اثرساختاربندی فرهنگی برکنش فرهنگی قانون پذیری در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 -گروه علوم اجتماعی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 - گروه جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی، تهران،ایران. نویسنده مسئول.

3 - گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور. تهران، ایران.

چکیده

قانون پذیری، اهمیتی است که افراد برای قانون قائل می‌شوند. عدم پذیرش آن بنا برپیشنه تحقیق به‌عنوان یک مسئله اجتماعی در ایران مطرح می‌باشد و با توجه به تنوع فرهنگی در کشور یکی از علل قانون پذیری می‌تواند به ساختاربندی فرهنگی مربوط باشد. روش تحقیق ازنظر هدف توصیفی و مشخصاً پیمایش مقطعی بوده و برای رسیدن به اهداف تحقیق از روش تحقیق ترکیبی استفاده‌شده است. درروش تحقیق کیفی با استفاده از روش دلفی به بررسی منابع، اسناد و مصاحبه از 17 نفر که به‌عنوان نمونه آماری انتخاب‌شده‌اند و در روش کمی با تدوین پرسشنامه و روش کمی معادلات ساختاری، فرضیه‌ها بررسی‌شده است. جامعه آماری کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور با حجم نمونه 351 نفربر اساس جدول مورگان و نحوه نمونه‌گیری خوشه‌ای با تحت پوشش قرار دادن تمام قومیت­ها می‌باشد، داده‌ها با نرم‌افزار Spss و Amos مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است.بر اساس یافته­های تحقیق در بررسی ساختاربندی فرهنگ اسلامی نشان می‌دهد که کنش اسلامی بر اعتقاد به قانون پذیری و رعایت آن تأثیر داشته است که با نظریه‌های پارسونز و پیاژه مرتبط می­باشد در ساختاربندی غربی، اعتقاد متأثر از نظام و اعتقاد باعث اعتقاد و کنش شده و نیز عمل به کنش غربی متأثر از هنجارها باعث کنش شده است که با نظریه‌های آندرسون و مرتون مرتبط می­باشد.در ساختاربندی ایرانی،کنش متأثر از منابع و اعتقاد به قانون پذیری با تأثیرپذیری از نظام تأثیر داشته که با نظریه‌های هیرشی و پارسونز مرتبط می­باشد و بر مبنای ساختاربندی محلی، کنش متأثر از هنجارها و منابع است و اعتقاد به قانون پذیری متأثر از منابع و کنش بر اعتقاد به قانون پذیری تأثیرداشته است.تأثیرات نظام نیز باعث ایجاد شخصیت­هایی قانون گریزشده است که با نظریه‌های بریتونت و کوهن مرتبط می­باشد وبه تفکیک زبانی، در زبان فارسی ساختاربندی فرهنگی: ایرانی و محلی، درترکی:محلی، در لری و کردی: ایرانی، در بلوچی: اسلامی، در عربی و ترکمنی نیز بر مبنای ساختاربندی محلی، اسلامی و غربی، کنش قانون پذیری شکل یافته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of cultural structuring on the cultural response of legality among the faculty members of Payame Noor University.

نویسندگان [English]

  • AliReza Mokhtari 1
  • Reza Fazel 2
  • firouz rad 3
1 Department of Social Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 Department of Cultural Sociology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
3 Department of Social Sciences, Payame Noor University. Tehran Iran.
چکیده [English]

