیبی، سید جمالدین (1399). طراحی الگوی توسعه کارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی بومی ایران. مجله مطالعات میان فرهنگی، 15(43)، 35-60.
ملک آرا، ملیکا (1400). عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان. نشریه علمی تخصصی شباک، سال هفتم، (2).
میری، عبدالرضا؛ داورزنی، محمد و سبزیکاران، اسماعیل (1392)، بررسی نقش زمینه‌های اجتماعی ـ فرهنگی مدیران SME‌ها بر کارآفرینی شرکتی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست‌وسوم، (76)، 29-57.
 
Adorno, T. (1991). The Culture Industry: Selected Essays on Mass Culture. London: Routledge.
Aderno, T. & Horkheimer, M. (1979). The Dialectic of Enlightenment. Trans. John Cumming. London: Verso.
Ahmadpour Dariani, Mohammad (1379). Entrepreneurship: definitions, theories, models, publications of Pardis 57 Company, Tehran.
Aldrich, H. E. & Cliff, J. E. (2003). The pervasive effects of family on entrepreneurship: toward a family embeddedness perspective. Journal of Business Venturing, (18), 573–596.
Andersson, S.; Evers, N. & Griot, C. (2013). Local and international networks in small firm inter-nationalization: cases from the Rhône-Alpes medical technology regional cluster. En-trepreneurship & Regional Development, (25), 867–888.
Awotoye, Y. F. & Singh, R. P. (2018). Immigrant entrepreneurs in the USA: A conceptual discussion of the demands of immigration and entrepreneurial intentions. New England Journal of Entrepreneurship, 21(2), 123-139.
Barringer, B.R.; Jones, F.F. & Neubaum, D.O. (2005). Aquantitative content analysis of the characteristics of rapid-growth firms and their founders. Journal of Business Venturing, 20(5), 663-687.
Barkham, R. (1994). Entrepreneurial characteristics and the size of the new firm: a model and an econometric test. Small Business Economics, 6(2), 117-125.
Bass, B. & Stogdrill, R. (1990). Bass & Stogdrill’s handbook of leadership: Theory, research, and managerial implications. New York: Free Press.
Begley, T. & Boyd, D. (1987). Psychological characteristics associated with performance in entrepreneurial firms and small businesses. Journal of Business Venturing, (2), 79–93.
Brandstaetter, H. (1997). Becoming an entrepreneur: A question of personality structure? Journal of Economic Psychology, (18), 157-177.
Brockhaus, R. H. & Horwitz, P. S. (1986). The art and science of entrepreneurship. The Psychology of the Entrepreneur.
Brockhaus, R.H. (1975). I–E locus of control scores as predictors of entrepreneurial intentions. Academy of Management Proceedings, 1975(1), 433-435.
Brush, C. G. (1992). Research on women business owners: past trends, a new perspective and future directions. Entrepreneurship: Theory and Practice, 16(4), 5-30.
Carsrud, A. L.; Olm, K. & Eddy, G. (1987). Entrepreneurs-mentors, networks, and successful new venture development: An exploratory study. American Journal of Small Business, (12), 13-18.
Cooper, A. C. & Dunkelberg, W. C. (1987). Entrepreneurial research: Old questions, new answers and methodological issues. American Journal of Small Business, (11), 11-24.
Crant, J. (2000). Proactive behavior in organizations. Journal of Management, (26), 435-462.
Davidsson, P. (2015). Entrepreneurial opportunities and the entrepreneurship nexus: a re-conceptualization. Journal of Business Venturing, 30(5), 674-695.
Esfandiari Safa, Khosrow, Dehghan, Habibullah (2015). The components of the resistance economy from the perspective of the Supreme Leader. Military Management Quarterly, (61)16. 84-60.
Feng, Y. (2020). Evaluation and analysis of competitiveness of chinese cultural industry based on fuzzy clustering algorithm. Solid State Technol, (63), 8333–8341.
Fox, S.; Ben-Nahum, Z. & Yinon, Y. (1989). Perceived similarity and accuracy of peer ratings. Journal of Applied Psychology, 74(5), 781-786.
Gartner, W. (1988). Who is entrepreneur? Is the wrong question. American Journal of Small Business, 12(4), 11-32.
Hambrick, D. & Mason, P.A. (1984). Upper echelons: the organization as a reflection of its top managers. Academy of Management Review, 9(2), 193-206.
Hewison, R. (1997). Culture and Consensus. London: Methuen.
