نقش مهارت‌های ارتباطی در تحرک اجتماعی میان‌نسلی (مورد مطالعه: ساکنین بالای 30سال شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم اجتماعی و ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق،تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی و پژوهشگر افتخاری مرکز پژوهشهای اجتماعی کندوکار (نویسنده مسئول

چکیده

اینکه تحرک اجتماعی در یک جامعه به ویژه از نوع عمودی صعودی چه وضعیتی دارد و تابع چه عواملی است یکی از نشانگرهای قضاوت درباره‌‌ی توسعه‌‌ی آن جامعه است. هدف از این مطالعه، شناخت نقش مهارت‌های گفتاری، خودگشودگی، نوشتاری و استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی در تحرک اجتماعی میان‌نسلی است. این پژوهش از نوع کمّی بوده و از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه محقق‌‌ساخته استفاده شده است. جامعه آماری شامل 5.240.090 نفر از شهروندان بالای 30 سال تهرانی بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به‌دست آمد. نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام شده‌است. نتایج نشان داد؛ مهارت‌های ارتباطی و متغیرهای جمعیتی با ضریب تعیین19/. بر تحرک اجتماعی شهروندان اثر داشته‌اند. مهارت نوشتاری با بتای 0.23 و مهارت خودگشودگی با بتای 0.24 در تحرک اجتماعی میان‌نسلی اثرگذار بودند. بین مهارت گفتاری و مهارت استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی با تحرک اجتماعی هیچ نوع رابطه معناداری وجود نداشت. متغیر جنس با بتای 0.34- و متغیر وضع تأهل با بتای 0.11 در تحرک اجتماعی اثرگذار بود. بر اساس آزمون t تحرک اجتماعی میان‌نسلی عمودی از نظر جنسیت به نفع مردان و بر حسب وضع تأهل نیز به نفع مجردها بوده است. مهارت ارتباطی ساکنین شهر تهران، بیشتر از حد متوسط و تحرک اجتماعی میان‌نسلی برای مردان صعودی و برای زنان نزولی بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Communicative Skills in Intergenerational Social Mobility: A Case Study: Tehran's Over-30-Year-Old Citizens

نویسندگان [English]

  • Nowruzn hashemzehi 1
  • sahar layeghibarough 2
1 Assistant Professor of Communication and Social Science faculty, Azad University, Tehran Shargh Branch, Tehran, Iran.
2 Master of Social Communications and Honorary Researcher of Kando Kave Social Studies Center (corresponding author).
چکیده [English]

