«مطالعه عوامل موثر جامعه شناختی بررفتارهای هولیگانیستی تماشاگران زن در مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه ازاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران.

3 استاد گروه جامعه شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.

10.22034/scs.2024.436303.1538

چکیده

چکیده
هدف از مطالعه حاضر «مطالعه عوامل جامعه شناختی مؤثر بر رفتارهای هولیگانیستی تماشاگران زن در فوتبال لیگ برتر ایران» است. در تحقیق حاضر هولیگانیسم از بعد جامعه شناختی مورد تبیین و بررسی قرار گرفته است. روش این پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری این پژوهش را تماشاچیان زن حاضر در استادیوم‌های ورزشی فوتبال در هنگام برگزاری مسابقات لیگ برتر تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۲۰۳ نفر به عنوان حجم نمونه از طریق نمونه گیری تمام شماری انتخاب شدند. یافته‌ها نشان دادند بین تخلیه هیجانات (240/0)، احساس ناکامی (432/0)، احساس جوانی و هویت (273/۰)، احساس تعلق اجتماعی (733/0-)، محرومیت نسبی (303/0)، انزوای اجتماعی (332/0)، مصرف رسانه‌ای (276/0)، مسئولیت پذیری اجتماعی (332/0)، پایگاه اجتماعی – اقتصادی (223/0-) و هولیگانیسم رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق نشان داد پیش شرط‌های اجتماعی و روانشناختی که بر فعالیت و رفتار اجتماعی افراد تأثیر می‌گذارند، تا چه حد متأثر از محیط‌های اجتماعی شامل نهادها و ساختارهای اجتماعی، اعتقادات و ارزش‌های فرهنگی است که افراد در آن زندگی می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Studying the effective sociological factors of female spectators in football matches of the Premier League of Iran

نویسندگان [English]

  • Hossein SadrMohammadi 1
  • bahram ghadimi 2
  • mehrdad navabakhsh 3
1 PhD student in Sports Sociology, Islamic Azad University, Research Sciences Unit, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Sociology, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Sociology, Islamic Azad University, Research Sciences Unit, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract
The aim of the present study is "to study the sociological factors affecting the hooliganistic behavior of female spectators in Iran's premier football league". In the current research, hooliganism has been explained and investigated from a sociological perspective. The method of this research is a survey and the data collection tool is a researcher-made questionnaire.The statistical population of this research consists of female spectators present in football sports stadiums during the Premier League matches, of which 203 people were selected as the sample size through full sampling. The findings showed that there was a difference between emotional discharge (0.240), feeling of failure (0.432), feeling of youth and identity (0.273), sense of social belonging (-0.733), relative deprivation (0.303), social isolation. (0.332), media consumption (0.276), social responsibility (0.332), socio-economic base (-0.223) and hooliganism have a significant relationshipThe results of the research showed that the social and psychological preconditions that affect people's social activity and behavior are affected by social environments, including social institutions and structures, beliefs and cultural values in which people live.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: hooliganism
  • football
  • women
  • violence

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 28 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 19 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1402