House, J. & Shamir, B. (1993). Toward the integration of transformational, charismatic, and visionary theories of leadership. Academic Press, 81- 107.
Jaafar, M.; Ramayah, T. & Mohammed, O. (2004). Owner/manager characteristics and business performance: A study among Malaysian contractors. 18th Annual Conference of Australian and New Zealand Academy of Management.
Jernej Tiran (2022). Industrial Culture as an agent of Social innovation:reflections from Velenge-Slovenia.
Krueger, N. F. (1993). Growing up 'entrepreneurial?' Developmental consequences of early exposure to entrepreneurship. Academy of Management Best Paper Proceedings.
Kumar, A. & Sihag, S. (2012). Traits of Entrepreneurs of Small-Scale Sector. IUP Journal of Entrepreneurship Development, 9(2), 61-71.
Kusaka, Kimindo (1978). The New Culture Industry Tokyo: Tokyo Keizai Shinposha.
Locke, E. (2000). The Prime Movers. New York: Amacom.
Lumpkin, G.T. & Dess, G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construcy and linking it to performance. Academy of Management Review, 21(1), 135-172.
Manski, C.F. (1993). Identification of social endogenous effects: the reflection problem. The Review of Economic Studies, 60(3), 531-542.
Matthews, C. H. & Moser, S. B. (1996). longitudinal investigation of the impact of family background and gender on interest in small firm ownership. Journal of Small Business Management, (34), 24-43.
McClelland, D. (1987). Characteristics of successful entrepreneurs. Journal of Creative Behaviour, 21(3), 219-233.
McDonald, R.M. & Eisenhardt, K.M. (2020). Parallel play: startups, nascent markets, and effective business-model design. Administrative Science Quarterly, 65(2), 483-523.
McClelland, D. (1987). Characteristics of successful entrepreneurs. Journal of Creative Behavior, 21(3), 219-233.
Mohanty S.K. (2006). Fundamental of entrepreneurship-Prentice-Hall of India.
Morris, M. & Zahra, S. (2000). Adaptation of the business concept over time: The case of historically disadvantaged South Africa owner / managers. Journal of Small Business Management, 38(1), 92-100.
O’Conner, N.; Hammack, F. M. & Scott, M. A. (2010). Social capital, financial knowledge, and Hispanic college choices. Research of Higher Education, 51(3), 195-219.
Petrakis, P. (2005). Risk perception, risk propensity, and entrepreneurial behavior: the Greek Case. Journal of American Academy of Business, 7(1), 233-242.
Rachdi, F. (2006). L’entrepreneuriat féminin au Maroc: une étude exploratoire. Congrès International Francophone en Entrepreneuriat et PME (pp. 1-19). Fribourg: Association Internationale de Recherche Entrepreneuriat et PME .
Rafael Boix Domenech (2021). The impact of Cultural and Creative industries on the wealth of countries-regions and municipalities.
Rao, R.V. (1979). Small Industries and the Developing Economy in India. New Delhi: Concept Pub.
Rauch, A. & Frese, M. (2000). Psychological approaches to entrepreneurial success: A general model and an overview of findings. International Review of Industrial and Organizational Psychology, (15), 101-142.
Robinson, P. & Sexton, E. (1994). The effect of education and experience on self- employment success. Journal of Business Venturing, 9(2), 141-156.
Sarachek, B. (1978). American entrepreneurs and the Horatio Alger Myth. Journal of Economic History, 38(2), 439-456.
Schere, J. (1982). Tolerance of ambiguity as a discriminating variable between entrepreneurs and managers. Academy of Management Conference, 404-448.
Sexton, D.L. & Bowman, N. (1985). The entrepreneur: a capable executive and more. Journal of Business Venturing, 1(1), 129-140.
Sirec, K. & Mocnik, D. (2000). How Entrepreneurs’ Personal Characteristics Affect SMES' Growth. Izvirni Znanstveni Članki, (1-2), 3-12.
Song Jian(ed). (1994). Essentials of Modern Sciences. Beijing: Science Press.
Stewart, W. & et al. (2003). Entrepreneurial dispositions and goal orientations: A comparative exploration of United States and Russian entrepreneurs. Journal of Small Business Management, 41(1), 27-47.
Storey, D. J. (1994). Understanding small firms. London: Routledge.
Verso.Adorno, T. & Horkheimer, M. (1979). The Dialectic of Enlightenment. Trans. John Cumming. London: Verso.
Wickham, P.A. (2001). Strategic Entrepreneurship. A decision-making approach to new venture creation and management. London: Pearson Education Limited.