Legitimacy is the importance that people attach to the law. According to research, its non-acceptance is a social issue in Iran, and considering the cultural diversity in the country, one of the causes of legality can be related to cultural structuring. The research method is descriptive in terms of its purpose, and it is a cross-sectional survey, and to achieve the research objectives, a mixed research method has been used. In the qualitative research method, using the Delphi method, 17 people have been selected as a statistical sample to review sources, documents and interviews. And in the quantitative method, the hypotheses have been examined by developing a questionnaire and the quantitative method of structural equations. The statistical population is all faculty members of Payam Noor University with a sample size of 351 people based on Morgan's table and cluster sampling by covering all ethnicities, the data has been analyzed with Spss and Amos software. The findings of the research show that the level of compliance with legality is the result of the interaction of belief in legality between activists, ethnic groups and the system under the influence of Iranian and local culture. And the non-compliance is the result of the influence of the social system and the strengthening of the law-abiding personality system. The structuring of Islamic culture, the findings show that Islamic action has had an impact on the belief in legality and respect for it, which is related to the theories of Parsons and Piaget. Western action influenced by norms has caused action that is related to the theories of Anderson and Merton. In Iranian structuring, action influenced by resources and belief in legality has an effect on the influence of the system, which is related to the theories of Hirschi and Parsons. and based on local structuring, action influenced by norms and sources and belief in legitimacy is influenced by sources and action is influenced by belief in legitimacy. The effects of the system also cause the creation of law-abiding characters that are related to Briton and Cohen's theories. Be and separate language, in Persian language cultural structure: Iranian and local, in Turkish: local, in Lori and Kurdish: Iranian, Balochi: Islamic, Arabic and Turkmen is also based on the local, Islamic and Western structure of legalization action.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cultural action
  • legitimacy
  • cultural structuring
  • Islamic cultural structuring
  • Western cultural structuring
  • Iranian cultural structuring
  • local cultural structuring
  • فهرست منابع

    منابع فارسی:

    • اشرف, ا. (1395). هویت ایرانی؛ از دوران باستان تا پایان پهلوی، به همراه دو مقاله از: گراردو نیولی و شاپور شهبازی. تهران: نی.
    • برزگری, ف., & چهارگنبدی, ح. (1392). بررسی میـزان قـانونگریـزی و عوامل مؤثر بر آن در شهر کرمان. فصلنامه دانش انتظامی, سال4، شماره 5 , 63-77.
    • بهروان, ح., & بهروان, ن. (1390). علل جامعه‌ شناختی رانندگی پرخطر در مشهد. مجله مطالعات امنیت اجتماعی, 28, 109-142.
    • پیراهری, ن. (1399, بهار). بررسی رابطه عوامل فرهنگی و اجتماعی با قانون‌گریزی در شهر سمنان. انتظام اجتماعی، بهار 1399, دوره 12 ، شماره 1, 141-162.
    • چلبی, آ. (1398). فساد و مقبولیت قانون: از منظر جامعه شناسی حقوقی (جلد 9). تهران: نشرنی.
    • چلبی, م. (1375). جامعه شناسی نظم، تهران. تهران: نشر نی.
    • حیدری, آ., رضادوست , ک., & فروتن کیا, ش. (1391). )نظریه از هم گسیختگی نهادی و قانونگریزی مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه مسائل اجتماعی ایران., سال سوم، شماره 2, 39-59.
    • رابینگتن, ا., & مارتین واینبرگ. (1382). رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی. (ر. صدیق سروستانی, مترجم) تهران: سروش.
    • رفیع پور, ف. (1378). آنومی یا آشفتگی اجتماعی: پژوهشی در زمینه پتانسیل آنومی در شهر تهران،،. تهران: انتشارات سروش.
    • ریتزر, ج. (1389). نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر. (م. ث‍لاث‍ی‌, مترجم) تهران: انتشارات علمی چاپ شانزدهم.
    • سوهانیان حقیقی, م., فولادیان, م., & اکبری, ح. (1398). تحلیل تطبیقی عوامل مؤثر بر قانون‌گریزی و قانون ‌شکنی در استان‌ های ایران مبتنی بر منطق فازی. مجله جلاعه شناسی ایران, دوره بیستم، شماره:4, 3-32.
    • سیدمن, ا. (1388). کشاکش آرا در جامعه‌شناسی،. (ه. جلیلی, مترجم) تهران: نشرنی، چاپ دوم.
    • شجایی زند, ع. (1379). نظم ستیزی و قانونگریزی. 14, 32-34.
    • شربتیان، , م., جارنشیری, ج., & عمرانی, م. (1400, تابستان). تحلیل رابطه جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر قانون‌گریزی موردمطالعه: جوانان 20 تا 34 ساله مناطق شهر مشهد. انتظام اجتماعی, دوره 13 شماره2, 81-114.
    • شلاپنتوخ, و. (1395). نظم اجتماعی در جامعه معاص. (ا. صارمی شهاب, مترجم) نشریه جامعه شناسان، چاپ اول.
    • صداقت, ک. (1384). بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر قانون‌گریزی و قانون گرایی شهروندان تبریزی. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان.
    • علیوردی نیا, ع. ا. (1378). مطالعـه جامعـه شـناختی میـزان قـانون سـتیزی در مازنـدران،. مجموعه مقالات قانون گرایی و فرهنگ عمومی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    • فتح الهی, ج., & دیگران. (1378). ایجاد روحیه قانونپذیری. مجموعه مقالات همایش قانونگرایی و فرهنگ عمومی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
    • کریمی, ف., & نوابخش, م. (1397). قانون‌گریزی و عوامل فرهنگی اجتماعی مؤثر بر آن موردمطالعه: جوانان 29-18ساله شهر مریوان. فصلنامه مطالعات میان فرهنگی, 36, 97-121.
    • محسنی, ر. (1391). تحلیل جامعه‌ شناختی قانونگریزی و راهکارهایی بـرای قانونگرایی و نظم عمومی. مجله نظم و امنیت انتظامی، بهار, دوره 5 , شماره 1 (پیاپی 17) , 83-108.
    • محسنی, م. (1379). بررسی آگاهیهای، نگرشها و رفتارهای اجتمـاعی ـ فرهنگـی در ایران. تهران:. تهران: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور.
    • معیدفر, س. (1379). -تبیین جامعه شناختی تقدم مصالح فردی بـر مصـالح جمعـی در ایـران،. مجموعه مقالات بررسی علل و عوامل تقدم مصالح جمعی بر منافع فردی، تهران.
    • میرزایی , ا., احمدی , ی., بخارایی , ا., & نایبی, ه. (1396). قانون گریزی و پیوندهای اجتماعی: مطالعه موردی: شهر اهواز 1396. نشریه جامعه‌پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, سال هشتم، شماره سوم، , 6-31.

