ارائه مدل کنش اجتماعی بر اساس الگوی آجیل پارسونز در نظام مهندسی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دوبی، امارات

2 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

3 گروه مدیریت رسانه، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

4 گروه مدیریت دولتی،واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران

چکیده

بقا و موفقیت هر سازمان تا حد زیادی به سامان دادن نیروی کار و ترکیب اصولی و منطقی کنش های همه افراد و گروه های اجتماعی وابسته است. نظام های اجتماعی با تولید ساختارها، میدان و میزان تحرک فردی کنشگران را در فرایند کنش متقابل اجتماعی تعیین و در طول زمان تثبیت میکنند و هر کنشگر با توجه به نقشی که در یک موقعیت اجتماعی معین بر عهده میگیرد، محدودیت های رفتاری آن نقش را می پذیرد. لذا این پژوهش با هدف ارائه الگوی کنش اجتماعی در سازمان نظام مهندسی انجام گرفته است. جامعه پژوهش، نظام مهندسی استان تهران به تعداد 510 نفر است که تعداد 219 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. همچنین 15 نفر از خبرگان امر به روش نمونه گیری هدفمند برای تشکیل پانل خبرگی انتخاب شدند. پس از استخراج ابعاد و مولفه ها از مبانی نظری، با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای، توافق و اجماع نظری حاصل گشت. در نهایت برای شناسایی ترکیب مطلوب ابعاد کنش اجتماعی، از استنتاج فازی و نرم افزار متلب استفاده گردید. نتایج نشان داد در بهترین حالت، مطلوبیت کنش اجتماعی در نظام مهندسی ایران 75% است. این بدان معناست که با شرایط فعلی، مطلوبیت کنش اجتماعی نمیتواند به حداکثر برسد و باید شرایط مطلوب تری فراهم شود. همچنین در بین ابعاد کنش اجتماعی، بعد انسجام بیشترین اهمیت را داراست. لذا افزایش رضایت شغلی(بعنوان مهمترین زیر مولفه انسجام) تاثیر بسزایی در بهبود کنش اجتماعی در نظام مهندسی خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting Social Action Model based on Parsons AGIL theory in Iranian engineering system

نویسندگان [English]

  • alireza mohammadi 1
  • afsaneh zamani moghaddam 2
  • seyyed abdollah sajjadi jaghargh 3
  • gholamreza memarzadeh tehran 4
1 Ph.D.student, College of Management, Islamic Azad University, U.A.E Branch, Dubai, UAE
2 College of Economic and Management, Science and Research Islamic Azad University of Tehran, Tehran, Iran
3 College of Economic and Management, Science and Research Islamic Azad University of Tehran, Tehran, Iran
4 Department of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The success of organizations is possible only by organizing the workforce and the principled and logical combination of the actions of all individuals and social groups. By producing structures, social systems determine the field and the level of individual mobility of actors in the process of social interaction and stabilize them over time, and each actor accepts the behavioral limitations of that role according to the role he assumes in a given social situation. Therefore, this study was conducted with the aim of providing a model of social action. the research population is Tehran Engineering Organization includes 510 people that 219 people were selected as a statistical sample by simple random sampling. Also, 15 experts in the engineering system were selected by purposive sampling method to form an expert panel. After extracting the dimensions and components from the theoretical foundations, theoretical saturation was achieved using the three-stage Delphi technique. Finally, fuzzy inference system and MATLAB software were used to identify the optimal combination of dimensions of social action. the results showed that even in the best conditions, the desirability of social action in the Iranian engineering system is 75%. This means that with the current conditions of the organization, the desirability of social action can't reach the maximum level and more favorable conditions must be provided. Also, among the dimensions, the cohesion is more important than others. Therefore, increasing job satisfaction (as a sub-component of cohesion) is one of the most effective factors in improving social action.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social action
  • adaptation
  • cohesion
  • goal achievement
  • pattern retention
  • منابع

