مدل بومی‌شدۀ دووجهی رهبری-مدیریتی بر اساس عوامل اصلی اقتصاد نوآوری در جهت توسعۀ زندگی اجتماعی و شهری (مورد پژوهش: موسسۀ مالی بانک ملت)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت امور فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت امور فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت امور فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

 


 

تغییرات گسترده و جهانی‌شدن در دنیای امروز مستلزم سبک رهبری متفاوت و جدیدی است که با استفادۀ بهینه از منابع و دارایی‌های مادی و انسانی، اهداف سازمان را در جهت توسعۀ زندگی اجتماعی و شهری تحقق بخشیده و قادر به توسعۀ ظرفیت‌ها و استفاده از آن‌ها باشد. رهبرانی که با خلق چشم‌اندازهای نوین، تدوین و توسعۀ بینش‌ها و الهام‌‌بخشی موجب تحول و نوآوری شوند و با برانگیختن پیروان و ایجاد تعهد و مسئولیت‌پذیری و هماهنگی در آن‌ها، عوامل و عناصر سازمانی را به گونه‌ای به کار گیرند که هم بقای سازمان را تضمین کرده و هم موجبات رشد آن را فراهم می‌سازند. برای حصول توانمندی‌های سازمان، که خود آن نیز در گرو توانمندی منابع انسانی آن است، باید اقتصاد سازمان که یکی از ارکان اصلی حرکت سازمانی است، پویا گردد و همگام با اقتصاد جهانی گام بردارد و این خود در گرو داشتن اقتصادی نوآور و خلاقیت محور است. در این پژوهش برای بررسی رابطۀ دووجهی رهبری-مدیریت با اقتصاد نوآوری، مؤسسات مالی بانک ملت به‌عنوان جامعۀ آماری انتخاب شده‌اند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. در این مطالعه از روش پیمایشی از طریق پرسشنامۀ طراحی‌شده استفاده شد؛ سپس با استفاده از نرم‌افزار Spss آمارها تجزیه و تحلیل شدند. مؤسسات مالی بانک ملت به‌عنوان جامعۀ آماری دارای 50 گروه زیرمجموعه می‌باشد که دارای 2000 نفر کارمند است؛ بر اساس جدول مورگان تعداد نمونۀ مورداستفاده در این پژوهش 322 نفر هستند. برای بررسی رابطۀ دووجهی رهبری-مدیریت با اقتصاد نوآوری، رابطۀ اقتصاد نوآوری با مؤلفه‌های دووجهی رهبری-مدیریتی مورد سنجش قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصله از تجزیه و تحلیل آماری، بین بعد عقلگرایی اقتصاد نوآوری و ابعاد فرهنگ، نوع رهبری، وظایف اصلی، هدف کاربردی مدیریت دووجهی و همچنین مدیریت دووجهی و ابعاد عقلگرایی و انسان‌گرایی و اقتصاد نوآوری رابطۀ نسبتاً معنی‌داری برقرار است که شدت جریان آن متوسط و جهت آن مستقیم است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که اقتصاد نوآوری با تمامی ابعاد مدیریت دووجهی از جمله فرهنگ، ابعاد رهبری، هدف کاربردی، وظایف اصلی و ساختار مدیریت رابطۀ معناداری دارد. بنابراین با ترسیم نقشۀ راه جدید بر اساس روش اقتصاد نوآوری می‌توان سبب خلق ارزش، یادگیری، شناخت و انگیزۀ هرچه بیشتر کارکنان گردید که این مهم خود در گرو داشتن استراتژی دووجهی رهبری-مدیریتی هموار می‌گردد.

