Sociocultural Determiners of Citizenship Culture among Tehrani Citizens in 2014

Authors

1 Professor of Kashan University

2 PhD student of Kashan University,

Abstract

The purpose of the present study was to explore the culture of citizenship in Tehran and to examine the relationships between the components of citizenship culture on the one hand and concepts of social participation, social identity, and religiousness on the other hand. The study used a survey design and the data were gathered using questionnaires whose reliability and validity were shown to be satisfactory. The population was the citizens of Tehran and the sample selected following Cochran’s Sampling methods included 1112 citizens selected randomly from 22 areas in Tehran. The results of the analyses of data in this study indicated significant positive correlations between citizenship culture on the one hand and social identity, religiousness, trust in city council, social participation, and citizenship education. These were all significant at the 0.01 level of significance.

Keywords


الف) منابع فارسی

1. ابوالحسنی، سیدرحیم (1386). «مؤلفه‌های هویت ملی با رویکردی پژوهشی»، فصلنامه سیاست، دانشکده حقوق و سیاست، دانشگاه تهران، شماره 12: 22-1.
2. بنیانیان، حسن (1386). فرهنگ توسعه: خطی‌مشی‌گذاری برای تقویت فرهنک توسعه در ایران، تهران: امیرکبیر.
3. جهانگیری، علی، مهرنوش قوپرانلو و مصطفی حاج‌زاده (1391). «بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی»، فصلنامه مطالعات جامعه‌شناختی جوانان، سال 3، شماره هشتم: 89-83.
4. حسنی، محمد، میرنجف موسوی و سکینه حبی‌قراتپه (1391). «سنجش میزان فرهنگ شهروندی دانشجویان در حیطه ارزش‌ها و هنجارها»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال 2، شماره دوم.
5. رحیمی، محبوبه (1386). «بررسی میزان درک از شهروندی در بین دانشجویان دانشکده ادبیات علوم انسانی»، فصلنامه علوم انسانی دانشکده ادبیات علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد.
6. سپیانی، عبدالرضا، زهره سعادتمند و فریبا کریمی (1386). «شیوه‌های آشناسازی دانش‌آموزان دوره متوسطه فریدون‌شهر با حقوق شهروندی»، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره پانزدهم: 94-83.
7. شارع پور، محمود (1386). جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، تهران: سمت.
8. شاه‌طلبی، بدری، آذر قلی‌زاده و سعید شریفی (1388). «تدوین مؤلفه‌های فرهنگ شهروندی در حیطه ارزش‌ها و هنجارها برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی تحصیلی»، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال دوم، شماره پنجم.
9. شاه‌طالبی، بدری و اکرم قپانچی (1392). «تأثیر آموزش‌های شهروندی بر افزایش آگاهی شهروندی کودکان هشت ساله شهر اصفهان (با تأکید بر نرم‌فزارهای چندرسانه‌ای)»، فصلنامه اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال 3، شماره سوم: 150-129.
10. شاه‌طالبی، بدری، آذر قلی‌زاده و سعید شریفی (1388). «تدوین مؤلفه‌های فرهنگ شهروندی در حیطه ارزش‌ها و هنجارها برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی تحصیلی»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال 2، شماره پنجم: 76-57.
11. شاه‌طالبی، بدری، آذر قلی‌زاده و سعید شریفی (1389). «مؤلفه‌های آموزش فرهنگ شهروندی برای دانش‌آموزان دوره راهنمایی تحصیلی با تأکید بر حیطه آموزه‌های دینی و شهروند الکترونیک»، علوم تربیتی، سال 3، شماره دهم: 178-157.
12. شربتیان، محمدحسن (1387). «تأملی بر مبانی فرهنگ شهروندی و ارائه راهکارهایی برای گسترش آن»، فصلنامه فرهنگی ـ پژوهشی فرهنگ خراسان جنوبی، شماره 9و8، سال دوم و سوم، دوره تابستان و پاییز: 154-119.
13. شیانی، ملیحه (1384). «شهروندی و مشارکت در نظام جامعه رفاه و تأمین اجتماعی»، فصلنامه حقوق تأمین اجتماعی، سال اول، شماره 1.
14. شیانی، ملیحه و طاهره داود‌وندی (1389). «تحلیلی بر میزان آگاهی از حقوق شهروندی در میان دانشجویان»، فصلنامه برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره پنجم.
15. صالحی امیری، سید رضا (1388). انسجام ملی و تنوع فرهنگی، تهران: انتشارات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک.
16. طالب‌زاده نوبریان، محسن و کورش فتحی واجارگاه (1382). مباحث تخصصی برنامه‌ریزی درسی، تهران: نشر آییژ.
17. فاطمی‌نیا، سیاوش (1386). «فرهنگ شهروندی: محصول و محمل حاکمیت خوب، سازمان کارا و شهروند فعال»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، سال 7، شماره بیست و ششم.
18. فرمهینی فراهانی، محسن (1389). تربیت شهروندی، تهران: انتشارات آییژ.
19. قلتاش، عباس، مسلم صالحی و صدیقه محمدجانی (1392). «بررسی میزان برخورداری دانش‌آموزان دختر پایه سوم متوسطه از مهارت‌های شهروندی»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی زن و جامعه، سال 4، شماره سه.
20. کاستلز، استفان و دیویدسون السیتر (1382). مهاجرت و شهروندی، ترجمه فرامرز تقی‌لو، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
21. کفاشی، مجید و اسماعیل کاوسی (1387). «تأثیر مدیریت امکانات شهری بر فرهنگ شهروندی»، پژوهشنامه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام: 58-38.
22. کلانتری، خلیل (1387). پردازش و تحلیل داده‌ها در تحقیقات اجتماعی ـ اقتصادی با استفاده از نرم‌افزار spss، تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
23. معین، محمد (1363). فرهنگ فارسی، جلد دوم، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
24. میلنر، آ و براویت، ج (1385). درآمدی بر نظریه فرهنگ معاصر، ترجمه ج. محمدی، تهران: انتشارات ققنوس.
25. نیازی، محسن (1381). تبیین موانع مشارکت اجتماعی در شهرستان کاشان، پایان‌نامه دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان.
26. نیکنامی، مصطفی و یاسمن مدانلو (1387). «تعیین مؤلفه‌های آموزش شهروندی در دوره راهنمایی تحصیلی جهت اراده یک چارچوب نظری مناسب»، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال 2، شماره 1: 164-137.
27. هاشمیان‌فر، سیدعلی و محمد گنجی (1388). «تحلیلی بر فرهنگ شهروندی در شهر اصفهان»، فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی، سال بیستم، شماره 1.
28. هاشمیان‌فر، سیدعلی و شهرزاد عجمی (1391). «بررسی فرهنگ شهروندی ساکنان بافت حاشیه‌ای شهر اصفهان»، فصلنامه مطالعات شهری، سال 2، شماره سوم: 230-209.
29. همیلتون، ملکم (1377). جامعه‌شناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: تبیان.

