بررسی مهم‌ترین چالش‌ها و راهبردهای آموزش‌های مهارتی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی و معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

2 استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار،

چکیده

این مقاله به دنبال شناسایی چالش‌های آموزش‌های مهارتی در کشور و ارائه راهبردهای مقابله با آن است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده‌ها، کیفی است. نمونه مورد مطالعه شامل مسئولان و کارشناسان مرتبط با حوزه آموزش مهارتی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مؤسسات مهم آموزش عالی مرتبط، وزارتخانه کار و امور اجتماعی و وزارتخانه آموزش و پرورش بوده که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. بر اساس نتایج، سه مورد از مهم‌ترین چالش‌های آموزش مهارتی در کشور عبارت است از: فقدان مدل توسعه آموزش عالی، مشخص نبودن میزان سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزش عالی کشور و فقدان مهارت‌های لازم در دانش‌آموختگان مراکز مهارت‌آموزی. سه مورد از مهم‌ترین راهبردهای آموزش مهارتی در کشور عبارت است از: تدوین و تنظیم سیاست‌های کلی آموزش‌های مهارتی، امکان افزایش ٥٠ درصدی سهم آموزش‌های مهارتی در برنامه ششم توسعه کشور و همگرا کردن سیاست‌ها و تصمیم‌های مربوط به آموزش‌های مهارتی با تأسیس «شورای ملی مهارت».

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explore the Challenges and Strategies for Skills Training in Iran

نویسندگان [English]

  • Mahdi Navid adham 1
  • Hamid Shafizade 2
1 PhD of cultural management & Planning
2 Assistant professor of IAU, Garmsar branch
چکیده [English]

This paper seeks to identify challenges and provide skills training in the country are coping with it. The sample consists of a 18-member group of officials and experts related to the field of skill training in the Ministry of Science, Research and Technology and other important institutions of higher education, Ministry of Labor and Social Affairs and the Ministry of Education, which targeted were selected for this study. The data gathered through focus groups were conducted. Voice recordings and manuscripts to gather data and record discussions with focus groups needed data is collected. Three of the most important challenges for skills training in the country are: lack of development model of higher education and the lack of skills training in the higher education system; non-performance professional qualification system in the country and the lack of necessary skills in training graduates. Three of the most important skills training strategies in the country include: formulate general policies skills training, the option to increase 50 percent in the sixth program development skills training, and convergence of the policies and decisions related to skills training with the establishment of "National Council of skill".

کلیدواژه‌ها [English]

  • higher education and education
  • Skills training

الف) منابع فارسی

1. افسرده، فریده (1387). مقایسه کارایی درونی شاخه فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش استان ایلام در سال‌های 1379 تا 1383 با اهداف پیش‌بینی شده در برنامه توسعه سوم استان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول.
2. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور (1387). مدرنیزه کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مؤسسه خدمات مشاوره‌ای.
3. شعبانلو، کریم سعید (1381). «بررسی کارایی بیرونی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نظام جدید آموزش متوسطه استان آذربایجان غربی»، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، دوره هشتم، شماره 31.
4. صالحی، ص (1384). «تحول آموزش فنی و حرفه‌ای و مکانیزم‌سازی»، مجموعه مقالات دومین همایش نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تحولات اقتصادی و اجتماعی، مازندران: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران.
5. طالقانی‌نیا، محمد (1371). رابطه آموزش‌های رسمی فنی و حرفه‌ای با اشتغال، فارغ‌التحصیلان سال‌های 67-1363 در شهرستان‌های استان تهران، طرح پژوهشی، تهران: اداره کل آموزش و پرورش.
6. فرشاد، مهدی (1374). رابطه آموزش‌های رسمی و فنی و حرفه‌ای، اشتغال فارغ‌التحصیلان طرح پژوهشی، تهران: مرکز تحقیقات آموزش پژوهشکده تعلیم و تربیت.
7. مهرعلیزاده، یدالله و م.ع. نائلی(1381). «پیامدهای جهانی شدن بر برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاهی در ایران»، فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شریف، سال هجدهم، دوره جدید، بهار.
8. مهرمحمدی، محمود (1373). «نظام آموزشی فنی و حرفه‌ای در الان چیست؟ و از آن چه می‌توان آموخت؟»، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال دهم، شماره 39 و 40.
9. نویدی، احد و همکاران (1382). آموزش فنی و حرفه‌ای، پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش.

ب) منابع لاتین

1. Bottoms, Gene (2006). Using Industry-recognized Skill Standard Assessment For Improving Carrier, technical education, available from gene Bottoms strd. org.
2. Hussain shah, I.  et al. (2010). “Structure of Technical Education and Vocational Training in Pakistan”, Journal of Technical Education and training of Islamabad University.
3. Karam. G. (2006). “Vocational and Technical Education in Lebanon: Strategic Issues and Challenges”, International Education Journal, Vol. 7, No. 3: 259-272.
4. Masri, M. W. (2003). Vocational Education and the Changing Demand of the World of Work. President: National Center for Human Resources Development Jordan.
5. Price, David (2009). “Job Active Group Grow on Base the Curriculum of Vocational and technical Education and adapt With Development”, journal of education and training, vol.41: 79-97.