تازه های تحقیق

 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Localized Bidirectional Leadership-Management Model Based on Key Factors of Innovation Economy for Development of Social and Urban Life (Case Study of Bank Mellat Financial Institute)

نویسندگان [English]

  • Mina Ghadami 1
  • Ali Akbar Rezaei 2
  • Abbasali ghaiyoomi 3
1 PhD student in Cultural Affairs Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran
2 Assistant Professor, Department of Cultural Affairs, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Cultural Affairs Management, North Tehran Branch, Islamic Azad
چکیده [English]

 


 

Extensive changes and globalization in today's world require a different and new leadership style which, through the optimal use of material and human assets and resources, realizes the goals of the organization and can develop capacities and use them. Leaders who create new perspectives, develop insights and inspire change and innovate, and use motivating followers to create commitment and accountability and coordinate them, using the elements and elements of the organization that Both the survival of the organization and the growth of the organization are provided. These leaders have the ability to operate effectively in complex and risky situations, creating the feeling within themselves and their subordinates that they can respond to challenges and opportunities that may arise. In order to gain the capabilities of the organization, which is itself dependent on its human resource capabilities, the organization's economy must be dynamic as one of the key pillars of the organizational move, and is consistent with the global economy, which depends on having innovative and creatively based economy. Is. One of the important features of innovative organizations can be the employee's learning and creativity, which promotes the organization's day.
In this study, for the purpose of studying the relationship between leadership and management with the innovation economy of Mellat financial institutions, it has been selected as the statistical community. The present study is for practical purpose. The purpose of this study was to collect data and information from the library and documentary methods. Then, a questionnaire was prepared by faculty members and a survey method was used to collect the data. Then SPSS software was analyzed and statistically analyzed.
The financial institutions of the Mellat Bank, as a statistical society, have 50 subset groups with 2,000 employees, which according to the Morgan table, the number of samples used in this research is 322 people. In order to investigate the relationship between leadership and management with innovation economy, the relationship between innovation economy and two dimensions of leadership-management were measured. Based on the results of statistical analysis of the dimension of rationalism, the innovation economy and the dimensions of culture, type of leadership, the practical purpose of two-dimensional management as well as dual management and dimensions of rationalism and humanism and the innovation economy are relatively significant, with the intensity of its flow moderate and direct towards it. The results obtained show that with the 99% probability of the relationship between the innovation economy and multifaceted management was confirmed. Regarding other components, it can be said that the innovation economy has a positive and positive relation with the 95% probability of cultural dimension. Also, the innovation economy with a 95% probability has a significant positive relationship with the leadership dimension. The innovation economy has a positive and positive relationship with the probability of 95% with the target application dimension. Also, the innovation economy with 95% probability has a significant positive relationship with the main tasks dimension and the innovation economy with a 95% probability has a significant positive relationship with the structure dimension.
Therefore, by mapping a new roadmap based on the methodology of innovation economics, it is possible to create the value of learning and recognition and the motivation of more employees, which depends on the strategic management of leadership and management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership
  • Management
  • Innovation Economy
  • Transformation
  • Rationalism
  • Naturalism
  • Humanism
 