    منابع فارسی

    • افراسیابی،حسن؛ سلوکلو،بهنام؛قدرتی،حسین (1392). مطالعه رضایت شغلی در ارتباط با مشارکت و بیگانگی در میان کارکنان شرکت برق منطقه ای فارس، جامعه شناسی کاربردی، 24 (1): 177-190.
    • آقاجانی،نصراله،اسلامی،اصغر و محمدی،منصور(1398). عقلانیت کنش اجتماعی از منظر حکمت اسلامی در مواجهه با سنت وبری، فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، سال هفتم، شماره اول،پیاپی 25.
    • باباخانی قاضی؛ فرهاد، عباسی،رسول (1391).جامعه ای نیک:ارائه مدلی تحلیلی، مسائل اجتماعی ایران، سال چهارم، شمارة ۱، صص 63-89.
    • بنی هاشمی، سید علی و شجاعی، احسان (1396). بررسی و ارزیابی اثربخشی سازمانی بر اساس مدل پارسونز (AGIl) در یک واحد نظامی، فصلنامه منابع انسانی ناجا، سال دوازدهم، شماره 50.
    • چلبی، مسعود (١٣٧٥). جامعه شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران: نی.
    • خاقانی بروجنی،امیر و بخشیان خراجی،یاسر(1395). اخلاق و ضرورت آن در جوامع مهندسی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال هجدهم، شماره 71 ، پاییز 1395 ، صص.40-27.
    • دیانت،محسن(1395). تاثیر نظریه کارکردگرایی بر شکل گیری بوروکراسی و ساختار فرهنگ در ایران،پژوهش های سیاسی جهان اسلام،شماره 19،صص 125-105.
    • رحیمی،فرج الله؛ زراءنژاد، منصور؛ بخشی زاده،علیرضا (1391)، ارزیابی تأثیرفرهنگ سازمانی بر فرایند خلق دانش:یک تحقیق تجربی بر مبنای چارچوب پارسونز، پژوهشنامه مدیریت اجرایی،سال چهارم،شماره هشتم، صص 13-40.
    • روشه، گی (1391). جامعه‌شناسی تالکوت پارسونز، عبدالحسین نیک‌گوهر، تبیان، چاپ اول، ص76.
    • شفق،غلامرضا (1398)؛ نقد و بررسی پیش فرض ها و زمینه های اجتماعی نظریه "کنش اجتماعی" تالکوت پارسونز، معرفت فرهنگی اجتماعی،سال دوم،شماره اول،صص 153-184.
    • صافی،محمد حسین؛ محمدی، فریما؛ کلاهی، علی اصغر (1394). رابطه رضایت شغلی با مدیریت تعارض و فرسودگی شغلی کارکنان، سلامت اجتماعی، 2(4): 266-274.
    • علیزاده، باقر؛ ناستی زایی،ناصر (1398). بررسی رابطه سلامت سازمانی و فضیلت سازمانی با میانجیگری عدالت سازمانی، اخلاق زیستی،9 (32):33-45.
    • فرجی خیاوی، فرزاد؛ ویسی، محمد؛ طهماسبی قرابی، احمد (1393). رابطه سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی از دیدگاه کارکنان بیمارستان های آموزشی منتخب، مدیریت بهداشت و درمان (نظام سلامت)، 5 (3):53-63.
    • گیدنز، آنتونی(١٣٧٧). پیامدهای مدرنیت، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: مرکز.
    • محمداوغلی ریحان، فریبا و علیزاده، سیدشمس الدین (1396). بررسی جایگاه اخلاق مهندسی در آموزش مهندسی ایران: مرور نظام مند، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال نوزدهم، شماره 76 ،صص. 97-79.
    • هامیلتون، پیتر، تالکوت پارسونز، احمد تدین، تهران، هرمس، 1379، چاپ اول، ص93.

    منابع انگلیسی

    • Ba, L. (2004). Knowledge Management and Organizational Culture: A Social Action Perspective, (Doctoral Dissertation, George Washington University), Retrieved from Proquest Dissertation database. (UMI No. 3126188).
    • De la Sablonnie` re, R., & Taylor, D. (2020). A social change framework for addressing collective action: introducing collective inertia, Current Opinion in Psychology, Vol. 35, PP: 65–70. Available online at sciencedirect.com.
    • Kobin H. Kendrick, P. Brown, M. Dingemanse, S.Floyd, S.Gipper, K. Hayano. (2020). Sequence organization: A universal infrastructure for social action, Journal of Pragmatics, Vol.168, PP:119-138.
    • Leblang, D. (1996). Property Rights, Democracy and Economic Growth", Political Research Quarterly, 9(1): 5-26.
    • Nura Sidarusa, Eoin Traversc, Patrick Haggardc, Frederike Beyerd. (2020). How social contexts affect cognition: Mentalizing interferes with sense of agency during voluntary action, Journal of Experimental Social Psychology 89 (2020) 103994.
    • Oyedokun, G. E. (2016). Management Thoughts: The Review of Social Action theory, Article in SSRN Electronic Journal, https://www.researchgate.net/publication/317995900.
    • Parsons, T. & Shils, E. A. (Eds). (1951). Toward a General Theory of Action: Theoretical Foundations for The Social Sciences. Cambridge, MA: Harvard University Press.
    • Ray,v.(2019).ATheoryofRacializedOrganizations, https://doi.org/1177/0003122418822335.
    • United Nation’s Good Governance Report (2007) Public Governance Indicators, department of Economic and Social Affairs, New York, US.http://databank.worldbank.org. http://www.govindicators.org.