تبیین و اعتباریابی الگوی مسئولیت اجتماعی رسانه‌ی ملّی در تقویت همگرایی اقوام استان سیستان و بلوچستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشکده مدیریت دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایران

2 مدیریت رسانه دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایران

3 گروه مدیریت رسانه دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایران

4 گروه مدیریت رسانه دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر، درصدد ارائه الگوی مسئولیت اجتماعی رسانه‌‌ی ‌‌ملی به منظور تقویت همگرایی اقوام استان سیستان و بلوچستان از طریق روش آمیخته اکتشافی است. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق نیمه ساختار‌‌یافته با 15 نفر از خبرگان آگاه به موضوع پژوهش (خبرگان دانشگاهی، مدیران رسانه‌‌ی ملی، سران اقوام استان) است، که به صورت نمونه‌‌گیری نظری و با بهره‌‌مندی از تکنیک‌‌های هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده‌‌اند. با استفاده از روش تحلیل محتوا برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، الگوی اولیه در قالب نظریه داده‌‌بنیاد به دست آمد. سپس الگو با روش دلفی، مورد اصلاح و تأیید خبرگان قرار گرفت. برای آزمون الگو، از روش‌‌های تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر با بهره‌‌گیری از نرم‌‌افزاهای SPSS و PLS بر روی اطلاعات حاصل از پرسشنامه توزیع شده در بین 242 نفر از سران اقوام و طوایف استان سیستان و بلوچستان استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر عبارتند از؛ 130 مفهوم کلیدی، 34 مقوله و 13 مقوله اصلی که در قالب مقوله محوری «مسئولیت اجتماعی رسانه‌‌ی ملّی در تقویت همگرایی اقوام استان سیستان و بلوچستان»، شرایط علّی «رعایت حقوق شهروندی، حقیقت‌‌گرایی، مسئولیت‌‌پذیری و حرفه‌‌ای‌‌گرایی»، شرایط زمینه‌‌ای «محیط درونی و بیرونی رسانه»، شرایط مداخله‌‌ای «چالش‌‌های محیطی و محدودیت‌‌های سازمانی»، راهبردها «راهبردهای قومی و راهبردهای سازمانی» و پیامدها «تقویت همگرایی اقوام استان و ارتقاء مسئولیت‌‌پذیری رسانه‌‌ی ملی» تدوین شد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Model of Social Responsibility of the Islamic Republic of Iran Broadcasting in Strengthening the Convergence of Ethnic Groups in Sistan and Baluchistan Province

نویسندگان [English]

  • masoud Fazeli ROSTAMPOUR 1
  • fatemeh Azizabadi farahani 2
  • Hamidreza Hoseini dana 3
  • Ali Akbar Farhangi 4
1 a Department of Media Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 a Department of Media Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University tehran iran
3 Department of Media Management, Damavand Branch, Islamic Azad University, Damavand, Iran
4 Department of Media Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran:
چکیده [English]