 
داونپورت، توماس (1391) مدیریت استراتژیک نوین در اقتصاد نوآوری، ترجمۀ محسن قدمی؛ مراد کردی و میترا آفتاب آذر، چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد واحد شاهرود.
شعبانی، علی؛ حسین تقوی قره بلاغ (1390) بررسی رابطۀ رهبری تحول‌آفرین با رفتار مدنی سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه تهران، نشریۀ تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، سال چهل و پنجم، شمارۀ 57، صفحۀ 39 تا 62.
محبی، پروین (1390) «بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری در سازمانهای خدمات مالی (مورد مطالعه بانک رفاه کارگران)»، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
مرتضوی به نقل از میرکمالی، سیدمحمد؛ فاطمه نارنجی ثانی و فرنوش اعلامی (1390) بررسی رابطۀ رهبری تحول‌آفرین با یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: شرکت سایپا)، پژوهش‌نامۀ مدیریت تحول، سال سوم، شمارۀ 6، پاییز و زمستان 1390.
یعقوبی، نورمحمد؛ مجید مقدمی و عالمه کیخا (1389) بررسی رابطۀ بین رهبری تحول‌آفرین و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، پژوهش‌نامۀ مدیریت تحول، سال دوم، شمارة 4، نیمۀ دوم 1389.
Adapted from Christensen, C.M. and Raynor, M.E. (2003). The Innovator's Solution: Creating and Sustaining Successful Growth, Boston: Harvard Business School Press, 41.
Arthur, (1994, Aner News and Para Dependence in the Economia Lansing eversity of Michigop Press, 12.
Christine M. Beckman, “The Influence of Founding Team Company Affiliations on Firm Behavior”, Academy of Management Journal, 49/4 (August 2006): 741-758; J. Jansen, G. George, F. Van den Bosch, and H. Volberda, “Senior Team Attributes and Organizational Ambidexterity: The Moderating Role of Transformational Leadership,” Journal of Management Studies, 45/5 (July 2008): 982-1007.
Harreld et al. (2007), op. cit.; David J. Teece, “Explicating Dynamic Capabilities: The Nature and Microfoundations of (Sustainable) Enterprise Performance”, Strategic Management Journal, 28.
Gastle.C.M. (2002), "Innovation and Entropy Within the Global cancy", Submission to Information Technology Assession of Canada. Montreal Government of Canada 19.
Clark Gilbert, “Unbundling the Structure of Inertia: Resource versus Routine Rigidity”, Academy of Management Journal, 48/5 (October 2005): 741-763; Mom, Van den Bosch, and Volberda, op. cit.; Charles A. O’Reilly, David F. Caldwell, Jennifer A. Chatman, Margaret Lapiz, and William Self, “How Leadership Matters: The Effects of Leaders’ Alignment on Strategy Implementation”, Leadership Quarterly, 21/1 (February 2010): 104-113; Wendy K. Smith and Michael L. Tushman, “Managing Strategic Contradictions: A Top Management Model for Managing Innovation Streams”, Organization Science, 16/5 (September/October 2005): 522-536.
Justin J. Jansen, Dusya Vera, and Mary Crossan, “Strategic Leadership for Exploration and Exploitation: The Moderating Role of Environmental Dynamism,” Leadership Quarterly, 20/1 (February 2009): 5-18; R. Scott Livengood and Rhonda K. Reger, “That’s Our Turf! Identity Domains and Competitive Dynamics,” Academy of Management Review, 35/1 (January 2010): 48-66; Louise A. Nemanich and Dusya Vera, “Transformational Leadership and Ambidexterity in the Context of an Acquisition”, Leadership Quarterly, 20/1 (February 2009): 19-33.
Lubatkin, Simsek, Ling, and Veiga, op. cit.; Jatinder Sidhu, Henk Volberda, and Harry Commandeur, “Exploring Exploration Orientation and Its Determinants: Some Empirical Evidence”, Journal of Management Studies, 41/6 (September 2004): 913-932.
Max Bazerman and Michael Watkins, Predictable Surprises (Boston, MA: Harvard Business School Press, 2004); Mary J. Benner and Michael L. Tushman, “Exploitation, Exploration and Process Management: The Productivity Dilemma Revisited,” Academy of Management Review, 28/2 (April 2003): 256; March (1991), op. cit.
C. O’Reilly and M. Tushman, “Ambidexterity as a Dynamic Capability: Resolving the Innovator’s Dilemma,” Research in Organizational Behavior, 28 (2008): 190.
Tushman, M.L. and O'Reilly, C.A. (1996). "Ambidextrous Organizations: Managing Evolutionary and Revolutionary Change". California Management Review, 38(4), 18.
Timmers, P. (1998). "Business Models for Electronic Commerce". Electronic Markets, 8(2). 5.
Schmid, B., Alt, R., Zimmermann, H. and Buchet, B. (2001) "Anniversary Edition: Business Models", Electronic Markets, 11(1), 7.
Viscio, A. and Pasternack, B. (1996). "Towards a New Business Model". Strategy & Business 20.2nd Quarter.
Various authors have been analyzing the drivers towards an innovation economy. A prominent view is provided by Tapci, D. (2001). "Rethinking Strategy in a Networked World." Smut egy & Business. Issue 24, Third Quarter, 6.