One of the indicators of judging the development of a society is the social mobility especially, its ascending vertical type and the factors affecting it. This study aims at  investigating the role of speech skills, self-disclosure, writing skills, and the use of communication technologies in intergenerational social mobility. It is a quantitative research in which the survey method and the researcher-made questionnaire have been used. The statistical population included 5,240,090 people selected from Tehran's over-30-year-old citizens . The sample was 384 persons selected through Cochran's formula and Sampling was done in the form of multi-stage clusters. The results revealed that communication skills and population variables had affected the citizens’ intergenerational social mobility with a coefficient of 0.19. Writing skill with β: 0.23 and self-disclosure with β: 0.24 also had affected intergenerational social mobility. There was no significant relationship between speech skills and using communication technologies and intergenerational social mobility. Besides, gender variable with β: -0.34 and marital status variable with β: 0.11 had affected social mobility. Based on the t-test and considering gender variable, vertical intergenerational social mobility was more in men and considering marital status, it was more in singles. Tehran citizens’ communication skills were more than average and their intergenerational social mobility was ascending for men and descending for women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intergenerational social mobility
  • writing skills
  • speech skill
  • self-disclosure
  • communication technologies
آفتابی, مریم(1392)، نقش مهارت های ارتباطی بر فضای کسب و کار. اولین همایش ملی مدیریت کسب و کار. همدان: دانشگاه بوعلی, ص. 1-18.
اکبری خنجی, نظام(1382)، مهاجرت و سازگاری: پژوهشی در مورد ایرانیان مقیم امارات متحده عربی. شیراز: نوید شیراز.
انواری, محمدرضا(1390)، نقد و بررسی نظریه کنش متقابل نمادین. معرفت, سال بیستم, شماره8 ,صص.153-171.
تحلیل بازار(1398, 10بهمن). برترینهای دنیا در شاخص تحرک اجتماعی. بازیابی از https://www.tahlilbazaar.com/news/3937
جوادی یگانه, محمدرضا؛ فاطمی امین, زینب & فولادیان, مجید(1390)، بررسی تطبیقی شاخص تنبلی در ایران و کشورهای جهان و برخی راه حل‌ها. راهبرد فرهنگ, شماره 12 , صص.111-134.
حسینی, محمد(1398)، تحرک شغلی بین نسلی مردان در ایران از سال 1375 تا 1395. برنامهریزی و بودجه, سال بیست و چهارم, شماره 1 ,صص.25-50.
حسینی‌نسب, داوود & مصطفی‌پور, کبری(1391)، بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی با سلامت سازمانی مدارس. علوم تربیتی, دوره پنجم,  شماره19, صص.24-40.
رابرتسون, ایان(1372)، درآمدی بر جامعه باتأکید بر نظریه های کارکردگرایی،ستیز و کنش متقابل نمادین. مترجم,  حسین. بهروان, مشهد: آستان قدس رضوی.
روشه, گی(1376)، جامعه شناسی تالکوت پارسونز. مترجم, عبدالحسین. نیک‌گهر, تهران: تبیان.
زارع, بیژن & لطفی, مهوش(1387)، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر تحرک اجتماعی در شهر کرمانشاه. مسائل اجتماعی ایران, سال چهارم, شماره 1, صص.113-139.
سراقی, عیسی؛ ابوالفتحی, داریوش & ملکی, حسین(1388)، فرایند جهانی شدن و تأثیر آن بر روند شهرنشینی در کلان‌شهرهای کشورهای در حال توسعه (نمونه موردی: کلان‌شهر تهران). تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی, جلد دهم,ص شماره 13, ص.139-172.
غفاری, زهرا(1396). تأثیر سرمایه فرهنگی تجسم یافته(ذهنی) بر تحرک اجتماعی میان‌نسلی(مورد مطالعه: شهروندان 54-30 ساله شهر گرگان). توسعه اجتماعی, دوره یازدهم, شماره4, صص.183-206.
فرهنگی, علی‌اکبر & ترزمی‌نژاد, وحیده(1387)، ارتباطات سازمانی در جامعه اطلاعاتی: اثربخشی تکنولوژی های نوین ارتباطات و اطلاعات در کارایی ارتباطات سازمانی(در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) . مدیریت, شماره 78,  صص.139-32.
فیض, داوود؛ شرفی, وحید & شول, حسین(1395)، رابطه بین منزلت شغلی و زیر کار در روی: بررسی نقش بی‌تفاوتی سازمانی. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی, سال ششم, شماره3, صص.107-128.
قاسم‌پور, حسین؛ میرزایی, شهربانو؛ لطفی, عشرت & والی, معصومه(1389)، کتاب معلم(راهنمای تدریس). تهران: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور.
مرکز آمار ایران(1391, 15اردیبهشت)، گزیده نتایج سرشماری عمومی، نفوس و مسکن 1390. بازیابی از
www.amar.org:://nnt.sci.org.ir/sites/nnt/SitePages/report_90/gozaresh_ostani_shahrestani.asp
معصومی‌راد, رضا & نایبی, هوشنگ(1392)، عوامل اجتماعی مؤثر بر تحرک اجتماعی(شغلی)اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی. راهبرد اجتماعی فرهنگی, سال دوم,  شماره 7, صص.1-34.
ملک, حسن(1374)، جامعه شناسی قشرها و نابرابری های اجتماعی. تهران: دانشگاه پیام نور.
مهدوی, سمیه‌السادات؛ عقیلی, سید وحید؛ هاشم‌زهی, نوروز & فرهنگی, علی‌اکبر(1397)، نقش مهارت های ارتباطی مدیران در توسعه کسب و کار با تأکید بر مشتری مداری. مطالعه توسعه اجتماعی, دوره دهم , شماره 2, صص.127-152.
مهدی زاده, سید محمد(1396)، نظریه های رسانه (اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی). تهران: همشهری.
نایبی, هوشنگ & عبداللهیان, حمید(1381)، تبیین قشر بندی اجتماعی . نامه علوم اجتماعی, دوره دهم, شماره 20,  صص.205-236.
نایبی, هوشنگ & معصومی‌راد, رضا(1390). عوامل فرهنگی مؤثر بر تحرک اجتماعی مطالعه موردی در بین مردان 35 تا 64 ساله شهر تهران. مطالعات جامعه شناختی, دوره هجدهم , شماره 39,صص.1-34.
هاشم‌زهی, نوروز & بهره‌دار, سمیه(1397). مقایسه تحرک اجتماعی مردان و زنان در شهر(جامعه مورد مطالعه: شهروندان تهرانی بالای 20 سال). مطالعات آینده پژوهش و سیاستگذاری, دوره یازدهم , شماره 11, صص.12-26.
Arifin, Mohammad hosni.(2017). The role of higher education in promoting social mobility in Indonesia. Europen Journal of Multidisciplinary Studies, 2 (6)2, pp.234-242.
Beheshtifar, Malikeh & Norwzi, Tayyebeh (2013). Social skills: A factor to employees succsess. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, (3), pp.74-79.
Kakirman Yildiz, Asiyeh (2012). Effective communication skills to manage the library : Relations between managers and librarians. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries(QQML), 1(2), pp.141-153.
Mountford zimdars, Ana., Jones, Steven., Sulivan, Alice & Helth, Anthony (2013). Farming higher education : Questions and responses in the British social attitudes survey1980-2013. British of Journal of Sociology of Education, 34 (5-6), pp.792-811.