ب) منابع لاتین

1. Anderson, E, Hoeberigs R, Mackinnon L, Thwaites T. (2004). Culturally Inclusive Arts Education in Aotearoa. New Zealand, School for Visual and Creative Arts in Education And Pedagogy. Bangkok, Thailand 13-16 DC.
2. Curtin, D. (2002). Ecological Citizenship, Handbook of citizenship studies, Sage Publications.
3. Faulks, Keith (2000). Citizenship, Routledge, London.
4. Gaoteri, H. (1986). Popular Participation in Development, in Participation in Development, Paris,UNESCO.
5. Gearon, L. (2003). Learning to Teach Citizenship in the Secondary School, New York: Routledge.
6. Grossman, D. (2000). The Global and the Local in Partnership: Innovative Approaches to Citizenship Education. Paper presented at the sixth Unesco- Aceid, international conference on education, Bangkok, Thailand.
7. Isin E.F. & Turner, B. S. (2002). Citizenship Studies: An introduction, Handbook of citizenship studies, Sage publications.
8. Janoski. T, Gran B.(2002). "Political Citizenship: Foundations of Rights", handbook of citizenship studies, Sage publications, New Delhi: 13-53.
9. Kerr, D. (1999) .Citizenship Education: An International Comparison, London: QCA/NFER .
10. Linklater, A. (2002). Cosmopolitan Citizenship Handbook of Citizenship Studies, Sage publications & New Delhi.
11. Patrick, J. (1998). "Continuing Challenges in Citizenship Education", Journal of Educational Leadership, vol. 38, No. 4.
12. Prior, W. (2001). Citizenship Education, Australian experiences. SLO. Netherland.
13. Roche. M. (2002). Social Citizenship: Grounds of social change handbook of citizenship studies, Sage publications, New Delhi.
14. UNESCO (2010). Citizenship Education for the 21st Century: http://www.unesco.org/education/tlsf/TLSF/theme_b/mod07/mod07task03/appendixhtm