This study, through mixed exploratory method, seeks to explain the model of social responsibility of the Islamic Republic of Iran Broadcasting(IRIB) in order to strengthen the convergence of ethnic groups in Sistan and Baluchestan(S&B) province. The data collection tool was semi-structured in-depth  interviews with 15 experts aware of the research topic including academic experts, managers of the  IRIB, and the leaders of the ethnic groups of the province who were all selected through theoretical sampling and targeted and Snowball techniques. The initial model was obtained in the form of data-based theory through content analysis method used in analyzing the collected data. Then the model was modified and approved by the experts through Delphi method. Confirmatory factor analysis and path analysis using SPSS and PLS software were used on the information obtained from the questionnaires distributed among 242 heads of the ethnic groups and tribes in S&B province to test the model,The findings of the study are: 121 key concepts, 34 categories, and 13 main categories which were compiled in the form of the central category (social responsibility of the IRIB in strengthening the convergence of ethnic groups in S&B province), causal conditions (observance of citizenship rights, a tendency to the truth, responsibility and professionalism), underlying conditions (internal and external media environment), intervening conditions (environmental challenges and organizational constraints), strategies (ethnic strategies and organizational strategies), and implications (strengthening the convergence of the ethnic groups in S&B province and promoting IRIB accountability) in the conceptual grounded theories model.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • National Media Social Responsibility
  • Convergence of ethnic groups
  • Data-based Theory
احمدی، حمید (1378). قومیت و قوم‌‌گرایی در ایران؛ از افسانه تا واقعیت. تهران: نی.
احمدی، منیژه (1395). طراحی الگوی شایستگی سربازرسان سازمان بازرسی کل کشور. پایان‌‌نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
اشتراوس، آنسلم، و کوربین، جولیت (1393). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌‌ها و شیوه‌‌ها. ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
باهنر، ناصر، و روحانی، محمدرضا (1390). رسانه‌‌های جمعی و مسئولیت اجتماعی مطالعه تطبیقی رویکرد اسلامی و غربی. دوفصلنامه پژوهشی دین و ارتباطات، 18(39)، 5-34.
بهشتی، سید‌‌صمد، و حق‌‌مرادی، محمد (1396). فراتحلیل مطالعات مرتبط با رابطة بین هویت قومی و هویت ملی در ایران با تأکید بر نقش رسانه. مسائل اجتماعی ایران، (2)، 27-5.
بیابانی، غلامحسین (1396). بررسی واکاوی مسئولیت‌‌های اجتماعی رسانه. فصلنامه مطالعات رسانه‌‌ای، 12(2/38)، 55-66.
بیرو، آلن (1380). فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران: کیهان، چاپ چهارم.
خرازی‌‌آذر، زهرا، مظفری، افسانه، بهرامیان، شفیع (1395). تأثیر استفاده از رسانه‌‌های جمعی و اجتماعی بر همگرایی بین قومی در ایران. فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 17(34)، 69-101.
دانایی‌‌فرد، حسن، و امامی، سید‌‌مجتبی (1386). استراتژی‌‌های پژوهش کیفی: تاملی بر نظریه‌‌پردازی داده‌‌بنیاد. اندیشه مدیریت، (2)، 97-69.
دهخدا، علی‌‌اکبر (1377). لغت‌‌نامه دهخدا. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
سورین، ورنر‌‌جوزف، و تانکارد، جیمز (1388). نظریه‌‌های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان، تهران: دانشگاه تهران.
سیاسر، قاسم (1398). تبارشناسی شکاف‌‌های قومی و اجتماعی سیستان و بلوچستان، چاپ اول، تهران: دریافت.
شرف‌‌الدین، سیدحسین (1390). طراحی الگوی مطلوب سرگرمی در یک رسانه دینی، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، 2(4)، 73-102.
صمدی، مهرانریا، و شاه‌‌محمدی، شورش (1397). مطالعه رابطه بین میزان هویت‌‌پذیری قومی و مشارکت‌‌پذیری سیاسی با مصرف رسانه‌‌ای شهروندان ارومیه. مطالعات جامعه‌‌شناسی، 11(39)، 43-58.
عباس‌‌زاده، روح الله (1399). اصول هنجاری رسانه‌‌های جمعی. قم: مصباح اندیشه.
علیرضایی، ابوتراب، و محقق، نادر (1392). طراحی الگو جهت سنجش میزان مسئولیت اجتماعی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. مجله مدیریت فرهنگی، 7(2/پیاپی 20)، 86-101.
کوثری، مسعود، و آذری، سید‌‌حسن (1394). تنوع فرهنگی ایران و الزامات سیاستگذاری رسانه‌‌ای مطالعه موردی شبکه‌‌های استانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه رسانه، 26(1)، 5-24.
محمدپور، احمد (1390). ضد روش. جلد 1 و 2. تهران: جامعه شناسان.
مشبکی، اصغر، و بختیاری، حسین (1390). بررسی مسئولیت اجتماعی سازمانی در رسانه ملی. پژوهش‌های ارتباطی، 18(66)، 177-208.
مک‌‌کوایل، دنیس (1385). درآمدی بر نظریه‌‌ی ارتباطات جمعی. ترجمه‌‌ی پرویز اجلالی، تهران: انتشارات دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌‌ها، چاپ دوم.
مهردوست، حسین و رویایی، رمضانعلی (1388). بررسی نقش مدیران فرهنگی در ارتقای مسئولیت اجتماعی. پژوهشنامه علوم اجتماعی آزاد گرمسار، (3)، 59-43.