این مقاله درصدد بررسی دلایل خرید کالاهای غیرروزمره نزد گردشگران مذهبی شهر مشهد است. جهت احصای معنای سوغات و دلایل خرید سوغات از نگاه گردشگران، رویکرد کیفی اتخاذ شده است. فرایند گردآوری اطلاعات شامل مصاحبههای عمیق و گاه چندگانه بوده است. منطبق بر یافتههای تحقیق، ادراک مشارکت کنندگان از سوغات، بدین ترتیب است که زائران سنتی و مناسکگرا، تمام امور منسوب به امام رضا (ع) را متبرک دانسته و به مثابه سوغات از آنها استفاده میکنند، در حالی که برای زائرانی که لذتجویی در تمام جنبههای سفر آنان مشاهده میشود، حتی در تبرک کردن کالاهای خریداریشده نیز از لذت حاصل از آن غافل نمیشوند. همچنین در زائرانی که کنش آنها بیشتر معطوف به هدف اقتصادی است، غلبه انگیزههای اقتصادی در سوغات خریداری شده نیز قابل رهگیری است.