    منابع انگلیسی:

    • Blau, P. M. (1964). ( Exchange and Power in Social Life. New York.: John Wiley and Sons.
    • Bourdieu, P. &. (1979). The Inheritors: French Students and their Relations to Culture. Chicago: University of Chicago Press.
    • Braithwaite, J. (1989). Crime, Shame and Reintegration. New York: Cambridge University.
    • Chambliss, W., & Seidman, R. (1971). Law, Order, and Power, Reading, Mass. New York: Addison Wesley.
    • Cohen, A. (1995). Delinquent Boys: The Culture of the Gang. New York.
    • Giddens, A. (1984). The Constitution of Society: Outline of the Theory of Structuration. california: Berkeley University of california Press.
    • Giddens, A. (1989). Sociology.
    • Goffman, E. (1981). Forms of talk. Oxford: Basil Blackwell.
    • Gottfredson, M., & Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. Standford: Standford University Press.
    • Hirschi, T. (1969). Causes of Delinquency, Berkeley and Los Angeles:. University of California.
    • Junger, M., & Haen Marshall, I. (1997). The inter-ethnic generalizability of social control theory: An empirical test. Journal of Research in Crime and Delinquency, 34, 79-112.
    • Lawson, T., & Heaton, T. (1990). Crime and Deviance.
    • Longshore, D., Chang, E, Hsieh, S, Hsieh, S., & Messina,, N. (2004). Self-control and social bonds: A combined control perspective on deviance. 542-564.
    • Luo Xin, Q. (2008). On Law-abiding and Religion. Journal of Guanxi youth leaders college, 2, 84-85.
    • Mann, M. (1983). (1983) Encyclopedia of Sociology. london: Mac Millan Press.
    • William, J. (1993). Critique of Pure Reason. (V. Polities, Ed., & Meiklejohn, Trans.) London: Everyman's Library.